Gå til innhold

Hvordan ta imot unnskyldning som man egentlig ikke vil ha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men som man må akseptere for fredens skyld. Finnes det en måte der man får sagt "greit, men du er en idiot" på en mer sivilisert måte? Jeg har ikke lyst til å late som om det ikke har gjort meg noe, at det er null problem. 

Anonymkode: 646af...aa5

Skrevet

Kan du si noe slikt...? "Jeg tar imot unnskyldningen din, men du skal vite at jeg ikke kommer til å akseptere lignende i fremtiden, for det du gjorde var på ingen måte akseptabelt. Men jeg tar som sagt imot unnskyldningen din nå, så går jeg ut fra at du ikke gjør noe slikt igjen!?"

Hvis dette er en person du står nær, så får jeg en følelse av at det er en som har brutt tilliten din. Det er vondt. Og tillit er i så fall noe den som har brutt den påny må gjøre seg fortjent til, det kommer ikke alltid av seg selv, i hvert fall ikke hvis det har vært et alvorlig tillitsbrudd. Hvis det er tilfelle så tenker jeg at det også går an å si noe om at det vedkommende gjorde ødela noe av tilliten du hadde til personen, og at personen må være innstilt på at det tar tid å gjøre seg fortjent til ny tillit selv om du godtar unnskyldningen. Å tilgi er ikke nødvendigvis det vanskeligste, det kan være mer krevende å gjenopprette en tillit som er brutt.

Litt vanskelig når man ikke vet noe om hva som har skjedd og hvilken relasjon du har til personen. Men jeg tror at hvis du tar med det første og noe ang. det med tillit (hvis det er noe alvorlig vedkommende har gjort mot deg), så tenker jeg du står opp for deg selv og setter litt grenser også. Hvis vedkommende protesterer på det ang. tillit så ville jeg spurt rolig hvordan vedkommende har tenkt å gjøre seg fortjent til tilliten din i fremtiden.

Er det ikke noe veldig alvorlig så er den biten kanskje ikke så viktig, du får se det an ut fra situasjonen, hva som er gjort og hvem som har gjort det mot deg.

Lykke til :)

Anonymkode: 8b64b...0a6

Skrevet

Du kan si noe sånn som jeg tar imot unnskyldningen og at du tilgir men ikke glemmer. Og at du ikke aksepterer sånn oppførsel heretter.

Skrevet

Å ta i mot en unnskyldning er ikke det samme som å tilgi, og det å tilgi, trenger ikke å bety at man aksepterer handlingen (eller omvendt).  Du kan svare noe sånn som at du tar i mot unnskyldningen eller at du setter pris på at h*n ber om unnskyldning, at handlingen var sånn at det fremdeles trengs tid for å reparere forholdet mellom dere, men dette kan kanskje være en begynnelse - eller noe sånn.  Eller enklere spåk: "Det er fint av deg at du ber om unnskyldning og jeg aksepterer den, men det tar nok fremdeles tid før vi er tilbake der vi var før du..."

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns du skal være ærlig. Å be om unnskyldning er faktisk ikke alltid nok. Noen ganger er det rette svaret: "Der fins ingen unnskyldning for det du har gjort, og det fins ingen måte å rette opp i denne relasjonen på. Synd å si, men sånn er det, og det er du som  har ødelagt." 

Man trenger ikke tilgi alt, og man trenger i alle fall ikke late som om man tilgir. Det er ikke den som krenker deg som skal bestemme når det er "nok" eller når du skal være ferdig med saken. Og det er i alle fall ikke et ord fra eller til som gjør utslaget. En dypfølt bønn om tilgivelse kan være mye rart, den kan bestå av ord eller handlinger -  men i bunnen må det jo ligge et ønske om å reparere.

Og hvis det som skal repareres ikke kan repareres, så hjelper ikke alle unnskyldninger i hele verden. 

Skrevet

Takk for gode råd. Det frister mest å gjøre som du sier, Pashla, men da vil det gå utover andre familiemedlemmer. Jeg blir nok nødt til å svelge en diger kamel her, men samtidig har jeg behov for at det skal skinne gjennom at det overhodet ikke er ok det som har blitt gjort og sagt. 

HI 

Gjest Antarctica
Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode råd. Det frister mest å gjøre som du sier, Pashla, men da vil det gå utover andre familiemedlemmer. Jeg blir nok nødt til å svelge en diger kamel her, men samtidig har jeg behov for at det skal skinne gjennom at det overhodet ikke er ok det som har blitt gjort og sagt. 

HI 

Å holde fred er noe annet enn å ta imot en unnskyldning. Men her fins det like mange varianter som det fins mennesker.

Skrevet

Kan du si at du godtar unnskyldningen av hensyn til disse familiemedlemmene, da? 

Skrevet

For å få fred i familien godtar jeg unnskyldningen din, men det du gjorde var overhodet ikke greit så om noe sånt skjer igjen er jeg ikke villig til å godta nye unnskyldninger for dårlig oppførsel.

Anonymkode: 9c526...69a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...