Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #1 Skrevet 12. juni 2017 Får snart en valp. Vi har ikke hatt hund før, men er forberedt på en travel tid framover. Har snakket med folk rundt meg som har hund og de har jo sagt at jeg må være forberedt på mye jobb, men at det også er en koselig tid. Men, har også lest litt på forumer på nett, og har kommet over flere innlegg som beskriver valpetida som altoppslukende, verre enn å få et nyfødt barn i huset, du får ikke gjort noe annet, dårlig søvn osv. Ble rett og slett litt skremt av å lese dette. Hvordan var valpetida for dere? Var den så forferdelig? Håper noen har noen positive opplevelser og... Anonymkode: 8a556...f30
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #2 Skrevet 12. juni 2017 Har to barn. En hadde kolikk og gråt nesten hele døgnet i seks måneder,var innlagt på sykehus, hadde refluks osv. Så har vi hund.. Og helt ærlig; heller et barn til enn en valpetid til. Det var ganske jævlig Anonymkode: 4ef2e...35c
Tøystykke Skrevet 12. juni 2017 #3 Skrevet 12. juni 2017 Svært lite jobb sammenlignet med barn. Går kjempegreit!!!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #4 Skrevet 12. juni 2017 Akkurat som det er forskjell på babyer er det forskjell på valper, så det er nok individuelt. Du styrer noe av det selv også. Husk på at valpen aldri noen gang har vært alene, den har sovet sammen med hundemamma og søsknene sine siden den ble født, så om du setter valpen alene på vaskerommet fra første natta må du regne med en del piping. Det er en helt uvant situasjon for valpen og den vil føle seg ensom og rope på søsknene sine. Vi valgte å la hunden sove på vårt soverom, hadde egen hundeseng ved siden av vår seng så jeg kunne bare småsnakke og stryke litt på han når han fikk anfall av lengt de første par nettene. Så var det over og han sov rolig natten gjennom Det er jo litt styrete å få de renslig, men igjen er det forskjell på valpene. Noen er omtrent ferdig tissetrent når du henter de hos oppdretter mens andre trenger mye trening. De må bæres ut hver gang de har sovet, hver gang de har spist osv så de får tisset ute. Siste valpen vi hadde gikk dette veldig fort med, tisset inne av og til (på en avis) en liten stund, men det tok ikke så lang tid før den begynte løpe til døra når den ville ut. Tok tid før han skjønte at han skulle lage lyd ved døra da, til å begynne med løp han bare til døra og om ingen så det tisset han på gulvet ved utgangsdøra.. Etterhvert skjønte han at han måtte lage litt lyd så kom vi og slapp han ut. Hvor mye tid du må bruke på å trene på innkalling, gå pent i bånd, sosialisere osv kommer an på personligheten til hunden. Men anbefaler sterkt å gå et valpekurs, det er veldig nyttig for hundens sosialisering pluss at dere får mange gode tips selv. Anonymkode: 7a13e...a84
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #5 Skrevet 12. juni 2017 Som kollegaen min så fint sa " En unge kan du legge i grinda og gå ut for å puste i 5 minutter. Den valpen er over alle hauger hele døgnet" Er nok noe i det... Anonymkode: 28b9f...c07
Solstråle92 Skrevet 12. juni 2017 #6 Skrevet 12. juni 2017 Vi fikk valp for vel en uke siden. Det har vært en kjempekoselig, men dog slitsom, første uke. Vi er oppe alt fra en til tre ganger om natta (vi bor i leilighet, så må bære valpen ned et par etasjer hver gang). Og for meg som bruker litt tid på å sovne igjen så blir det en del manko på søvn. Meget trøtt på jobb i dag. Det som kan være en utfordring er at valpen ikke takler å være alene enda. (Vi må starte en gradvis trening snart). Men valpen sover mye(!), så det er mye pusterom.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #7 Skrevet 12. juni 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får snart en valp. Vi har ikke hatt hund før, men er forberedt på en travel tid framover. Har snakket med folk rundt meg som har hund og de har jo sagt at jeg må være forberedt på mye jobb, men at det også er en koselig tid. Men, har også lest litt på forumer på nett, og har kommet over flere innlegg som beskriver valpetida som altoppslukende, verre enn å få et nyfødt barn i huset, du får ikke gjort noe annet, dårlig søvn osv. Ble rett og slett litt skremt av å lese dette. Hvordan var valpetida for dere? Var den så forferdelig? Håper noen har noen positive opplevelser og... Anonymkode: 8a556...f30 Første uka var fæl, angra på hele hunden. Det gikk fort over da Anonymkode: fcf01...f2f
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #8 Skrevet 12. juni 2017 Kommer ann på hunden/rasen. Min første hund, labrador, himmel den var bajas. Aktivitetsnivå ut av en annen verden. Var helt crazy og trening beit ikke på. Sett filmen Marley and me? Det var min hund. Var den som fikk alle på kurset til å tenke, takk og lov er ikke det min hund. Han landet rundt treårsalderen, de andre hundene jeg har hatt har ikke fått på langt nær så mye trening med lydighet som han. Men han ble en drømmehund til slutt da. Andre hund, rottweiler, var voksen fra jeg fikk han. Renslig, sov om natten. Hadde to/tre ganger der han ødela ting (den ene gangen ødela han ALT han fant) Han var den mest ukompliserte hunden jeg har hatt. Så stødig i hodet mentalt, fornuftig og rund i kanta. Slåss aldri og var glad i alle mennesker. Han savner jeg den dag i dag. Tredje hund, springer spaniel, krevende i form av aktivisering, men var lett å ha med å gjøre. Ble utrolig sent renslig, men han ble renslig fra en dag til en annen og da var han også voksen. Merkelig opplevelse, gikk fra å tisse inne tre ganger om dagen, gråte om natta og ødelegge ting til å bli rolig og voksen. Skjedde samtidig som han turte å gå ned trappa selv. Det er krevende, men det er jo så kort tid det står på da. Anonymkode: 0f7e0...849
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #9 Skrevet 12. juni 2017 Som de andre skriver så er de det nok forskjell på både unger og valper. Jeg har fire unger og en valp i hus. Valpen er nå 7 mnd, og det er utvilsomt tusen ganger enklere med valp enn unger etter min mening Dessuten går valpetiden så fort. Selv om vår fortsatt er valp, så oppfører hun seg som en voksen hund det meste av tiden nå. Det er bare i møte med andre hunder og en og annen raptus som avslører at hun fortsatt er valp. Vår valp sov hele natten etter 4-5 netter, var husrein fra første dag (men vi passet da også på og tok henne veldig ofte ut i starten) med bare noen få uhell inne, og har aldri vært en ganger egentlig. Hun er rolig, vennlig, kosete, lettlært og generelt enkel å ha med å gjøre. Joda, det var mye valpebiting i starten da hun klødde i tennene (en god del genserermer og busker til ungene som har hull i seg ...), men vi fikk bukt med det i løpet av noen uker, og det er jo bare snakk om 2-3 mnd, så har de mistet valpetennene uansett. Da hun bikket 5 mnd ble det færre turer ut, og nå holder det med morgning, etter skolen, ettermiddag og kveld i forhold til å måtte ut for å tisse/gjøre fra seg. Det er klart at du merker at du får en valp i huset, men jeg synes det gikk veldig lett fordi vi var heldig og fikk en enkel og ganske rolig valp. Anonymkode: 7518f...230
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #10 Skrevet 12. juni 2017 Valpetida var vidunderlig. Den var fylt av glede, søthet, kos, valpesusser, tull og tøys. Mimimalt med jobb. Måtte opp om natta (det varte lenge), men det var sommer og jeg har godt sovehjertet og sovnet fort igjen. Du kan bare glede deg. Det er også fantastisk å ha en voksen hund! Anonymkode: 4d047...8af
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #11 Skrevet 12. juni 2017 Jeg har hatt 7 hunder og ingen av de hundene var veldig utfordrende I valpetiden. Den første tiden måtte de ut en gang på natten, men de ble veldig fort renslige inne og sov gjennom natten etter en uke. Det tar litt tid I å trene dem opp I lydighet, men det er egentlig bare morsomt. Alt I alt vil jeg si at valpetiden er veldig koselig og ikke veldig mye arbeid, men det kommer også litt ann på hvordan man bor. Jeg har alltid fått valpene på sommeren og har en stor inngjerdet hage og valpene gikk løse I hagen fra første stund. Døra sto alltid oppe og de gikk ut av seg selv før å tisse når de våknet eller hadde lekt ol. De fant nok fort ut at det var bedre å tisse på gresset enn å tisse på avis eller gulvet inne. Anonymkode: ef153...72a
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #12 Skrevet 12. juni 2017 Har mange barn og nå fått valp.. barn er mye mindre slitsomt. Jeg angrer..men det var gubben som ville ha hund. Den må luftes omtrent hele tiden. Spiser på ting.. må ut om natta og driter inne.. du kan glede deg Anonymkode: d3c81...17a
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #13 Skrevet 12. juni 2017 Dette er nok også litt rasebetinget, men mest av alt er det store inviduelle forskjeller. Jeg har fire voksne hunder nå hjemme, alle har jeg hatt fra nyfødt eller fra 8 uker - Kun den ene var en utfordring, men fortsatt levelig. Jeg er oppdretter av 72 valper og vil anse meg som rimelig hundevant til nå, men jeg advarer alltid mine valpekjøpere om mye jobb, for det er det jo. Noen derimot er veldig greie helt fra starten av og jeg har levert fra meg stuerene valper på 8 uker som kun trengte en luftetur på natta og da syns jeg man skal betrakte seg som heldig. Jeg vil påstå valpetiden er veldig hyggelig, men jeg er herdet når jeg har hatt mellom 6-11 stk på samme tid. Anonymkode: 3ae96...418
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #14 Skrevet 12. juni 2017 Det er så koselig med valp. Men må være innstilt på å lufte den 20 ganger om dagen (tisser hele tiden),aktiviseres og passe på hva den gnager på. Før de mister de første tennene sine så er de så skarpe at de kan kvele seg selv med det de gnager i stykker. En valp skal ikke være alene de første 5-6 ukene,men kan gradvis tilvennes. Starte med 10 min,15 min osv.. De bør introduseres for andre hunder,mennesker og generelt alt de skal lære (støvsuger,bilkjøring++) Det de opplever da sitter livet ut! Så mest postitivt. Men valpebiting er et faktum,så dette er noe man bør venne de av (men helt er ikke så lett). Men som nevnt over. Alle valper er forskjellige og har forskjellige behov. Men er man flink med valpen,så får man er flott hund! Anonymkode: e7b2a...389
Hengebukksvinet Skrevet 12. juni 2017 #15 Skrevet 12. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Første uka var fæl, angra på hele hunden. Det gikk fort over da Anonymkode: fcf01...f2f Følte det samme første uka.Var helt i ørska her.Angrer ikke ett sekund nå da:-)
Admin Skrevet 12. juni 2017 #16 Skrevet 12. juni 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Som kollegaen min så fint sa " En unge kan du legge i grinda og gå ut for å puste i 5 minutter. Den valpen er over alle hauger hele døgnet" Er nok noe i det... Anonymkode: 28b9f...c07 Og en hund kan man sette i hundegrinda og gå litt unna, for det skal man jo gjøre. Allerede første dagen var han i grinda med leker, og jeg gikk til postkassa, og på butikken etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #17 Skrevet 12. juni 2017 Helt ærlig; ja, de var verre og mye mer krevende enn babytiden. Det endte med at den ble omplassert. Vi trodde vi var godt forberedt, men kunne ikke ant hvor krevende det var. Det var i tillegg en intelligent rase, så den krevde såå mye mental stimuli i tillegg til masse mosjon, øve i bånd(grusomt) og alt annet stell. Anonymkode: 67986...9a2
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #18 Skrevet 12. juni 2017 Hmmm. Når jeg leser dette ser jeg at jeg kan ta det helt med ro i forhold til den kommende babyen, som blir den første her i huset. Jeg har liksom forberedt meg på at den første tiden kommer til å bli tøff, men når folk opplever tiden med hvalp som tøffere skjønner jeg at jeg ikke har noe å grue meg til. Jeg har vært gjennom mange hvalpetider, og det varrierer jo selvsagt noe i forhold til både rase og individ, men jeg har aldri opplevd det som spessielt slitsomt. Men selv om jeg ikke tenker på det som slitsomt er det jo noe som tar mye tid, så det kan være greit å rydde kalenderen så mye som mulig på forrhånd. Ellers synes jeg det er litt mer slitsomt med en hvalp som er eneste hund, har man voksen hund i tillegg går det ann å gå fra over lengre perioder tidligere, fordi hvalpen da ikke er alene. Anonymkode: 7b958...851
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #19 Skrevet 12. juni 2017 Vi fikk valp i begynnelsen av desember. Mye arbeid første tiden ja! Vi valgte å lære valpen å sove nede i stua i buret sitt (et veldig stort bur til en liten hund, men hans egen tumleplass uten at han kan spise på alt eller gå bananas i huset på natten.) Jeg sov på madrass på siden av buret første nettene. Og flyttet madrassen gradvis bort og opp en etg fra stuen. Etter 7 netter var jeg i egen seng. Han var aldri urolig eller stresset med sovesituasjonen. Han ble stueren etter noen mnd. Men ved uhell var det vår feil at vi ikke leste signalene hans godt nok. Vi vendte han ganske sakte og gradvis til å være aleine. Sett av god tid til å gjøre valpen trygg og rolig hos dere. Begynn med belønning tidlig, det er utrolig hva positiv tanketrening gjør med en hund. Nå er turboen her i huset 8 mnd gammel. En fin tenåring som er som laget for vår familie. Mitt tips er å bruke sosialiseringstiden flittig, la valpen bli trygg på ukjente ting. Gå på valpekurs, bruk positiv trening og les hunden sine signaler. En stresset valp gir stresset hund. Lykke til, valpene vokser heldigvis fort opp og tiden er kort før de er voksne. og for en glede hunden gir i en familie, vi ville aldri vært foruten til tross for hektisk valpetid! ❤️ Anonymkode: fd696...ab4
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #20 Skrevet 12. juni 2017 I fikk vår da han var 15 uker. Sov i bur på rommet vårt fra dag 1. Tok han ut og tisset før leggetid ca 23, og rett ut hver morgen 06:30. Han sov hele natten fra dag en. mest styr og passe på ledninger og små leker. Bamser med øyne feks. Vi var veldig heldige. Anonymkode: 6934f...bdc
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2017 #21 Skrevet 12. juni 2017 Er glad vi har katt 🐈🐈🐈🐈 Anonymkode: fce66...670
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. juni 2017 #22 Skrevet 13. juni 2017 Hos oss gikk det veldig greit og opplevde det ikke som mye jobb. Vi forberedte oss selv og barna godt og vi fikk valpen i starten av sommerferien slik at vi hadde fri og det var superenkelt å lufte den ofte, den kunne ha "raptusene" sine ute på gressplenen osv. Det som også gjorde det enkelt i vårt tilfelle var at valpen sov greit om natta helt fra begynnelsen av (ved siden av de første nettene, men ingen uro eller opovåkning). Man må være forberedt på en del jobb, bruke tid på å gi valpen trygghet og gode rutinrr, uhell og vasking og at det kan gå med et stolbein eller en joggesko, men det er ikke så ille slitsomt med valp altså. Mye kan gjøres enklere ved å kjøpe inn de grønne gjerdene til kompost binge på plantasjen, de kan du bruke til alt når du har valp. Sette foran bokhylla, trappa, foran døra så den ikke går ut/inn osv. Begrense området valpen kan være på når du ikke er tilstede og passet på. Lykke til!
Admin Skrevet 13. juni 2017 #23 Skrevet 13. juni 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Er glad vi har katt 🐈🐈🐈🐈 Anonymkode: fce66...670 Kattungetiden min hadde var den verste av 2 hunder, 3 katter og 2 marsvin. Han klatret i gardiner, hylte i vinduet, stajl sokker, tygde på små ledninger, angrep hundene og prøvde hle tiden og stikke ut. At han konsekvent bæsja alle andre steder enn dusjen hjalp heller ikke! Så går veldig på individ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå