Gå til innhold

d-vitaminmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har vært syk en god tid nå. Har vært i full jobb, men innlagt på sykehus tre ganger på et halvår pga alvorlige infeksjoner. Den ene gangen gikk det nesten helt galt... Når jeg kommer hjem fra jobb bare sover jeg. Jeg har vært mye svimmel/sjangler, nummen i kroppen, smerter i knær og ankler, konstant høy puls og besvimelser. Har alltid vært frisk, så det har vært en frustrerende tid og det har vært mye bekymringer.

Vel, nå viser det seg at jeg har alvorlig d-vitaminmangel med verdier på 5. Egentlig ganske merkelig siden jeg tar omega 3 hver dag og har gjort det i de senere år. Skjønte på legen at det var veldig lave verdier. De var også litt flau over at de ikke hadde sjekket dette tidligere grunnet sykdomshistorien og symptomer. De har hele tiden tenkt i andre baner. Jeg er utredet godt :) 

Har nå fått resept på divisun 2000 ie og jeg skal ta 2 tabletter for dagen, altså 100 mikrogram.

Noen som selv har eller har hatt d-vitmangel? Hvor lenge etter tablettstart merket dere bedring? Jeg er veldig utålmodig kjenner jeg ;) 

Anonymkode: 38e1e...33e

Fortsetter under...

Skrevet

Hei - har ikke hatt så lave verdier som deg, men ligge helt nederst på stigen innenfor normalen. Tar nå d-vitaminer, men ikke i de dosene du tar. 

Velger derfor å følge denne, for å få med meg svarene du får.

Skrevet

Jeg fikk d-vitamin intravenøst da jeg var nede på 11-12 i verdier. Merkelig at du ikke har blitt tilbudt det... Livet mitt ble bedre med en gang.

Anonymkode: 2feb7...f64

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk d-vitamin intravenøst da jeg var nede på 11-12 i verdier. Merkelig at du ikke har blitt tilbudt det... Livet mitt ble bedre med en gang.

Ja, det var rart. Jeg fikk ikke tilbud om dette... Har gått på tabletter ca en uke nå og merker ikke noe bedring foreløpig...

Skrevet

Oi. Det var lavt! Ikke rart du har vært mye syk. Min mann hadde 18, og fikk beskjed av legen om å komme inn på dagen for sprøyte. Bra de fant ut av det, men det høres litt uansvarlig ut å kun sette deg på tabletter (men jeg er ikke lege, så hva vet vil jeg). Uansett lykke til, og riktig god bedring!

Anonymkode: e313a...e16

Skrevet

2000 ie er ikke 100 mikrogram, men 50 mikrogram. Når du har så lave verdier som 5 i utgangspunktet så synes jeg det er rart at du har fått så lav dose, men dessverre mange leger som anbefaler så lave doser også til personer som har så store mangler.

Les deg litt opp om D-vitaminmangel og ta kontakt med legen igjen om du ikke kjenner noen endring etter en uke eller to til. Regner med at du uansett er satt opp på ny time for nye blodprøver for å sjekke at du går opp og får bedre verdier? Hvis ikke så må du få satt opp ny time. Med så lave verdier bør du ta blodprøver etter en måned igjen, ikke 2-3 måneder som mange leger opererer med.

Anonymkode: 821c0...567

Annonse

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2000 ie er ikke 100 mikrogram, men 50 mikrogram. Når du har så lave verdier som 5 i utgangspunktet så synes jeg det er rart at du har fått så lav dose, men dessverre mange leger som anbefaler så lave doser også til personer som har så store mangler.

Les deg litt opp om D-vitaminmangel og ta kontakt med legen igjen om du ikke kjenner noen endring etter en uke eller to til. Regner med at du uansett er satt opp på ny time for nye blodprøver for å sjekke at du går opp og får bedre verdier? Hvis ikke så må du få satt opp ny time. Med så lave verdier bør du ta blodprøver etter en måned igjen, ikke 2-3 måneder som mange leger opererer med.

Hun skrev at hin hadde fått Divisuntabletter på 2000 IE og skulle ta to stk om dagen. Dvs 4000 IE daglig eller 100 mcg.

Anonymkode: 285fe...424

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!

Tar 2 tab. for dagen så da blir det 100 mikrogram :) Er satt opp til ny time om 4 uker, for nye prøver. 

Skrevet

Merkelig dose for så lave verdier! Da jeg lå på 13 fikk jeg beskjed om å ta 15.000ie om dagen i to uker for så å ta nye prøver. Merket bedring allerede etter første uka.

Hør med legen om du ikke kan doble dosen (minst), så skal du se du merker raskere bedring :)

Anonymkode: 31585...0db

Skrevet

Jeg har aldri sett noen med så lavt D-vitaminmangel, du har jo så og si ingenting.

Jeg ville tatt opp mot 10 000 først, før jeg trappet gradvis ned. Det er ikke nødvendig å ta kjempestore doser d-vitamin når du kommer på et akseptabelt nivå, men har man et så kritisk lavt nivå som du har så må du bare kjøre på. Du bør komme opp til et nivå på 100 hvertfall. Lykke til!!

Anonymkode: a7a8b...890

Skrevet

Så rart at jeg ikke skal ta høyere doser da... Ufarlig å øke dose til 3 for dagen? Mye sol her for tiden så det hjelper jo det også :) legen sa til meg at normalt skal d- vit ligge 50-150. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så rart at jeg ikke skal ta høyere doser da... Ufarlig å øke dose til 3 for dagen? Mye sol her for tiden så det hjelper jo det også :) legen sa til meg at normalt skal d- vit ligge 50-150. 

Man skal selvfølgelig ikke ta store mengder hvis man har normale verdier, men jeg hadde ikke stusset på å hive innpå med så lave verdier. Vil bare presisere at jeg ikke er lege, og du er selv ansvarlig for å sjekke hvor stor dose du kan ta.

Anonymkode: 8f1d5...23e

Skrevet

Sønnen min på 11 hadde 12. Han fikk en tabl om dagen med beskjed om at det holdt.

Nå har han ingenting, men skal gå fast på d vit om vinteren.

Anonymkode: b2b3d...ac4

Annonse

Skrevet

Jeg hadde verdi på 28 og lege skrev i brevet at jeg hadde alvorlig lavt d vitamin lager. Skulle begynne med tabletter så fort som mulig. Så da har du virkelig lavt. Lykke til, håper det stiger fort :)

Anonymkode: 5bd1f...419

Skrevet

Jeg håper de samtidig sjekker hvorfor du har så lave nivåer når du tar tilskudd allerede. Husker ikke detaljene i farta, men det er vel noen tilstander og sykdommer i tarmen blant annet som kan gjøre at man ikke tar opp forskjellige vitaminer. Jeg ville rett og slett gjort litt research om jeg var deg. Mange mener at Google ikke er noen god venn når man er syk, men hvis du er oppegående og kildekritisk kan det hende du kommer på sporet av noe legene overser. Mange leger er dessverre veldig uinformert om alt som har med ernæring å gjøre, dessverre. 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min på 11 hadde 12. Han fikk en tabl om dagen med beskjed om at det holdt.

Nå har han ingenting, men skal gå fast på d vit om vinteren.

Anonymkode: b2b3d...ac4

Dette gjør meg nærmest rasende. Det er jo alvorlig. Jeg vet om andre som har stått på stedet hvil på D-vitaminstatusen deres, for dosene de får av legen er kjempe lave.

(jeg tolker at han har ingenting, som ingen D-vitamin?)

Det er ikke mye D-vitamin å hente i sola her til lands. Så å begrense det til tre vintermåneder hjelper heller ikke mye.

Anonymkode: a7a8b...890

Skrevet

Jeg skrev litt over her, og vil bare legge til at grunnen til at jeg hadde verdier på 11-12, var pga Morbus Crohn sykdom. Ikke for å skremme deg, ville bare si det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...