Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #1 Skrevet 20. juni 2017 Min svigermor kjeftet nesten på meg når jeg sa jeg tenkte å kjøpe uv drakter for å beskytte huden til barna når vi skal til sterk sol. Hun mente de måtte få gå uten og heller smøre med solkrem, men da må vi smøre mye, og også ta mye pauser ellers blir de brent. Hva tenker dere om dette? Er UV drakter så ille? Anonymkode: 2ecf3...f58
Øyne som ser!! Skrevet 20. juni 2017 #2 Skrevet 20. juni 2017 Ville du gått i en klissete drakt som dekket nesten hele kroppen? Smør med faktor 50 hver andre time eller er dere for late til det? Det er helt vanlig å ta en pause når det er på det varmeste.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #3 Skrevet 20. juni 2017 Akkurat nå, Øyne som ser!! skrev: Ville du gått i en klissete drakt som dekket nesten hele kroppen? Smør med faktor 50 hver andre time eller er dere for late til det? Det er helt vanlig å ta en pause når det er på det varmeste. Oi, svigermor er du her inne? Ja, jeg ville gjerne hatt en drakt jeg, så jeg slapp bli brent, for det er ikke noe godt, og ikke er det noe gøy å smøre kliss på kroppen annenhver time heller. Har jo ikke noe med latskap å gjøre, mer med at tre barn stritter imot smøringen. Og hvis de har UV drakter trenger vi jo ikke ta pause, da kan de bade bade bade og bade. Men du er kanskje for lat til det? Anonymkode: 2ecf3...f58
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #4 Skrevet 20. juni 2017 Skygge midt på dagen, en t-skjorte og en caps eller solhatt evt, og faktor. Ser som hun over, har du lyst til å svette i en uv-drakt? Ikke jeg heller. Anonymkode: 1ca28...d27
Øyne som ser!! Skrevet 20. juni 2017 #5 Skrevet 20. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Oi, svigermor er du her inne? Ja, jeg ville gjerne hatt en drakt jeg, så jeg slapp bli brent, for det er ikke noe godt, og ikke er det noe gøy å smøre kliss på kroppen annenhver time heller. Har jo ikke noe med latskap å gjøre, mer med at tre barn stritter imot smøringen. Og hvis de har UV drakter trenger vi jo ikke ta pause, da kan de bade bade bade og bade. Men du er kanskje for lat til det? Anonymkode: 2ecf3...f58 Tålte du ikke at andre også hadde samme mening. Solkremen er klissete i 3 min. Pause bør du uansett ta, er ikke godt for noen å være i solen i 8 timer.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #6 Skrevet 20. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi, svigermor er du her inne? Ja, jeg ville gjerne hatt en drakt jeg, så jeg slapp bli brent, for det er ikke noe godt, og ikke er det noe gøy å smøre kliss på kroppen annenhver time heller. Har jo ikke noe med latskap å gjøre, mer med at tre barn stritter imot smøringen. Og hvis de har UV drakter trenger vi jo ikke ta pause, da kan de bade bade bade og bade. Men du er kanskje for lat til det? Anonymkode: 2ecf3...f58 Du har jo bestemt deg alt. Og at dine tre barn stritter i mot smøring, - vel, det er vel du som har gjort det sånn. Vi er mange som har reist med mange barn i mange år uten uv-drakt. Solkrem er på linje med tannpuss, det hjelper ikke å stritter i mot, det er ikke barnas valg men ditt valg som ansvarlig voksen. Dessuten har du dårlig attitude. Anonymkode: 1ca28...d27
hilde og gutta Skrevet 20. juni 2017 #7 Skrevet 20. juni 2017 Mine barn har aldrig hatt uv drakter. Vi smörer med faktor 30, og ingen har blitt solbrent.
Roheryn Skrevet 20. juni 2017 #8 Skrevet 20. juni 2017 Vi hadde uv-skjorte til frøkna i syden da hun var 4. Rett og slett fordi hun blir solbrent bare hun tenker på sola, og det å duppe i vannskorpa er verste sort (solkrem forsvinner litt i vann uansett hvor vannfast den er, man kjenner ikke sola så godt når man bader, og den reflekterer i vannet så du får dobbelt opp. Har selv fått 2. Grads forbrenning på nesa av å sitte og se ned i vannet - i norge!). Hun måtte forøvrig også ha solhatt eller tørkle på under bading, ellers ble hun toast i hodebunnen 😐 Men vi tok av skjorta på land, og passet på at hun heller satt i skyggen. Heller uv-drakt enn nygrilla fireåring, tenker jeg. Jeg har samme hudtype, og har mer enn nok av skrekkhistorier fra syden før vannfast solkrem og uv-drakt kom i handelen.
Leeloo76 Skrevet 20. juni 2017 #9 Skrevet 20. juni 2017 Så lenge hun ønsker å gå med det selv bruker vi den, hun fyller seks i år. Hun velger den over badedrakt her hjemme også (hjelper at det er bilde av Ariel på ), og bruker også UV-caps i sydlige strøk. Hadde hun klaget veldig og syntes den var ubehagelig fikk vi heller tatt jobben med ekstra smøring og vært (enda) mer forsiktige med sola. Ungene har i utgangspunktet hud Som tåler sol greit (i betydning blir ikke lett brent), men vi bruker uansett høy faktor og smører godt. Hadde gjerne brukt UV drakt på eldste også om hun hadde ønsket det, hun er 11. Heldigvis har hun far fra Midtøsten så hun blir så og si aldri brent (vi smører henne uansett selvfølgelig).
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #10 Skrevet 20. juni 2017 3 minutter siden, Øyne som ser!! skrev: Tålte du ikke at andre også hadde samme mening. Solkremen er klissete i 3 min. Pause bør du uansett ta, er ikke godt for noen å være i solen i 8 timer. De er jo stort sett i vannet da, de skal jo bade. Ikke stå opp og ned i solsteka? Har du aldri vært i syden? Anonymkode: 2ecf3...f58
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #11 Skrevet 20. juni 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har jo bestemt deg alt. Og at dine tre barn stritter i mot smøring, - vel, det er vel du som har gjort det sånn. Vi er mange som har reist med mange barn i mange år uten uv-drakt. Solkrem er på linje med tannpuss, det hjelper ikke å stritter i mot, det er ikke barnas valg men ditt valg som ansvarlig voksen. Dessuten har du dårlig attitude. Anonymkode: 1ca28...d27 Nå er det jo det at de blir solbrent og da. Mine barn har som meg lys hud, og selv med solfaktor 50 blir vi røde etter en liten stund i sola i syden. Hva skal vi da gjøre resten av ferien når vi ikke kan få mer sol på oss? Anonymkode: 2ecf3...f58
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #12 Skrevet 20. juni 2017 2 minutter siden, Roheryn skrev: Vi hadde uv-skjorte til frøkna i syden da hun var 4. Rett og slett fordi hun blir solbrent bare hun tenker på sola, og det å duppe i vannskorpa er verste sort (solkrem forsvinner litt i vann uansett hvor vannfast den er, man kjenner ikke sola så godt når man bader, og den reflekterer i vannet så du får dobbelt opp. Har selv fått 2. Grads forbrenning på nesa av å sitte og se ned i vannet - i norge!). Hun måtte forøvrig også ha solhatt eller tørkle på under bading, ellers ble hun toast i hodebunnen 😐 Men vi tok av skjorta på land, og passet på at hun heller satt i skyggen. Heller uv-drakt enn nygrilla fireåring, tenker jeg. Jeg har samme hudtype, og har mer enn nok av skrekkhistorier fra syden før vannfast solkrem og uv-drakt kom i handelen. Ja, vi er så lyse, og også i Norge blir vi rosa med solfaktor 30. Solfaktor 50 i syden varer heller ikke så lenge før vi er røde, for de dupper jo som du sier i vannskorpa hele ferien. Tenker jeg kjøper drakter jeg, så ikke hele ferien blir ødelagt av sår rød hud. Anonymkode: 2ecf3...f58
Øyne som ser!! Skrevet 20. juni 2017 #13 Skrevet 20. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De er jo stort sett i vannet da, de skal jo bade. Ikke stå opp og ned i solsteka? Har du aldri vært i syden? Anonymkode: 2ecf3...f58 NEi, jeg har aldri vært i Syden med barn, er derfor jeg gir deg tips.
Leeloo76 Skrevet 20. juni 2017 #14 Skrevet 20. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er jo stort sett i vannet da, de skal jo bade. Ikke stå opp og ned i solsteka? Har du aldri vært i syden? Anonymkode: 2ecf3...f58 Men det er jo da man blir lettest brent, i vannet? Som noen nevnte over, man kjenner ikke varmen, solkremen vaskes vekk uten at man merker det, selv den vannfaste, og vannet reflekterer solstrålene så de tar ekstra hardt. Jeg gikk selv mange dager med våt t-skjorte (for å døyve) etter å ha blitt solbrent på ferie da jeg var barn, ikke gøy. Jeg forstår at man dropper UV-drakt etter hvert om ungene synes det er ubehagelig (ev. flaut fordi de har blitt for store), men frem til da er det jo den beste og enkleste måten å beskytte huden på. Huden skal man ta godt vare på, solskader er ikke spesielt sunt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #15 Skrevet 20. juni 2017 1 minutt siden, Leeloo76 skrev: Men det er jo da man blir lettest brent, i vannet? Som noen nevnte over, man kjenner ikke varmen, solkremen vaskes vekk uten at man merker det, selv den vannfaste, og vannet reflekterer solstrålene så de tar ekstra hardt. Jeg gikk selv mange dager med våt t-skjorte (for å døyve) etter å ha blitt solbrent på ferie da jeg var barn, ikke gøy. Jeg forstår at man dropper UV-drakt etter hvert om ungene synes det er ubehagelig (ev. flaut fordi de har blitt for store), men frem til da er det jo den beste og enkleste måten å beskytte huden på. Huden skal man ta godt vare på, solskader er ikke spesielt sunt. Det jeg mener også. Kan skjønne drakt kan være ekkelt på land, men i vann er de jo våte uansett, og blir fortere brent. Kjipt om man må ta pause hele tiden for ikke å bli brent når en bare kan han på drakt istedenfor. Har sett litt på bilder fra hotellet på nett, og det var mye drakter på barn der. Så vi blir ikke alene om det. Anonymkode: 2ecf3...f58
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #16 Skrevet 20. juni 2017 Aldri brukt. Smører to ganger før vi går ut. All lek på land er med t-skjorte på. Smører en gang i timen på stranden. Aldri hatt solbrente unger. Eldste HATET UV drakt så da ble det slik. Viktigste er jo å smøre, dekke til og holde seg i skyggen store deler mellom 11 og 2. Anonymkode: d085e...5c6
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #17 Skrevet 20. juni 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har jo bestemt deg alt. Og at dine tre barn stritter i mot smøring, - vel, det er vel du som har gjort det sånn. Vi er mange som har reist med mange barn i mange år uten uv-drakt. Solkrem er på linje med tannpuss, det hjelper ikke å stritter i mot, det er ikke barnas valg men ditt valg som ansvarlig voksen. Dessuten har du dårlig attitude. Anonymkode: 1ca28...d27 Dette ! Anonymkode: 663f1...72d
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #18 Skrevet 20. juni 2017 Har aldri brukt uv drakt. I Syden har jeg smurt godt med solfaktor 30, og i tilegg brukt en stift med faktor 50 på utsatte steder. Også passet på å ta pauser fra solen. Mine barn har lys hud og ikke aldri blitt solbrente. Men synes du burdte gjøre som du vil og ikke høre på svigermor. Jeg selv fikk kritikk for å bruke solfaktor 30 på mine barn, min mor syntes det var alt for mye og helt unødvendig og at det brukte hun aldri på oss. Og når jeg viste stiften med høyere solfaktor så hun helt sjokkert ut. Prøvde å si at jeg husker jeg selv ble mye solbrent som barn, men da fikk jeg ingen svar. Og husker godt at jeg fikk ordentlig solblemmer den gangen vi var i Syden og ble smurt med faktor 4. Så gjør som du synes er best for dine barn. Anonymkode: ef211...aef
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #19 Skrevet 20. juni 2017 UV-drakt er supert. Selvfølgelig klarer en seg med å smøre, smøre og smøre også, men hvorfor når en kan slippe.....for begge parters skyld og ikke minst lommeboka. Det er faktisk ikke klamt, men svalende, og kan ikke sammenlignes med å bade i vanlige klær. Har barnet prøv og nekter å bruke det senere, men vil heller smøres er det greit da smører dere. Men de aller fleste som har brukt UV-drakt vil ha det året etter også. Med UV-drakt er det bare å kle på og hoppe i vannet. Når en er ferdig å bade og er i skyggen tas den av. En stenger ikke huden inne hele dagen som enkelte skal ha det til. Min elsket sin drakt og etterlyste den både et og to år senere. Etter hvert ble det to-delt i shorts og t-skjorte. Prøv, det er ikke verre en å gå over til smøring hvis barnet ikke liker drakten, men det tviler jeg på at skjer. Anonymkode: f6b7c...451
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #20 Skrevet 20. juni 2017 Jeg ville gått for uv drakt. Eldste her blir alltid brent selv om vi smører hver andre time og holder oss unna sola de verste timene. De gangene hun har brukt uv drakt har hun sluppet det. De er uansett i vannet 90% av tiden så de står jo ikke opp og ned i en klam drakt hele dagen. Uansett komfort viker for å bli solbrent. Noen barn har mer sensitiv hud enn andre Anonymkode: bf26a...fde
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #21 Skrevet 20. juni 2017 Vi hadde med uv genser til 4 og 5 åringen når vi skulle til syden nå nettopp, de hater virkelig å smøre seg, men den ble ikke brukt en eneste dag. Merkelig hvor enkelt det ble å smøre når de visste at det måtte til før det ble bading osv. Det var også enkelt å huske på å smøre ca hver andre time for vi smurte jo oss selv også da. Faktor 30 ingen ble brent og jenta har veldig lys hud. Ikke for det, vi har brukt uvdrakt før da de var yngre så har ingenting i mot det, men det var deilig for dem å løpe rundt i bare badetruse tok en liten pause midt på dagen da med lunsj og å være litt unna sol. Anonymkode: ffad6...e82
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #22 Skrevet 20. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Aldri brukt. Smører to ganger før vi går ut. All lek på land er med t-skjorte på. Smører en gang i timen på stranden. Aldri hatt solbrente unger. Eldste HATET UV drakt så da ble det slik. Viktigste er jo å smøre, dekke til og holde seg i skyggen store deler mellom 11 og 2. Anonymkode: d085e...5c6 Dekke til... det er jo det UV drakt er til? Det blir jo det samme som å ha T skjorte på?? Hehe... Anonymkode: 2ecf3...f58
Mamma til 2 søte Skrevet 20. juni 2017 #23 Skrevet 20. juni 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dekke til... det er jo det UV drakt er til? Det blir jo det samme som å ha T skjorte på?? Hehe... Anonymkode: 2ecf3...f58 Nei, det blir det jo absolutt ikke. Er enig med svigermor jeg altså. Har selv barn med lys hud og vi smører med 50. Har gått helt fint det. Men det som er viktig er å smøre nok og ofte! Det er alfa og omega.
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #24 Skrevet 20. juni 2017 5 åringen min må ha det. Vi smører i tillegg ofte med faktor 50 og tar pauser i løpet av dagen. Tar av drakta når hun ikke bader. Har da på andre klær. Allikevel blir hun rød. 9-åringen vil gjerne ha ut-skjorte, selv om hun aldri blir brent, men de finnes vel ikke i så stor str. Anonymkode: 2974f...0fc
Anonym bruker Skrevet 20. juni 2017 #25 Skrevet 20. juni 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: 5 åringen min må ha det. Vi smører i tillegg ofte med faktor 50 og tar pauser i løpet av dagen. Tar av drakta når hun ikke bader. Har da på andre klær. Allikevel blir hun rød. 9-åringen vil gjerne ha ut-skjorte, selv om hun aldri blir brent, men de finnes vel ikke i så stor str. Anonymkode: 2974f...0fc Hvis hun blir rød til tross for drakt har dere enten kjøpt en dårlig en, slitt den ut eller det er ikke UV-drakt. Skikkelig UV-drakter slipper ikke noen av de farlige strålene igjennom. Anonymkode: f6b7c...451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå