Anonym bruker Skrevet 11. juni 2017 #1 Skrevet 11. juni 2017 Datteren til en venninne av meg har en datter med cøliaki som er svært overvektig. (Datteren er 22 år) Moren sier at datterens overvekt skyldes cøliakien, mens jeg mener det er pga feil kosthold bl.a at moren alltid har servert to varme måltider til dagen oppgjennom. F.eks pasta m kjøttdeig til lunsj og koteletter med poteter til middag. Dessuten er hun og har alltid vært inaktiv. stemmer det som hun sier, at de med cøliaki mye lettere blir overvektige? Anonymkode: a9ca6...e6f
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2017 #2 Skrevet 11. juni 2017 Jeg vet ikke om man er mer genetisk anlagt. Men jeg vet at det i glutenfritt ofte er mye sukker, mer enn i vanlig mat Anonymkode: 7e160...a51
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2017 #3 Skrevet 11. juni 2017 Jeg, mannen og svigermor har cøliaki og ingen av oss sliter med overvekt. Vi spiser alle egentlig lite brødmat, men har heller er salater, grønnsaker og andre ting i kostholdet. 2 varmåltider er kanskje litt i overkant? I tillegg tenker jeg at mengden mat man spiser også har mye å si. Hvorvidt glutenfri mat innholder mer sukker enn annen mat kommer jo veldig an på om man lager maten selv eller ikke, men maten inneholder generelt mer stivelse enn annen type mat. "Ferdig-mat" som middager,brød osv kan inneholde mer både sukker og fett enna annen type mat. Men vi lager all maten selv og i fra grunnen av så vi har ikke vært borti det problemet i like stor grad som andre kanskje Holder en knapp på for mye mat og for lite mosjon Anonymkode: efd53...409
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2017 #4 Skrevet 11. juni 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg, mannen og svigermor har cøliaki og ingen av oss sliter med overvekt. Vi spiser alle egentlig lite brødmat, men har heller er salater, grønnsaker og andre ting i kostholdet. 2 varmåltider er kanskje litt i overkant? I tillegg tenker jeg at mengden mat man spiser også har mye å si. Hvorvidt glutenfri mat innholder mer sukker enn annen mat kommer jo veldig an på om man lager maten selv eller ikke, men maten inneholder generelt mer stivelse enn annen type mat. "Ferdig-mat" som middager,brød osv kan inneholde mer både sukker og fett enna annen type mat. Men vi lager all maten selv og i fra grunnen av så vi har ikke vært borti det problemet i like stor grad som andre kanskje Holder en knapp på for mye mat og for lite mosjon Anonymkode: efd53...409 Jeg tenkte jo selvfølgelig på ferdig mat, siden man selv velger hva man vil ha i maten når man lager den selv Anonymkode: 7e160...a51
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2017 #5 Skrevet 11. juni 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg, mannen og svigermor har cøliaki og ingen av oss sliter med overvekt. Vi spiser alle egentlig lite brødmat, men har heller er salater, grønnsaker og andre ting i kostholdet. 2 varmåltider er kanskje litt i overkant? I tillegg tenker jeg at mengden mat man spiser også har mye å si. Hvorvidt glutenfri mat innholder mer sukker enn annen mat kommer jo veldig an på om man lager maten selv eller ikke, men maten inneholder generelt mer stivelse enn annen type mat. "Ferdig-mat" som middager,brød osv kan inneholde mer både sukker og fett enna annen type mat. Men vi lager all maten selv og i fra grunnen av så vi har ikke vært borti det problemet i like stor grad som andre kanskje Holder en knapp på for mye mat og for lite mosjon Anonymkode: efd53...409 Jeg tenkte jo selvfølgelig på ferdig mat, siden man selv velger hva man vil ha i maten når man lager den selv Anonymkode: 7e160...a51
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2017 #6 Skrevet 11. juni 2017 Jeg tror ikke cøliaki i seg selv gir overvekt. Men glutenfritt kosthold av ferdigeprodukter har mer stivelse enn vanlige produkter og er derfor mer usunne. Overvekten hennes kan skyldes glutenfritt kosthold og inaktivitet. Jeg har cøliaki og la på meg. Jeg har tenkt at det handlet om at jeg var så tom for energi, trøtt, (hadde mangler..) Jeg hadde veldig behov for sjokolade for å føle meg litt bedre. Etter diagnose sliter jeg med 10 kg overvekt. Jeg spiser litt mindre mat totalt sett en tidligere. Anonymkode: 3efd8...e3e
It's all about me Skrevet 11. juni 2017 #7 Skrevet 11. juni 2017 Nei, folk med cøliaki er ikke automatisk mer overvektig. Men de med cøliaki kan oppleve å gå opp i vekt i det de får diagnosen og legger om til glutenfritt. Det er ikke fordi glutenfritt er dårligere mat men fordi kroppen endelig klarer å ta til seg næring. Før en med cøliaki går rett diett ødelegger glutenen i maten tarmtottene i tykktarmen. Kroppen klarer da ikke å ta opp næringen i maten og alt glir rett igjennom. Så når de da starter på diett heles tarmtottene og en går lettere opp i vekt enn tidligere. Derfor kan de som før opplevde å kunne spise alt faktisk måtte se ann og spise sundt og mindre etter diagnosen for å holde samme vekt.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2017 #8 Skrevet 11. juni 2017 Hun fikk diagnosen da hun var bitte liten, så er ikke noe som er kommet i løpet av barn/ungdommen. HI Anonymkode: a9ca6...e6f
tante grusom master of law Skrevet 11. juni 2017 #9 Skrevet 11. juni 2017 To varme måltider per dag er da normalt mange steder utenfor Norge. Tull at man legger på seg mer av det. Jeg er svensk og er vokst opp med det. I sverige har også alle skoler og barnehager varm lunsj. Jeg kjenner ihvertfall kun en som er overvektig i Sverige. Det handler om hva man spiser ikke om maten er varm eller ei.
Yellow Brick Road Skrevet 11. juni 2017 #10 Skrevet 11. juni 2017 To varme måltider om dagen er ikke noe problem, så sant måltidene i seg selv ikke er stappfulle av kalorier og usunne ting. Ellers er vel det meste sagt her. Glutenfrie "erstatningsprodukter" har ofte høy glykemisk indeks (derfor er det ganske morsomt når folk tror at glutefri kost, spesielt ferdigmat er så mye sunnere enn ikke-glutenfritt), så bruker man mye av sånn ting, kan man lett legge på seg. Men det ville vi uten cøliaki gjort også om vi spiste det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå