Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?

Anbefalte innlegg

Nei,og jeg kjenner jeg blir fysisk uvel når folk jeg omgås (feks mine foreldre) bruker ordet. Jeg klarer ikke forstå hvorfor så mange skal insistere på å fortsatt bruke er ord som oppleves såpass nedlatende for dem som blir kalt det. 

Anonymkode: 96bb2...617

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis det er en i klassen til ditt barn som er mørkhudet og du ikke husker navnet, da er det ikke lov å si han mørke? Du må træle fram en beskrivelse som er mye vanskeligere å finne rett person med for hudfargen er det ikke lov å nevne?

Anonymkode: 7e589...a9c

Nei, er ikke lov å nevne heller at den hvite personen er solbrun. Sprayet med tan og ser litt mørkere ut enn de andre elevene. Det er ikke lov. Heldigvis er Norge ved å endre lovverkt!

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei,og jeg kjenner jeg blir fysisk uvel når folk jeg omgås (feks mine foreldre) bruker ordet. Jeg klarer ikke forstå hvorfor så mange skal insistere på å fortsatt bruke er ord som oppleves såpass nedlatende for dem som blir kalt det. 

Anonymkode: 96bb2...617

Hvilket ord er nedlatende for deg? Turist, grønn, blå, gul, svart, neger, asiat? Jeg fatter ikke negativiteten i dette!  Skal vi undervurdere verden til å ha dette mangfold? Alle skal være like? Jeg liker dem for det dem er, og ikke hvilken farge, og ser ikke feil med å kalle meg for grønn, hvit eller asiat, dersom det er riktig!

1 minutt siden, koro51 skrev:

Jeg er bleik. Så bleik at jeg blir lilla. Noe galt i det?

1 minutt siden, koro51 skrev:

Jeg er bleik. Så bleik at jeg blir lilla. Noe galt i det?

Sa jeg at det var noe galt i det  ?? Følt deg truffet ? Isåfall ditt problem 😀

Anonymkode: e12fa...057

Annonse

Akkurat nå, Kathrine. skrev:

Gjør ikkje det. Har fått med meg at det ikkje er "lov". Så har putta det i skuffen med ord som for meg er nøytrale, evt. positivt lada, men som altså ikkje er lov. (Sammen med blant annet barnehagetante 😄)

Hi her

...og ikke glem labdame😂

Anonymkode: 0d82a...5c5

7 timer siden, koro51 skrev:

Det gjør jeg også. Beskriver selvfølgelig bekledning først. Men jeg er jo ikke redd for å si at personen er kineser, asiat, neger, hvit, eller hva det skulle være. Synes jo ikke selv at det å si det er et skjellsord.

Nå er det ikke hva du mener å føler som er det minste viktig her. Det betyr faktisk ingenting. 

Og du sier kineser og asiat? Hvorfor sier du ikke afrikansk? 

2 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Nå er det ikke hva du mener å føler som er det minste viktig her. Det betyr faktisk ingenting. 

Og du sier kineser og asiat? Hvorfor sier du ikke afrikansk? 

Akkurat. Å si neger istedenfor Etioper eller Afrikaner, er det samme som å si guling istedenfor Kneser eller Asiater, eller degos istedenfor Spanjol eller latino. Alle skjønner at guling eller degos ikke høres bra ut, men at ordet neger som ble brukt av slaveeierene om slavene sine, og har en historie med negativ konnotasjon ikke er fint å si, det er visst veldig vanskelig å forstå. 

Det er faktisk rivende likegyldig on den som ytrer ordet opplever det som nøytralt, når man risikerer at den som omtales opplever det støtende. Da skal man ikke bruke det!

Anonymkode: ae744...3e4

Gjest Antarctica
19 timer siden, koro51 skrev:

Dere må slutte å tro at negre er dårligere enn oss. Kanskje vi kan begynne å bruke ordet igjen dersom dere slutter å være rasistiske? 

Alle ord som en gang var tenkt å være en nøytral beskrivelse, ble befengt med negative konnotasjoner i samme øyeblikk som de ble brukt som skjellsord. En krøpling var opprinnelig en hvilken som helst person med et fysisk handicap. En åndssvak var en psykisk utviklingshemmet, som fikk plass på såkalte "åndssvakehjem", og en idiot var betegnelsen på en person uten politisk begavelse. Men ingen ønsker å bli kalt krøpling, åndssvak eller idiot i dag. Samme hvilke gode og inkluderende holdninger vi ellers flagger overfor folk med funksjonsnedsettelser, så er det ikke slike ord de vil ha som merkelapp. 

Annonse

På 15.6.2017 den 11.12, Superdolly skrev:

Nei.

For det første har jeg ikke noe behov for å insistere på å kalle folk noe de opplever som nedsettende og ikke vil bli kalt. For det andre har jeg aldri hatt bruk for å beskrive folks utseende. Jeg har aldri hatt behov for å melde noen savnet, som noen nevner heller. I så fall ville jeg vel prøvd å grave fram et bilde, da ordet "neger" på ingen måte er en presis og god beskrivelse av noens utseende. 

Altså, jeg heller bruker ikke ordet "neger". Rett og slett på grunn av de negative konnotasjonene.

Men har du virkelig aldri beskrevet folks utseende for å forenkle kommunikasjonen? Er ikke det å dra det LITT langt?

I sta skulle jeg fortelle en kollega at en annen, nyansatt kollega lette etter henne. Kollegaen min forsto ikke hvem jeg mente, jeg huska ikke navnet, så jeg sa "hun sørlendingen". Da var ting oppklart med en gang. Var det slemt av meg?

For å forklare folk hvem jeg snakker om så har jeg også sagt ting som "hun med det blå håret", "han med asiatisk utseende", "hun med alle piercingene", "han med AFRIKANSK (gosh, jeg gærn!) utseende" og "hun som har så mange fregner". Det handler jo utelukkende om å forenkle kommunikasjonen. 

Jeg tør vedde på at mange har referert til meg som "hun mørke", "hun med reggisen" (før i tiden) eller "hun hestedama" også, uten at jeg tar meg nær av det.

Anonymkode: 9c35f...b7a

Altså, jeg heller bruker ikke ordet "neger". Rett og slett på grunn av de negative konnotasjonene.

Men har du virkelig aldri beskrevet folks utseende for å forenkle kommunikasjonen? Er ikke det å dra det LITT langt?

I sta skulle jeg fortelle en kollega at en annen, nyansatt kollega lette etter henne. Kollegaen min forsto ikke hvem jeg mente, jeg huska ikke navnet, så jeg sa "hun sørlendingen". Da var ting oppklart med en gang. Var det slemt av meg?

For å forklare folk hvem jeg snakker om så har jeg også sagt ting som "hun med det blå håret", "han med asiatisk utseende", "hun med alle piercingene", "han med AFRIKANSK (gosh, jeg gærn!) utseende" og "hun som har så mange fregner". Det handler jo utelukkende om å forenkle kommunikasjonen. 

Jeg tør vedde på at mange har referert til meg som "hun mørke", "hun med reggisen" (før i tiden) eller "hun hestedama" også, uten at jeg tar meg nær av det.

Nei, jeg har aldri hatt bruk for å beskrive folks utseende. Å nevne en geografisk tilhørighet er vel heller ikke nødvendigvis det samme som å beskrive noens utseende ("hun sørlendingen" for eksempel) og milevis unna å bruke en betegnelse som har en lang tradisjon for å oppleves som nedsettende. Og du må vel innse at det er forskjell på å si f.eks asiat (som referer til geografisk tilhørighet) og neger (som ikke referer til annet en foreldet rasetenking)? Hva med å si nigerianer, kenyaner eller egypter? Og hvis du ikke aner hvilket land de kommer fra, kan du vel si afrikaner? 

Det er ikke slemt å kalle noen sørlending (selv om jeg ikke et øyeblikk tror at du virkelig lurte på det), men det kan virkelig ikke sammenliknes med å kalle noen neger heller. 

2 minutter siden, Superdolly skrev:

Nei, jeg har aldri hatt bruk for å beskrive folks utseende. Å nevne en geografisk tilhørighet er vel heller ikke nødvendigvis det samme som å beskrive noens utseende ("hun sørlendingen" for eksempel) og milevis unna å bruke en betegnelse som har en lang tradisjon for å oppleves som nedsettende. Og du må vel innse at det er forskjell på å si f.eks asiat (som referer til geografisk tilhørighet) og neger (som ikke referer til annet en foreldet rasetenking)? Hva med å si nigerianer, kenyaner eller egypter? Og hvis du ikke aner hvilket land de kommer fra, kan du vel si afrikaner? 

Det er ikke slemt å kalle noen sørlending (selv om jeg ikke et øyeblikk tror at du virkelig lurte på det), men det kan virkelig ikke sammenliknes med å kalle noen neger heller. 

Hvis du leste første del av innlegget mitt så leste du også at jeg ikke bruker ordet "neger", så det er ikke noen grunn til å lage stråmenner her. Jeg stilte spørsmål ved at du ALDRI bruker en persons utseende for å forklare hvem det er du snakker om. Derav "hun med der blå håret" og "han med asiatisk utseende.

Men da har du altså understreket at du ikke gjør det. Det gjør riktignok jeg, og det har jeh overhode ikke dårlig samvittighet for.

Hvis du leste første del av innlegget mitt så leste du også at jeg ikke bruker ordet "neger", så det er ikke noen grunn til å lage stråmenner her. Jeg stilte spørsmål ved at du ALDRI bruker en persons utseende for å forklare hvem det er du snakker om. Derav "hun med der blå håret" og "han med asiatisk utseende.

Men da har du altså understreket at du ikke gjør det. Det gjør riktignok jeg, og det har jeh overhode ikke dårlig samvittighet for.

Hva mener du med å lage stråmenner? Det var du som begynte å skrive om at du beskrev folks utseende for å forenkle kommunikasjonen, og fulgte opp med å nevne "hun sørlendingen" som eksempel. Etterfulgt av spørsmålet som jeg oppfattet som nokså sarkastisk: "Var det slemt av meg?"

Jeg prøver å fortelle deg at en geografisk betegnelse på hvor folk kommer fra ikke kan sammenliknes med å bruke en foreldet rasebeskrivelse som oppfattes som nedlatende og undertrykkende. Du slenger rundt med sammenlikninger som imho ikke henger på greip. I hvilken verden stiller betegnelsen "hun med det blå håret" på linje med "hun negeren"?

På 14.6.2017 den 8.30, Anonym bruker skrev:

Rart med det. 'Neger' er ikke greit, men 'svart' eller 'black' er ok, selv om 'neger' jo betyr svart. Alle ungene jeg kjenner som skal si noe om noens hudfarge sier i så fall 'brun', ingen er svarte for dem.

I USA er det altså greit å si black eller white, men ikke gul/yellow, eventuelt brun/brown for hispanics.

Så i hovedsak er det bakgrunnen for ordbruken som er viktig; neger eller nigger har enormt negative konnotasjoner og ble brukt av 'makten', derfor er ikke det greit å bruke, selv om 'svarte' (i USA) fint kan bruke ordene seg imellom.

Har forresten heller aldri hørt et barn beskrive noens hud som 'gul', de beskriver heller graden av brun, for eksempel lys brun. Gul og svart er ikke hudfarger for dem, tror jeg, heller hårfarge. Blondt hår er 'gult'.

Anonymkode: 7e18d...c2e

"Brown" blir brukt mer og mer i USA (er mitt inntrykk) og er ok.

Og ja, det er historiske årsaker til at det er slik. Det må vi bare respektere.

Og til en annen over her: n*ger har aldri vært et nøytralt ord som beskriver et "typisk utseende"! 

Anonymkode: b615e...003

22 timer siden, ☆☆☆ skrev:

Kamuflere eige opphav? Er du heilt rett?

Det mange vil ha seg frabedt er å bli påklistra ein merkelapp som vart gitt forfedrane deira av utanforståande og som gjennom historia er gjennomsyra med fordommar og nedlatenhet. Det er det stikk motsatte av å ikkje ville vedkjenne seg opphavet sitt.

Og nei, eg brukar ikkje nemninga neger.

Haha, nei hun er virkelig ikke helt rett. Det viser seg gang på gang, dummere enn et brød

Anonymkode: 5fcb5...f32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...