Evablaum Skrevet 15. juni 2017 #1 Skrevet 15. juni 2017 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kosthold/rekordmange-faar-glutenstoette-naa-vil-nav-at-ordningen-revurderes/a/24072585/ Heia NAV, få slutt på dette tullet her nå!
It's all about me Skrevet 15. juni 2017 #2 Skrevet 15. juni 2017 Har du testet ut et 100% glutenfritt kosthold? Det er ikke bare de åpenbare brødproduktene det er gluten i, det er gluten i mer enn det går an å forestille seg. I tillegg er ertstatningsproduktene flere ganger dyrere enn vanlige. Et eksempel er en pakke flatbrød, den ene glutenfrie som finnes koster over 100-lappen. Et vanlig brød koster 40-60 og er ca halve str av vanlige. En pakke med 8stk kjeks som ser ut som Ballerina koster 40-50 kroner. Osv. Glutenfritt har ikke blitt billigere slik VG påstår, det har faktisk blitt dyrere. Utvalget har blitt bedre, men det er fremdeles like dyrt å leve glutenfritt som da vi startet for over 10 år siden. Lever ikke guttungen 100% glutenfritt blir han først enormt dårlig og tømmer seg så heftig at han på det verste uler av smerte. I løpet av kort tid blir kroppen kraftig underernært og sjansen økes drastisk for benskjørhet og tarmkreft på sikt. Så skulle med glede byttet bort den støtten hvis han slapp cøliakien.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #3 Skrevet 15. juni 2017 Det skulle selvsagt vært rom for at alle med spesielle og kostbare behov får stønad. Før fikk mange med kostbare sykdommer dærfradrag på selvangivelsen. Dette fases nå ut. Grupper, gjerne uføre/pensjonister, som har stort behov for fysikalsk behandling, må nå betale egenandel. Så lenge andre grupper som sårt trenger støtte ikke lengre mottar dette, er det jo urimelig at noen har krav på støtte mens andre ikke får dette. Anonymkode: 595e6...504
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #4 Skrevet 15. juni 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skulle selvsagt vært rom for at alle med spesielle og kostbare behov får stønad. Før fikk mange med kostbare sykdommer dærfradrag på selvangivelsen. Dette fases nå ut. Grupper, gjerne uføre/pensjonister, som har stort behov for fysikalsk behandling, må nå betale egenandel. Så lenge andre grupper som sårt trenger støtte ikke lengre mottar dette, er det jo urimelig at noen har krav på støtte mens andre ikke får dette. Anonymkode: 595e6...504 Så det du sier er at all støtte fra NAV skal fjernes? For alle de som får støtte er i kategorien "sårt trenger det". De som før støtte pga cøliaki betaler egenandel de også på en måte. For tro ikke at støtten dekker alt. Anonymkode: 64158...a54
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #5 Skrevet 15. juni 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skulle selvsagt vært rom for at alle med spesielle og kostbare behov får stønad. Før fikk mange med kostbare sykdommer dærfradrag på selvangivelsen. Dette fases nå ut. Grupper, gjerne uføre/pensjonister, som har stort behov for fysikalsk behandling, må nå betale egenandel. Så lenge andre grupper som sårt trenger støtte ikke lengre mottar dette, er det jo urimelig at noen har krav på støtte mens andre ikke får dette. Anonymkode: 595e6...504 Jeg er i gruppen uføre som trenger fysikalsk behandling, og går i tillegg mye til lege og tar medisiner fast. Men det er jo feil å si at vi ikke lenger mottar støtte, vi betaler jo bare egenandel, og veldig mye blir betalt av staten fremdeles. Selv om det er en stor utgiftspost for meg er jeg overbevist om at det er dyrere å ha cøliaki, og jeg unner dem støtten av hele mitt hjerte. Anonymkode: 59056...33b
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #6 Skrevet 15. juni 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så det du sier er at all støtte fra NAV skal fjernes? For alle de som får støtte er i kategorien "sårt trenger det". De som før støtte pga cøliaki betaler egenandel de også på en måte. For tro ikke at støtten dekker alt. Anonymkode: 64158...a54 Nei, jeg sier at alle med særskilte behov burde i prinsippet få støtte, men at det er urettferdige la enkelte grupperinger beholde mens de fjerner fra andre. Da sorterer de ikke ut fra hvem som har størst behov, men hvilken sykdom som er mer verdig enn andre... Anonymkode: 595e6...504
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #7 Skrevet 15. juni 2017 Det hadde jo vært mye bedre om glutenfrie erstatningsprodukter ble subsidiert og ble billig på butikken. Jeg har ibs (irritabel tarm) og kan ikke spise hvete. Jeg tåler gluten da, men ikke hvetemel. Jeg får ikke støtte fordi jeg går under intoleranse og ikke allergi. Anonymkode: 1af58...264
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #8 Skrevet 15. juni 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det hadde jo vært mye bedre om glutenfrie erstatningsprodukter ble subsidiert og ble billig på butikken. Jeg har ibs (irritabel tarm) og kan ikke spise hvete. Jeg tåler gluten da, men ikke hvetemel. Jeg får ikke støtte fordi jeg går under intoleranse og ikke allergi. Anonymkode: 1af58...264 Samme her. Jeg har uc Anonymkode: 9f514...17f
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #9 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det hadde jo vært mye bedre om glutenfrie erstatningsprodukter ble subsidiert og ble billig på butikken. Jeg har ibs (irritabel tarm) og kan ikke spise hvete. Jeg tåler gluten da, men ikke hvetemel. Jeg får ikke støtte fordi jeg går under intoleranse og ikke allergi. Anonymkode: 1af58...264 Helt enig i at glutenfrie varer burde subsidieres så de blir billigere, men å sammenligne det å ikke tåle hvete med glutenalleri blir jo veldig feil. Det er jo så uendelig mye mer det finnes gluten i enn hvetemel. Spiser veldig lite hvetemel selv, og kunne fint klart å holde meg unna hvis jeg hadde blitt dårlig av det. Verre med gluten. Anonymkode: af9aa...f72
Luksusdyret Skrevet 15. juni 2017 #10 Skrevet 15. juni 2017 3 timer siden, Evablaum skrev: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kosthold/rekordmange-faar-glutenstoette-naa-vil-nav-at-ordningen-revurderes/a/24072585/ Heia NAV, få slutt på dette tullet her nå! Ønsker du å fremstå som idiot med vilje, eller er du bare kort? Du har skrevet i flere tråder at folk får alt for mye penger fra NAV, er det du som sitter og betaler dem fra egen lomme? Jeg er selv imot at friske arbeidsføre mennesker skal leve på staten hvis de er i stand til å jobbe og det finnes jobber å få. Men her er det snakk om SYKE mennesker. Det er mye dyrere å leve på 100 % glutenfritt kosthold. Norge har det ikke slik som Finland og Sverige, der glutenfrie og laktosefrie varer koster nesten like mye som vanlig mat. I Norge er det gjerne dobbel og tredobbel pris for allergivarer, og norske matvarebutikker har svært dårlig utvalg i glutenfrie varer. Da må man på spesialkostbutikk eller bestille på nett. Gluten finnes i nesten alle produkter, slik at de fleste halvfabrikata som svært mange nordmenn bruker i mat, utgår for dem med glutenallergi. Det er nesten alltid dyrere å lage mat fra bunn med dyre basisvarer, enn å kjøpe halvfabrikata.
Luksusdyret Skrevet 15. juni 2017 #11 Skrevet 15. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det hadde jo vært mye bedre om glutenfrie erstatningsprodukter ble subsidiert og ble billig på butikken. Jeg har ibs (irritabel tarm) og kan ikke spise hvete. Jeg tåler gluten da, men ikke hvetemel. Jeg får ikke støtte fordi jeg går under intoleranse og ikke allergi. Anonymkode: 1af58...264 Det er jo der hele problemet ligger - blodpriser som matbutikkene tar fordi etterspørsel vil være der uansett hvor dyr maten er. Ikke alle lever nært grensa til Sverige eller Finland og kan handle der. Da er man nødt til å kjøpe til den prisen butikken setter. Jeg kan ikke se at støtten kan fjernes uten at man gjør noe som helst med prisene.
Luksusdyret Skrevet 15. juni 2017 #12 Skrevet 15. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det skulle selvsagt vært rom for at alle med spesielle og kostbare behov får stønad. Før fikk mange med kostbare sykdommer dærfradrag på selvangivelsen. Dette fases nå ut. Grupper, gjerne uføre/pensjonister, som har stort behov for fysikalsk behandling, må nå betale egenandel. Så lenge andre grupper som sårt trenger støtte ikke lengre mottar dette, er det jo urimelig at noen har krav på støtte mens andre ikke får dette. Anonymkode: 595e6...504 Det er jo nettopp det du sier - de betaler egenandel i stedet for full pris. Vi andre som må til fysioterapeut, betaler full pris og ikke egenandel. Og som en over skriver, støtte til glutenfritt kosthold er ikke ment å dekke HELE differansen, slik at man fortsatt betaler en "egenandel" i tillegg til støtten man mottar.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #13 Skrevet 15. juni 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hadde jo vært mye bedre om glutenfrie erstatningsprodukter ble subsidiert og ble billig på butikken. Jeg har ibs (irritabel tarm) og kan ikke spise hvete. Jeg tåler gluten da, men ikke hvetemel. Jeg får ikke støtte fordi jeg går under intoleranse og ikke allergi. Anonymkode: 1af58...264 Men det er jo veldig enkelt å holde seg unna hvete da, kan ikke helt se at det koster så mye mer. Jeg spiser ikke hvete selv, har aldri tenkt på at det fordyrer kostholdet mitt Anonymkode: 7573b...884
Admin Skrevet 15. juni 2017 #14 Skrevet 15. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo veldig enkelt å holde seg unna hvete da, kan ikke helt se at det koster så mye mer. Jeg spiser ikke hvete selv, har aldri tenkt på at det fordyrer kostholdet mitt Anonymkode: 7573b...884 Hvis man som mange i hverdagen kjøper posesauser, spiser pizza, lasagne og pasta er det ikke lett. De fleste sauser har hvete k seg. Frokost er f.eks ikke så lett å finne en løsning på, for havre er ikke garantert å være hvetefri. Til middag er deg mye med hvetestivelse f.eks.
Luksusdyret Skrevet 15. juni 2017 #15 Skrevet 15. juni 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo veldig enkelt å holde seg unna hvete da, kan ikke helt se at det koster så mye mer. Jeg spiser ikke hvete selv, har aldri tenkt på at det fordyrer kostholdet mitt Anonymkode: 7573b...884 Bare det at du tror hvete er eneste som inneholder gluten, viser jo at du ikke har noe kunnskap om glutenallergi. Gluten finnes i mange andre ting enn hvete.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #16 Skrevet 15. juni 2017 6 minutter siden, MrsRiddick skrev: Bare det at du tror hvete er eneste som inneholder gluten, viser jo at du ikke har noe kunnskap om glutenallergi. Gluten finnes i mange andre ting enn hvete. Jeg snakker kun om hvete, fordi det var kun hvete den anonyme jeg siterte snakket om. Og den anonyme jeg siterte kan ha gluten. Herregud, kanskje du skal lese før du slenger med leppa. Jeg snakker ikke om glutenallergi i det hele tatt, fordi personen jeg siterte snakker om hveteallergi, ikke glutenallergi Anonymkode: 7573b...884
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #17 Skrevet 15. juni 2017 10 minutter siden, MrsRiddick skrev: Bare det at du tror hvete er eneste som inneholder gluten, viser jo at du ikke har noe kunnskap om glutenallergi. Gluten finnes i mange andre ting enn hvete. Her tror jeg du midforstår - tror dette var svar til en over her på at hun ikke får støtte fra nav pga hveteinoleranse, ikke glutenallergi Anonymkode: af9aa...f72
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #18 Skrevet 15. juni 2017 12 minutter siden, Ann Christin skrev: Hvis man som mange i hverdagen kjøper posesauser, spiser pizza, lasagne og pasta er det ikke lett. De fleste sauser har hvete k seg. Frokost er f.eks ikke så lett å finne en løsning på, for havre er ikke garantert å være hvetefri. Til middag er deg mye med hvetestivelse f.eks. Joda, jeg ser den. Det er vel bare fordi jeg er vant til det, og lager alt fra bunnen av at jeg ikke synes det er så komplisert Anonymkode: 7573b...884
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #19 Skrevet 15. juni 2017 Jeg har en ikke-cøliakisk glutenintoleranse og er i en prosess jeg håper ender med denne stønaden. Jeg tåler heller ikke melkeprodukter og har i tillegg enda en komplikasjon som gjør at jeg må spesialtilpasse en god del mer av kostholdet, noe som utelukker eller sterkt begrenser en rekke matvarer. Jeg tåler også svært dårlig de glutenfrie varene, så det kan jeg bare bruke en gang iblant. Jeg klager ikke over at jeg må gjøre så mange tilpasninger, det er jo bare noe jeg må gjøre. Men skal jeg ha et variert nok kosthold for å ikke få mangler så har jeg et betydelig fordyret kosthold. Jeg går på minstesats på aap og har ikke penger til det. Skal jeg ha noen som helst sjanse å bli frisk så trenger jeg den støtten. Skal man følge logikken til Evablaum og slike som henne så er det tydeligvis bedre at jeg blir uføretrygdet, for det blir i så fall trolig følgen. Ikke bare det, skal jeg gå over på et "normalt" kosthold så kommer jeg til å bli så syk at jeg kommer til å koste samfunnet svært mye i tillegg i form av følgesykdommer og alvorlige komplikasjoner. Men det er vel viktigere at jeg ikke får den stønaden... Anonymkode: 70914...caf
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #20 Skrevet 15. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en ikke-cøliakisk glutenintoleranse og er i en prosess jeg håper ender med denne stønaden. Jeg tåler heller ikke melkeprodukter og har i tillegg enda en komplikasjon som gjør at jeg må spesialtilpasse en god del mer av kostholdet, noe som utelukker eller sterkt begrenser en rekke matvarer. Jeg tåler også svært dårlig de glutenfrie varene, så det kan jeg bare bruke en gang iblant. Jeg klager ikke over at jeg må gjøre så mange tilpasninger, det er jo bare noe jeg må gjøre. Men skal jeg ha et variert nok kosthold for å ikke få mangler så har jeg et betydelig fordyret kosthold. Jeg går på minstesats på aap og har ikke penger til det. Skal jeg ha noen som helst sjanse å bli frisk så trenger jeg den støtten. Skal man følge logikken til Evablaum og slike som henne så er det tydeligvis bedre at jeg blir uføretrygdet, for det blir i så fall trolig følgen. Ikke bare det, skal jeg gå over på et "normalt" kosthold så kommer jeg til å bli så syk at jeg kommer til å koste samfunnet svært mye i tillegg i form av følgesykdommer og alvorlige komplikasjoner. Men det er vel viktigere at jeg ikke får den stønaden... Anonymkode: 70914...caf Kan jeg spørre hva det vil si å ha en ikke-cøliakisk glutenintoleranse? Anonymkode: 7573b...884
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #21 Skrevet 15. juni 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg spørre hva det vil si å ha en ikke-cøliakisk glutenintoleranse? Anonymkode: 7573b...884 Enkelt sagt så reagerer man på gluten uten at man har cøliaki som ødelegger tarmene. Man kan likevel få store problemer pga. det. Jeg får dårligere næringsopptak fra tarmen likevel, jeg får ekstremt oppblåst mage + magesmerter, hodepine, smerter i muskler og ledd, betennelser i kroppen, veldig mye vann i kroppen m.m. Symptomene man får kan variere fra person til person. Anonymkode: 70914...caf
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #22 Skrevet 15. juni 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enkelt sagt så reagerer man på gluten uten at man har cøliaki som ødelegger tarmene. Man kan likevel få store problemer pga. det. Jeg får dårligere næringsopptak fra tarmen likevel, jeg får ekstremt oppblåst mage + magesmerter, hodepine, smerter i muskler og ledd, betennelser i kroppen, veldig mye vann i kroppen m.m. Symptomene man får kan variere fra person til person. Anonymkode: 70914...caf Takk for svar Hvordan finner man ut at man har det? Kan man se det på prøver/undersøkelser? Anonymkode: 7573b...884
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #23 Skrevet 15. juni 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar Hvordan finner man ut at man har det? Kan man se det på prøver/undersøkelser? Anonymkode: 7573b...884 Noe av problemet er at det ikke vises på de prøvene helsevesenet bruker. Først må man selvfølgelig gjennom de vanlige testene og også gastoskopi. Jeg har tatt provokasjonstester via sykehuset som gjør at det ikke er tvil om reaksjonene jeg får. Anonymkode: 70914...caf
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #24 Skrevet 15. juni 2017 Hvorfor får glutenallergikere støtte, mens feks de med dårlig syn ikke gjør det? Jeg bruker mange tusen i året på linser/briller og oppfølging av øynene mine. Hva med tannlegen? Jeg måtte sette på krone på en tann, regning: 10.000 Kr!! Mens de med glutenallergi skal få støtte? Hvor er logikken? Anonymkode: a1e36...069
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2017 #25 Skrevet 15. juni 2017 Jeg får denne stønaden, og er utrolig glad for at jeg får den. Jeg tåler ikke hvete, egg, melk, nøtter, linser, bønner, soya, løk og flere forskjellige grønnsaker, frukt og bær. For det første så er det dyrere, for det andre, så må jeg lage all mat fra bunn av. Det finnes ingen ferdig produkter jeg tåler. Så har jeg atopisk eksem, og bare der har jeg utgifter på rundt 1000 kr i måneden, til krem og olje. Det er ikke billig å være syk. Jeg sliter med flere andre sykdommer som gir meg utgifter og. Og jeg har derfor lav inntekt. Og jeg håper virkelig ikke de fjerner støtten, men de gjør vel det. For de fjerner jo sakte men sikkert, alle stønader til oss som har desidert minst. Anonymkode: 2cd0f...36c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå