Gå til innhold

Å dele hytte eller feriehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er tre familier og det er 4 soverom. familie en er 4 personer, familie to er 4 personer og familie tre er 3 personer, familie 1 og 2 tar tilsammen 3 soverom ( noen av barna deler rom så alle får senger ) og familie 3 tar ett soverom ( madrass på gulv da det kun er to senger ) hvordan deler man på betaling av stedet ? Deler man på 3 eller på antall personer  ? 

Anonymkode: 0fa94...067

Fortsetter under...

Skrevet

Deler selvfølgelig hele summen på 3 familier. Alt annet er smålig!

Skrevet

Deler på tre

Anonymkode: f436f...3eb

Skrevet

Vi reiser 2 familier og en enslig tante på tur. Vi deler summen på antall personer, og så ganger vi med antall i familien for å komme frem til summen. Hadde blitt feil for oss å dele på 3. 

I ditt tilfelle hadde vi delt på 3. 

Anonymkode: 637d6...c27

Skrevet

Var ene familien på tre som ville dele antall personer , men da skjønner jeg mest vanlig dele på 3. Det vi to andre familiene mente og 

Annonse

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var ene familien på tre som ville dele antall personer , men da skjønner jeg mest vanlig dele på 3. Det vi to andre familiene mente og 

Hadde de vært så smålige, så hadde jeg selvfølgelig gått med på å dele på antall personer

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi reiser 2 familier og en enslig tante på tur. Vi deler summen på antall personer, og så ganger vi med antall i familien for å komme frem til summen. Hadde blitt feil for oss å dele på 3. 

I ditt tilfelle hadde vi delt på 3. 

Anonymkode: 637d6...c27

Jeg er enig i dette. De med flere tar jo mer av plassen.

Om alle tre familiene består av to voksne som alle jobber og noenlunde grei økonomi, da hadde jeg nok tenkt at det var greit å dele på tre. Men om en av familiene består av en voksen, eller om en av familiene har mye dårligere økonomi enn de andre, da mener jeg det riktige er å dele på antall personer. Det har ikke noe med smålighet å gjøre, men det har med å ta hensyn å gjøre.

Anonymkode: 3e103...9ab

Skrevet

Det finnes et tredje alternativ også: dele på antall soverom brukt. Da skal familien på tre betale for ett rom og de andre to familiene betale for 1,5 hver.  

Selv har vi alltid argumentert for å dele på antall familier når vi har dratt på slike familier, selv om dette har falt "negativt" ut for oss. Det av den enkle grunn st vi har bedre råd enn de vi har dratt på slik ferie med. Så det kan vel være et poeng å se på den faktoren også kanskje? 

Anonymkode: 9d55a...ec9

Skrevet
37 minutter siden, Evablaum skrev:

Hadde de vært så smålige, så hadde jeg selvfølgelig gått med på å dele på antall personer

Det er ikke bestandig slik at slike ting handler om å være smålig, vet du... 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville vært betenkt med tanke på en ferie når deling av utgifter er et potensielt uenighetsområde allerede før dere drar. Min erfaring er at ferie med flere familier krever en del raushet fra alle involverte, på alle måter. Man må tåle ulikhet i grensesetting, i når barn legger seg, hva de får spise av godteri, hvor mye de får bade, og være villig til å betale for noe de andre gjerne vil ha. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bestandig slik at slike ting handler om å være smålig, vet du... 

Er du så fattig at 500- 1000kr velter hele feriebudsjettet, så vent med å reise på ferie til du har råd til det. Så ja, smålig! 

Skrevet
Akkurat nå, Evablaum skrev:

Er du så fattig at 500- 1000kr velter hele feriebudsjettet, så vent med å reise på ferie til du har råd til det. Så ja, smålig! 

Det er da like smålig andre veien, å foorvente at andre skal betale for en

Anonymkode: 20b1a...d17

Annonse

Skrevet

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes et tredje alternativ også: dele på antall soverom brukt. Da skal familien på tre betale for ett rom og de andre to familiene betale for 1,5 hver.  

Dette!

Det er jo ikke helt rettferdig at alle skal betale likt når den ene må sove på madrass, mens de to andre foreldreparene får barna på seperat rom. Slik er luksus, en liten detalj, men luksus.

Skrevet
4 minutter siden, +++ skrev:

Dette!

Det er jo ikke helt rettferdig at alle skal betale likt når den ene må sove på madrass, mens de to andre foreldreparene får barna på seperat rom. Slik er luksus, en liten detalj, men luksus.

På den andre siden deler jo alle stue, kjøkken, bad osv. 

Anonymkode: cf5be...f9a

Skrevet
16 minutter siden, +++ skrev:

Dette!

Ja dette er det også mye sannhet i :) må innrømme jeg ikke tenkt tanken på at de to voksne ( familiene med 2 barn ) da har eget rom , mens siste familie med to voksne og ett par har barnet liggende mellom seg på madrass. Dele antall soverom var også en tanke jeg kan lufte :) 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På den andre siden deler jo alle stue, kjøkken, bad osv. 

Anonymkode: cf5be...f9a

Ja, men DA kan vi begynne å snakke om smålighet igjen... 

Skrevet

Jeg synes det var en god ide å dele etter antall soverom. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja dette er det også mye sannhet i :) må innrømme jeg ikke tenkt tanken på at de to voksne ( familiene med 2 barn ) da har eget rom , mens siste familie med to voksne og ett par har barnet liggende mellom seg på madrass. Dele antall soverom var også en tanke jeg kan lufte :) 

Kan ikke det barnet sove på madrass på rommet der de andre barna sover? Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men synes litt synd på det barnet som blir helt utenfor. :P Eller kanskje det er stor aldersforskjell?

Vi pleier å dele på antall personer i min familie når vi drar på ferie sammen, fordi familiene består av alt fra 1 til 6 personer, og da blir det veldig skjevt å dele på antall familier. Barn teller da som en halv.

Med så like størrelser på familiene ville jeg i utgangspunktet tenkt at det var naturlig å dele på antall familier, men hadde gitt meg med en gang om den minste familien ville dele på antall personer. Synes ikke det er noe å lage bråk om. ;)

Anonymkode: 847ff...1a9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke det barnet sove på madrass på rommet der de andre barna sover? Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men synes litt synd på det barnet som blir helt utenfor. :P Eller kanskje det er stor aldersforskjell?

Vi pleier å dele på antall personer i min familie når vi drar på ferie sammen, fordi familiene består av alt fra 1 til 6 personer, og da blir det veldig skjevt å dele på antall familier. Barn teller da som en halv.

Med så like størrelser på familiene ville jeg i utgangspunktet tenkt at det var naturlig å dele på antall familier, men hadde gitt meg med en gang om den minste familien ville dele på antall personer. Synes ikke det er noe å lage bråk om. ;)

Anonymkode: 847ff...1a9

Er det minste barnet på foreldrenes rom , men går Ann å forsøke at alle 5 barna deler soverom :) 

Skrevet

Hadde ikke vurdert noe annet enn å dele på tre. Hadde rett og slett ikke taklet å være på tur med noen som begynte å regne på antall senger og hvem som får mest og hvem som skal vippse 3 kroner til den andre. Del på tre, ferdig snakket.

Anonymkode: 14922...0c8

Skrevet

Og så har jeg et tips til når jeg først er i gang her: 

Hvis denne hytta eller huset ikke er langt i gokk og dere gjør alle innkjøp til feks mat på forhånd; anbefaler jeg at dere alle laster med appen Tricount. Her kan dere opprette en "hendelse"/tricount for turen deres og legge til alle tre familier. Hver gang noen legger ut for felles utgifter (mat i matbutikk, betaler en taxitur, betaler en restaurant-regning el.l), legger vedkommende inn dette i appen. Når dere oppdaterer appen regner den automatisk ut hvem som skylder hvem penger og det hele holdes kontinuerlig orden på. På den måten slipper man den enige diskusjonen om hvem som har betalt mest, ingen føler at noen snylter på de andre, og ikke minst slipper man de pinlige diskusjonene om hvem som skal betale hva på restaurant. Min erfaring er til og med at folk ivrer etter å betale når de ser at de ligger under og har røde tall i balansen fremfor at folk prøver å slippe unna å betale. Rett og slett et genialt verktøy for å bedre klimaet på tur med andre. Anbefales på det sterkeste. 

Hilsen hun som foreslo å Ev dele på antall soverom. 

Skrevet

Joda, sånne apper er kjekke verktøy. Men mistenker at folk som vil dele på antall sengeplasser i en leid hytte også vil tenke det er urettferdig å dele på restaurantregninger hvor den ene familien har drukket en øl ekstra og i tillegg har et ekstra barn. 

Skrevet
6 timer siden, Evablaum skrev:

Deler selvfølgelig hele summen på 3 familier. Alt annet er smålig!

Det er ikke rettferdig. Da er det to familier hvor de voksne får eget soverom og barna deler rom, og en familie som må sove med barnet.

Å dele beløpet per soverom blir riktig.

Anonymkode: 474c3...8fc

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, sånne apper er kjekke verktøy. Men mistenker at folk som vil dele på antall sengeplasser i en leid hytte også vil tenke det er urettferdig å dele på restaurantregninger hvor den ene familien har drukket en øl ekstra og i tillegg har et ekstra barn. 

Det løses på en enkel måte, si fra at hver familie betaler for seg selv på forhånd. Null problemer.

Det du og andre egentlig sier er at hvis noen ikke har råd til å betale for mer enn de selv egentlig bruker, da er du/dere ikke interessert i å være sosiale med dem.

Anonymkode: 3e103...9ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...