Gå til innhold

hvorfor opplever jeg plutselig angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert ett veldig dumt spørsmål men hva er det som gjør at en plutselig får angst uten noe opplagt grunn?

Før jeg fikk barn hadde jeg aldri angst men begynte å få angst når jeg hadde alvorlig fødselsdepresjon.Jeg gikk aldri til noe psykolog eller noe sånt. Jeg hadde angst for å være alene med sønnen min som hadde kolikk og jeg fikk helt angst for å møte folk.Men siden jeg var deprimert så er ikke det så uvanlig.

Men ca 2-3 år etterpå så begynte jeg plutselig en dag å få angst for å levere sønnen min i barnehagen så vi ble hjemm3 den dagen. Har plutselig også fått angst for å møte folk også. Mens idag kjenner jeg på skikkelig angst for å være alene hjemme med bare sønnen min. Han er veldig lett å ha med å gjøre så aner ikke hvorfor jeg kjenner så på angsten. Hva kan det komme av?

Anonymkode: c67df...f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

....

Skrevet

Angst kan ramme hvem som helst, når som helst, hvor som helst og for hvilken som helst grunn. 

Det viktigste er at du innser at du har et problem, neste steg er å søke hjelp for det. Fastlegen er et greit sted å begynne :)

Anonymkode: 9b2c0...80f

Skrevet

Noe har trigget den angsten. Har kanskje vært der latent, og så har noe trigget den. 

Neste gang du opplever angst, kjenn etter hva slags følelse du har, det er som regel frykt. Kjenn etter HVA det er du er redd for. Du må nøste opp i hva du er redd for og hvorfor. 

Anonymkode: ba636...f66

Skrevet

Før i dag hadde jeg intenst angst når jeg skulle opp til eksamen å hadde egentlig tenkt å bare gå der fra uten å fullføre for angsten var så sterk.Men heldigvis med mye oppmuntring av de andre så klarte jeg å overvinne angsten denne gangen :D  Jeg som har skulket alt av muntlige presentasjoner og prøve-eksamener fordi angsten spiser meg opp.Men heldigvis fikk jeg bestått på eksamen i dag så da er jeg faktisk ferdig på skolen :D 

Skrevet

Panikkangst kommer ofte uten grunn. Og det er jo det som er dritt med angsten. At den bare kommer. Uten grunn. Og til rare tidspunkt. 

Eneste rådet jeg kan gi deg er å utfordre angsten hver eneste gang. Aldri la den hindre deg.

Anonymkode: d8b37...e7e

Skrevet

Gå til legen!  Dette er ikke så uvanlig. 

Hvorfor fikk du ikke noen behandling når du hadde fødselsdepresjon? Sånt går vel sjelden over av seg selv? Det kan være noe som henger igjen fra det, eller noe annet som har utløst det. Men uansett kan det ofte behandles, gjerne ved hjelp av psykolog, eller medikamenter. Det bør jo uansett prøves, er nok ikke noe greit å ha det sånn.

Vær obs på at det ofte er lang venteliste på psykolog, så bare ring legen på mandag og få satt i gang systemet, selv om du føler deg bra da. 

Lykke til! Dette kommer du gjennom 😃

Anonymkode: 1d190...cd0

Skrevet

Når jeg plutselig fikk angst så var det pga lavt stoffskifte :) 

Anonymkode: 25422...79b

Skrevet

Når jeg hadde fødseldepresjon så var det så vidt jeg klarte å snakke om det til min bestevennine så hadde ikke klart å åpne meg å snakke om depresjonen til en psykolog på det tidspunktet.Etter tre månender så begynte jeg endelig å komme på bedringens vei selv om jeg fortsatt hadde litt angst.Jeg gikk forresten til legen bare en uke etter fødsel pga fødselsdepresjon men var kun psykolog han tilbydte som hjelp å det tok jeg altså ikke imot.

Takk! Er vel på tide at jeg ringer legen å får hjelp ja. Det skulle jeg egentlig ha gjort for mange år siden for etter fødseldepresjonen er jeg blitt redd for å bli gravid igjen for tenk om jeg blir så deprimert igjen.Samtidig har jeg ett stort ønske om ett barn til så er ikke så lett.

Skrevet

Du har jo forsømt din egen psykiske helse. 

Anonymkode: 18c6e...d1d

Skrevet

Du rett over her kan gå og legge deg!

HI: Angst kan også komme snikende/bli forværret pga ubalanse i kjemien i hjernen, hormoner styrer det meste og ofte er det disse som forværrer psykiske lidelser. Derfor er det viktig å komme seg til fastlegen! Husk at dette er SVÆRT vanlig, og ikke noe å skamme seg over. Stort sett alle fastleger har mange henvendelser angående psykiske problemer i uka.

Søk hjelp, jo tidligere jo bedre! Gjør det for sønnen din og din egen skyld :hjerte:

Lykke til, dette går bra:hjerte:

Skrevet

Jeg har hatt angst i mange år og fått Sobril for det. Men tabletter er ikke løsningen! Man får til slutt angst av tablettene og. (Det tar en del år). Har funnet ut at det å gå en tur hjelper utrolig mye! Etter ti minutter er angsten borte;-). Ta deg en tur til legen og hør hva han/hun mener. Angst er utrolig vanlig, så du er ikke alene! Lykke til!

Anonymkode: 2eb92...11b

Skrevet
6 timer siden, VictoriaS skrev:

Du rett over her kan gå og legge deg!

HI: Angst kan også komme snikende/bli forværret pga ubalanse i kjemien i hjernen, hormoner styrer det meste og ofte er det disse som forværrer psykiske lidelser. Derfor er det viktig å komme seg til fastlegen! Husk at dette er SVÆRT vanlig, og ikke noe å skamme seg over. Stort sett alle fastleger har mange henvendelser angående psykiske problemer i uka.

Søk hjelp, jo tidligere jo bedre! Gjør det for sønnen din og din egen skyld :hjerte:

Lykke til, dette går bra:hjerte:

Hvorfor det? Jeg har jo rett. Hun har hatt issues med psyken i mange år og aldri gjort noe med det. 

Anonymkode: 18c6e...d1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...