Gå til innhold

Røykende nabo - hva kan man gjøre?

Anbefalte innlegg

Vi bor i et rekkehus.

Ut på den ene siden har vi en veranda, og ut på den andre siden har vi terrasse og hage, naboen har det samme.

På den siden med verandaen er også alle vinduene til soverommene.

Naboen sitter på verandaen og røyker fra tidlig morgen til sent på kveld.
For å si det slik, jeg er ikke noe glad i å legge ungene i rom hvor røyklukten siver inn.

Har vi noen rettigheter over hode?
Hadde de bare sittet på terrassen hadde det ikke vært noe problem.
Er det noe borettslaget kan pålegge dem å gjøre?

Gjør det noen forskjell om barna er allergiske?

Og får noen spør, har prøvd å snakke med dem uten at det gjorde noen endring

Anonymkode: dab84...0ad

Fortsetter under...

Nope, dette er ikke din sak. Naboen eier vel leiligheten sin, røyking er en lovlig aktivitet, du kan ikke nekte naboen å bedrive en lovlig aktivitet på sin eiendom, selv om det fører til små ulemper for deg. 

Anonymkode: c7df4...315

Nei, eneste du kan gjøre er å flytte. Og kanskje betale naboen for å fjerne askebegere og holde seg borte under visning. Jeg hadde ikke kjøpt huset ditt om jeg så en røyker oå verandaen, men det er ikke en "mangel", så du kan fint la være å fortelle om det på visning.

Anonymkode: c551e...140

Du skjønner vel at du ikke har noen rettigheter her? Blir helt matt jeg. Har opplevd det samme selv bare at det er jeg som var røykeren. Jeg er overhodet ikke interessert i å bli snakket til for røyking på min egen veranda, så de kom ingen vei. De hadde ikke barn da, men hvis de hadde hatt det måtte de jo bare ha flyttet dersom barna ikke tålte røyk. Ikke mitt ansvar!!!

Anonymkode: 28812...fb9

Sorry at jeg spurte.

Med andre ord, de har rett til å gjøre andres barn syke....

Jeg spurte siden jeg trodde dette gikk under røykelove §28.
§ 28.Vern av barn mot passiv røyking
Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

Og nei vi har for øyeblikket ikke råd til å flytte

HI

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner vel at du ikke har noen rettigheter her? Blir helt matt jeg. Har opplevd det samme selv bare at det er jeg som var røykeren. Jeg er overhodet ikke interessert i å bli snakket til for røyking på min egen veranda, så de kom ingen vei. De hadde ikke barn da, men hvis de hadde hatt det måtte de jo bare ha flyttet dersom barna ikke tålte røyk. Ikke mitt ansvar!!!

Et godt bevis på at mange røykere er hensynsløse og egoistiske mennesker :( Er glad jeg bor i enebolig så jeg slipper å omgås folk som deg... 

HI: jeg forstår godt problemet ditt, men det er sikkert ikke så mye du kan gjøre. Jeg hadde vurdert å flyttet. 

Anonymkode: 3332c...025

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sorry at jeg spurte.

Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.

HI

Ja det er din oppgave og verne barna mot passiv Røyk, du må enten flytte eller finne en annen måte og få frisk luft på soverommet. 

Vi får heldigvis flere og flere retiggheter til å slippe andres røyking.

Børettslaget her har tatt dette opp flere ganger og bir krassere og krassere i sitt utspill. Det siste nå er at de ikke har lov til å gjøre allergikere syke og at det ikke er en menneskerett å røyke. Du skal se at det ikke er lenge til det blir forbutt å røyke i borettslag og blokker der vi alle bor så tett. Røykeloven tar tid, men det går rett vei :)

Plager noen i ett borettslag naboene for mye kan de bli pålagt å flytte til slutt. Tar bare litt tid så du hi bør absolutt sette søkelys på dette og skrive klage til ditt styre. Jo flere jo mer hjelper det.

Anonymkode: 3930e...a9f

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Trolletroll 😂 kjenner ingen røykere som er så ego. Her er det en nok en ekte antirøker som jobber hardt for sverte de som røker 😂😂😂

Anonymkode: 925ca...4f0

Et godt bevis på at mange røykere er hensynsløse og egoistiske mennesker :( Er glad jeg bor i enebolig så jeg slipper å omgås folk som deg... 

HI: jeg forstår godt problemet ditt, men det er sikkert ikke så mye du kan gjøre. Jeg hadde vurdert å flyttet. 

Anonymkode: 3332c...025

Er vell strengt tatt ikke det at røykere er egoistisk og hensynsløs, men at mennesker er det og enkelte av dem røyker. De som ikke røyker finner bare andre ting å være egoistisk og hensynsløs med. Ingen av de jeg kjenner som røker passer til den beskrivelsen, men de er også snille mennesker. Derimot kjenner jeg flere ikke røykere som godt kunne funnet på å drive på dette viset dersom de røkte. Fordi de er egoistiske og hensynsløse mennesker.

Sorry at jeg spurte.

HI

Det er foreldre som er ansvarlig og som skal sikre at barna har et røykfritt miljø. Det er ikke naboens ansvar. 

Anonymkode: 29096...92d

Føler med deg. Har også en sånn. Nekter å slutte, selvsagt. I tillegg harker og gøgger hun mellom hver kjederøyk. Det er så kvalmt at jeg nesten ikke kan orke å skrive det. Nå har jeg begynt å si høyt "æsj", "neimen i helsike da", "er det mulig å være så kvalm" hver gang det skjer når jeg er ute. Hun skal i alle fall ikke tro det er greit for oss andre, ekle menneske.

Anonymkode: 1d6d8...1da

Annonse

Trolletroll 😂 kjenner ingen røykere som er så ego. Her er det en nok en ekte antirøker som jobber hardt for sverte de som røker 😂😂😂

Det var jeg som skrev det og du har litt rett 😜 Jeg har nemlig sluttet å røyke. Bare fordi jeg ville det selv og ikke fordi naboene klaget 😜 Jeg bor også i selveier enebolig, men husene står veldig tett.

Men helt seriøst kan ikke HI forvente at naboen slutter å røyke på egen veranda, selv om jeg tror røyking i borettslag blir forbudt på sikt 😀

Vet du, det der er på grensen til galskap. Det er faktisk ikke forbudt å røyke, ei heller å tenne en kullgrill, brenne røkelse, eller noe annet som gir sjenerende lukter. Har du et problem så flytter du. Om du vil at naboen skal gjøre grep for å bedre dine barns innemiljø, mens du selv ikke klarer nettopp det, så er det rett og slett bare sykt. 

Anonymkode: 0168a...a54

I borettslaget der svigermor bor er det nedfelt i reglene at det bare er lov å røyke på den ene siden av huset. Det er en rekke med forskjellige leiligheter i 1. og 2. etasje da, så om noen sitter utenfor leiligheten sin i 1.etasje og røyker får de som sitter ute i 2. etasje det opp til seg.

Der er det sånn at verandaen på den siden av huset de har inngangsdørene er det lov å røyke, mens på den andre siden av huset hvor de har terassene er det ikke lov.

Jeg vil tro røykeloven kommer inn i borettslagene etterhvert også ja, for også der svigermor bor har de jo et soverom ved siden av inngangsdøren så om noen sitter ute og røyker nede kommer lukten inn på soverommet til de som bor i 2.etasje.

Anonymkode: edf69...f85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...