Gå til innhold

Tror dere jeg kan bytte ut andelen hvetemel med rugmel i denne oppskriften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om du lager et rent rugbrød uten hvetemel i blir det et veldig kompakt brød. Det er ikke noe galt i det selvfølgelig, men det er hvetemelet som gjør at brødet hever og får luft i seg, så du vil få et helt annet resultat om du kutter det ut.

Jeg har en dansk bestefar som elsker rugbrød, men det er virkelig et kompakt brød altså. Prøv, så ser du jo om du liker det.

Anonymkode: 28b60...eb5

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du lager et rent rugbrød uten hvetemel i blir det et veldig kompakt brød. Det er ikke noe galt i det selvfølgelig, men det er hvetemelet som gjør at brødet hever og får luft i seg, så du vil få et helt annet resultat om du kutter det ut.

Jeg har en dansk bestefar som elsker rugbrød, men det er virkelig et kompakt brød altså. Prøv, så ser du jo om du liker det.

Takk for svar:) selve brødet blir mye mindre også? Vil helst ha en normalstørrelse på det, tror du det kan gå om jeg halverer mengden hvetemel?

Anonymkode: bc154...ac8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar:) selve brødet blir mye mindre også? Vil helst ha en normalstørrelse på det, tror du det kan gå om jeg halverer mengden hvetemel?

Anonymkode: bc154...ac8

Min erfaring er at så kompakte brød hever lite og derfor blir ganske små/flate. 

Skrevet

Det trur eg blir ein murstein. Kveitemjølet inneheld mykje meir gluten, som gjer at brødet hevar seg og vert luftig.  Synes det går bra å byte ut ein god del av det fine kveitemjølet med Fibra fullkornsmjøl i staden når eg bakar. Det er finmale kveite.

Skrevet
2 minutter siden, soleia skrev:

Det trur eg blir ein murstein. Kveitemjølet inneheld mykje meir gluten, som gjer at brødet hevar seg og vert luftig.  Synes det går bra å byte ut ein god del av det fine kveitemjølet med Fibra fullkornsmjøl i staden når eg bakar. Det er finmale kveite.

Hahahaha, lurte et øyeblikk der på hvorfor du ville ha finmalt flyndrefisk i brødet før det gikk opp for meg, aha, hun skriver nynorsk :nigo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...