Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #1 Skrevet 17. juni 2017 ...skjer det så mye rart, sa barnet mitt i dag. "Truls" er en førsteklassing som er svært umoden og som sliter med de sosiale kodene. Det har ført til en del voldelige episoder, også mot mitt barn. Men likevel gjør det vondt langt inn i hjerterota når jeg hører at enkelte foreldre velger å ta avstand fra en seks år gammel gutt som trenger hjelp. Og for all del, de andre barna skal ikke måtte ta ansvar for situasjonen. Men vi snakker jo med barnet vårt om at "Truls" har de og de utfordringene som gjør at han slår. Samtidig er det ikke lov å slå. Familien til "Truls" vet godt om problemene og jobber i samarbeid med skole med dem. Men hvis mitt barn skal være trygg på skolen så må faktisk vi også bidra. "Truls" trenger venner og trenger å føle seg trygg. Da må man ha en dialog med familien hans og bli kjent med han. Seks år gamle gutter fortjener å få en bedre sjanse til å få et godt skoleliv, enn at de skal tas avstand fra. Og da må også landsbyen trå til. Kanskje synes du det er slitsomt, kanskje vet du ikke hvordan du skal forholde deg til det fordi du er redd for barnet ditt. Og kanskje er barnet ditt redd for det som slår? (Det var i alle fall mitt barn). Men det blir bare bedre hvis man blir bedre kjent. Og da må dere snakke og LYTTE til familien som har dette barnet. Vi har startet med det. Ingen ting er fikset opp i på en to tre. Men den kontakten vi har startet tror jeg er enorm viktig i forhold til skolehverdagen til både "Truls", mitt barn og resten av klassen. Anonymkode: d4d7b...1e7
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #2 Skrevet 17. juni 2017 Har et lite barn i gaten som er slik som "Truls", og mange av barna vil naturligvis ikke leke med han. Enkelte foreldre (faktisk de fleste) vil heller ikke at barna deres skal leke med han. Han er vel egentlig mest et samtaleemne blant de voksne... Jeg blir kvalm av sånn. Man kommer ingen vei med slike holdninger. Vi inviterer han hit på besøk og foreldrene inviterer barnet vårt på besøk så får barna leke med han under tilsyn av voksne. Med konstant tilsyn og veiledning får man hindret veldig mange av de negative hendelsene som ellers ville oppstått. Da kommer også de positive sidene hans frem. Foreldrene gjør det samme hjemme. Han er fremdeles for umoden til å slippes ut i gatene alene med andre barn Det har foreldrene endelig skjønt ! Nå fungerer han forholdsvis godt sammen med et barn av gangen og under voksnes tilsyn. Det er en god begynnelse. Ser allerede nå (etter kort tid) at vi voksne må blande oss inn mindre og mindre, og ungene mine begynner faktisk å like gutten og spørre etter han Anonymkode: 9f42a...16e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #3 Skrevet 17. juni 2017 Alle kjenner vel en Truls. Jeg mener oppriktig at vi ikke kan forvente at barna viser forståelse men at alle foreldre må strekke seg litt og bidra til trygge situasjoner der Truls får delta. Om alle foreldre tar sin del så vil Truls bli inkludert. Her er inkludering utrolig viktig og jeg prater høyt om dette. Jeg strekker ut en hånd. Både fordi hjertet mitt banker for alle barn, og fordi jeg selv som mamma en vakker dag kan stå i en situasjon der mitt barn kan bli ekskludert. Ja det krever mye å måtte håndtere et fremmed barn med utfordringer, fordi man ikke kjenner foreldre og barn så godt. Likevel må man prøve. Jeg møter ofte folk som sier de ikke gidder bruke tid på "uoppdragne barn" og jeg blir så lei meg. Det er snakk om barn, ingen utenforstående vet dette barnets historie. Et eksempel, nabogutten (5 år eldre enn min eldste som nå er tolv) har alltid slitt. Ingen venner, utesteng, foreldre som var utslitt. Han var stadig her, sønnen kom ikke helt overens med han, han fikk diagnose i stor alder, innen autisme spekteret. Han kom innom da, kanskje vi bare så en film sammen, sønnen fikk beskjed om å være normalt høflig selvom han ikke var bestevennen. Fordi å bli akseptert betyr så mye. Jeg så selv at de ikke hadde noe felles, men en film klarer man. Uansett, han er nå stor, fortsatt ganske venneløs men han besøker MEG innimellom. Vi spiller scrable og prater litt. Han er så skjønn, han sier jeg er tanta hans. Han gir meg klemmer og plukker hvitveis til meg på bursdagen min. Bry dere, still opp, dere kan være den personen som betyr det lille ekstra for et sårbart barn. Anonymkode: a32ab...54a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #4 Skrevet 17. juni 2017 Mine barn kan godt leke med Truls på skolen eller være med ham hjem om de vil, men han får ikke bli med dem hjem. Jeg har ikke tid til å forfølge ham hele tiden. Anonymkode: abcac...780
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #5 Skrevet 17. juni 2017 Jeg har en Truls. Dvs han er snill som dagen er lang aldri slått sparket eller lignende. Han er 11 år og mangler sosiale koder. Sliter veldig på skolen. Han har en god klasse blir ikke mobbet, men blir heller aldri en av dem. Ingen som ringer på døra og spør etter han som stadig skjer med de to mindre. Det er så sårt det river i hjertet. Anonymkode: a9e9f...992
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #6 Skrevet 17. juni 2017 Min jobb er å sikkre mine barn og oppdra de. Foreldrene til Truls skulle vært føre var og blitt med han på samvær med andre om de ville at han skulle få leke med andres barn og oppdratt han der og da og vist at de tar sitt annsvar og ikke lemper annsvaret sitt over på andre. Siden foreldrene til Truls ikke har gjort dette tar vi nå avstand og setter sikkerheten til våre barn først slik alle foreldre burde. Anonymkode: f819e...a2d
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #7 Skrevet 17. juni 2017 For min del går grensa ved vold. Det er langt forbi det akseptable. Truls slipper ikke inn i mitt hus og min hage før han har sluttet å slå. Det er helt uaktuelt. Og mine barn vil ikke gå på besøk hos han. Og om skolen lar han utøve vold mot mine barn i skoletiden skal jeg sørge for at det blir langt mer ubehagelig for dem å la han løpe fritt enn å sette på frimerke. Men vi har en nabo som sliter med de sosiale kodene, hun fårstår ingen ting av det som er implisitt. Jeg tar gjerne jobben som tolk under lek, slik at hun greier å henge med og trives når hun er på besøk. Hvilket hun er ofte. Men skulle hun finne på å bruke vold er hun ikke velkommen mer, før foreldrene har oppdratt henne. Anonymkode: dc793...5f9
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #8 Skrevet 17. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: For min del går grensa ved vold. Det er langt forbi det akseptable. Truls slipper ikke inn i mitt hus og min hage før han har sluttet å slå. Det er helt uaktuelt. Og mine barn vil ikke gå på besøk hos han. Og om skolen lar han utøve vold mot mine barn i skoletiden skal jeg sørge for at det blir langt mer ubehagelig for dem å la han løpe fritt enn å sette på frimerke. Men vi har en nabo som sliter med de sosiale kodene, hun fårstår ingen ting av det som er implisitt. Jeg tar gjerne jobben som tolk under lek, slik at hun greier å henge med og trives når hun er på besøk. Hvilket hun er ofte. Men skulle hun finne på å bruke vold er hun ikke velkommen mer, før foreldrene har oppdratt henne. Anonymkode: dc793...5f9 Er så feil å si oppdratt. Dette er barn som sliter med diagnoser. Trur de fleste foreldre jobber mye mer med barna enn de fleste trur. All ære til de. Anonymkode: a9e9f...992
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #9 Skrevet 17. juni 2017 Enig i den over her som skriver at grensa går ved vold. Jeg kommer ikke til å tvinge barna mine til å leke med en person som stadig er voldelig mot dem. Jeg tror ikke det er bra for selvfølelsen til barnet eller relasjonen til foreldrene. Anonymkode: 081e9...12f
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #10 Skrevet 17. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Min jobb er å sikkre mine barn og oppdra de. Foreldrene til Truls skulle vært føre var og blitt med han på samvær med andre om de ville at han skulle få leke med andres barn og oppdratt han der og da og vist at de tar sitt annsvar og ikke lemper annsvaret sitt over på andre. Siden foreldrene til Truls ikke har gjort dette tar vi nå avstand og setter sikkerheten til våre barn først slik alle foreldre burde. Anonymkode: f819e...a2d Håper ikke det er du som har "annsvar" for å lære barna dine rettskriving. Anonymkode: 609f5...e4a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #11 Skrevet 17. juni 2017 Alle Trulser er et resultat av noe er feil på hjemmebane ELLER/og andre arenaer i livet. Like trist og dumt for barnet, som for de andre. Voksne må bidra, og forsøke og inkludere, forstå og se hver enkelt, spesielt Truls. Utestenging og følelsen av å ikke få være med og bli inkludert kan føre til enda mer aggresjon, tristhet og sinne hos barn som Truls. Anonymkode: e0e8e...8d3
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #12 Skrevet 17. juni 2017 Vi har også en Truls i klassen til gutten min. Barna var redde for ham siden han hadde sånne impulser der han plutselig slo noen kastet skrivesaker til barna i søppel,dyttet osv. De ble redde for å leke med ham og da de lekte med ham,var det mer sånn " der går Truls,løøøøøp". Foreldrene hans var det mest problem med fordi de stakk hodet i sanden. Egentlig er jeg forbauset etter hvordan foreldrene til barna og Truls reagerte på. Barnslig,de snakket foran sine barn nedsettende om Truls så barna begynte å snakke nedsettende til Truls,de brukte ordtrykk som barna vanligvis ikke kjenner osv. Trist er det fordi voksne mennesker bør være oppegående nok til å holde kjeft foran barna. Anonymkode: 6011f...3e6
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #13 Skrevet 18. juni 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en Truls. Dvs han er snill som dagen er lang aldri slått sparket eller lignende. Han er 11 år og mangler sosiale koder. Sliter veldig på skolen. Han har en god klasse blir ikke mobbet, men blir heller aldri en av dem. Ingen som ringer på døra og spør etter han som stadig skjer med de to mindre. Det er så sårt det river i hjertet. Anonymkode: a9e9f...992 Har du vurdert å hjelpe ham med å lære de kodene, da? Anonymkode: e62c6...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #14 Skrevet 18. juni 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig i den over her som skriver at grensa går ved vold. Jeg kommer ikke til å tvinge barna mine til å leke med en person som stadig er voldelig mot dem. Jeg tror ikke det er bra for selvfølelsen til barnet eller relasjonen til foreldrene. Anonymkode: 081e9...12f Der fins mange former for vold. Ikke alle måter å krenke andre på er nødvendigvis fysiske. Anonymkode: e62c6...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #15 Skrevet 18. juni 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du vurdert å hjelpe ham med å lære de kodene, da? Anonymkode: e62c6...560 Selvsagt. Han er lettere psykisk utviklingshemmet og får mye hjelp. Anonymkode: a9e9f...992
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #16 Skrevet 18. juni 2017 Vi har en Truls i gata, litt eldre enn min datter og hun har fått beskjed om å holde seg unna han, for han er rett og slett slem. Og nei, det er ikke mitt ansvar å oppdra og inkludere en unge som rett og slett har ingen oppdragelse eller respekt for noen. Har prøvd å inkludere han men nok er nok. Anonymkode: 28cf0...938
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #17 Skrevet 18. juni 2017 Datteren min hadde en 'Truls' i klassen. Daglig kom datteren min hjem med blåmerker etter slag og spark, blåveiser, kloremerker, ødelagt nese etc. Selvsagt ville jeg ikke ha henne i nærheten av det barnet og barnet fikk aldri komme hjem til oss. Bruker ikke datteren min som 'punchingbag' for at andre barn skal føle seg inkludert. Det er ikke vår jobb. Anonymkode: 22251...d62
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #18 Skrevet 18. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Datteren min hadde en 'Truls' i klassen. Daglig kom datteren min hjem med blåmerker etter slag og spark, blåveiser, kloremerker, ødelagt nese etc. Selvsagt ville jeg ikke ha henne i nærheten av det barnet og barnet fikk aldri komme hjem til oss. Bruker ikke datteren min som 'punchingbag' for at andre barn skal føle seg inkludert. Det er ikke vår jobb. Anonymkode: 22251...d62 Så grusomt, hva skjedde til slutt? Et barn skal ikke bli banket opp hver skoledag! Ja til spesialskoler for agressive barn! Anonymkode: 28cf0...938
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #19 Skrevet 18. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så grusomt, hva skjedde til slutt? Et barn skal ikke bli banket opp hver skoledag! Ja til spesialskoler for agressive barn! Anonymkode: 28cf0...938 Vi byttet skole på henne Anonymkode: 22251...d62
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #20 Skrevet 18. juni 2017 Er også en Truls På skolen her , tar seg til rette og tvinger seg på for å leke . Raseri utbrudd daglig på skole og andre arenaer , ødelegger de andre sine ting , dytter , slår . Barnet vårt bruker høreapparat og det toppa seg for min del når det andre barnet knakk det i to fordi det var sint. Anonymkode: c1bfd...8fc
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #21 Skrevet 18. juni 2017 Truls ja...finnes i klassen til gutten vår også. 4. trinn, og barnet har ingen diagnoser. Resultat av opplevelser, oppdragelse og foreldre som ikke helt ser alvoret. Vi prøvde i to år å inkludere dette barnet. Ba han med hjem, prøvde å få en relasjon/kontakt med foreldrene, spurte skolen om råd osv. Det tok slutt etter en periode hvor Truls bestemte seg for at vårt barn skulle være målskiva. Stygge ord, spark, ødela lek og dro av buksa i friminutt osv. DA var det nok! Jeg informerte lærer(som over lengre tid hadde prøvd å få en slutt på dette) om at gutten ikke fikk bli med mitt barn hjem og at de fikk se til å holde barnet langt unna mitt! Vi lot det gå aaaalt for langt før vi satte ned foten. Det ble så ille at barnet vårt nektet å feire bursdagen sin med klassen for han vet han må invitere alle guttene, og ikke velge noen. Anonymkode: 33bc4...ccd
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #22 Skrevet 18. juni 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Truls ja...finnes i klassen til gutten vår også. 4. trinn, og barnet har ingen diagnoser. Resultat av opplevelser, oppdragelse og foreldre som ikke helt ser alvoret. Vi prøvde i to år å inkludere dette barnet. Ba han med hjem, prøvde å få en relasjon/kontakt med foreldrene, spurte skolen om råd osv. Det tok slutt etter en periode hvor Truls bestemte seg for at vårt barn skulle være målskiva. Stygge ord, spark, ødela lek og dro av buksa i friminutt osv. DA var det nok! Jeg informerte lærer(som over lengre tid hadde prøvd å få en slutt på dette) om at gutten ikke fikk bli med mitt barn hjem og at de fikk se til å holde barnet langt unna mitt! Vi lot det gå aaaalt for langt før vi satte ned foten. Det ble så ille at barnet vårt nektet å feire bursdagen sin med klassen for han vet han må invitere alle guttene, og ikke velge noen. Anonymkode: 33bc4...ccd Det "må" han jo ikke. Hvem som slipper inn i ditt hjem er det bare du som bestemmer, og Truls sine foreldre kunne da få mye lærdom av at du fortalte dem eksakt hvorfor han var tatt ut av innbydelseslista. Anonymkode: e62c6...560
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #23 Skrevet 18. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det "må" han jo ikke. Hvem som slipper inn i ditt hjem er det bare du som bestemmer, og Truls sine foreldre kunne da få mye lærdom av at du fortalte dem eksakt hvorfor han var tatt ut av innbydelseslista. Anonymkode: e62c6...560 Bestemt på foreldremøte at det er alle eller ingen som inviteres i bursdag, så forholder oss til det. Dialog med foreldrene er prøvd uten særlig hell dessverre. De klarer ikke håndtere. Anonymkode: 33bc4...ccd
Anonym bruker Skrevet 18. juni 2017 #24 Skrevet 18. juni 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bestemt på foreldremøte at det er alle eller ingen som inviteres i bursdag, så forholder oss til det. Dialog med foreldrene er prøvd uten særlig hell dessverre. De klarer ikke håndtere. Anonymkode: 33bc4...ccd Men samme hva som blir sagt i et møte: ingen har noen sanksjonsmuligheter hvis du utelater et barn som har dratt buksa av ditt barn... Anonymkode: e62c6...560
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #25 Skrevet 19. juni 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Men samme hva som blir sagt i et møte: ingen har noen sanksjonsmuligheter hvis du utelater et barn som har dratt buksa av ditt barn... Anonymkode: e62c6...560 Kanskje de hadde fått seg en oppvekker, evnt kunne du sagt at han får bare komme om han har med foreldre. Om han dukker opp uten blir han sendt hjem igjen. Til dere som sier at det tar en landsby for å oppdra barn, det finnes andre måter å oppdra drittunger på enn å invitere dem inn i ens hjem og påtvinge ens barn å leke med mobberen sin. Å nekte dem inngang og få dem og foreldrene til å innse at ingen vil være med ungen før han skjerper seg er også en måte. Anonymkode: 28cf0...938
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå