Gå til innhold

Hva synes dere om hunderasen whippet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En herlig rase som står meg nært. Er selv oppdretter på Whippet og kjenner ikke igjen beskrivelsene over og det gjør nok neppe noen Whippet eiere heller. 

Sofadyr, trygge og uredde, omgjengelig og alt i alt en veldig trivelig rase å leve med :)

Anonymkode: 754e1...3e3

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En herlig rase som står meg nært. Er selv oppdretter på Whippet og kjenner ikke igjen beskrivelsene over og det gjør nok neppe noen Whippet eiere heller. 

Sofadyr, trygge og uredde, omgjengelig og alt i alt en veldig trivelig rase å leve med :)

Her jeg bor er det en del som har whippethunder, og de har vært slik du beskriver :)

Jeg ønsker meg en litt større hund selv, men skulle jeg hatt en litt mindre enn de jeg ønsker meg, da hadde det blitt whippet :) Alle jeg har møtt har vært rolige, vennlige, kosete. Har kun vært borti én som var litt mer utrygg, men den var ung og hadde vært et sted før nåværende eier overtok den. Men også den hunden har roet seg helt etter at den forstod at den skulle være der den var og fikk trygge rammer rundt seg.

Anonymkode: d554f...9d8

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor er det en del som har whippethunder, og de har vært slik du beskriver :)

Jeg ønsker meg en litt større hund selv, men skulle jeg hatt en litt mindre enn de jeg ønsker meg, da hadde det blitt whippet :) Alle jeg har møtt har vært rolige, vennlige, kosete. Har kun vært borti én som var litt mer utrygg, men den var ung og hadde vært et sted før nåværende eier overtok den. Men også den hunden har roet seg helt etter at den forstod at den skulle være der den var og fikk trygge rammer rundt seg.

En rasetypisk Whippet skal ikke være sky, engstelig eller "skjør". Jeg har møtt min del av Whippeter og det er heller fåtallet jeg har møtt som kanskje bikker mot den beskrivelsen. Det er derimot er kjent fenomen at ikke-Whippet-eiere tror/mener/tenker at rasen er slik. Noen kan være noe overlegen mot fremmede, jeg har ei som er slik mens de andre blir tullinger i møte med folk og fe. :)

I motsetning til før så trodde alle at Whippeter var så aktive at de hadde behov for å ete opp veggen om de ikke fikk løpt hele tiden, hele dagen. Tvert i mot tror jeg ikke man finner en rase som er så rolig (nå teller jeg ikke med valp og unghund)  innendørs men som til gjengjeld er med på alt om eier lar dem. Alt i alt en veldig fin rase (mener jeg) og som har nokså få sykdommer.

Liker ikke. For meg er de i kategorien veskehund, selvom jeg oppriktig mener ingen hunder hører hjemme i vesker. Hunder skal bruke beina. 

Desverre er det jeg har opplevd frosne, skjelvende og halvhysteriske. Dette har selvsagt med eieren å gjøre. 

Uansett, de er for skjøre, men nå har jeg hatt rottweiler, brukslabrador og gjeterhund selv. Jeg liker de som ser mer robuste ut. 

Når det er sagt, synes de er vakre å se på, og uten at jeg har stor peiling på avl, de fremstår som en av de friskere rasene. 

Anonymkode: f7ad2...05b

Liker ikke. For meg er de i kategorien veskehund, selvom jeg oppriktig mener ingen hunder hører hjemme i vesker. Hunder skal bruke beina. 

Hvordan i alle dager får man plass til en Whippet på 12-20 kg i veska? Whippet er jakthunder og brukt i LC og løp. 
https://youtu.be/GAepJbaxYm8

Hvordan i alle dager får man plass til en Whippet på 12-20 kg i veska? Whippet er jakthunder og brukt i LC og løp. 
https://youtu.be/GAepJbaxYm8

Jeg skrev, for meg er de i kategorien... altså for meg en ubrukelig hund til det jeg bruker hund til. 

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En rasetypisk Whippet skal ikke være sky, engstelig eller "skjør". Jeg har møtt min del av Whippeter og det er heller fåtallet jeg har møtt som kanskje bikker mot den beskrivelsen. Det er derimot er kjent fenomen at ikke-Whippet-eiere tror/mener/tenker at rasen er slik. Noen kan være noe overlegen mot fremmede, jeg har ei som er slik mens de andre blir tullinger i møte med folk og fe. :)

I motsetning til før så trodde alle at Whippeter var så aktive at de hadde behov for å ete opp veggen om de ikke fikk løpt hele tiden, hele dagen. Tvert i mot tror jeg ikke man finner en rase som er så rolig (nå teller jeg ikke med valp og unghund)  innendørs men som til gjengjeld er med på alt om eier lar dem. Alt i alt en veldig fin rase (mener jeg) og som har nokså få sykdommer.

Det du sier er omtrent akkurat det samme som de whippeteierne jeg har møtt forteller. Den ene jeg har møtt er typen som kan virke litt overlegen, eieren ble derfor kjempeoverrasket over at han selv kom rett bort til meg. Når vi har møttes senere så vil hunden helst ikke gå forbi der den vet jeg er, for den skal hilse. Eieren synes det er morsomt, for den er ikke slik med andre. Jeg tror det er litt gjensidig forelskelse mellom meg og den whippeten ;) Har også møttes tilfeldig steder vi normalt ikke treffer hverandre, og da har hunden oppdaget meg og insistert på at den skulle gå en bestemt vei - bort til meg. Noe den ellers heller aldri gjør. Den whippeten er bare herlig :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...