Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke type "jævla neger", men mer: Tom, han nye på jobben, han er visst neger...

Anonymkode: 0d82a...5c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan jeg finne på å gjøre. Men ikke i negativ forstand, slik som de svarte rapperene bruker i sangene sine....

Anonymkode: 1543a...369

Skrevet

Nei.

Anonymkode: d831c...129

Skrevet

Nei.

Anonymkode: 296ae...d17

Skrevet

Nei. Jeg er vokst opp med å bruke det uten noen som helst negativ assosiasjon, menså lenge de det før var naturlig for meg å omtale som negre ikke liker det, er det en selvfølge å ikke kalle dem det. 

Anonymkode: 7b8e9...33c

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. For det er ikke et positivt ord. Og det kan ikke vi hvite nordmenn bruke! 

Orker ikke våre foreldres generasjon som sier "neger har jeg alltid sagt, og jeg mener ikke noe vondt med det" -Nei, men det er opp til mottaker å bestemme det! Ikke oss!

Anonymkode: 970ed...cdd

Skrevet

Selvsagt ikke. Jeg er ikke insensitiv og mindre begavet.

Anonymkode: e0e9f...e44

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei. Like lite som jeg sier soper om de homofile, olding om pensjonister, krøpling om de funksjonshemmede eller gærning om folk som har psykiske lidelser. For hvis et uttrykk har sluttet å være nøkternt beskrivende og har blitt om til et skjellsord, da bør man ta hintet og slutte å si det. 

Skrevet

Nei, aldri

Anonymkode: 5fcb5...f32

Skrevet

Det er svært rasistisk å bruke det ordet. Med mindre man er svart selv. Noen svarte i USA har begynt å "ta tilbake" ordet. Men vi andre må ligge langt unna! 

Anonymkode: b615e...003

Skrevet

Nei, men jeg er ikke bedre enn at jeg kan si mørkhudet som jo heller ikke er stuerent. Til mitt forsvar snakker jeg ofte om meg selv og oss nirdmenn som bleikfiser. Men liker nok den amerikanske modelen best der de suer noe om opprinnelsen til personen: hispanic, african-american, latino osv.

Skrevet

Nei.

Kommer heller ikke på en situasjon der jeg har vert nødt til å beskrive hudfargen til noen.

Anonymkode: eb0ff...c71

Skrevet

Nei

Anonymkode: 23d40...832

Skrevet

Nei. Hvorfor skulle jeg det?

Anonymkode: a5273...a8b

Skrevet

Ja, jeg føler meg tvunget til det på en måte. Eller også å nevne farger.

Fordi. I går feks var vi hos frisøren og sønnen ville ha slik "fotballklipp" som en av verdensstjernene (neger). Jeg forsøkte forklare at det nok ikke så likt ut på hans "nordmann hår", som på det afrikanske håret til fotballspilleren. Da fikk jeg beskjed om at vedkommende ikke kom fra Afrika, men England. Neihei, skal jeg da kalle han neger? Nei, det er ikke lov. Hva med han brune da? Nei, det er heller ikke lov. Men, hva jeg kunne kalle han utover engelskmann kunne ikke sønnen min fortelle meg... "Problemet" da er jo at jeg fremdeles ikke har fått frem mitt poeng om det håret som ikke er typisk for engelskmenn 😅

Hvordan skal dette ende 🙈😂

Anonymkode: d7551...913

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi. I går feks var vi hos frisøren og sønnen ville ha slik "fotballklipp" som en av verdensstjernene (neger). Jeg forsøkte forklare at det nok ikke så likt ut på hans "nordmann hår", som på det afrikanske håret til fotballspilleren. Da fikk jeg beskjed om at vedkommende ikke kom fra Afrika, men England. Neihei, skal jeg da kalle han neger? Nei, det er ikke lov. Hva med han brune da? Nei, det er heller ikke lov. Men, hva jeg kunne kalle han utover engelskmann kunne ikke sønnen min fortelle meg... "Problemet" da er jo at jeg fremdeles ikke har fått frem mitt poeng om det håret som ikke er typisk for engelskmenn 😅

Hvor skal dette ende? Det vet jeg ikke.

Men det jeg skjønner etter å ha lest innlegget ditt, det er at du har en jobb å gjøre. Først må du tydeligvis og helt åpenbart jobbe med ordforrådet ditt, for det er ikke stort nok. Så må du jobbe med holdningene dine, for de er heller ikke mye å skryte av. 

Så håper jeg det ender med at du har bedre holdninger og bedre ordforråd. (Akkurat i dette tilfellet kunne du rett og slett sagt at håret var annerledes enn din sønns, din sønn har tynne og runde, rette hårstrå mens fotballspillererens er flate og krusete/ krøllete og mye tykkere.)

Endret av amandine
Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel fullstendig likegyldig om fotballspillerens hår er typisk for en englender! Det holder å si "han har en annen hårtype enn deg. Hans hår er mer krusete. Derfor funker ikke hans frisyre i ditt hår. Dessverre."

Anonymkode: a5273...a8b

Skrevet

Nei. Bare når jeg snakker med mannen min eller andre oldinger, som i likhet med meg selv er oppvokst med at ordet ble brukt for å beskrive et typisk utseende, og da med nøytral valør.

Men har skjønt at det ikke er god latin å bruke, selv om min karibiske kollega mente dette var tull og selv fortalte at bestemora hennes var neger.

Hvilket ord skal man bruke for å beskrive en person med "afrikanske" kjennetegn? 

Jo det kan være viktig, fex i en savnetmelding. Mørkhudet fex er ikke dekkende.

Skrevet
7 minutter siden, Hjertefru skrev:

Nei. Bare når jeg snakker med mannen min eller andre oldinger, som i likhet med meg selv er oppvokst med at ordet ble brukt for å beskrive et typisk utseende, og da med nøytral valør.

Men har skjønt at det ikke er god latin å bruke, selv om min karibiske kollega mente dette var tull og selv fortalte at bestemora hennes var neger.

Hvilket ord skal man bruke for å beskrive en person med "afrikanske" kjennetegn? 

Jo det kan være viktig, fex i en savnetmelding. Mørkhudet fex er ikke dekkende.

De pleier vell og stå utseende: mørk med afrikansk opprinnelse ,  Lys med asiatisk opprinnelse, lys med østeuropeisk opprinnelse.

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Det er svært rasistisk å bruke det ordet. Med mindre man er svart selv. Noen svarte i USA har begynt å "ta tilbake" ordet. Men vi andre må ligge langt unna! 

Anonymkode: b615e...003

Rart med det. 'Neger' er ikke greit, men 'svart' eller 'black' er ok, selv om 'neger' jo betyr svart. Alle ungene jeg kjenner som skal si noe om noens hudfarge sier i så fall 'brun', ingen er svarte for dem.

I USA er det altså greit å si black eller white, men ikke gul/yellow, eventuelt brun/brown for hispanics.

Så i hovedsak er det bakgrunnen for ordbruken som er viktig; neger eller nigger har enormt negative konnotasjoner og ble brukt av 'makten', derfor er ikke det greit å bruke, selv om 'svarte' (i USA) fint kan bruke ordene seg imellom.

Har forresten heller aldri hørt et barn beskrive noens hud som 'gul', de beskriver heller graden av brun, for eksempel lys brun. Gul og svart er ikke hudfarger for dem, tror jeg, heller hårfarge. Blondt hår er 'gult'.

Anonymkode: 7e18d...c2e

Gjest Muji81
Skrevet

Nei. Og ser ned på folk som bruker ordet. Tenker de som bruker det ordet er mindre reflekterte , mangler dannelse og har lav sosioøkonomisk status . Vi har vel alle våre fordommer..

Skrevet

Det er ikke i mitt ordforråd. 5.klassingen kom for noen mnd siden, og spurte faktisk hva det betydde. En i klassen hadde snakket om en YouTube video og nevnt ordet neger.  Er et ord jeg aldri bruker, og aldri hører fra min omgangskrets, og rett og slett et ord barna aldri har hørt. 

I motsetning til ei ovenfor her har jeg heller aldri følt meg tvunget til å bruke det. 

Anonymkode: e8d56...66e

Skrevet

Ja.

Anonymkode: ea838...44e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...