Gå til innhold

Psykologhjelp - sykelig sjalusi..

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt lenge nok med dette til å innse at det er er problem som jeg ikke klarer å få bukt med selv, dessverre.

Nå må jeg lete etter hjelp, før jeg driver mannen over alle hauger. 

Er den riktige veien fastlege for henvisning til psykolog? 

Anonymkode: 1542b...b83

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144322192-psykologhjelp-sykelig-sjalusi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, jeg tar det opp med fastlege neste gang. 

ATV kjenner jeg heller ikke til, og jeg ser det ville blitt noen timers reisevei, så det er dessverre ikke aktuelt. 

Jeg håper det er god hjelp å få 😞 

Ei venninne av meg slet med ekstrem sjalusi. Hun fikk veldig god hjelp av alternativ til vold. Men om de er langt borte, ville jeg definitivt gått til fastlegen for å få psykologtime. 

Om det er lang ventetid, så blir den jo ikke kortere av å vente "utenfor systemet". 

Lykke til!

Anonymkode: d00e4...dbf

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville kontaktet ATV (alternativ til vold) og bedt om en vurderingssamtale. 

De er dyktige terapeuter og er spesialiserte på området, og du slipper å henvises av fastlege. 

Anonymkode: dbd83...a37

Alternativ til vold er vel for dem som har voldelige tendenser eller har vært voldelige. Ikke moro for HI å ta kontakt med en instans som mest sannsynlig vil ta kontakt med barnevernet pga mistanke om vold. Jeg hadde gått til psykolog. Mens jeg ventet hadde jeg da tatt kontakt med for eksempel Kirkens SOS (anonym telefontjeneste der man kan snakke med noen). Men, HI, er du sikker på at du ER sykelig sjalu, eller er det noe mannen din prentet i hodet på deg? Har mannen gjort noe/gjør han noe som begrunner sjalusien? Man kan for eksempel være skikkelig gretten og kontrollerende mot en mann som opprettholder kontakten med tidligere elskerinne i skjul etter å ha lovet å kutte kontakt, driver sexchatting med andre damer eller gjør andre ting som begrunner "sjalusien". Hvis man bare er sjalu uten grunn, er det en helt annen sak, og da trenger man hjelp. Jeg spør bare fordi jeg personlig og flere av mine venninne har vært borti utro og veldig flørtende menn som fortalte at feilen lå hos OSS, VI var sjalu, mennene var uten feil. Viste seg i ettertid at samtlige var utro så det sang og oppsøkte andre damer samtidig som de var i fast forhold.

Anonymkode: b7de1...1d0

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alternativ til vold er vel for dem som har voldelige tendenser eller har vært voldelige. Ikke moro for HI å ta kontakt med en instans som mest sannsynlig vil ta kontakt med barnevernet pga mistanke om vold. Jeg hadde gått til psykolog. Mens jeg ventet hadde jeg da tatt kontakt med for eksempel Kirkens SOS (anonym telefontjeneste der man kan snakke med noen). Men, HI, er du sikker på at du ER sykelig sjalu, eller er det noe mannen din prentet i hodet på deg? Har mannen gjort noe/gjør han noe som begrunner sjalusien? Man kan for eksempel være skikkelig gretten og kontrollerende mot en mann som opprettholder kontakten med tidligere elskerinne i skjul etter å ha lovet å kutte kontakt, driver sexchatting med andre damer eller gjør andre ting som begrunner "sjalusien". Hvis man bare er sjalu uten grunn, er det en helt annen sak, og da trenger man hjelp. Jeg spør bare fordi jeg personlig og flere av mine venninne har vært borti utro og veldig flørtende menn som fortalte at feilen lå hos OSS, VI var sjalu, mennene var uten feil. Viste seg i ettertid at samtlige var utro så det sang og oppsøkte andre damer samtidig som de var i fast forhold.

Anonymkode: b7de1...1d0

Det blir uansett fastlegen jeg tar det opp med, har en time om ikke lenge heldigvis. 

Det er nok jeg som er problemet her, og at han orker det, det skal han ha premie for! Skjønner hva du mener med det du skriver, og heldigvis er det ikke tilfelle. Han er i mine øyne verdens mest tålmodige og snilleste mann, og jeg må gjøre noe med dette nå for å ikke miste han. Det er så ille at jeg den siste tiden har vurdert å gå ifra han selv, så han kan få slippe å måtte hanskes med meg. Jeg trodde også at det skulle bli bedre av seg selv, men nei, det blir bare verre, og jeg skjønner ikke hvorfor. Heldigvis vil han kjempe sammen med meg, men det er jeg som må fikses. 

Jeg slet med skikkelig ekstrem sjalusi de første årene jeg og mannen var sammen. 

Jeg har nå gått til psykolog i flere år, sammen med at jeg startet på fluanxol lav dose. Hos meg er sjalusien totalt borte. Den forsvant idet jeg startet på medisinen. Psykologen sier at det er en form for angst som gjorde meg sjalu. 

Jeg har et helt nytt liv nå. Mannen er så glad det gikk over.

Anonymkode: bb911...835

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg slet med skikkelig ekstrem sjalusi de første årene jeg og mannen var sammen. 

Jeg har nå gått til psykolog i flere år, sammen med at jeg startet på fluanxol lav dose. Hos meg er sjalusien totalt borte. Den forsvant idet jeg startet på medisinen. Psykologen sier at det er en form for angst som gjorde meg sjalu. 

Jeg har et helt nytt liv nå. Mannen er så glad det gikk over.

GODT å høre at det ordnet seg og deg, og at det er HÅP! 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

GODT å høre at det ordnet seg og deg, og at det er HÅP! 

Ja, fra å være helt extrem, til å være null sjalu. Det er så deilig! For en frihet å slippe den byrden, for begge to. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, fra å være helt extrem, til å være null sjalu. Det er så deilig! For en frihet å slippe den byrden, for begge to. 

Det kan jeg virkelig tenke meg. Jeg føler med ordentlig utmattet nå av å føle det slik, det kjenner mannen også på 😞 

Lykke til videre 😊😊

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jeg virkelig tenke meg. Jeg føler med ordentlig utmattet nå av å føle det slik, det kjenner mannen også på 😞 

Lykke til videre 😊😊

Uff, vet hvordan du har det. Men dette kan fikses. For min del var det nok fluanxolen som hadde mest effekt. Snakk med legen din om det. Kanskje du kan få det mens du venter på psykolog?

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har respekt for deg som har så mye selvinnsikt OG er villig til å gjøre noe med problemet ditt, Hi! Med den holdningen du har så tror jeg du vil lykkes! Lykke til videre :)

Anonymkode: 04d4f...266

Takk, det gjør meg motivert! 🍀

Bra du både vil og tar tak i sjalusien. Jeg må si du allerede har kommet langt på vei ved å innse det...! Sjalusi kommer jo ofte av usikkerhet og muligens dårlig selvtillit. Har du det?

Jeg og er veldig sjalu av meg. Jeg har dessverre ikke den beste selvtilliten, og kommer sikkert ikke til å få det heller. Jeg er redd mannen min skal synes andre er bedre, finere, smartere osv enn meg. At han skal bli forelsket eller betatt av andre. Men; jeg har i grunnen bare kommet frem til at det kan jeg uansett ikke gjøre noe med. .. Det blir iallefall ikke bedre med ei sur og sinna kone!😉 Jeg har bestemt meg for å tenke fine ting om meg selv. Lete etter det fine jeg har og prøve å Være fornøyd med det..  

Jeg vil ikke plage meg selv eller han mer med sjalusien. .. Men jeg må stadig ta meg i å ikke overtolke situasjoner... Når han snakker med pene kolleger på jobben betyr det vel ikke at han ønsker et forhold til dem... 😉Så nå øver jeg meg å la emner ligge.... Jeg TRENGER ikke alltid vite hva han snakker med sin søte kollega om... 😉😆

Anonymkode: 2ed82...a19

Det er fælt å være sjalu..jeg er det jeg å.. er helt grusomt..og jeg tar meg selv i det hver gang jeg sjekker alt mulig. Det kan være tlf. Hotmail. Facebook, lommer, bilen osv.. finner ingenting og psykologen min sier det er det værste man kan gjøre mot seg selv og den man er glad i..det driver partneren bort..og sjekkinga gjør ikke ting bedre. Tvert imot. Sjekker jeg mob..begynner jeg å tenke.. jo han satt to min i bilen før han gikk ut..da slettet han sikkert meldinger osv osv..tabkene mine svirrer noe vanvittig og til tider klarer jeg nesten ikke tenke på annet. Er så vondt.. jeg prøver å ikke være sånn.. hver gang han er bedt på ting alene kjenner jeg at jeg nesten får anfall..så redd er jeg. Så jeg forstår deg veldig godt.. og lurer på det samme  som deg egentlig.. den medisinen noen nevner over..er det mye bivirkninger osv? Må gjøre noe snart jeg å, før han får hetta av meg å stikker..  bare tanken gjør meg kvalm. Jeg stoler vel egentlig på han å.. men min historie har litt med at jeg har problemer med å stole på menn..med flere forhold med utroskap. Det er kanskje det med deg også.? Lykke til iallefall. Det går nok bra.: )

Anonymkode: 75599...10e

Familievernkontoret er ingen dårlig anbefaling, det. Mange av dem har psykologer og kan drive kortvarig individualterapi med fokus på familieforhold. Generelt er det både lettere å komme til og kortere ventetid enn hos DPS eller privatpraktiserende psykologer.

Anbefalingen om ATV er helt på jordet. Du er ikke i nærheten av målgruppen der.

Anonymkode: 383a4...178

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...