Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #1 Skrevet 19. juni 2017 Jeg driver et lite firma og jeg ergrer meg graset over ansatte som tror det er en selvfølge at de kan ta fri akkurat når det passer dem selv. I dag kom en av damene etter arbeidstid og fortalte at hun hadde kommet over noen billige flybilletter så hun trengte fri på mandag. Hun hadde faktisk kjøpt billettene og bestill hotell før hun spurte. Jeg forsøker å legge til rette slik at at de ansatte kan ta ferie når det passer best for dem, men på mandag skal jeg bort selv så det går ikke. Gjett om hun er sur. Truer med å bruke egenmelding og greier. Grrrr! Det må da gå an å sjekke om det er greit å ta fri før man bestiller reise. Anonymkode: 50f16...acb
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #2 Skrevet 19. juni 2017 Er nok forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg legger fridager inn i egen kalender og registrerer det som avspasering eller ferie i tidbank. Jeg kan godt gi beskjed til leder, men det er ikke nødvendig. Kun jul, påske og fellesferie vi snakker om og planlegger fri, og da kun fordi 2-3 personer av 20 må være på jobb. Det ordner seg alltid. Det eneste jeg spør og søker om er velferdspermisjon med lønn. Heg ville blitt irritert om leder la seg opp i hvordan jeg velger å ta ut min ferie og avspasering. Anonymkode: 6795a...f24
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #3 Skrevet 19. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er nok forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg legger fridager inn i egen kalender og registrerer det som avspasering eller ferie i tidbank. Jeg kan godt gi beskjed til leder, men det er ikke nødvendig. Kun jul, påske og fellesferie vi snakker om og planlegger fri, og da kun fordi 2-3 personer av 20 må være på jobb. Det ordner seg alltid. Det eneste jeg spør og søker om er velferdspermisjon med lønn. Heg ville blitt irritert om leder la seg opp i hvordan jeg velger å ta ut min ferie og avspasering. Anonymkode: 6795a...f24 Du tuller?? Du vet at arbeidsiver har styringsrett på ferien din?? Ikke alle har arbeidersolasser hvor man bare kan ta fri som man vil. Hi jeg skjønner deg godt! Sånn gjør de hos oss og, uten noe tanke på hvem som skal dekke opp. Løser seg alltid da, men det er bare fordi jeg er så forbanna grei og fikser det for dem Anonymkode: 58277...4bb
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #4 Skrevet 19. juni 2017 Som arbeidsgiver kan en vel bestride både egenmelding og sykemelding dersom det mistenkes misbruk av disse? Anonymkode: 1f06d...2b3
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #5 Skrevet 19. juni 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er nok forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg legger fridager inn i egen kalender og registrerer det som avspasering eller ferie i tidbank. Jeg kan godt gi beskjed til leder, men det er ikke nødvendig. Kun jul, påske og fellesferie vi snakker om og planlegger fri, og da kun fordi 2-3 personer av 20 må være på jobb. Det ordner seg alltid. Det eneste jeg spør og søker om er velferdspermisjon med lønn. Heg ville blitt irritert om leder la seg opp i hvordan jeg velger å ta ut min ferie og avspasering. Anonymkode: 6795a...f24 Du har jo ingen rett til å bli irritert, vær heller glad for at du har det så fritt som du har det. Anonymkode: 5c4e5...503
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #6 Skrevet 19. juni 2017 Hi, jeg synes du skal kalle denne ansatte inn til et møte i morgen. Der informerer du henne skriftlig også om det hun fortalte deg i dag, at hun har bestilt billetter og hotell før hun sjekket med deg om hun kunne få fri og deretter at hun truet med å bruke en egenmeldingsdag hvis hun ikke får fri. Skriv at du prøver å legge tilrette for at de ansatte skal få ferie eller fridager når de ønsker det, men at det ikke alltid er mulig på kort varsel. Denne gangen passer det ikke og hun må jobbe mandag. Så informerer du henne om at hvis hun velger å bruke egenmeldinger til annet enn sykdomsfravær så risikerer hun å miste retten til egenmeldinger. Dama er jo helt på jordet. Anonym f24 jobber tydeligvis et sted hvor hun kan styre ferie og fridager selv, det kan ofte fungere i en stor bedrift, men i mindre bedrifter sier det seg selv at det ofte ikke er mulig. Anonymkode: 4ffe8...01c
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #7 Skrevet 19. juni 2017 Om hun levere egenmelding på mandag kan du bestride den. Da vil hun bli trukket i lønn for dagen. Husk å få dokumentasjon på at hun ønsket feriedag, men ikke fikk det. Da har du en sterk sak. I tillegg vil dagen kunne registreres som skulk/skoft/ulegitimert fravær og på bakgrunn av dette kan du gi henne en advarsel, Der ut over kan du frata henne retten i en periode på 6 måender. De fleste arbeidsplasser er det nødvendig å gi beskjed til leder om ønske om ferie. Særlig viktig er det steder med få ansatt og/eller arbeidsplasser hvor det må være et minimum tilstede. Jeg til deg over: så har din arbeidsgiver styringsrett over når du faktisk kan ta ut ferie. Det er ikke slik at du skal ha fri uke 15 bare fordi du vil. Din leder kan faktisk si at det ikke passer i uke 15, men du kan avvikle ferie i uke 16. Anonymkode: 038f6...312
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #8 Skrevet 19. juni 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er nok forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg legger fridager inn i egen kalender og registrerer det som avspasering eller ferie i tidbank. Jeg kan godt gi beskjed til leder, men det er ikke nødvendig. Kun jul, påske og fellesferie vi snakker om og planlegger fri, og da kun fordi 2-3 personer av 20 må være på jobb. Det ordner seg alltid. Det eneste jeg spør og søker om er velferdspermisjon med lønn. Heg ville blitt irritert om leder la seg opp i hvordan jeg velger å ta ut min ferie og avspasering. Anonymkode: 6795a...f24 Men nå er det ikke alle som har slike arbeidsplasser da. Jeg f.eks er butikksjef, og vi må selvfølgelig være et visst antall ansatte på jobb hele åpningstiden. Da kan ikke tre ansatte komme og si at de tar langhelg denne uken.... Fravær må planlegges og vakter dekkes opp, og sånn er det faktisk veldig mange steder. Anonymkode: fbb9a...9da
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #9 Skrevet 19. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Som arbeidsgiver kan en vel bestride både egenmelding og sykemelding dersom det mistenkes misbruk av disse? Anonymkode: 1f06d...2b3 Dette ville i alle fall jeg ha raslet med hvis hun først sier hun har billetter og så sier hun er syk... Anonymkode: 33984...586
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #10 Skrevet 19. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg driver et lite firma og jeg ergrer meg graset over ansatte som tror det er en selvfølge at de kan ta fri akkurat når det passer dem selv. I dag kom en av damene etter arbeidstid og fortalte at hun hadde kommet over noen billige flybilletter så hun trengte fri på mandag. Hun hadde faktisk kjøpt billettene og bestill hotell før hun spurte. Jeg forsøker å legge til rette slik at at de ansatte kan ta ferie når det passer best for dem, men på mandag skal jeg bort selv så det går ikke. Gjett om hun er sur. Truer med å bruke egenmelding og greier. Grrrr! Det må da gå an å sjekke om det er greit å ta fri før man bestiller reise. Anonymkode: 50f16...acb Jøss... Skjønner frustrasjonen din! Anonymkode: d98e8...a6d
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #11 Skrevet 19. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men nå er det ikke alle som har slike arbeidsplasser da. Jeg f.eks er butikksjef, og vi må selvfølgelig være et visst antall ansatte på jobb hele åpningstiden. Da kan ikke tre ansatte komme og si at de tar langhelg denne uken.... Fravær må planlegges og vakter dekkes opp, og sånn er det faktisk veldig mange steder. Anonymkode: fbb9a...9da Sånn er det svært mange steder ja. Man må samkjøre dette med andre ansatte og leder. Hadde en kollega som jeg delte tre arbeidsoppgaver med. Uten å konferere med meg, så aksepterte lederen vår at hun tok fri en hel uke akkurat samme uke som jeg var satt til å jobbe intensivt med et prosjekt som måtte i mål. Det han ikke tenkte på var at jeg da i tillegg måtte ta alt det vi ellers delte på helt alene den uken som jeg allerede hadde hendene fulle, og det var virkelig ikke greit. Slikt skaper dårlige arbeidsforhold og stemning. Anonymkode: d98e8...a6d
Mostly Harmless Skrevet 20. juni 2017 #12 Skrevet 20. juni 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Det eneste jeg spør og søker om er velferdspermisjon med lønn. Heg ville blitt irritert om leder la seg opp i hvordan jeg velger å ta ut min ferie og avspasering Du skjønner vel at dette ikke fungerer i veldig mange jobber? Eller er det ett fett for deg om butikken er åpen når du skal handle, eller om det er folk på legevakten når du har skadet deg?
TinaK 1990 Skrevet 20. juni 2017 #13 Skrevet 20. juni 2017 Rimelig heftig (les dumhet) å bestille fly og hotell før man sjekker med sjefen om fri...i tillegg true med egenmelding
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå