Gå til innhold

Pappaperm og jobbing

Anbefalte innlegg

Vi har googlet litt rundt. Det står at det ikke er lov å motta foreldrepenger og jobbe ved siden av..står at det ikke er lov å motta lønn for da blir man trukket i foreldrepenger. Gjelder dette bare de dagene far er hjemme? Når far blir spurt om ekstra jobbing de dagene han ikke er hjemme..gjelder dette fortsatt da? Vil det si at man ikke kan jobbe ekstra når man har pappaperm, 'men man kan gjøre det ellers, eller hva er riktig? Står så mye forskjellig. 

Anonymkode: c6ef6...74d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144322053-pappaperm-og-jobbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har fått godkjent gradert permisjon allerede. Så det er ikke lov å jobbe ekstra: S?  gjør jo det ellers..når han ikke har perm. F.eks om han jobber mand, tirsdag, onsdag, jobber ekstra onsdag og hjemme torsdag og fredag. Det er ikke lov? Mange gjør det. 

Dette eksempelet står på nettsiden til nav og jeg tolker det som at man ikke kan jobbe overtid uten å få ytterligere trekk i foreldrepengene. Altså kan ikke mannen din jobbe ekstra uten å melde fra til nav og få trekk i foreldrepengene eller søke utsettelse av permisjonen. Det er total arbeidsmengde som gjelder, altså den graderte stillingen + overtiden.

Eksempler:

1.  Mor har opptjent seg retten til foreldrepenger i en 100 prosent stilling. Hun mottar fulle foreldrepenger. Når det gjenstår 70 dager med fulle foreldrepenger, ønsker mor å begynne å arbeide deltid hos tidligere arbeidsgiver. Hun ønsker å arbeide deltid i 80 prosent. I tillegg vil hun ha fast overtid som utgjør 20 prosent. Det kan ikke gis graderte foreldrepenger i et slikt tilfelle. Dette anses som 100 prosent stilling. Hun bør gjøres oppmerksom på at hun kan søke om utsettelse. Hvis ikke mister hun dager.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-16-gradert-uttak-av-foreldrepenger

Anonymkode: e0c9c...365

Men nå sier du ingenting om mannen din har 100% jobb i utgangspunktet. I min jobb (kommunen)har vi ikke anledning til å jobber mer enn 100% ,med mindre det er helt krise.

Er det evt en mulighet for at han kan jobbe ekstra ved behov, så skrive timene senere, når han er ferdig med permisjonen? Dette er noe han evt kan snakke med arbeidsgiver om. Det var ingen problem da jeg var i permisjon å gjøre, men dette er da 10 år siden.

Anonymkode: 4d4e5...0d6

Annonse

Hmm.. vi blir ikke enige.. han påstår at han kan jobbe så mye, men jeg har vært ganske sikker på at det ikke er lovlig. må ikke arbeidsgiver innrapportere hvor mye arbeidstaker har jobbet  egentlig : S ? For et system.

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke slik at de dagene han skal være hjemme så kan han ikke jobbe noe, men de dagene han jobber så kan han jobbe overtid om han vill?

Anonymkode: b3d25...dae

Nei. Skal han ha gradert med en dag hjemme kan han ikke jobbe mer enn 80% om han har en 100% stilling.

Anonymkode: c5c52...f6d

Men som jeg svarte over, om han hører med arbeidsgiver om han får jobbe og  skrive timene etter endt permisjon, evt skrive timene til avspasering og få de utbetalt senere.

Det er en måte å omgå regelverket, men fullt mulig om arbeidsgiver går med på det.

Anonymkode: 4d4e5...0d6

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...