Gå til innhold

Er det jeg eller sjefen som er dum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Litt langt innlegg dette, men håper noen tar seg tid til å lese og kommer med råd eller egne meninger.

Jeg kom i en liten diskusjon med sjefen min i dag, og trenger virkelig råd fra noen utenforstående og objektive personer. Jeg var hjemme fra jobb forrige natt pga sykt barn. Planen var at jeg skulle på jobb igjen i natt, og at sambo skulle være hjemme fra jobb i morgen med barnet. Men så har sambo noen viktige møter på jobb i morgen som han helst skulle vært på, så han lurte derfor på om ikke jeg kunne være hjemme i stedet. Dette var ikke noe problem for meg, så jeg ringte sjefen og forklarte ståa. Jeg fikk da til min store overraskelse ganske krass respons fra sjefen min om at jeg allerede har vært hjemme 1 natt, og at jeg gjør det veldig vanskelig for henne ved å bli hjemme 1 natt til. Hun så også at siden min sambo er hjemme i natt, har jeg egentlig ikke "gyldig" grunn for å være hjemme i natt, og at jeg jo bare kan legge meg å sove etter at min sambo er hjemme fra jobb i morgen. (Han er hjemme fra jobb mellom 16 og 17). Hun mener altså at jeg skal gå på jobb kl 21 i dag, og ikke få lagt meg til å sove før kl 17 i morgen ettermiddag! Jeg er ny på den avdelingen jeg jobber på nå, så var derfor redd for å si i mot. Det hele har derfor endt opp med at jeg nå skal på jobb i natt, og ikke får lagt meg til å sove før sambo kommer fra jobb i morgen. Det skal også legges til at barnet er 1 år gammelt og er meget aktiv til tross for at han er syk... hva synes dere om dette? Er det jeg eller sjefen som har rett her? Hva ville dere gjort? Det frister litt å ta dette opp med tillitsvalgte, men er som sagt ny i jobben, og det er jo ikke akkurat det beste førsteinntrykket å gjøre sånt kanskje.... 

Anonymkode: 4d55a...24f

Skrevet

Kan ikke samboeren din komme hjem når disse viktige møtene er over da? Slik at du kan få sove? Ev bli hjemme på formiddagen dersom møtene er på slutten av dagen? 

Det kan virkelig ikke være så vanskelig for ham å tilpasse dette litt, mener jeg. 

Anonymkode: 6a1d0...098

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan ikke samboeren din komme hjem når disse viktige møtene er over da? Slik at du kan få sove? Ev bli hjemme på formiddagen dersom møtene er på slutten av dagen? 

Det kan virkelig ikke være så vanskelig for ham å tilpasse dette litt, mener jeg. 

Anonymkode: 6a1d0...098

Joda, han prøver selvfølgelig å tilpasse som best han Kan, så han kan nok komme hjem litt tidligere. Men det var vel egentlig ikke det som var poenget. Problemet mitt ligger heller mer hos sjefen, og hvordan hun snakket til meg. Har aldri før opplevd at en sjef blir sur eller setter spørsmålstegn til deg hvis man er hjemme med sykt barn, og ble egentlig helt på gråten etter den samtalen. Selvfølgelig er saken en annen hvis man har masse fravær og sykedager fra jobb, men dette er ikke tilfellet. Hun fikk meg til å føle meg dum og lat, rett og slett!

Skrevet

Har samboeren din viktige møter hele dagen? 

Anonymkode: 516b5...2ba

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har samboeren din viktige møter hele dagen? 

Anonymkode: 516b5...2ba

Som sagt så var det egentlig ikke helt der problemet ligger for meg. Han kommer hjem litt tidligere, og det ordner seg selvfølgelig uansett! Ble bare litt paff av den responsen jeg fikk fra sjefen, og lurer på hva dere andre tenker om det!

Skrevet

Jeg ville bare sagt til sjefen at barnet ikke var friskt ennå å måtte være hjemme neste natt også. Hadde ikke sagt at mannen ikke kunne være hjemme fordi han hadde viktige møter.

Men jeg syns heller ikke at sjefen er så urimelig, du kan jo sove når mannen kommer hjem.

Anonymkode: 39811...d68

Skrevet

Jeg syns det er spesielt at du velger å ta ut sykt barn dager når du er såpass fersk i jobben. 

Jeg for min del strekker meg langt for å danne et godt inntrykk i starten av arbeidsforholdet, og det hadde vært en selvfølge at mannen tok alle sykt barn dager den første tiden, når jeg var ny i jobben.

Utover det, så kjenner jeg ikke regelverket ifht nattevaktsarbeid og syke barn, så jeg vet ikke hvordan rettighetene er, men det var unødvendig av sjefen å være krass.

Jeg kan likevel skjønne henne. Det er nok ikke så lett å skaffe vikar, og hun blir stresset. Du virker å ta litt lett på det, og utstråler at mannens jobb er viktigere enn din, og dermed ser hun allerede for seg at du kommer til å være den som tar sykt barn dagene hos dere.

Dersom du ikke har mange flere vakter på rad, så burde det ikke være noe problem å drøye sovingen til mannen kommer hjem. 

Anonymkode: 213e1...da2

Skrevet

Hun er urimelig. Din sjef har ingenting med om hvordan dere løser kabalen hjemme. Har du nok "sykt barn" dager så skal hun bare si "takk og javel". 

Her jobber jeg også turnus, og mannen ikke, og noen ganger må vi gjøre det som deg. Det samme er hvis jeg jobber natt, og skal på neste, da er det uaktuelt hvis ikke mannen min kan være hjemme på dagtid. Jeg skal sove imellom, punktum, det handler om forsvarlighet. 

Stå på ditt. Lykke til 😊

Anonymkode: 7cdc3...d36

Skrevet

Sjefen er urimelig. Hun har ikke noe med hvordan du og far fordeler ting hjemme. 

Anonymkode: f0dee...e1b

Skrevet

Sjefen er urimelig! Hvordan skal du greie å ta deg av barnet etter 10timer(?) på jobb og uten søvn?? Det sier seg selv at det ikke går. Sjefen får bare bli så sur som hun/han vil. Jeg hadde blitt hjemme. Får da være måte på. Barnet og helsa kommer først!!

Anonymkode: f6015...c6f

Skrevet

Sjefen er urimelig ja. Hun har ingenting med hvordan dere fordeler dagene. Jeg hadde sagt minst mulig, bare "jeg må være hjemme med sykt barn",  punktum. Hun skal ikke vurdere om mannen har god nok grunn til å gå på jobb!

Skrevet

Man har rett til å være hjemme med sykt barn da 

Anonymkode: 0fcd9...8c3

Skrevet

Sjefen din har helt rett. Det er ikke nødvendig å ta ut syktbarndager når du jobber natt og mannen dag. Da er det uansett tid til både jobb, søvn og barnepass. Ja, du blir litt trøtte, men ikke mer enn du tåler. Legg deg noen timer før vakta så går det fint.

Anonymkode: f2eda...a39

Skrevet

Jeg skjønner godt din sjef når du for andre natt på rad blir hjemme med sykt barn. I utgangspunktet burde det ikke være nødvendig da ditt barn jo har nødvendig tilsyn på natten i form av sin far.

Det er klart du har rett til å benytte omsorgsdager etter 4 uker i arbeid, men du må jo også være litt fleksibel, især når du er ny på avdelingen.

Omsorgspenger er til for at arbeidstaker kan være hjemme når barnet er syk uten inntektssap, men når for eksempel far har ferie så kan mor ikke være hjemme med sykt barn da tilsyn med barnet allerede er ivaretatt.

Anonymkode: 829b3...2a3

Skrevet

Her burde jo du og mannen planlagt bedre, slik at han tok den første dagen og du den andre. Hans jobb er ikke viktigere enn din, og han kunne fint tatt den første dagen selv om barnet kanskje hadde blitt frisk til dag to.

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen din har helt rett. Det er ikke nødvendig å ta ut syktbarndager når du jobber natt og mannen dag. Da er det uansett tid til både jobb, søvn og barnepass. Ja, du blir litt trøtte, men ikke mer enn du tåler. Legg deg noen timer før vakta så går det fint.

