Merdee Skrevet 21. juni 2017 #26 Skrevet 21. juni 2017 (endret) 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda, sånne apper er kjekke verktøy. Men mistenker at folk som vil dele på antall sengeplasser i en leid hytte også vil tenke det er urettferdig å dele på restaurantregninger hvor den ene familien har drukket en øl ekstra og i tillegg har et ekstra barn. Anonymkode: 14922...0c8 Ser for meg at pipa hadde fått en helt annen lyd om det var slik at familien på 3 fikk eget soverom for de voksne, mens den ene familien på 4 måtte ha ett barn mellom seg på rommet, og likevel betale det samme som de andre familiene. Slik kan det nemlig også gjøres... Endret 21. juni 2017 av Winterlady.
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2017 #27 Skrevet 21. juni 2017 37 minutter siden, Winterlady. skrev: Ser for meg at pipa hadde fått en helt annen lyd om det var slik at familien på 3 fikk eget soverom for de voksne, mens den ene familien på 4 måtte ha ett barn mellom seg på rommet, og likevel betale det samme som de andre familiene. Slik kan det nemlig også gjøres... Nei, nei, nei... du må ikke si slikt, det ødelegger jo logikken deres Anonymkode: 3e103...9ab
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #28 Skrevet 22. juni 2017 9 timer siden, Winterlady. skrev: Ser for meg at pipa hadde fått en helt annen lyd om det var slik at familien på 3 fikk eget soverom for de voksne, mens den ene familien på 4 måtte ha ett barn mellom seg på rommet, og likevel betale det samme som de andre familiene. Slik kan det nemlig også gjøres... Det jeg også tenker 😅 Jeg tror også at pipa hadde fått en annen lyd . Nå har vi vært familien på tre før også i samme situasjon, og nå er vi en av familien med 4. Ene gangen vi var familien på 3 endte vi opp sånn her , lite soverom med barnet i mellom . Så jeg kan skjønne hvis noen reagerer også , vi tok da selvsagt å delte på 3, men kan forstå alle situasjoner har flere ganger endt opp med å betale ganske mye ekstra da mat butikken ofte ender med vi betaler mest . Når vi hadde 1 barn var vi en gang på fjellet , var ski anlegg og var allerede forhåndsbetalt endel minus personen på madrass . Når jeg i tillegg endte opp med å betale ekstra for vårt barn , selvom vi allerede hadde delt på 4 ( da var vi 4 familier ) må jeg si jeg ble oppgitt , men orka ikke ta det opp. Så vil ikke paret med tre barn nå skal føle ting er urettferdig Anonymkode: 0fa94...067
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #29 Skrevet 22. juni 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda, sånne apper er kjekke verktøy. Men mistenker at folk som vil dele på antall sengeplasser i en leid hytte også vil tenke det er urettferdig å dele på restaurantregninger hvor den ene familien har drukket en øl ekstra og i tillegg har et ekstra barn. Anonymkode: 14922...0c8 Det er ikke noe problem. Det går an å legge inn deler av et beløp i en app. Man får som regel en regning. Man trenger ikke være bakstreversk og stemple alle som vanskelig hele tiden vett. Anonymkode: 9d55a...ec9
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #30 Skrevet 22. juni 2017 Jeg synes det er så utrolig spesielt at de største familiene oftest er de som vil dele på antall familier og ikke antall hoder. Er de bare gjerrige? Jeg dro en gang på hyttetur med to familier. Da maten var kjøpt inn ville ene familien dele det på tre familier: Familie 1: 2 voksne, 4 barn Familie 2: 2 voksne og 2 barn Familie 3: 1 voksen (meg) Som fattig student og enslig forsørger nektet jeg det. Det fikk være måte på skjevdeling. Ellers ble leie av hytte delt på antall soverom. Jeg betalte for et soverom, familie 1 for tre soverom og familie 2 for to soverom. Anonymkode: 8a0f4...696
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #31 Skrevet 22. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er så utrolig spesielt at de største familiene oftest er de som vil dele på antall familier og ikke antall hoder. Er de bare gjerrige? Jeg dro en gang på hyttetur med to familier. Da maten var kjøpt inn ville ene familien dele det på tre familier: Familie 1: 2 voksne, 4 barn Familie 2: 2 voksne og 2 barn Familie 3: 1 voksen (meg) Som fattig student og enslig forsørger nektet jeg det. Det fikk være måte på skjevdeling. Ellers ble leie av hytte delt på antall soverom. Jeg betalte for et soverom, familie 1 for tre soverom og familie 2 for to soverom. Anonymkode: 8a0f4...696 Ja, det der ble jo helt ekstremt skjevt også da. De kunne jo ikke for alvor mene at det skulle være rett? Anonymkode: 9d55a...ec9
Mostly Harmless Skrevet 22. juni 2017 #32 Skrevet 22. juni 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja dette er det også mye sannhet i må innrømme jeg ikke tenkt tanken på at de to voksne ( familiene med 2 barn ) da har eget rom , mens siste familie med to voksne og ett par har barnet liggende mellom seg på madrass. Dele antall soverom var også en tanke jeg kan lufte Anonymkode: 0fa94...067 Jeg synes det å dele på antall soverom er en fin løsning, men om du egentlig synes det er urettferdig å dele på antall personer, så skjønner jeg ikke hvorfor du liker soveromsløsningen bedre. 1,5 firedeler er litt mer enn 4 ellevedeler, så å dele på antall soverom blir enda litt dyrere for familiene på fire.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #33 Skrevet 22. juni 2017 3 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Jeg synes det å dele på antall soverom er en fin løsning, men om du egentlig synes det er urettferdig å dele på antall personer, så skjønner jeg ikke hvorfor du liker soveromsløsningen bedre. 1,5 firedeler er litt mer enn 4 ellevedeler, så å dele på antall soverom blir enda litt dyrere for familiene på fire. Det er det, men logikken bak det føles nok litt mer "rettferdig" vil jeg tro. Og det fikk jo frem poenget til den familien på tre litt bedre også vil jeg tro. Noen ganger så trenger folk å se ting fra et annet perspektiv før de innser at de kanskje ikke har sitter på den eneste sannheten i en sak. Det er slikt jeg ser selv mange ganger (altså at jeg endrer mening når jeg bare får presentert et annet syn som jeg selv ikke har tenkt på.) Anonymkode: 9d55a...ec9
Mostly Harmless Skrevet 22. juni 2017 #34 Skrevet 22. juni 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er det, men logikken bak det føles nok litt mer "rettferdig" vil jeg tro. Og det fikk jo frem poenget til den familien på tre litt bedre også vil jeg tro. Noen ganger så trenger folk å se ting fra et annet perspektiv før de innser at de kanskje ikke har sitter på den eneste sannheten i en sak. Det er slikt jeg ser selv mange ganger (altså at jeg endrer mening når jeg bare får presentert et annet syn som jeg selv ikke har tenkt på.) Anonymkode: 9d55a...ec9 Joda, det er greit nok, men jeg tenker TS legger opp til unødvendig problematisering dersom hun nå skal gå tilbake til familien på tre og si at hun heller vil betale 37,5% enn 36,4%. Jeg ville i alle fall blitt usikker på hva TS trodde det opprinnelige forslaget innebar, siden hun syntes det var kravstort, mens hennes eget er bedre. Da er det bedre at TS bare går med på å dele på antall personer uten noe mer diskusjon, så slipper de andre å lure på hva som skjer.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #35 Skrevet 22. juni 2017 9 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Joda, det er greit nok, men jeg tenker TS legger opp til unødvendig problematisering dersom hun nå skal gå tilbake til familien på tre og si at hun heller vil betale 37,5% enn 36,4%. Jeg ville i alle fall blitt usikker på hva TS trodde det opprinnelige forslaget innebar, siden hun syntes det var kravstort, mens hennes eget er bedre. Da er det bedre at TS bare går med på å dele på antall personer uten noe mer diskusjon, så slipper de andre å lure på hva som skjer. Eller så kan man bare være ærlig på at man faktisk i utgangspunktet ikke hadde tenkt gjennom alle deler av saken, og når man nå har tenkt mer gjennom det så er man villig til å gå med på en annen deling av utgiftene. Det å spille med åpne kort i stedet for å gå rundt å "tenke selv" så veldig og tillegge andre meninger som kanskje ikke er der, er aldri en god måte å begynne et samarbeid på. Og en slik ferie er jo et samarbeid. Anonymkode: 9d55a...ec9
Mostly Harmless Skrevet 22. juni 2017 #36 Skrevet 22. juni 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller så kan man bare være ærlig på at man faktisk i utgangspunktet ikke hadde tenkt gjennom alle deler av saken, og når man nå har tenkt mer gjennom det så er man villig til å gå med på en annen deling av utgiftene. Det å spille med åpne kort i stedet for å gå rundt å "tenke selv" så veldig og tillegge andre meninger som kanskje ikke er der, er aldri en god måte å begynne et samarbeid på. Og en slik ferie er jo et samarbeid. Anonymkode: 9d55a...ec9 Åpen kommunikasjon er så klart det beste. Jeg ville likevel ikke kommet med motforslag hvis jeg var TS, men heller bare sagt at jeg ved nærmere ettertanke ser at det er rimelig å dele på antall personer. Å dele på antall soverom er også en god løsning, men det blir unødvendig flisespikkeri å komme opp med det nå.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #37 Skrevet 22. juni 2017 4 timer siden, Mostly Harmless skrev: Åpen kommunikasjon er så klart det beste. Jeg ville likevel ikke kommet med motforslag hvis jeg var TS, men heller bare sagt at jeg ved nærmere ettertanke ser at det er rimelig å dele på antall personer. Å dele på antall soverom er også en god løsning, men det blir unødvendig flisespikkeri å komme opp med det nå. Jeg som TS ønsker bare at alle skal bli fornøyde og at det er rettferdig jeg betaler gjerne mer om det er tilfelle . Mener bare at rett skal være rett Anonymkode: 0fa94...067
Evablaum Skrevet 22. juni 2017 #38 Skrevet 22. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg som TS ønsker bare at alle skal bli fornøyde og at det er rettferdig jeg betaler gjerne mer om det er tilfelle . Mener bare at rett skal være rett Anonymkode: 0fa94...067 Du betaler gjerne mer for at alle skal være fornøyde, men rett skal være rett!
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #39 Skrevet 22. juni 2017 9 minutter siden, Evablaum skrev: Du betaler gjerne mer for at alle skal være fornøyde, men rett skal være rett! Tror ikke du forstod hva Hi faktisk skrev... Anonymkode: 3e103...9ab
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #40 Skrevet 22. juni 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror ikke du forstod hva Hi faktisk skrev... Anonymkode: 3e103...9ab Ja det var meningen at rett skal være rett i favør av de 3.. betaler gjerne mer Anonymkode: 0fa94...067
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #41 Skrevet 22. juni 2017 På 6/21/2017 den 17.06, Evablaum skrev: Deler selvfølgelig hele summen på 3 familier. Alt annet er smålig! Smålig? Er det ikke den største familien som betaler det samme som den vesle familien som er smålig? Eller mener du at en liten familie som ikke betaler tilsvarende en stor familie er smålig? I dette tilfellet hadde jeg tatt alle ektepar med et rom hver, og alle barna på et soverom! Anonymkode: 3f825...660
Evablaum Skrevet 22. juni 2017 #42 Skrevet 22. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Smålig? Er det ikke den største familien som betaler det samme som den vesle familien som er smålig? Eller mener du at en liten familie som ikke betaler tilsvarende en stor familie er smålig? I dette tilfellet hadde jeg tatt alle ektepar med et rom hver, og alle barna på et soverom! Anonymkode: 3f825...660 Du vet jo ikke hvor gamle barna er...? Det skiller et barn på den største familien og den vesle familien.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #43 Skrevet 22. juni 2017 23 timer siden, +++ skrev: Dette! Det er jo ikke helt rettferdig at alle skal betale likt når den ene må sove på madrass, mens de to andre foreldreparene får barna på seperat rom. Slik er luksus, en liten detalj, men luksus. Enig! Betal for antall soverom brukt. Anonymkode: be669...2d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå