Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #26 Skrevet 15. juni 2017 7 timer siden, MrsRiddick skrev: Det er jo nettopp det du sier - de betaler egenandel i stedet for full pris. Vi andre som må til fysioterapeut, betaler full pris og ikke egenandel. Og som en over skriver, støtte til glutenfritt kosthold er ikke ment å dekke HELE differansen, slik at man fortsatt betaler en "egenandel" i tillegg til støtten man mottar. Ingen betaler full pris hos fysioterapeut med avtalehjemmel. De som arbeider uten avtale tar full pris av alle. Anonymkode: b79b1...50e
MorTilMalthe Skrevet 15. juni 2017 #27 Skrevet 15. juni 2017 (endret) Det er lett å tenke at cøliaki er glutenallergi. Glutenallergi og cøliaki er to forskjellige ting. Cøliaki er en autoimmun sykdom, ikke en allergi. Når man har cøliaki blir tarmene ødelagt hvis man spiser gluten. De tar heller ikke opp næringsstoffer i maten slik at man som regel har mange andre plager som følge av dette. Cøliaki er vel en av de eneste sykdommene man kan slippe symptomer og være helt frisk så lenge man holder en streng diett. Det er ikke bare maten. Man skal også passe på å ikke bruke samme skjærebrett, samme brødrister, samme vaffeljern som man bruker til mat som inneholder gluten. Mange må også holde seg unna laktose for å være "friske". Jeg er enig med mange her som sier at det beste hadde vært om spesialkosten ble subsidiert, men frem til de håper jeg vi får beholde støtten. Det er faktisk ikke alle som har råd til å spise sunn og næringsrik nok glutenfri mat hvis ikke de får støtte. Endret 15. juni 2017 av MorTilMalthe
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #28 Skrevet 15. juni 2017 Problemet med subsidierte matvarer er at det er en god del som heller ikke tåler erstatningsmatvarene, men må finne andre og ofte enda dyrere alternativer. Innføres subsidierte matvarer for spesialkost så vil det ikke hjelpe denne gruppen noe. Anonymkode: 70914...caf
It's all about me Skrevet 15. juni 2017 #29 Skrevet 15. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor får glutenallergikere støtte, mens feks de med dårlig syn ikke gjør det? Jeg bruker mange tusen i året på linser/briller og oppfølging av øynene mine. Hva med tannlegen? Jeg måtte sette på krone på en tann, regning: 10.000 Kr!! Mens de med glutenallergi skal få støtte? Hvor er logikken? Anonymkode: a1e36...069 Du overlever uten briller eller en tann. Mange med cøliaki overlever ikke uten riktig diett. Cøliaki er en livslang sykdom uten annen medisin enn tilrettelagt kosthold. Andre med livslang alvorlige sykdommer får medisinen sin på blå resept....
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #30 Skrevet 15. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor får glutenallergikere støtte, mens feks de med dårlig syn ikke gjør det? Jeg bruker mange tusen i året på linser/briller og oppfølging av øynene mine. Hva med tannlegen? Jeg måtte sette på krone på en tann, regning: 10.000 Kr!! Mens de med glutenallergi skal få støtte? Hvor er logikken? Anonymkode: a1e36...069 Passer du godt på tennene dine slipper du måtte betale i dyre dommer hos tannlegen. Anonymkode: d0ff3...741
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #31 Skrevet 15. juni 2017 Takk og lov for at de støtter! Vårt familiemedlem ( barn 2 år ) med allergier har et kosthold hvor basisvarerene koster fort mellom 15 - 20 000 i måneden. Her må alt spesialbestilles, da nesten ingenting finnes i butikker. Anonymkode: eec7b...7db
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #32 Skrevet 15. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor får glutenallergikere støtte, mens feks de med dårlig syn ikke gjør det? Jeg bruker mange tusen i året på linser/briller og oppfølging av øynene mine. Hva med tannlegen? Jeg måtte sette på krone på en tann, regning: 10.000 Kr!! Mens de med glutenallergi skal få støtte? Hvor er logikken? Anonymkode: a1e36...069 Hvorfor får man medisiner på blå resept, det er jo det samme. Jeg får mye medisiner i løpet av året pga kronisk migrene, de ville kostet meg mange tusen, men heldigvis så får jeg de på blå resept. Så jeg unner absolutt glutenallergikere støtten de får, kan ikke se at det er noe annerledes enn den støtten jeg får. Anonymkode: 7573b...884
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #33 Skrevet 15. juni 2017 40 minutter siden, +++ skrev: Du overlever uten briller eller en tann. Mange med cøliaki overlever ikke uten riktig diett. Cøliaki er en livslang sykdom uten annen medisin enn tilrettelagt kosthold. Andre med livslang alvorlige sykdommer får medisinen sin på blå resept.... Mener du på ramme alvor at jeg som har minus 12 på begge øynene klarer meg fint uten briller? Jeg skal love deg det at går jeg på veien uten briller eller linser så er sannsynligheten for at jeg blir påkjørt og drept betraktelig høyere enn at de med cøliaki skal dø. Anonymkode: cdd78...25f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #34 Skrevet 15. juni 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener du på ramme alvor at jeg som har minus 12 på begge øynene klarer meg fint uten briller? Jeg skal love deg det at går jeg på veien uten briller eller linser så er sannsynligheten for at jeg blir påkjørt og drept betraktelig høyere enn at de med cøliaki skal dø. Anonymkode: cdd78...25f Til info finnes det hundrevis av gi t fungerende blinde som beveger seg ute daglig uten å gå ut i veien eller andre ting. De ser faktisk enda mindre enn deg. Dette går på erfaring og trening. Du dør ikke av dårlig syn, du dør i så fall av mangel på vilje til å tilpasse deg og lære deg å leve uten syn. En med cøliaki som ikke får riktig mat får ødelagt tykktarmen. Da tar ikke kroppen opp nok næring, ig tilslutt ikke noe næring i det hele tatt. Det dør man av. Anonymkode: 64158...a54
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #35 Skrevet 15. juni 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor får glutenallergikere støtte, mens feks de med dårlig syn ikke gjør det? Jeg bruker mange tusen i året på linser/briller og oppfølging av øynene mine. Hva med tannlegen? Jeg måtte sette på krone på en tann, regning: 10.000 Kr!! Mens de med glutenallergi skal få støtte? Hvor er logikken? Anonymkode: a1e36...069 Jeg bruker briller, går til tannlegen OG har cøliaki! Slå den du.. Glutenfri mat er vanvittig dyr, mat må man ha hver dag. Briller kan også være dyre, men du kjøper ikke et par i året engang. Glutenfri mat koster meg langt mer enn både briller og tannlege tilsammen. Ta bedre vare på tennene dine du, så slipper du så store tannlegeregninger. Cøliaki er ikke selvforskyldt.. Anonymkode: a02d8...7f2
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #36 Skrevet 17. juni 2017 helt enig med nav her og det er svært sjelden Anonymkode: b0476...ff8
Mamma_til_2 Skrevet 17. juni 2017 #37 Skrevet 17. juni 2017 Spesialmat er kjempedyrt og jeg håper de som trenger støtte får det! Jeg har en jente som er laktoseintollerant en pakke melk koster over 30kr det er dobbelt så dyrt som en vanlig pakke melk. Jeg må ofte handle produkter som er melkefri til henne, det er ganske kostbart.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #38 Skrevet 17. juni 2017 Ja, ta vekk støtten! Da blir cøliaki pasientene tvunget til å spise vanlig mat. Symptomene på sykdommen blomstrer opp, slik blir de ikke i stand til å jobbe 😳 La oss ha de system der bare de med mest penger får medisin! (Det er jo medisin glutenfritt kosthold faktisk er) Hva med kreft medisin? Skal en betale den selv også? Eller bør en få støtte til det? Anonymkode: b6fb7...fca
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2017 #39 Skrevet 17. juni 2017 En hau med idioter her inne! Samboeren min mottar støtten. Hun har cøliaki. Hun fikk i seg gluten på en utenlandsreise med uhell. Restauranten sin feil. Hun lå å spydde og hylgråt i massevis av timer den kvelden. Så dårlig blir hun. Og når magen har vrengt seg og vrengt seg, så sover hun i 15 timer. Folk er forskjellige. Og cøliaki er reelt. Det er ikke snakk om "å ikke tåle litt brød". Noen kan ikke spise gluten i det hele tatt og gluten finnes i mye forskjellig, ikke bare hvete! Glutenfrie produkter er steindyrt. Et par hamburgerbrød er dobbelt så dyrt. Brød er grisedyrt. Anonymkode: c2520...6e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå