Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #52 Skrevet 22. juni 2017 Ja. Er 38 år og gravid. Vi fikk derfor duotest. Men denne er ikke mer enn 80-90% sikker. Så dro til Danmark og tok NIP-test (blodprøve som angir trisomi med 99% sikkerhet). Hvorfor? Pga at vi allerede har en og av hensyn til hele familien. ...men hva ville jeg gjort om trisomi ble påvist? Vanskelig å vite.. Heldigvis slapp vi valget. Lett å svare hypotetisk på slike spm. Anonymkode: c216a...6fa
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #53 Skrevet 22. juni 2017 Jeg er gravid nå, som 19-åring.. det å ta stilling til å beholde dersom barnet har downs er noe jeg virkelig ikke ønsker, fordi begge valgene vil by på store utfordringer.. Dersom vi hadde beholdt, hadde frykten for tillegssykdommer vært stor, barnets framtid ville blitt usikker, og jeg ville følt skyld dersom barnet blir mobbet eller ikke får et fullverdig liv som følge av utviklingshemningen. Dersom vi hadde tatt abort ville jeg følt undertrykkelse for de barna som blir oppdaget downs på etter fødsel, og jeg ville blitt sårbar i situasjoner hvor jeg var "heldig" å få velge, mens andre ikke får mulighet til å tenke gjennom situasjonen en gang før barnet med downs "plutselig" ligger dær.. begge valgene føles for meg egoistiske, for enten fratar vi en annen persons leverett, eller så påfører vi dem mer smerte enn lykke.. det at man nå kan se om barnet har et kromosom for mye er på mange måter supert, men så tenker jeg igjen at dersom vi hadde/velger abort ved et barn med downs, hva skjer om neste barn da blir født med en annen funksjonshemning? Evt som er multifunskjonshemmet? Vil vi da angre på å ikke ha beholdt barnet med downs? Veldig vanskelig å sårt tema, og noe jeg ikke vet om jeg klarer ta stilling til.. all ros til de foreldrene som har valgt og beholde, og de som av gode grunner ikke beholder.. alle har ulike årsaker og tanker rundt dette, og alle valg burde respekteres! Anonymkode: 51520...71d
Kira Skrevet 22. juni 2017 #54 Skrevet 22. juni 2017 Jeg har nå fjernet mange avsporinger fra denne tråden. Ofte synes jeg avsporinger er en naturlig del av utviklingen av en tråd, men denne gangen kom det inn mange rapporter. Det var tydelig at endel av brukerne reagerte. Beklageligvis ble også noen sitater tatt bort. Kira, moderator
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #55 Skrevet 22. juni 2017 6 minutter siden, Kira skrev: Jeg har nå fjernet mange avsporinger fra denne tråden. Ofte synes jeg avsporinger er en naturlig del av utviklingen av en tråd, men denne gangen kom det inn mange rapporter. Det var tydelig at endel av brukerne reagerte. Beklageligvis ble også noen sitater tatt bort. Kira, moderator Blir rapporter for å stoppe kvalme i ein tråd. Kira moderator er det ok ? Har lært her inne at å være snill er ikke tingen. Anonymkode: fba18...7ef
Kira Skrevet 22. juni 2017 #56 Skrevet 22. juni 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blir rapporter for å stoppe kvalme i ein tråd. Kira moderator er det ok ? Har lært her inne at å være snill er ikke tingen. Anonymkode: fba18...7ef Det er ikke et spesifikt innlegg som ble rapportert, men generelt alle avsporingene. Jeg vet ikke hvem som var bak de forskjellige innleggene i tråden, fordi jeg sjekket ikke anonym men bare slettet alt av avsporinger. Hva du skrev i tråden vet jeg ikke. Fint hvis det ikke blir flere avsporinger i denne tråden. God kveld 😊 Kira, moderator
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #57 Skrevet 22. juni 2017 Ja, jeg ville tatt abort om jeg fikk denne informasjonen. Klarer ikke å se for meg at vi hadde klart å leve det livet vi har nå med barn med spesielle behov, krevende nok med normaltfungerende barn. Anonymkode: cbc94...fd3
Mumua Skrevet 22. juni 2017 #59 Skrevet 22. juni 2017 Før jeg fikk barn tenkte jeg at vi kunne klare alt inkludert et sykt barn. Så ble jeg mor og innså hvor ekstremt krevende det kan være selv om barnet er tilsynelatende helt friskt. Jeg må ærlig innrømme at jeg ville valgt abort om jeg sto i en slik situasjon, for det tror jeg oppriktig hadde blitt for mye for oss alle.
Helena💋 Skrevet 22. juni 2017 #60 Skrevet 22. juni 2017 Ja ville helt klart tatt abort! Har dessverre flere familiemedlemmer med div handycap, og det er ikke gøy å være pårørende 😟
PRobert Skrevet 23. juni 2017 #61 Skrevet 23. juni 2017 Fjernet avsporinger igjen. PRobert, brukermoderator.
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2017 #62 Skrevet 23. juni 2017 Ja , jeg svarte motsatt for mange år siden, men etter nå ha fått flere barn og har jobbet med unge og voksne med downs vet jeg det er en annen side enn det koselige bildet Tangerudbakken viser av downs. De aller fleste med downs er ikke så velfungerende. Anonymkode: 33643...785
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #63 Skrevet 25. juni 2017 Nei.. Alle barn og mennsker er like mye verdt, man skal ikke stotere ut noen Anonymkode: 4050f...7d8
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #64 Skrevet 25. juni 2017 Hadde jeg visst det hadde jeg gått mange runder med meg selv, men tror jeg hadde valgt å ta abort..Jeg jobber med barn med spesielle behov og selv om jeg er veldig glad i disse barna og gir alt jeg kan for dem, kjenner jeg på at det ikke hadde vært noe jeg hadde ønsket for meg selv og min familie. Dette er et veldig touchy tema, men jeg brutalt ærlig. Ingen ønsker seg et barn med Downs, men de som får barn med DS (Noen av disse barnas diagnose blir ikke oppdaget på UL) gjør jo så godt de kan ut i fra situasjonen. All cred til disse foreldrene - de er noen reale helter!! Anonymkode: 4478a...a99
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2017 #66 Skrevet 25. juni 2017 På 23.6.2017 den 9.22, Anonym bruker skrev: Ja , jeg svarte motsatt for mange år siden, men etter nå ha fått flere barn og har jobbet med unge og voksne med downs vet jeg det er en annen side enn det koselige bildet Tangerudbakken viser av downs. De aller fleste med downs er ikke så velfungerende. Anonymkode: 33643...785 Veldig enig! Jeg jobber også med mennesker med blant annet DS og de færreste av disse er i nærheten av å være så godtfungrende som F.eks Tangerudbakken og f.eks Downs Awareness- kampanjer viser. Det er realiteten at det ofte er mye tøffe tak og barn/voksne med DS er ikke ALLTID glad/Fornøyde/blide/snille. De er like ulike som alle oss andre og det er viktig å huske. Anonymkode: 4478a...a99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå