Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det gjør jeg. Ser ikke på det som rasistisk selv, å glemmer meg bort. Alle brukte det før.

Anonymkode: a9a9c...f91

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel fullstendig likegyldig om fotballspillerens hår er typisk for en englender! Det holder å si "han har en annen hårtype enn deg. Hans hår er mer krusete. Derfor funker ikke hans frisyre i ditt hår. Dessverre."

Anonymkode: a5273...a8b

Jeg synes faktisk det hele er rimelig humoristisk. Menneskeheten må skjerpe seg og slutte være så hårsåre. I Norge er folk rimelig likestilt og vi kan ikke gå rundt og la oss fornærme av uttrykk som neger,  overvektig, skallet, kjærring osv osv Ungene mine får beskjed om å bruke solkrem og på spørsmål om hvorfor svarer jeg at hvite folk ikke tåler sol. Så enkelt! 

Anonymkode: d7551...913

Skrevet

Nei.

Jeg har vokst opp midt i Oslogryta og er vant til gutta slenger "jævla neger" mellom seg, gutter som roper "forbanna neger" etter mørkhudede jenter. For meg er ikke ordet "neger" nødvendigvis negativt ladet, men jeg vet godt at det er et ord som veldig ofte blir brukt i negativ retning og jeg velger dermed å ikke bruke det.

Det går fint an å bruke andre ord som ikke kan oppfattes sårende og diskriminerende, og jeg må si jeg blir paff når jeg hører andre mennesker bruke ordet neger i dagligtale.

Jeg velger å tro at ingen har et så dårlig ordforråd at det er helt umulig å unngå å bruke dette ordet. Dere lurer ikke meg. Dere er ikke så dumme. Dere er bare rett og slett kranglefanter.

Anonymkode: 1989d...56f

Skrevet
9 hours ago, sug lut said:

Kun for effekt.

Kom gjerne med en eksempelsetning der det bruker for effekt.

Anonymkode: 7e18d...c2e

Skrevet

Nei. Vokste opp med at det var et vanlig ord. Men i dag ser jeg det som et negativt ord og kunne aldri falle meg inn og bruke det. Har derimot en mor som bruker dette ordet flittig, og har gitt henne beskjed om å ikke si det foran mine barn. Hun ser ikke problemet. 

Skrevet
9 timer siden, geitemarken skrev:

Nei, men jeg er ikke bedre enn at jeg kan si mørkhudet som jo heller ikke er stuerent. Til mitt forsvar snakker jeg ofte om meg selv og oss nirdmenn som bleikfiser. Men liker nok den amerikanske modelen best der de suer noe om opprinnelsen til personen: hispanic, african-american, latino osv.

Ser ikke noe galt i å si mørkhudet, fordi den personen er faktisk mørk i huden. Akkurat som jeg er hvit. Kommer kanskje litt hvorfor man sier det og hvordan man sier det. Her blir vel det mer brukt mørk, eller afrikansk opprinnelse. Og absolutt ikke rasistisk ment. 

Skrevet
1 time siden, Mamma_til_2 skrev:

De pleier vell og stå utseende: mørk med afrikansk opprinnelse ,  Lys med asiatisk opprinnelse, lys med østeuropeisk opprinnelse.

Ja, det er sant. 😊

Kjente meg forøvrig veldig igjen i Bjørn Eidsvågs oppfatning av ordet. På nytt på nytt, der Solveig Kloppen sto bak og gjorde hermetegn...

Felles for meg og Bjørn er at vi begge kommer fra provinsen. Mistenker at ordet "neger" har hatt en langt mer nøytral klang i dagligtale her enn i Oslo-gryta, som en annen også beskriver i tråden. Så helt enig i at ordet ikke bør brukes, men det må også være en viss forståelse for at enkelte som er vokst opp med ordet som nøytralt faktisk kan komme til å si det med en glipp.

Uten at det er vondt ment.

Kulturforståelse går begge veier....

Skrevet

Nei, det kunne ikke falle meg inn. Det er ikke naturlig for meg i det hele tatt. 

Anonymkode: 9710f...c60

Skrevet

Nei, jeg vet bedre. Skjønner ikke hvorfor det er viktig å presisere at noen er "neger" heller? 

Sier heller ikke polakk, japse, guling, degos etc. heller.

Min datter er bestevenn med ei som er halvt afrikansk. De er ganske så søte når de synger høyt til sanger, og bytter ut ordet "nigger" med "nugget" :) 

Anonymkode: ae744...3e4

Skrevet

Selfvølgelig bruker jeg ordet neger. Jeg bruker kineser, neger, hvit, indianer og you name it. Hva er galt med det?

Anonymkode: 9ae55...61e

Skrevet

Nei.

For det første har jeg ikke noe behov for å insistere på å kalle folk noe de opplever som nedsettende og ikke vil bli kalt. For det andre har jeg aldri hatt bruk for å beskrive folks utseende. Jeg har aldri hatt behov for å melde noen savnet, som noen nevner heller. I så fall ville jeg vel prøvd å grave fram et bilde, da ordet "neger" på ingen måte er en presis og god beskrivelse av noens utseende. 

Skrevet

Jeg kan si nasjonalitet. 

Afrikaner, asiatisk osv. 

I min forrige jobb var jeg eneste nordmann på min gruppe, hvis noen skulle forklare hvem jeg var til andre ble jeg omtalt som "the blond norwegian" og jeg kunne fint beskrive mine kollegaers utseende til utenforstående. Hvem er X, jo det er han høye afrikaneren med den høye latteren. Ingen hos oss ble støtt av at nasjonalitet var en del av vår identitet. Neger har jeg aldri brukt da. 

Anonymkode: db499...529

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal kamuflere sitt eget opphav. Jeg hadde vært stolt om jeg var neger. 

Skrevet
På 14.6.2017 den 0.18, Anonym bruker skrev:

Det er svært rasistisk å bruke det ordet. Med mindre man er svart selv. Noen svarte i USA har begynt å "ta tilbake" ordet. Men vi andre må ligge langt unna! 

Anonymkode: b615e...003

blander du litt nigger og negro nå?

Anonymkode: 876db...1a0

Skrevet

Hvorfor er det rasistisk å si neger?

Skrevet (endret)
52 minutter siden, koro51 skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal kamuflere sitt eget opphav. Jeg hadde vært stolt om jeg var neger. 

Kamuflere eige opphav? Er du heilt rett?

Det mange vil ha seg frabedt er å bli påklistra ein merkelapp som vart gitt forfedrane deira av utanforståande og som gjennom historia er gjennomsyra med fordommar og nedlatenhet. Det er det stikk motsatte av å ikkje ville vedkjenne seg opphavet sitt.

Og nei, eg brukar ikkje nemninga neger.

Endret av ☆☆☆
Skrevet
1 minutt siden, ☆☆☆ skrev:

Kamuflere eige opphav? Er du heilt rett?

Det mange vil ha seg frabedt er å bli påklistra ein merkelapp som vart påklustra forfedrane deira av utanforståande g  som gjennom historia er gjennomsyra med fordommar og nedlatenhet. Det er det stikk motsatte av å ikkje ville vedkjenne seg opphavet sitt.

Og nei, eg brukar ikkje nemninga neger.

Dere må slutte å tro at negre er dårligere enn oss. Kanskje vi kan begynne å bruke ordet igjen dersom dere slutter å være rasistiske? 

Skrevet
Akkurat nå, koro51 skrev:

Dere må slutte å tro at negre er dårligere enn oss. Kanskje vi kan begynne å bruke ordet igjen dersom dere slutter å være rasistiske? 

Det er bare å håpe at du spiller dum.

Anonymkode: e0e9f...e44

Skrevet
Akkurat nå, koro51 skrev:

Skulle til å svare deg, men dette blir for dumt. 

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke heller. Jeg er også usikker på om jeg har lov å si farget eller mørkhudet eller svart, så i redsel for å opptre rasistisk så sier jeg heller f.eks "Hun i den grønne genseren der" hvis jeg ikke vet navnet. 

Anonymkode: bc0e5...a98

Skrevet
På 14.6.2017 den 0.02, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. For det er ikke et positivt ord. Og det kan ikke vi hvite nordmenn bruke! 

Orker ikke våre foreldres generasjon som sier "neger har jeg alltid sagt, og jeg mener ikke noe vondt med det" -Nei, men det er opp til mottaker å bestemme det! Ikke oss!

Anonymkode: 970ed...cdd

Hvorfor er det negativt? Det er da det de er? En beskrivelse av folk med mørk hudfarge? Akkurat som mann er mennesker med utovertiss osv? Hva ER det lov å si? Han med den røde genseren? For hudfarge er tabu?

Anonymkode: 7e589...a9c

Skrevet
På 14.6.2017 den 0.17, Pashla skrev:

Nei. Like lite som jeg sier soper om de homofile, olding om pensjonister, krøpling om de funksjonshemmede eller gærning om folk som har psykiske lidelser. For hvis et uttrykk har sluttet å være nøkternt beskrivende og har blitt om til et skjellsord, da bør man ta hintet og slutte å si det. 

Det var jo helt søkte sammenlikninger da... 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei det gjør jeg ikke heller. Jeg er også usikker på om jeg har lov å si farget eller mørkhudet eller svart, så i redsel for å opptre rasistisk så sier jeg heller f.eks "Hun i den grønne genseren der" hvis jeg ikke vet navnet. 

Anonymkode: bc0e5...a98

Det gjør jeg også. Beskriver selvfølgelig bekledning først. Men jeg er jo ikke redd for å si at personen er kineser, asiat, neger, hvit, eller hva det skulle være. Synes jo ikke selv at det å si det er et skjellsord.

Skrevet
På 14.6.2017 den 7.45, Anonym bruker skrev:

Nei.

Kommer heller ikke på en situasjon der jeg har vert nødt til å beskrive hudfargen til noen.

Anonymkode: eb0ff...c71

Så hvis det er en i klassen til ditt barn som er mørkhudet og du ikke husker navnet, da er det ikke lov å si han mørke? Du må træle fram en beskrivelse som er mye vanskeligere å finne rett person med for hudfargen er det ikke lov å nevne?

Skrevet
4 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Skulle til å svare deg, men dette blir for dumt. 

Du har jo allerede svart. Dessverre gir svaret ditt ingen mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...