Gå til innhold

De som ikke spiser svin kan spise kyllingpølser fra prior sant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonymkode: 1d081...3ff

Fortsetter under...

Skrevet

Veldig mange kan det, men enkelte praktiserer strengere halal, og de spiser ikke kyllingpølser heller. Spør den det gjelder, du 😊

Skrevet

Alle jeg har møtt på kan det, men det finnes de som bare spiser halal, som ikke kan spise ting som er tilbereredt på samme grill som svinekjøtt osv også. 

Jeg har fire barn og alle har flere muslimer i klassen, jeg har aldri opplevd noen som er så strenge. 

Anonymkode: 0aa1c...a04

Skrevet

Det kommer vel an på hva som er grunnen til at de ikke spiser svin. Jeg spiser verken kylling eller svin, fordi jeg ikke vil støtte de industrialiserte og hormonbefengte produksjonsmåtene man driver med for å få tak i dette kjøttet. 

Anonymkode: d6db9...f35

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle jeg har møtt på kan det, men det finnes de som bare spiser halal, som ikke kan spise ting som er tilbereredt på samme grill som svinekjøtt osv også. 

Jeg har fire barn og alle har flere muslimer i klassen, jeg har aldri opplevd noen som er så strenge. 

Anonymkode: 0aa1c...a04

Jeg jobber i barnehage, og har møtt på flere unger som ikke kan spise kyllingpølser

Anonymkode: 00cd3...9f2

Skrevet

Det kommer an på. Ganske mange i forrige barnehagen til sønnen min spiste utelukkende halal. Da utgår priorpølsene. 

Annonse

Skrevet

Begge ungene har muslimske venner, noen kan spise vanlige kyllingpølser mens andre er kun halal. Ikke noe problem å dra innom lokale invandrerbutikken å kjøpe halalpølser. Ellers så lager jeg ofte fisk eller vegetar når det ikke er bursdag, men vanlig besøk etter skolen. 

Skrevet

Ikke dejeg kjenner. Jeg lager pannekaker i bursdager😊

Anonymkode: 0b609...543

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer vel an på hva som er grunnen til at de ikke spiser svin. Jeg spiser verken kylling eller svin, fordi jeg ikke vil støtte de industrialiserte og hormonbefengte produksjonsmåtene man driver med for å få tak i dette kjøttet. 

Hvilke hormoner tenker du på?

Anonymkode: a2939...a5b

Skrevet

Du må nesten spørre, her pleier alle og skrive på innbydelser til feks bursdag: si fra om spesielle  hensyn vi må ta når det kommer til kaker og mat. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pinlig og latterlig argument. Kjøp norskprodusert mat, så er det verken spesielt industrialisert eller hormonbefengt, uten at jeg overhodet forstår hva du legger i hormonbefengt. 

Anonymkode: 636bf...36f

Skrevet

Halalpølser er det vondeste jeg noensinne har smakt. Utseende på de er også helt grusomt, ser ut som deler av et lik. De er også svært usunne, innholdet eksremt mye fett, mye mer enn vanlige pølser. Hadde holdt meg til priors kyllingpølser, om noen spør om det er halal, så svarer du såklart, "jada, det er halalpølser!" 

Hvor kommer vedkommende fra? De fleste pakistanere jeg har møtt må ha halalmat. Bosniere f.eks. trenger ikke halalmat, men styrer unna svin. 

Anonymkode: 49495...f94

Skrevet

Jeg kjøpe de til alle om vi har pølser. Spiser veldig lite svin vi som familie også.

Nå kjenner jeg alle ungene mine omgås så vet det går greit. Er det nye får det være opp til de å ta kontakt og fortelle at de må ha noe annet.

Anonymkode: f4149...118

Annonse

Skrevet

Jeg hadde kjøpt inn kylling til de som ikke spiser svin. Hadde også kjøpt inn egne til de som ikke tåler melk. Men jeg hadde IKKE kjøpt egne halal pølser, der går grensa hos meg. 

Jeg går langt for å inkludere, men det bør foreldre også. Så kan ikke barna engang spise kyllingpølser bør også foreldre se an om de bør ta et steg for at barna lettere kan inkluderes.

