Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å bidra til at verden er et bedre sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man gjøre som enkeltperson for å gjøre verden til et bedre sted? "Å være snill mot hverandre" osv er en selvfølge, men jeg tenker mer på i forhold til fattigdom, krig, miljøproblemer osv. Noen tips? 

Anonymkode: 3f6ba...4ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du seriøs nå? Du klarer ikke å komme på noe selv!? 

Skrevet
Akkurat nå, Evablaum skrev:

Går an å svare med en hyggelig tone på et seriøst spørsmål.

Jeg ikke muligheten til å reise ned til Midtøsten og jobbe i teltleirene, så jeg trenger noen kreative tips til hva jeg kan bidra med mens jeg sitter her i trygge, lille Norge. Har allerede to fadderbarn og er fastgiver i to andre organisasjoner, men vil gjerne engasjere meg litt mer enn å bare trykke "send" i nettbanken, hvis du skjønner hva jeg mener. Mulighetene til å jobbe innenfor hjelpeorganisasjonene slik jeg har erfaring med er derimot begrenset, da jeg bor ganske midt i ingenmannsland. Tenkte derfor om noen her inne driver med noe eller har kjennskap til noe som jeg ikke tenker på akkurat nå. Er det så utrolig rart å lure på Eva? 

Skrevet
7 minutter siden, Evablaum skrev:

Hyggelig som alltid...

Anonymkode: 967f6...9de

Skrevet

Bruke stemmesedlene fornuftig.

Velg et yrke der du gjør noe viktig.

Gjør frivillig arbeid på fritiden.

Ikke få barn.

Lev nøysomt og bruk pengene dine til beste for menneskeheten.

Begå selvmord når du ikke lenger kan bidra positivt.

Vær et godt eksempel for andre.

Anonymkode: 9829e...8a3

Skrevet
10 minutter siden, Evablaum skrev:

Vil tro du ikke ser hvor ironisk svaret ditt er akkurat i denne tråden...

Anonymkode: 168f4...e7a

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I alle dager, hva er det for et svar? Herregud, så mye rare folk det finnes her inne

Anonymkode: ac422...8fa

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I alle dager, hva er det for et svar? Herregud, så mye rare folk det finnes her inne

Anonymkode: ac422...8fa

Selv om du ikke liker å bli minnet på det så ville jo verden blitt bedre av det.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går an å svare med en hyggelig tone på et seriøst spørsmål.

Jeg ikke muligheten til å reise ned til Midtøsten og jobbe i teltleirene, så jeg trenger noen kreative tips til hva jeg kan bidra med mens jeg sitter her i trygge, lille Norge. Har allerede to fadderbarn og er fastgiver i to andre organisasjoner, men vil gjerne engasjere meg litt mer enn å bare trykke "send" i nettbanken, hvis du skjønner hva jeg mener. Mulighetene til å jobbe innenfor hjelpeorganisasjonene slik jeg har erfaring med er derimot begrenset, da jeg bor ganske midt i ingenmannsland. Tenkte derfor om noen her inne driver med noe eller har kjennskap til noe som jeg ikke tenker på akkurat nå. Er det så utrolig rart å lure på Eva? 

Jeg og familien min driver å samler inn penger til en ambulanse i Kambodsja nå. Vi drar ned dit om 14 dager og skal drive frivillig arbeid der nede. 

Send meg PM om du vil ha mer info 😀

Skrevet (endret)

Skulle vært flere som deg hi, da hadde verden faktisk vært en bedre plass! :) Så ett tips kan være å prøve å engasjere andre til også å bidra plasser man har mulighet til å bidra på:) 

Jeg selv donerer penger til ulike formål, donerer bort leker og klær etter barna mine til andre, er med på mye underskriftskampanjer(disse koster ikke noe, men betyr mye for saken det gjelder. Her er jeg spesielt engasjert i kampanjer for dyr), og jeg deler innlegg og oppfordrer andre til å ta del i å gjøre noe fint for andre i uansett grad man har mulighet. 

Ifht miljø prøver jeg å kaste minst mulig, mat handler jeg gjerne på tilbud (pga dato) og planlegger middag feks etter disse, da maten ellers vil bli kastet av butikken. Vi lar ikke vannet stå å renne konstant mens vi pusser tennene osv.

Kildesortering! og kaster ikke glass som ikke kan pantes i søppelet, disse går også alltid til gjenvinning. Kaster aldri søppel i naturen heller. 

Stå på:) 

Endret av Engeln
Ville tilføye noe mer
Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om du ikke liker å bli minnet på det så ville jo verden blitt bedre av det.

Nei, verden blir ikke et bedre sted om alle som ikke kan jobbe eller gjøre tjenester (regner med det er det du sikter til?) føler et press til å begå selvmord. Hvilket menneskesyn tror du etterhvert kan utvikle seg hvis dette blir normen? Ikke en bedre verden, eller en verden jeg vil bo i, i alle fall.

Jeg tar med glede vare på syke og gamle i hverdagen min :)

Anonymkode: 5fba6...291

Skrevet

For et godt spørsmål! 

Du kan gi blod! Da er du med på å gjøre noe godt for andre. Dersom du blir blodgiver kan du også velge å bli benmargs eller stamcelledonor. Ikke noe skummelt med det, da blir du kontaktet dersom noen trenger din match. 

Du kan kanskje bli støttekontakt. Da er det en mot en kontakt med et barn eller en voksen. Man får også litt betalt faktisk. 

Eller bli avlastningshjem? Det krever jo litt mer tid og ressurser. 

For miljøet kan du engasjere deg via nett! 

Anonymkode: 87df9...656

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For et godt spørsmål! 

Du kan gi blod! Da er du med på å gjøre noe godt for andre. Dersom du blir blodgiver kan du også velge å bli benmargs eller stamcelledonor. Ikke noe skummelt med det, da blir du kontaktet dersom noen trenger din match. 

Du kan kanskje bli støttekontakt. Da er det en mot en kontakt med et barn eller en voksen. Man får også litt betalt faktisk. 

Eller bli avlastningshjem? Det krever jo litt mer tid og ressurser. 

For miljøet kan du engasjere deg via nett! 

Anonymkode: 87df9...656

Tusen takk for fint svar! Det er akkurat slike ting jeg ser etter. Avlastningshjem har jeg hatt i tankene en stund, men det må jeg vente noen år til med. Men støttekontakt var en god ide, og jeg skal absolutt høre hvordan behovet er her i kommunen. Også har jeg nettopp meldt meg som blodgiver. Takk for så mange gode tips, dette hjalp veldig :-) 

Skrevet
8 timer siden, Engeln skrev:

Skulle vært flere som deg hi, da hadde verden faktisk vært en bedre plass! :) Så ett tips kan være å prøve å engasjere andre til også å bidra plasser man har mulighet til å bidra på:) 

Jeg selv donerer penger til ulike formål, donerer bort leker og klær etter barna mine til andre, er med på mye underskriftskampanjer(disse koster ikke noe, men betyr mye for saken det gjelder. Her er jeg spesielt engasjert i kampanjer for dyr), og jeg deler innlegg og oppfordrer andre til å ta del i å gjøre noe fint for andre i uansett grad man har mulighet. 

Ifht miljø prøver jeg å kaste minst mulig, mat handler jeg gjerne på tilbud (pga dato) og planlegger middag feks etter disse, da maten ellers vil bli kastet av butikken. Vi lar ikke vannet stå å renne konstant mens vi pusser tennene osv.

Kildesortering! og kaster ikke glass som ikke kan pantes i søppelet, disse går også alltid til gjenvinning. Kaster aldri søppel i naturen heller. 

Stå på:) 

Tusen hjertelig takk - her var det mye jeg kan ta tak i ser jeg! :D Skal sjekke ut underskriftskampanjer og donasjon av leker og klær med en gang! 

Skrevet
9 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev:

Jeg og familien min driver å samler inn penger til en ambulanse i Kambodsja nå. Vi drar ned dit om 14 dager og skal drive frivillig arbeid der nede. 

Send meg PM om du vil ha mer info 😀

Så utrolig spennende! Sender deg en PM :-) 

Skrevet

Små, enkle ting som å smile til fremmede du møter, si vær så snill og tusen takk til personen i kassa, bruke handlenett og gjenbrukbare fruktposer, bygge insektshotell😊

Anonymkode: c3fdf...e79

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så utrolig spennende! Sender deg en PM :-) 

Har svart deg 😀

Skrevet
På 14. juni 2017 den 23.10, Evablaum skrev:

DU kunne jo starte med å hoppe i havet.

HI: spis mindre kjøtt, du og hele familien. Kjøttfri mandag!

Og handle bærekraftig.

Anonymkode: 178d8...165

Skrevet

Alle må jo finne det som passer for de.

Jeg er SOS fadder, gir til litt annen veldedighet og, jeg jobber som frivillig hos røde kors, jeg er veganer, har ikke bil. Og jeg lever nøkternt. Ikke noe overforbruk. Ellers er jeg selvfølgelig snill, og prøver å hjelpe de rundt meg.

Anonymkode: 60661...228

Skrevet

Jeg tror på å hjelpe ett barn om gangen, og å oppdra ungene våre til å bli gode mennesker, og selvfølgelig være gode mennesker selv. Jeg har selv tenkt på å bli beredskapshjem etter hvert, om jeg blir godkjent. Mine egne barn må uansett bli litt større først. Ellers mange gode tips her.

Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt, det er en grei leveregel.

Skrevet

Her er min liste:

Mottar sms fra Amnesty med kampanjer de driver med, signerer og får deretter oppdateringer når underskriftene har hjulpet. 

Månedlig bidrag til redd barna pluss å være katastrofehjelper via sms. 

Medlem på change.org og signerer en del der. 

Er opptatt av fellesskap og miljø ved valg. 

Har en så og si kjøttfri husholdning. 

Kjøper egg direkte fra bonden og har tak på melkeprodukter pr uke. 

Spiser ikke kjøtt i utlandet og minimalt med melkeprodukter. 

Bruker appen dyretestet ved produktkjop. 

Boikotter bla mondelez og Nestlé. 

Panter og sorterer alt søppel. 

Prøver å holde forbruket nede da jeg dog synder her en del. 

Når vi rydder i huset gir vi mye til asylmottaket (dyner, handdukan, klær, interiør osv) de blir veldig glad for det. 

Legger alt av tekstil som ikke er bra nok å gi til dem, hos Uff. 

Donerer månedlig til wildlife sos, bare 130 kr mnd men dette er i India så for dem er alle bidrag bra. 

Ja, mange bekker små heter det. Synes det er vanskelig å leve etisk i dag, men prøver med de små tingene som jeg har mulighet til. Er student med begrenset med tid og penger så frivillig arbeid blir det ikke enda, men om noen år håper jeg å bruke studiet på å hjelpe andre. 

Anonymkode: 981e8...e8d

Skrevet
På 14.6.2017 den 23.18, Anonym bruker skrev:

Du skal være jævlig forsiktig med å be folk om å begå selvmord, selv om det muligens var ment som en spøk. Sånt er ikke moro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...