Anonymkode: f2eda...a39

Jeg er klar over at det ikke er nødvendig, men forsvarligheten setter jeg spørsmålstegn ved. Jeg sover alltid 3-4 timer p kvelden  før nattevakt, men likevel er man ganske ødelagt når man er ferdig på jobb kl 07 på morgenen. Vet ikke om du selv jobber eller har jobbet turnus noen gang, men jeg personlig er ødelagt på en helt annen måte etter nattevakt, enn etter en vanlig arbeidsdag p dagtid! Å skulle ha et sykt og grinete barn i enda 9 timer etter nattevakt, før man får sove føler jeg høres helseskadelig ut🤣 man kommer seg selvfølgelig gjennom det da😉

Skrevet
3 minutter siden, Cura skrev:

Her burde jo du og mannen planlagt bedre, slik at han tok den første dagen og du den andre. Hans jobb er ikke viktigere enn din, og han kunne fint tatt den første dagen selv om barnet kanskje hadde blitt frisk til dag to.

Mulig det var litt dårlig planlagt ja, men han var hjemme med gutten allerede flere dager forrige uke, og jeg var hjemme med han for første gang i går, så det er absolutt ingen her som sier at hans jobb er viktigere enn min. Bare at akkurat i morgen skjer det noe på jobb som gjør at det er ekstra viktig at han er tilstede!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sjefen er urimelig! Hvordan skal du greie å ta deg av barnet etter 10timer(?) på jobb og uten søvn?? Det sier seg selv at det ikke går. Sjefen får bare bli så sur som hun/han vil. Jeg hadde blitt hjemme. Får da være måte på. Barnet og helsa kommer først!!

Anonymkode: f6015...c6f

Takk for tilbakemeld! Det var akkurat slik jeg følte det! Føles helt umulig å skulle ta vare på en syk 1 åring i 9 timer, etter 10 timers nattevakt...

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er spesielt at du velger å ta ut sykt barn dager når du er såpass fersk i jobben. 

Jeg for min del strekker meg langt for å danne et godt inntrykk i starten av arbeidsforholdet, og det hadde vært en selvfølge at mannen tok alle sykt barn dager den første tiden, når jeg var ny i jobben.

Utover det, så kjenner jeg ikke regelverket ifht nattevaktsarbeid og syke barn, så jeg vet ikke hvordan rettighetene er, men det var unødvendig av sjefen å være krass.

Jeg kan likevel skjønne henne. Det er nok ikke så lett å skaffe vikar, og hun blir stresset. Du virker å ta litt lett på det, og utstråler at mannens jobb er viktigere enn din, og dermed ser hun allerede for seg at du kommer til å være den som tar sykt barn dagene hos dere.

Dersom du ikke har mange flere vakter på rad, så burde det ikke være noe problem å drøye sovingen til mannen kommer hjem. 

Anonymkode: 213e1...da2

Jeg utstråler på ingen måte at mannens jobb er viktigere enn min! Mannen har allerede vært hjemme 4 dager forrige uke med sykt barn, samt 1 dag denne uken. Jeg var hjemme før første gang i går, og dette er sjefen fullt klar over!! Jeg prøver jo selvfølgelig å strekke meg langt i arbeidsforholdet jeg også! Er omtrent aldri hjemme fra jobb, med mindre jeg ligger og spyr eller har veldig høy feber. Jeg har en god arbeidsmoral, og jeg elsker jobben min! Dette handler på ingen måte om at jeg har "vondt i vilja". Men jeg ønsker jo selvfølgelig å prøve å tilpasse for min mann også, sånn at han kan få delta på det han må. Slik han også har vært så snill å tilpasse for meg den siste tiden siden jeg er relativt ny i jobben, og ikke har ønsket å være hjemme fra  jobb!

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt din sjef når du for andre natt på rad blir hjemme med sykt barn. I utgangspunktet burde det ikke være nødvendig da ditt barn jo har nødvendig tilsyn på natten i form av sin far.

Det er klart du har rett til å benytte omsorgsdager etter 4 uker i arbeid, men du må jo også være litt fleksibel, især når du er ny på avdelingen.

Omsorgspenger er til for at arbeidstaker kan være hjemme når barnet er syk uten inntektssap, men når for eksempel far har ferie så kan mor ikke være hjemme med sykt barn da tilsyn med barnet allerede er ivaretatt.

Men mener du at når jeg ringer til sjefen og sier "hei! Barnet mitt er fortsatt sykt, så jeg må dessverre være hjemme fra jobb i natt" så har hun rett til å stille spørsmålstegn ved hvordan vi velger å gjøre det, hvorfor ikke mannen kan være hjemme fra jobb i stedet, osv? De har vel strengt talt ikke lov til å legge seg opp i det!

Skrevet

Jeg skjønner sjefen din. Er selv leder for arbeidstakere. 

Du har faktisk ikke krav på sykt barn dag hvis din mann er hjemme likevel. Da er barnet ivaretatt. 

Du kan evt gå tidligere hjem slik at din mann rekker sin jobb. Hadde du f. eks hatt 12 timers vakt er det slik hos oss at du må på jobb og jobbe de timene som er igjen når din mann er kommet hjem fra sin jobb og kan overta ansvaret for barnet. 

Sykt barn dag er en lønnet permisjon fra din arbeidsgiver. Ikke utnytt den. 

Som arbeidsgiver har jeg lov å stille spørsmål om hvordan disse dagene blir fordelt. De skal deles mest mulig likt mellom mor og far. Men jeg er aldri sint eller sur når mine ansatte ringer. Da ønsker jeg de god bedring og må finne best mulig løsning etterpå selv. Blir det for mye fravær på f. eks mor kaller jeg inn til ett lite møte og hører om hvorfor dette skjer og hva jeg som arbeidsgiver kan gjøre for å lette på sykdomsdsgene. 

Anonymkode: 4b4e0...5a3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner sjefen din. Er selv leder for arbeidstakere. 

Du har faktisk ikke krav på sykt barn dag hvis din mann er hjemme likevel. Da er barnet ivaretatt. 

Du kan evt gå tidligere hjem slik at din mann rekker sin jobb. Hadde du f. eks hatt 12 timers vakt er det slik hos oss at du må på jobb og jobbe de timene som er igjen når din mann er kommet hjem fra sin jobb og kan overta ansvaret for barnet. 

Sykt barn dag er en lønnet permisjon fra din arbeidsgiver. Ikke utnytt den. 

Som arbeidsgiver har jeg lov å stille spørsmål om hvordan disse dagene blir fordelt. De skal deles mest mulig likt mellom mor og far. Men jeg er aldri sint eller sur når mine ansatte ringer. Da ønsker jeg de god bedring og må finne best mulig løsning etterpå selv. Blir det for mye fravær på f. eks mor kaller jeg inn til ett lite møte og hører om hvorfor dette skjer og hva jeg som arbeidsgiver kan gjøre for å lette på sykdomsdsgene. 

Anonymkode: 4b4e0...5a3

Takk for tilbakemeld! Veldig fint å høre innspill fra en arbeidsleders ståsted!

Skrevet

Du trenger ikke å fortelle og forklare for sjefen din, du ringer bare å sier at du har sykt barn og ikke kommer på jobb. Jeg jobber selv nattevakter og vet hvor sliten og ødelagt man er på morgenen etter.

Skrevet
3 minutter siden, Ileus skrev:

Du trenger ikke å fortelle og forklare for sjefen din, du ringer bare å sier at du har sykt barn og ikke kommer på jobb. Jeg jobber selv nattevakter og vet hvor sliten og ødelagt man er på morgenen etter.

Der var jo der jeg i utgangspunktet gjorde, men så begynte hun å spørre og grave etter forklaringer.. Men uansett, takk for innspill og forståelse😙

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men mener du at når jeg ringer til sjefen og sier "hei! Barnet mitt er fortsatt sykt, så jeg må dessverre være hjemme fra jobb i natt" så har hun rett til å stille spørsmålstegn ved hvordan vi velger å gjøre det, hvorfor ikke mannen kan være hjemme fra jobb i stedet, osv? De har vel strengt talt ikke lov til å legge seg opp i det!

Arbeidsgiver har lov til å stille spørsmålstegn ved om dette er reelt fravær. Det er tross alt de som betaler for at du er hjemme med sykt barn. Arbeidsgiver kan kreve din tilstedeværelse med mindre du har hjemmel for fraværet. Ditt fravær i dette tilfelle er ikke hjemlet i lov ettersom barnet har tilsyn av far på natten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...