Anonymkode: d012f...15f

Skrevet

Tryggeste er nok å spørre personen/ familien det gjelder. Jobber på småbarnsavdeling i bhg og av de 4 muslimske barna kan en spise kyllingprodukter mens de resterende tre må ha halal. 

Anonymkode: c21cf...6fb

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke hormoner tenker du på?

Anonymkode: a2939...a5b

Veksthormoner som brukes for å få kyllingene til å oppnå det dobbelte av normal vekt på 6 uker.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pinlig og latterlig argument. Kjøp norskprodusert mat, så er det verken spesielt industrialisert eller hormonbefengt, uten at jeg overhodet forstår hva du legger i hormonbefengt. 

Anonymkode: 636bf...36f

Det må du gjerne tro, og det trodde jeg også, helt til jeg så markedsføringssjefen i Prior på Dagsrevyen; der han satt og beklaget at det hadde vært utenlandske kyllingprodukter i Priors forpakninger, uten at dette var tydelig deklartert på etiketten...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Halalpølser er det vondeste jeg noensinne har smakt. Utseende på de er også helt grusomt, ser ut som deler av et lik. De er også svært usunne, innholdet eksremt mye fett, mye mer enn vanlige pølser. Hadde holdt meg til priors kyllingpølser, om noen spør om det er halal, så svarer du såklart, "jada, det er halalpølser!" 

Hvor kommer vedkommende fra? De fleste pakistanere jeg har møtt må ha halalmat. Bosniere f.eks. trenger ikke halalmat, men styrer unna svin. 

Feil... Du kan ikke smake forskjell. Hvis de inneholder mye fett, er det fordi du har valgt et merke som inneholder mye fett. Forskjellen er kun at man har bedt en bønn over slaktet! 

Og bosniere er også muslimer. Så dersom de ønsker å leve i pakt med religionen, gjør de mer enn å bare styre unna svin. Da spiser de halal. Men med muslimer som med kristne: det varierer hvor religiøse de er og hvor mange religiøse regler de følger.

Skrevet

Du sier ikke at pølsene er halal når de ikke er Det! Da er det bedre og kjøpe vegetarpølse om du er så imot halal.

Skrevet

Rart at alle de norske barna slukte både 2-3 stk halalpølser, da jeg serverte dem i bursdagen til sønnen min. Ingen klaget på utseendet heller...

Tror nok det bare er du som må legge vekk fordommende dine, så lar nok alle seg ganske fint inkludere skal du se 😊

Anonymkode: 54fa9...1e0

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil... Du kan ikke smake forskjell. Hvis de inneholder mye fett, er det fordi du har valgt et merke som inneholder mye fett. Forskjellen er kun at man har bedt en bønn over slaktet! 

Og bosniere er også muslimer. Så dersom de ønsker å leve i pakt med religionen, gjør de mer enn å bare styre unna svin. Da spiser de halal. Men med muslimer som med kristne: det varierer hvor religiøse de er og hvor mange religiøse regler de følger.

"Leve i pakt med religionen sin", for noe sprøyt, som om du kan bestemme hva som er rett for den enkelte. Medlem av det pakistanske moralpolitiet kanskje? 

Anonymkode: 1bdc2...10f

Skrevet

"Leve i pakt med religionen sin", for noe sprøyt, som om du kan bestemme hva som er rett for den enkelte. Medlem av det pakistanske moralpolitiet kanskje? 

Anonymkode: 1bdc2...10f

Har du litt vondt for det? Dette er ikke mine regler, de er Koranens.

Jeg bare påpeker at det ikke er nasjonalitet som avgjør hva de spiser. Det er deres egen (selvvalgte) strenghet omkring religionens regler som avgjør.

Så en sekulær bosnier (eller pakistaner) vil gi mer beng enn en troende en.

Skrevet

Da får de jammen være sultne....

Anonymkode: 9ef99...0ea

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får de jammen være sultne....

Anonymkode: 9ef99...0ea

Jeg gir fulstendig fan i hvor kjipe foreldrenr et eller hvor feil de tar. Barn har ingen religion,i følge norska lov er det et valg man tar fra man er 15 år. Så langt det lar seg gjøre inkluderer jeg barn så likt jeg kan. 

Anonymkode: c7539...25f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...