Gå til innhold

Sobril og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnas bestemor går fast på sobril. Jeg kjenner ikke dosen, men er skeptisk til at barna skal sitte på med henne når hun kjører bil. Overdriver jeg? Legen ville vel inndratt sertifikatet hvis det var noen fare? Hun er avhengig av medisinene for å fungere i hverdagen. 

Anonymkode: 550db...bb4

Skrevet

Om jeg hadde tatt en sobril hadde jeg overhodet ikke vært i stand til å kjøre bil, for jeg er ikke vant til slike medisiner.

Men en dame som har tatt det i mange år har en helt annen tålegrense og blir ikke susete på samme måte.

Min svigermor tar også en del medisiner, flere med rød trekant. Hun spurte legen sin og han sa at hun uten problemer kunne kjøre på dem for hennes kropp ble ikke ruset av dem siden hun har tatt de daglig i mange år.

Anonymkode: 2c7e8...565

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om jeg hadde tatt en sobril hadde jeg overhodet ikke vært i stand til å kjøre bil, for jeg er ikke vant til slike medisiner.

Men en dame som har tatt det i mange år har en helt annen tålegrense og blir ikke susete på samme måte.

Min svigermor tar også en del medisiner, flere med rød trekant. Hun spurte legen sin og han sa at hun uten problemer kunne kjøre på dem for hennes kropp ble ikke ruset av dem siden hun har tatt de daglig i mange år.

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun spurte forresten legen sin etter en diskusjon med meg da. Jeg fikk nemlig tabletter med rød trekant etter en operasjon, og jeg kjøret ikke bil for jeg følte jeg ble susete. Da jeg sa det til henne ble hun litt sjokkert, for hun tok jo også tabletter med rød trekant og kjørte bil, hun følte seg ikke susete....

Skrevet

Om hun går på medisinen fast og dosen er på 30 MG eller mindre er bilkjøring ok. Man skal ikke kjøre bil om man har tatt en sporadisk dose sobril uavhengig av styrke på tabletten 

Skrevet

Takk for svar. Jeg får spørre henne om dosen. Synes det er ubehagelig. Hun er jo snill, og vil gjerne hjelpe oss i en travel hverdag. 

Skrevet

Uansett hva legen sier så er det ikke lovlig å kjøre på sobril, så ved kontroll/ulykke vil en person med dette i systemet bli dømt for ruspåvirket kjøring. Ved fast bruk kan legen søke fylkeslegen om dispensasjon for pasienten, men det er blitt veldig strengt og dosegrensen er senket. Fylkeslegen foretar av og til kontroller av leger/legekontor hvor de går gjennom reseptutskrivelser og da ser de også på om legene har overholdt meldeplikten for pasienter som kjører på medisiner. Pasienten vil få brev fra fylkeslegen om at retten til førerkort er inndratt pga helsemessige årsaker hvis legen ikke har gjort jobben sin riktig i forhold til meldeplikten.

Anonymkode: cb70e...af8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett hva legen sier så er det ikke lovlig å kjøre på sobril, så ved kontroll/ulykke vil en person med dette i systemet bli dømt for ruspåvirket kjøring. Ved fast bruk kan legen søke fylkeslegen om dispensasjon for pasienten, men det er blitt veldig strengt og dosegrensen er senket. Fylkeslegen foretar av og til kontroller av leger/legekontor hvor de går gjennom reseptutskrivelser og da ser de også på om legene har overholdt meldeplikten for pasienter som kjører på medisiner. Pasienten vil få brev fra fylkeslegen om at retten til førerkort er inndratt pga helsemessige årsaker hvis legen ikke har gjort jobben sin riktig i forhold til meldeplikten.

Takk for svar. Dette var faktisk veldig betryggende. Jeg skjønner at mange føler det som et stort inngripen å bli fratatt førerkort, men jeg liker svært dårlig at det kjører rusa mennesker rundt, uansett årsaken til rusen. Jeg har nektet min far å kjøre barna (han har kols og søvnapné, men ble akkurat godkjent for å beholde sertifikatet).

Skrevet

Helsekravet er oppfylt for å kjøre bil (førerkortgruppe 1) ved bruk av inntil 30 mg Sobril/døgn dersom legemiddelet er inntatt minimum 8 timer før kjøring,

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun spurte forresten legen sin etter en diskusjon med meg da. Jeg fikk nemlig tabletter med rød trekant etter en operasjon, og jeg kjøret ikke bil for jeg følte jeg ble susete. Da jeg sa det til henne ble hun litt sjokkert, for hun tok jo også tabletter med rød trekant og kjørte bil, hun følte seg ikke susete....

Jeg tar og tabletter med rød trekant og kjører bil, blir ikke susete av den i det hele tatt.Og det er medisiner jeg bare tar av og til. Men jeg har tatt andre tabletter med rød trekant etter et stygt armbrudd, og da fikk jeg beskjed om å ikke kjøre med de, fordi jeg ville bli susete og kroppen ville ikke rekke å venne seg til de på den korte tiden jeg skulle bruke de. Og jeg kjente jeg ble litt susen av de. Det er nok idividuelt på person, hvilken røde trekant medisiner det gjelder og hvor vant man er til å ta de

Anonymkode: 623d8...c17

Skrevet

Å gå fast på sobril mot angst er bare opprettholdende for angsten. Veldig synd hvordan eldre mennesker får så mye medisiner. Medisiner som i dette tilfellet er sterkt psykisk avhengighetsdannende og som mister effekt ved langvarig bruk... 

Men sjansen for at fastlegen setter i gang med avrusnings-prosjekt er vel liten.

Dette ble utenom tema...men dette tema frustrerer meg stort siden jeg selv aldri ville skrevet ut denne medisinen for fast bruk. 

Anonymkode: 64f93...84b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke riktig. https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=19760:nye-regler-for-bilkjoring-og-medisiner&catid=252:nyheter&Itemid=530

det er lov å kjøre når man tar sobril, men grensen er satt på 30 mg

Skrevet

Bør gå 8 timer etter at en har tatt legemidlet, før en setter seg i bil. Ikke alle blir susete , men den nedsatte evnen er der uansett. OG viss en havner i bilulykke , så finner de legemidlet i blodet og en blir skyldig/ medskyldig! Det er ikke kjekkt. Om legen sier ditt eller datt, er det lov å tenke selv og...... er det OK å ta seg noe drikke og så kjøre, for en er så vant med alkohol i blodet, at en kjenner det ikke selv?????

Anonymkode: 2cb25...347

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bør gå 8 timer etter at en har tatt legemidlet, før en setter seg i bil. Ikke alle blir susete , men den nedsatte evnen er der uansett. OG viss en havner i bilulykke , så finner de legemidlet i blodet og en blir skyldig/ medskyldig! Det er ikke kjekkt. Om legen sier ditt eller datt, er det lov å tenke selv og...... er det OK å ta seg noe drikke og så kjøre, for en er så vant med alkohol i blodet, at en kjenner det ikke selv?????

Anonymkode: 2cb25...347

Om det der stemmer for sobril vet jeg ikke, men det stemmer ikke for alle legemidler med rød trekant i hvert fall

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om det der stemmer for sobril vet jeg ikke, men det stemmer ikke for alle legemidler med rød trekant i hvert fall

Hvis du er involvert i en ulykke, og har tatt noe med rød trekant mens andre part ikke har det, så vil det tale negativt i ditt favør -også med forsikringsselskapet. ettersom det uansett mengde blir advart om forsiktighet ved bilkjøring (og skal tas egen vurdering ved "lave" doser). (Det gjelder sobril, paralgin forte og alle rød trekant preparater)

Anonymkode: e4e4a...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...