Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Sønnen min på 5 år holder på å bli utredet men jeg er ikke fornøyd med hun som skal utrede han.Etter hun kun har møtt sønnen min to ganger så mener hun at barnet mest sannsynlig ikke har diagnosen.Jeg føler hun bare vil forte seg å få utredningen ferdig,å at hun allerede har kommet til en konklusjon.Mens både vi foreldre,barnehage,helsestasjon og PPT mener at det kan være en diagnose innenfor autismeaspekteret.Selvsagt kan det være at vi andre tar feil men føler at hun altfor fort har tatt en konklusjon om at han ikke har diagnosen,å det baserer hun på at under leketesten så hadde han blikk kontakt og svarte når hun snakket til han. Vi opplever ofte at han ikke svarer når folk snakker til han selv om vi ser at han hører det.Han svarer heller aldri om noen sier " hei" til han,selv ikke når det er nær familie. Er det mulig å bytte til en annen som kan utrede han når vi ikke er fornøyd med hun vi har nå? Føler at hun ikke tar oss på alvor selv etter utallig mange symtomer han har autisme/asperger.Hadde hun tatt oss foreldrene på alvor så hadde hun ikke kommet med en sånn konklusjon etter å bare ha sett han to ganger. Anonymkode: ea911...768
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #2 Skrevet 9. juni 2017 Min eldste sa heller aldri hei når folk hilste på ham. Fram til 10-11-årsalderen, faktisk! Men han har ikke noen diagnose likevel. Han var nok bare sjenert. Anonymkode: 8dba7...762
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min eldste sa heller aldri hei når folk hilste på ham. Fram til 10-11-årsalderen, faktisk! Men han har ikke noen diagnose likevel. Han var nok bare sjenert. Anonymkode: 8dba7...762 Men som du sikkert skjønte så ligger det mye mer bak enn at han bare ikke vil si hei. Jeg kunne lett ha skrevet mange sider om hvorfor jeg tror han har autisme/asperger for det er så mye med sønnen min som ikke normalt for vanlige 5 åringer. Når jeg leser om Asperger så er det som å lese om sønnen min,å når jeg leser om diagnosen så forsto jeg plutselig hvorfor han reagerer som han gjør. Anonymkode: ea911...768
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #4 Skrevet 9. juni 2017 Ja, det kan dere. Skal være lett å få byttet behandler på bup. Anonymkode: 9def9...12d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 Takk for svar da prøver vi det Anonymkode: ea911...768
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Det er ikke sånn at det er én person som skal avgjøre om diagnosen er der. Da mitt barn ble utredet, møtte behandleren barnet en gang ved test og en gang i observasjon på skolen. Barnet var en gang på en test med en som testet ut ulike situasjoner og barnets reaksjon på det. Skolen og vi foreldre fylte ut mange skjemaer, vi foreldre ble intervjuet ang barnets barndom i over 6 timer tilsammen. Mitt barn hadde øyekontakt og svarte på tiltale. Før det omfattende intervjuet, spurte jeg hva de kom til å gjøre hvis det viste seg at det ikke var autisme. Nei, da måtte de gå videre da, men det var der de ville begynne. Mye fordi 3 av 4 hadde scoret høyt på autisme i et skjema. Har behandleren sagt noe om at hun har snakket med andre på bup? Jeg var nylig på et kurs, der vi lærte blant annet at Ja, man kan ha autisme selv om man gir blikkontakt, er hyggelig og vil fortelle om seg selv eller har humor. Alle disse typiske tegnene på autisme må ikke være tilstede på alle med autisme. Anonymkode: 289ec...980
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #7 Skrevet 10. juni 2017 Til nå har hun en gang observert han i barnehagen og en gang på BUP. Neste gang er det evnetest å den skal heldigvis ikke hun ta. Ikke meningen å høres bitter ut men føler ikke så mye tillit til henne lenger. Jeg har også fått en del skjemaer som jeg må fylle ut men føler jo nesten at det ikke er vits til å fylle det ut når det virker som hun uansett har bestemt seg. Nei men hun sa at før hun kommer til en konklusjon så må hun snakke med ett team der de skal diskutere det hun har funnet ut. Ja jeg vet at at barn med autisme kan ha blikk kontakt og svare når de bli snakket til,det er derfor det er så frustrende når hun bruker de to argumentene på at det ikke er autisme. Skal hun fortelle at alle tegnene vi ser på autisme er feil så bør hun hvertfall ha litt bedre argumenter. Anonymkode: ea911...768
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #8 Skrevet 10. juni 2017 Fyll de ut, kanskje hun da ser at hun tar feil. Hun kan faktisk ikke etter to møter si at det ikke er hverken det ene eller andre. Vi holdt på ca 8 mnd før diagnosen ble stilt. Anonymkode: 289ec...980
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #9 Skrevet 10. juni 2017 Er nesten ferdig å fylle ut skjemaet nå å håper hun får mer innblikk i hvorfor vi mistenker den diagnosen. Anonymkode: ea911...768
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #10 Skrevet 10. juni 2017 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fyll de ut, kanskje hun da ser at hun tar feil. Hun kan faktisk ikke etter to møter si at det ikke er hverken det ene eller andre. Vi holdt på ca 8 mnd før diagnosen ble stilt. Anonymkode: 289ec...980 Vi fikk beskjed om at hun regnet med å bruke 2 mnder på utredning å det var før hun hadde møtt han Anonymkode: ea911...768
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #11 Skrevet 10. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fyll de ut, kanskje hun da ser at hun tar feil. Hun kan faktisk ikke etter to møter si at det ikke er hverken det ene eller andre. Vi holdt på ca 8 mnd før diagnosen ble stilt. Anonymkode: 289ec...980 Det er stort fokus i BUP nå på å konkludere utredninger fortere enn de har gjort tidligere. Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse er en alvorlig diagnose, og det skal relativt mye til å få den diagnosen på et førskolebarn. Normalspekteret er relativt stort, og det hender nokså ofte at påfallende barn i den alderen klarer seg greit når de blir større. Samtidig hender det også relativt ofte at selv om det ikke er nok symptomer til å stille diagnose Asperger når barnet fortsatt går i barnehagen, så stilles det diagnose i 8-9-årsalderen. Jeg ville ikke bedt om behandlerbytte nå. Sannsynligvis skal en lege og andre fagpersoner på BUP også delta i en diagnostisk drøfting. Gi det noen ganger til før du konkluderer. Du gjør jo samme "feil" som du beskylder henne for å gjøre - å trekke en konklusjon basert på lite informasjon. Anonymkode: 19518...bcd
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #12 Skrevet 10. juni 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er stort fokus i BUP nå på å konkludere utredninger fortere enn de har gjort tidligere. Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse er en alvorlig diagnose, og det skal relativt mye til å få den diagnosen på et førskolebarn. Normalspekteret er relativt stort, og det hender nokså ofte at påfallende barn i den alderen klarer seg greit når de blir større. Samtidig hender det også relativt ofte at selv om det ikke er nok symptomer til å stille diagnose Asperger når barnet fortsatt går i barnehagen, så stilles det diagnose i 8-9-årsalderen. Jeg ville ikke bedt om behandlerbytte nå. Sannsynligvis skal en lege og andre fagpersoner på BUP også delta i en diagnostisk drøfting. Gi det noen ganger til før du konkluderer. Du gjør jo samme "feil" som du beskylder henne for å gjøre - å trekke en konklusjon basert på lite informasjon. Anonymkode: 19518...bcd Selvsagt blir bekymret for at hun skal utrede han når hun sier at hun ikke tror det er en diagnose så fort. Hun har ikke sett på skjemaene vi holder på å fylle ut engang. Å hun har tydligvis lite kunnskap om autisme når hun tror at alle som har det unngår blikk kontakt og lar vær å svare. Anonymkode: ea911...768
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #13 Skrevet 10. juni 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er stort fokus i BUP nå på å konkludere utredninger fortere enn de har gjort tidligere. Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse er en alvorlig diagnose, og det skal relativt mye til å få den diagnosen på et førskolebarn. Normalspekteret er relativt stort, og det hender nokså ofte at påfallende barn i den alderen klarer seg greit når de blir større. Samtidig hender det også relativt ofte at selv om det ikke er nok symptomer til å stille diagnose Asperger når barnet fortsatt går i barnehagen, så stilles det diagnose i 8-9-årsalderen. Jeg ville ikke bedt om behandlerbytte nå. Sannsynligvis skal en lege og andre fagpersoner på BUP også delta i en diagnostisk drøfting. Gi det noen ganger til før du konkluderer. Du gjør jo samme "feil" som du beskylder henne for å gjøre - å trekke en konklusjon basert på lite informasjon. Anonymkode: 19518...bcd Fokus på å konkludere utredning fortere? Hvorfor det? Jeg synes det er greit at behandler er sikker i sin sak jeg, istedenfor at de konkluderer som det passer seg. Vi fikk diagnosen i år, så denne raskheten har ikke kommet hit ihvertfall. Anonymkode: 289ec...980
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #14 Skrevet 10. juni 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fokus på å konkludere utredning fortere? Hvorfor det? Jeg synes det er greit at behandler er sikker i sin sak jeg, istedenfor at de konkluderer som det passer seg. Vi fikk diagnosen i år, så denne raskheten har ikke kommet hit ihvertfall. Anonymkode: 289ec...980 Fordi det er liten grunn til å bruke 8 mnd på en utredning. Det er bedre for de fleste familier hvis utredningen intensiveres slik at det som skal gjøres gjennomføres på kortere tid. Dessuten er det føringer på dette fra Helsedirektoratet og de regionale helseforetakene. Ser ikke bort fra at det handler om økonomi også. I tillegg reduserer det sjansen for at barn og familie må forholde seg til flere behandlere av uplanlagte grunner (sykdom, svangerskap og bytte av jobb). Anamnestisk intervju med foreldre, observasjon av barnet noen ganger, gjennomføring av en evnetest, gjennomføring av diagnostisk intervju, gjennomføring av ADOS (eller annet spesifikk kartlegging basert på hypoteser etter innledende utredning), samtaler og observasjon i barnehage eller skole, legeundersøkelse. Kanskje 15 kontakter totalt. Det trenger ikke å ta 8 mnd. Anonymkode: 19518...bcd
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2017 #15 Skrevet 10. juni 2017 Det trenger kanskje ikke ta 8 mnder nei men syns 2 mnder hørtes lite ut. Jeg vil heller at de bruker lang tid på å være helt sikker på at de kommer frem til rett konklusjon. Anonymkode: ea911...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå