Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #1 Skrevet 9. juni 2017 Hei. Jeg lurer på om jeg har tegn til begynnende leddgikt. Har bestilt time hos fastlegen, men den er ikke før om halvannen uke. Spør litt her i mellomtiden. Ting jeg har merket de siste mnd. er: - en stiv stortå på en fot. Klarer ikke å bøye den opp som før og den kjennes mindre bevegelig ut generelt. Vond å trå på, særlig om morgenen. Stivheten gir seg litt utover dagen. - mottsatt for er stiv oppå. Vond å bevege skikkelig, særlig om morgene. Begynner å få samme på fot nummer en. - kjennes ut som fingrene stivner er hovne, særlig om morgene og etter mye PC tid på jobb. - lurer om jeg har dårligere gripeferdighet. Syns det selv, men innser at det kan være innbilt i og med at jeg lurer på hva dette kan være for noe. - veldig sliten og kald, selv om jeg egentlig både spiser bra og trener etc. Høres dette kjent ut for dere med leddsykdommer? Anonymkode: 62a9a...54b
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #3 Skrevet 9. juni 2017 Er vanskelig å si. Hos meg startet mistanken med utslett/psoriasis og generell morgenstivhet. Etterhvert kom fatigue og så ble større ledd angrepet sånn som knær og albuer. Fikk de første tær og fingersymptomene da jeg var rundt tyve, men gjorde ikke noe mer med det før utslettet kom. Bruker ingen spesiell behandling p.d.d annet enn smertestillende ved behov og masse tran. Det er pga bivirkninger av medisin og at jeg har god livskvalitet. Har heller ingen spesiell oppfølging. Er 28 år, mamma, jobber 100% og holder på med en master på si. Grunnen til at jeg sier dette er fordi leddgikt er så innmari forskjellig fra person til person. Noen blir nærmest invalide, mens andre kan holde på med mye. Sykdommen utvikler seg også ulikt, jeg må forberede meg på å bli skikkelig dårlig en dag, men enn så lenge er jeg i fin form. Det glemte jeg faktisk å nevne at når jeg var som verst for noen år siden gikk jeg på en cellegiftskur. Det var helt jævlig og håper jeg slepper det flere ganger. Det var da knærne var hardt angrepet. Anonymkode: 40726...3ea
Steget Skrevet 9. juni 2017 #5 Skrevet 9. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Er vanskelig å si. Hos meg startet mistanken med utslett/psoriasis og generell morgenstivhet. Etterhvert kom fatigue og så ble større ledd angrepet sånn som knær og albuer. Fikk de første tær og fingersymptomene da jeg var rundt tyve, men gjorde ikke noe mer med det før utslettet kom. Bruker ingen spesiell behandling p.d.d annet enn smertestillende ved behov og masse tran. Det er pga bivirkninger av medisin og at jeg har god livskvalitet. Har heller ingen spesiell oppfølging. Er 28 år, mamma, jobber 100% og holder på med en master på si. Grunnen til at jeg sier dette er fordi leddgikt er så innmari forskjellig fra person til person. Noen blir nærmest invalide, mens andre kan holde på med mye. Sykdommen utvikler seg også ulikt, jeg må forberede meg på å bli skikkelig dårlig en dag, men enn så lenge er jeg i fin form. Det glemte jeg faktisk å nevne at når jeg var som verst for noen år siden gikk jeg på en cellegiftskur. Det var helt jævlig og håper jeg slepper det flere ganger. Det var da knærne var hardt angrepet. Anonymkode: 40726...3ea Kan du si noeom hvorfor det var jævligjen? Har et barn i familien som går på cellegift pga leddgikt.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #6 Skrevet 9. juni 2017 Kossen fant dei ut at du hadde leddgikt? Eg venter på svar,,begynte med hudforandringer på ankelen ,,og så forandringer på neglene på foten.. Så smerter i dei store leddene..mest knærne..ikkje håven eller lignende. Har tatt blodprøve..dei første såg fine ut.venter på svar fra den siste Anonymkode: d7514...51f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #7 Skrevet 9. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kossen fant dei ut at du hadde leddgikt? Eg venter på svar,,begynte med hudforandringer på ankelen ,,og så forandringer på neglene på foten.. Så smerter i dei store leddene..mest knærne..ikkje håven eller lignende. Har tatt blodprøve..dei første såg fine ut.venter på svar fra den siste Anonymkode: d7514...51f Eg har og blitt ekstremt sliten,har så lyst å gjere ting men greier rett og slett ikkje..heilt tom for energi Anonymkode: d7514...51f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #8 Skrevet 9. juni 2017 12 minutter siden, Steget skrev: Kan du si noeom hvorfor det var jævligjen? Har et barn i familien som går på cellegift pga leddgikt. Jeg mista alle krefter og var veldig kvalm. Funka ikke i hverdagen overhodet. Anonymkode: 40726...3ea
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #9 Skrevet 9. juni 2017 Denne vil jeg følge. Har mye vondt i ledd men ingen hevelser. Alle prøvene mine viser normale funn.. Min bestemor hadde leddgikt. Fra hun fikk symptomer til det slo ut på blodprøver tok det ca 10 år.. Anonymkode: 04cb3...78c
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 9. juni 2017 #10 Skrevet 9. juni 2017 Jeg har nettopp fått påvist leddgikt. Jeg fikk vondt i pekefingeren, ene håndleddet, knær , albuer og i stortærne. Ble sendt til rauvmatolog med en gang. De kunne ikke se det på blodprøve , men så det på ultralyd. Sørg for å bli henvist til sykehus.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #11 Skrevet 9. juni 2017 I min familie er det mye leddgikt, og mamma sin lege sa at så mange som 30% av de med revmatisme har fine blodprøver tildig i sykdomsforløpet, utslag på blodprøver kommer etterhvert. Jeg har nok slitasjegikt, det er arvelig. Mormor har operert begge hoftene, den ene to ganger, og mamma skal operer hoftene nå snart. Jeg har mye smerter fra hofter og knær, knirker når jeg bøyer meg... Men det er jo ingenting å gjøre med annet enn å holde seg slank og i aktivitet, så jeg har ikke giddet gå videre med det enda. Anonymkode: 08eca...155
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2017 #12 Skrevet 9. juni 2017 12 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Jeg har nettopp fått påvist leddgikt. Jeg fikk vondt i pekefingeren, ene håndleddet, knær , albuer og i stortærne. Ble sendt til rauvmatolog med en gang. De kunne ikke se det på blodprøve , men så det på ultralyd. Sørg for å bli henvist til sykehus. Tusen takk for tips. Det er det som gjør meg mistenksom. Denne smerten i stortåa hvor leddet stivner. Har ingen logisk forklaring, type skade/dårlige sko etc., så jeg skjønner ikke helt hvorfor stortåen på en fot og deler av den andre foten er stiv, særlig om morgene og kvelden. HI Anonymkode: 62a9a...54b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå