Izi Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Hvis du fikk vite at barnet ditt har down syndrome, ville du da tatt abort??
Izi Skrevet 20. juni 2017 Forfatter #3 Skrevet 20. juni 2017 Skriv gjerne hvorfor/hvorfor ikke bare om dere ønsker.
sotosmor Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 Nei, jeg ville beholdt barnet. Nå skal ikke jeg ha flere barn, så det er hypotetisk. Selv om jeg har mer enn nok av utfordringer her fra før. Det er heller ikke alle som får vite før fødselen at barnet har et syndrom. Nå er det også flere syndrom / kromosomfeil som jeg regner som mye mer alvorlig enn Down syndrom. Ingen ønsker barn med et handicap.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #7 Skrevet 20. juni 2017 Nei, for jeg har flere barn fra før av og en syk mann som ikke kommer til å leve til alderdom. Dessuten har jeg jobbet med downs-barn og jeg har sett hvordan det river noen familier fra hverandre, ikke alle down barn er søte tangerudbakken-folk heller. Anonymkode: 97b89...e60
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #9 Skrevet 20. juni 2017 Ja, det vil jeg. Anonymkode: d7aa5...057
Yellow Brick Road Skrevet 20. juni 2017 #10 Skrevet 20. juni 2017 Hadde du spurt for 10 år siden eller noe sånn, så ville jeg ha svart klart nei, men i løpet av disse årene har jeg fått et mer nyansert syn på det der. Det ville vært en vanskelige avgjørelse, og det hadde nok revet meg i stykker, men ja, det kan godt hende at jeg hadde tatt abort i dag.
Modesty Blaise. Skrevet 20. juni 2017 #11 Skrevet 20. juni 2017 Ja, det ville jeg. Jeg har noen i nær omgangskrets, og jeg ser at jeg ikke har det som kreves for å følge opp barnet. Jeg hadde ikke vært et sekund i tvil engang.
Gjest Darwinia:-) Skrevet 20. juni 2017 #12 Skrevet 20. juni 2017 Ja, jeg ville tatt abort. Jeg har sett skyggesiden av Downs. Aldri i livet om jeg hadde risikert å utsette min familie og mitt ufødte barn for en slik skjebne.
Evablaum Skrevet 20. juni 2017 #13 Skrevet 20. juni 2017 Hadde det vært det første barnet, så hadde vi beholdt. Når vi fikk et friskt barn, så bestemte vi oss for abort ved evt DS. Heldigvis har vi to friske gutter i dag.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #14 Skrevet 20. juni 2017 De to første barna ville jeg ikke tatt vekk. Da ville jeg ikke vite heller for jeg tenkte at barna var ønsket og ville bli elsket uansett, vi hadde kapasitet til det som måtte komme uansett. I de to første svangerskapene hadde jeg bare ordinær ul. Men vi har fire barn, og i de to siste svangerskapene har jeg tatt tidlig ul privat og ville nok valgt å ta abort om det var noe galt. Anonymkode: a8131...c9d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #15 Skrevet 20. juni 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, for jeg har flere barn fra før av og en syk mann som ikke kommer til å leve til alderdom. Dessuten har jeg jobbet med downs-barn og jeg har sett hvordan det river noen familier fra hverandre, ikke alle down barn er søte tangerudbakken-folk heller. Anonymkode: 97b89...e60 Enig med deg. Dessuten er det sjeldent de er friske. Har hatt mange Downs barn hos oss opp gjennom årene(barneavd på sykehus). Det som ofte er utfordringene er hjertefeil og kreft. Friske barn kan også få det men de er ekstra utsatt. Anonymkode: 67cc1...e47
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #16 Skrevet 20. juni 2017 Ja, jeg hadde nok tatt abort. Anonymkode: 013da...6e7
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #17 Skrevet 20. juni 2017 Ja, jeg/vi har ikke det som kreves der. Anonymkode: 6dc1c...4ad
Gjest Antarctica Skrevet 20. juni 2017 #18 Skrevet 20. juni 2017 Jeg skal heller ikke ha flere barn, så dette er jo helt hypotetisk, men jeg ville ikke ha beholdt et foster med Downs syndrom, hvis jeg fikk vite det i rimelig tid tidlig i svangerskapet. Grunnen er at livet mitt ville måtte omlegges totalt hvis jeg hadde et barn i tillegg til dem jeg har, og det barnet attpåtil skulle kreve mer av meg enn de øvrige. Men dette er jo blant de ting som er utrolig betent å snakke om. Da filosof/spaltist Aksel Braanen Sterri uttalte seg om temaet, var det jo ikke måte på hvordan ordene ble vrengt på og hvilken rasehygieniker og sorteringsnazi han var. Selv om det han sa, faktisk er nøyaktig det vi har som praksis i Norge: at familien har rett til å vite, og at de derfra får valget. Mange engasjerte seg veldig, fordi de har familiemedlemmer eller egne barn med Downs syndrom. Sier man høyt at man ikke ønsker et barn med denne sykdommen, så spytter man liksom indirekte på alle som har sagt nei til abort, eller fikk et Downs-barn uten å vite om det på forhånd. Men det er jo ikke sant! For mitt valg og ditt valg påvirker jo ikke hverandre i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #19 Skrevet 20. juni 2017 Jeg ville tatt abort, jobber med utviklingshemmede. Langt fra alle er høytfungerende og mange har tilleggssykdommer. Anonymkode: fe98d...084
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #20 Skrevet 20. juni 2017 For en del år siden ville jeg ikke gjort det. Har sett både de gode historiene og de ikke så gode historiene rundt downs. Men for en del år tilbake ville jeg tatt imot et barn med downs. I dag tror jeg ikke at jeg kunne beholdt et barn med downs pga. min helse og livssituasjon nå. Men det ville vært en svært vanskelig avgjørelse. Anonymkode: 115fc...bab
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #21 Skrevet 20. juni 2017 Ja. Har sett skyggesidene. Som flere sier, det er ikke bare Tangerundbakken. Må også tenke på at man får ikke et barn med Downs, man får en person med Downs som etter kun få år ikke er liten og søt lenger. De blir voksne de og, og må leve med en alvorlig diagnose og potensielt flere alvorlige tilleggstilstander resten av livet, hvor behandlingen kan være både omfattende, inngripende og smertefull - og hvor personen kanskje ikke har forutsetningene for å forstå hvorfor h'n utsettes for alt dette. I tillegg kommer hkeøpebehovet, utenforskapet... Nei. Jeg ville ikke beholdt. Anonymkode: 94083...d83
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #22 Skrevet 20. juni 2017 Jeg tror jeg ville tatt abort. En bekjent har en sønn med Downs og han har nedsatt syn, alvorlig kreft, og mange tilleggslidelser. Gitt at jeg fikk vite det tidlig nok (som regel uke 12–13, nakkefold) så ville jeg nok valgt abort. Men man kan aldri vite før man står oppe i det. Anonymkode: 3b644...7e7
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #23 Skrevet 20. juni 2017 Ja, hadde tatt abort. Har ikke kapasiet til å følge opp og makter ikke å se barnet mitt lide. Ingen garanti for at det ikke er tilleggssykdommer. Hadde alt vært gull og grønne skoger så greit, men det er ikke det. Man må bare se på fakta og innse at en plass stopper det. Har et søskenbarn, han er så sterk og så voldelig at tante har måtte sendt han bort. Han er egentlig så ung at han skulle bodd hjemme enda noen år, men vi alle var redd han skulle ta livet av henne en dag. Men nå skal ikke vi ha flere så slipper å ta stilling til det. Heldigvis. Anonymkode: 0a746...8dc
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #24 Skrevet 20. juni 2017 Jeg ville nok tatt abort. Slik situasjonen er i dag er jeg 35 og yngste er førsteklassing. Jeg har nettop fullført videreutdanning og er i gang i et nytt felt. Jeg har også noen helseutfordringer der det ikke foreligger diagnose, derfor tenker jeg at jeg ikke er riktig person til å ta i mot eg barn med downs fordi jeg mener et barn fortjener mer enn jeg føler jeg kan gi uten at barna jeg har taper på det. Jeg tenker på Sarah Palin innimellom, hun var helt hårreisende i valgkampen for ni år siden, men jeg syns det var ekstra ille at familien valgte å satse slik når de nettop hadde fått et barn med downs. Det var kanskje en mulighet hun ville få én gang i livet, men jeg tenkte at babyen og familien trengte begge foreldrenes fokus da. Anonymkode: 11f68...5ba
Forsvarsfrue^^ Skrevet 20. juni 2017 #25 Skrevet 20. juni 2017 Ja, uten tvil! Vi hadde ikke hatt kapasitet til det mtp vår livssituasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå