Gå til innhold

Det evige problemet: hvem skal klippe hekken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så kommer snart den tiden på året igjen hvor vi må krangle med naboen om hvem som skal klippe hekken.

Saken er den at vi har bodd i samme hus i 11 år. Mot naboen går det en kjempesvær tujahekk som de forrige eierene av nabohuset plantet. Vi ønsket ikke denne hekken, men de insisterte. Så flyttet naboene, og inn kom et par med fire barn. Vi ønsker som sagt ikke denne hekken, og vil derfor ikke stelle den. De nye naboene har klippet hekken en gang, men nå sier de at vi må klippe den delen som vender mot vårt hus selv. Er ikke det urimelig når vi i utgangspunktet ikke ønsker denne hekken? De kan vel koste på seg en ettermiddag i året og stelle HELE hekken, og ikke bare toppen og det som går mot dem? Hva sier dere, er det vi som er urimelige her? Det begynner å bli svært sjuskete mot vår eiendom.

Anonymkode: c88a8...db6

Skrevet

Da hadde jeg sagt at de fikk ta vare på egen hekk, og om du må gjøre det, forsvinner hele greia. Naboens hekk er naboens ansvar! 

Anonymkode: 3de9f...c87

Skrevet

Du får da si det som det er, at enten fjernes hekken eller så steller de deres side også.

Skjønt jeg må innrømme at hvordan det ser ut på naboens side av hekken bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Så hadde jeg vært naboen din hadde jeg ikke lagt to pinner i kryss for å stelle deres side. Så for min del måtte dere gjerne tatt på dere kosten med å fjerne den, for så lenge den sto der såg jeg til at kun min side såg bra ut. 

Anonymkode: d1706...54f

Skrevet (endret)

Å stelle en halv hekk jeg ikke var så interessert i, den kamelen hadde jeg svelget i naboskapets ånd.

Her har vi de siste årene klippet hele hekken vi ikke er interessert i, fordi nabodamen som var med å plante den, er blitt for skrøpelig til å klare det selv. Så nå er hun blid og serverer ungene våre vafler i stedet for at hun blir sur og spyler dem med hageslangen. Satt på spissen, selvsagt.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Det kommer jo an på hvor på tomten den står. Står tydelig inne på naboens tomt (f.eks. innenfor et gjerde), er det åpenbart at det er de som har ansvaret for å stelle den. Hvis den står midt imellom tomtene, mener jeg det er rettferdig at dere tar dere av deres side. Evt. får dere foreslå at dere setter opp en ny hekk sammen som dere kan dele ansvaret for.

Anonymkode: b21bf...55f

Skrevet

Gjør en avtale om og klippe den annenhver gang for godt naboskap.

Skrevet

Man kan si mye om hekk og hekk og naboskap, men noen fordeler er det jo også. Mindre innsyn mellom eiendommene, det er i hvert fall noe jeg setter pris på.

Jeg leier, men her jeg bor har huseier en slik konflikt med naboen som ikke selv bor i huset. På min side mener de naboen må klippe hekken på begge sider siden de hadde klare avtaler med forrige eier av nabohuset om hvor høy hekken skulle være og hvordan den skulle klippes. Her klippet ikke de på min side av hekken noe. Ny eier kom til slutt og kuttet noe av toppene, men ingenting på vår side av hekken, som da strakte seg langt inn på eiendommen her. Til slutt klippet huseier her sin side likevel, men da var jo hekken så dårlig holdt i mange år at når de klippet av det grønne så stod det bare brunt igjen på denne siden. Dette er vel to år siden nå, to eller tre år, og fremdeles er det like mye brunt som grønt på hekken. Mye finere slik den var tidligere da den vokste vilt. Men hadde de på min side av hekken tatt bort litt etter litt så hadde de hatt en fin grønn hekk der fremfor den stygge som er der nå og som naboen ikke vil fjerne (selv om de på min side av hekken kan kreve det pga. plassering og høyde).

Så om jeg hadde vært i den situasjonen så ville jeg kuttet en slik hekk selv, ev. kan man gjøre en avtale med naboen om at denne tar jobben med å få kvistene på dynga. Gjør man det selv så får man hekken slik man ønsker på sin side, man slipper å irritere seg over at det ikke blir gjort eller at det blir gjort feil, man slipper at naboen kanskje kommer inn i hagen for å jobbe på hekken når det ikke passer for deg. Og du kan opprettholde en finere hekk som hindrer innsyn fra naboen.

Anonymkode: 27a88...035

Skrevet

Vi gjør det enkelt. Vi klipper på vår side av hekke og på toppen så langt over vi rekker. Naboen klipper på sin side og resten på toppen. Bedre å klippe hekken selv så det ser pent ut

Anonymkode: 29145...5ab

Skrevet

Naboen blåser vel i hvordan det ser ut på deres side, sikkert like mye som de blåser i at dere ikke var enige med forrige eier. 

Hvorfor gjøre en stor sak ut av noe som kan ordnes så enkelt? Klipp deres side og hold fred med naboen. 

Skrevet

Man klipper selvfølgelig en side hver. Hadde det vært stakittgjerde måtte dere malt en side hver. 

Uansett hva som står på tomtegrensen steller man en side hver. 

Anonymkode: 54d40...920

Skrevet

Naboene har loven på sin side. Står hekken i tomtegrensa er det deres ansvar å klippe deres side. 

Anonymkode: 72fef...375

Skrevet

Vi avtaler med naboen og tar en fellesrunde en gang i året.

Anonymkode: e4908...f1d

Skrevet

Men klipp nå hekken på deres side. Hvor vrange er det lov å være? 

Anonymkode: 24c5e...b6d

Skrevet
6 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Naboen blåser vel i hvordan det ser ut på deres side, sikkert like mye som de blåser i at dere ikke var enige med forrige eier. 

Hvorfor gjøre en stor sak ut av noe som kan ordnes så enkelt? Klipp deres side og hold fred med naboen. 

Enig i dette. Hvorfor skulle naboen bry seg om at dere ikke ønsker hekken hi? Hva er vitsen med å være så vanskelige, klipp nå hekken

Anonymkode: 14b39...2f6

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så kommer snart den tiden på året igjen hvor vi må krangle med naboen om hvem som skal klippe hekken.

Saken er den at vi har bodd i samme hus i 11 år. Mot naboen går det en kjempesvær tujahekk som de forrige eierene av nabohuset plantet. Vi ønsket ikke denne hekken, men de insisterte. Så flyttet naboene, og inn kom et par med fire barn. Vi ønsker som sagt ikke denne hekken, og vil derfor ikke stelle den. De nye naboene har klippet hekken en gang, men nå sier de at vi må klippe den delen som vender mot vårt hus selv. Er ikke det urimelig når vi i utgangspunktet ikke ønsker denne hekken? De kan vel koste på seg en ettermiddag i året og stelle HELE hekken, og ikke bare toppen og det som går mot dem? Hva sier dere, er det vi som er urimelige her? Det begynner å bli svært sjuskete mot vår eiendom.

Ikke rart det blir krig i verden, når naboer ikke kan holde fred om tåpelige bagateller

Anonymkode: 14b39...2f6

Skrevet

Man klipper hver sin side av hekken, uavhengig av hva forrige eier mente.

Anonymkode: 0404a...524

Skrevet

Er det mulig? Hekken står nå der, og dere ønsker den klippet på deres side? Så klipp den da!? Av hagestell er vel å klippe hekk det minst tidkrevende man kan finne. Holder lenge gjør det og. Skjønner ikke problemet!

Anonymkode: 3fec5...3d0

Skrevet

Dere er urimelige.

Anonymkode: ea8e6...6dd

Skrevet

Oki, ser det er forskjellige meninger. Vi får prøve å bli enige om noe. Jeg vil ikke være vanskelig, og kommer nok til å klippe hekken mot min side. (De har fire barn, kan godt forstå at de har hendene fulle.) HI

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Vi bor i midten av en rekkehus og her i vår rekke er det kun vi som steller Hagen naboene har svære hekker og busker som vokser over på vår side. Jeg har alltid bare klippet min side sånn at det blir fint hos oss. Så kan de bare la det gro på sin side. Hadde aldri falt meg inn å skulle krangle om naboen om en sånn bagatell. 

Anonymkode: ecacf...333

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oki, ser det er forskjellige meninger. Vi får prøve å bli enige om noe. Jeg vil ikke være vanskelig, og kommer nok til å klippe hekken mot min side. (De har fire barn, kan godt forstå at de har hendene fulle.) HI

Hvor mange barn de har er uvesentlig. Dere har hekk mellom tomtene. Da er det dere som må klippe på deres side hvis dere vil ha den klippet. Hvis ingen av dere vil ha hekken kan dere jo fjerne den.

Anonymkode: a351e...dfd

Skrevet

Kult! Så da kan jeg mot naboens vilje sette opp en hekk naboen blir nødt til å vedlikeholde sin side av? Og så er naboen den som er urimelig hvis han ikke synes det er en god ide? Greit å vite... 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kult! Så da kan jeg mot naboens vilje sette opp en hekk naboen blir nødt til å vedlikeholde sin side av? Og så er naboen den som er urimelig hvis han ikke synes det er en god ide? Greit å vite... 

Så lenge du planter den på din tomt og sørger for at den holder seg på din side av grensen, samt at den ikke kan bli høyere enn en viss høyde (ca 2m tror jeg) kan du plante hekk.

Hi har godtatt hekk som naboskille. Selv om hun ikke likte det har hun godtatt det og må klippe den hvis hun ønsker den klipt. Alternativet er å fjerne den. Hvem som har ansvaret for det juridisk vet jeg ikke.

Anonymkode: a351e...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...