Anonym bruker Skrevet 5. juni 2017 #26 Skrevet 5. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Str. 36 er foresten en voksen str det og😉 Anonymkode: 9dbee...346 Jada, og jeg kjenner voksne som kjøper klær i str 12 år fordi de bare er små voksne. Men gjennomsnittshøyden og -vekten på 14-åringer er lavere enn på 40-åringer, det er udiskutabelt. I år har jeg fulgt finn.no og ALT som har blitt lagt ut av bunader siden tidlig i april. Jeg skulle finne noe til sønnen og noe til meg selv, så jeg la inn varsel på mobilappen hver gang noe nytt er lagt ut i mitt søk. (Jeg satte laveste pris på 1000 kr, fordi jeg ikke søkte etter barnetøy som Kids of Norway o.l.) Samme i fjor, i en periode før 17.mai. Og det jeg ser er at det selges enormt mye av de broderte draktene og bunadene (Lundeby, Løken, Graffer, Nordland, Kystdrakt, Karen/Siljedrakt) i størrelsene 32-34-36. Skjorter også, og bunadsko i små damestørrelser. Man kan nemlig sy bunaden riktig etter forskriftene og alt det der, men det er likevel ikke mulig å gjøre en str 34 om til 44. Broderiene vil bli sittende feil plassert på bysten, ofte er de brodert også på ryggen så man ikke kan gjøre den bredere, og stakken har brodert kant nederst som da definerer makslengden. På nordlandsbunaden kan man sette inn litt større sidestykker (de som er under armene), men selv dette er ikke ubegrenset. Det vil se merkelig ut hvis man får 10 cm ekstra på hver side. Da kommer livet ut av proporsjon. Anonymkode: 6facb...ca2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2017 #27 Skrevet 5. juni 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jada, og jeg kjenner voksne som kjøper klær i str 12 år fordi de bare er små voksne. Men gjennomsnittshøyden og -vekten på 14-åringer er lavere enn på 40-åringer, det er udiskutabelt. I år har jeg fulgt finn.no og ALT som har blitt lagt ut av bunader siden tidlig i april. Jeg skulle finne noe til sønnen og noe til meg selv, så jeg la inn varsel på mobilappen hver gang noe nytt er lagt ut i mitt søk. (Jeg satte laveste pris på 1000 kr, fordi jeg ikke søkte etter barnetøy som Kids of Norway o.l.) Samme i fjor, i en periode før 17.mai. Og det jeg ser er at det selges enormt mye av de broderte draktene og bunadene (Lundeby, Løken, Graffer, Nordland, Kystdrakt, Karen/Siljedrakt) i størrelsene 32-34-36. Skjorter også, og bunadsko i små damestørrelser. Man kan nemlig sy bunaden riktig etter forskriftene og alt det der, men det er likevel ikke mulig å gjøre en str 34 om til 44. Broderiene vil bli sittende feil plassert på bysten, ofte er de brodert også på ryggen så man ikke kan gjøre den bredere, og stakken har brodert kant nederst som da definerer makslengden. På nordlandsbunaden kan man sette inn litt større sidestykker (de som er under armene), men selv dette er ikke ubegrenset. Det vil se merkelig ut hvis man får 10 cm ekstra på hver side. Da kommer livet ut av proporsjon. Anonymkode: 6facb...ca2 Man legger ikke bare ut i sidesømmene. Man spretter opp også de andre sømmene og da kan man langt på vei få broderiene til å sitte pent. Anonymkode: 3b741...188
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2017 #28 Skrevet 5. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Før i tiden sydde man ikke i feil størrelse, nei. Man målte og sydde så det passet, og sydde nytt hvis det overhodet ikke kunne tilpasses. Før i tiden var det jo vanlig å kunne sy selv, dermed kostet ikke et klesplagg to månedslønner. Før i tiden ville ingen heller ha funnet på å gi en tenåring så store verdier, selv til konfirmasjon. Og sånn som enkelte opererer, med f eks to store søljer, pluss maljer, hekter og fullt sølvbelte på 14-åringer, det er i alle fall ikke i pakt med tradisjonen. Det var det kun voksne husfruer som hadde råd til. Anonymkode: 6facb...ca2 Nei. Vanlige mennesker sydde ikke på nytt selvom de kunne sy. Den drakten jenta fikk til konfirmasjonen skulle ofte vare som søndagsdrakt/finklær langt inn i voksenlivet. Den ble lagd for å vare og for å kunne tilpasses. Særlig om det var en drakt med broderier og dyre stoffer. Det er tidskrevende å sy en bunad for hand og folk hadde nok av andre arbeidsoppgaver. Man sløste ikke og man kastet ikke og man lappet og reparerte. Bruk og kast er et nytt fenomen. Anonymkode: 3b741...188
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2017 #29 Skrevet 5. juni 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jada, og jeg kjenner voksne som kjøper klær i str 12 år fordi de bare er små voksne. Men gjennomsnittshøyden og -vekten på 14-åringer er lavere enn på 40-åringer, det er udiskutabelt. I år har jeg fulgt finn.no og ALT som har blitt lagt ut av bunader siden tidlig i april. Jeg skulle finne noe til sønnen og noe til meg selv, så jeg la inn varsel på mobilappen hver gang noe nytt er lagt ut i mitt søk. (Jeg satte laveste pris på 1000 kr, fordi jeg ikke søkte etter barnetøy som Kids of Norway o.l.) Samme i fjor, i en periode før 17.mai. Og det jeg ser er at det selges enormt mye av de broderte draktene og bunadene (Lundeby, Løken, Graffer, Nordland, Kystdrakt, Karen/Siljedrakt) i størrelsene 32-34-36. Skjorter også, og bunadsko i små damestørrelser. Man kan nemlig sy bunaden riktig etter forskriftene og alt det der, men det er likevel ikke mulig å gjøre en str 34 om til 44. Broderiene vil bli sittende feil plassert på bysten, ofte er de brodert også på ryggen så man ikke kan gjøre den bredere, og stakken har brodert kant nederst som da definerer makslengden. På nordlandsbunaden kan man sette inn litt større sidestykker (de som er under armene), men selv dette er ikke ubegrenset. Det vil se merkelig ut hvis man får 10 cm ekstra på hver side. Da kommer livet ut av proporsjon. Anonymkode: 6facb...ca2 Ikke alle voksne damer bruker 44 i str. Og å bruke 36 i klær er ikke det samme som å bruke str 12 år😉 Min vekt er heller ikke særlig uendret siden jeg var 14-15, kanskje litt større pupper bare. Har og fått to barn. Hvis man ikke har sånn voldsom vektøking kan man fint passe i bunaden fra konfirmasjonen. Anonymkode: 9dbee...346
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2017 #30 Skrevet 5. juni 2017 Puberteten kommer tidligere nå enn før, de aller fleste får den på slutten av barneskolen og er tilnærmet utvokst i 9.klasse (da snakker jeg om jenter, gutter er litt senere). Jeg har to barn på 13 og 16 år og de fleste jentene har voksen strørrelse til konfirmasjonen altså. Og man kjøpet jo ikke bunad og tenker at jenta sikkert kommet til å bli overvektig som voksen.. Jeg var lita da jeg ble konfirmert, fikk ikke mensen før jeg var 14 år så jeg var ikke utvokst. Fikk derfor en bunad i ca str 34, jeg var 170 cm høy og 50 kg, mager som en lyktestolpe fordi jeg hadde vokst sånn i høyden siste tiden Som voksen ble jeg 174 cm og str 38, det var virkelig ikke noe problem å legge bunaden ut til det. Anonymkode: a7219...c1d
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2017 #31 Skrevet 5. juni 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Vanlige mennesker sydde ikke på nytt selvom de kunne sy. Den drakten jenta fikk til konfirmasjonen skulle ofte vare som søndagsdrakt/finklær langt inn i voksenlivet. Den ble lagd for å vare og for å kunne tilpasses. Særlig om det var en drakt med broderier og dyre stoffer. Det er tidskrevende å sy en bunad for hand og folk hadde nok av andre arbeidsoppgaver. Man sløste ikke og man kastet ikke og man lappet og reparerte. Bruk og kast er et nytt fenomen. Anonymkode: 3b741...188 Du, jenter ble ikke tidligere konfirmert i det vi kaller "bunad" i dag. Med mindre du går til ett av de 5-6 områdene i Norge hvor folkedrakttradisjonen gled sømløst over i bunadstradisjonen. Jenter på 30-40-50-tallet ble konfirmert i hvite kjoler. Og selvsagt kastet man ikke, men tøy som ble for smått ble sydd om til småsøsken og andre barn i familien. Anonymkode: 6facb...ca2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2017 #32 Skrevet 5. juni 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Man legger ikke bare ut i sidesømmene. Man spretter opp også de andre sømmene og da kan man langt på vei få broderiene til å sitte pent. Anonymkode: 3b741...188 Ikke sideSØMMENE, men sideSTYKKENE. (Du ser dem her på hver side av ryggstykket.) Anonymkode: 6facb...ca2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2017 #33 Skrevet 5. juni 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Puberteten kommer tidligere nå enn før, de aller fleste får den på slutten av barneskolen og er tilnærmet utvokst i 9.klasse (da snakker jeg om jenter, gutter er litt senere). Jeg har to barn på 13 og 16 år og de fleste jentene har voksen strørrelse til konfirmasjonen altså. Og man kjøpet jo ikke bunad og tenker at jenta sikkert kommet til å bli overvektig som voksen.. Jeg var lita da jeg ble konfirmert, fikk ikke mensen før jeg var 14 år så jeg var ikke utvokst. Fikk derfor en bunad i ca str 34, jeg var 170 cm høy og 50 kg, mager som en lyktestolpe fordi jeg hadde vokst sånn i høyden siste tiden Som voksen ble jeg 174 cm og str 38, det var virkelig ikke noe problem å legge bunaden ut til det. Anonymkode: a7219...c1d Nei, det er jo det som er feilen. Mange kjøper jo bunad og tenker åpenbart at jenta kommer til å være uendret fra 14-15-årsalderen og i 40 år framover. Og dét syns jeg et optimistisk. For selv om ei voksen kvinne er slank, er hun neppe helt likt skapt som da hun var 14. Og selv om puberteten kommer tidligere, betyr det faktisk ikke at det er vanlig i 9.klasse å være helt utvokst, eller å ha fått sin endelige BH-størrelse. Og beviset på dette ser jeg jo på FINN hvert år i mai, små bunader "brukt én gang" selges i hopetall. Men bevares - det er jo bare å kline til og kjøpe beltestakker til ungene. Jeg ville ikke ha brukt så mange titalls tusen på et kliss nytt plagg i den alderen, nettopp fordi jeg ville regne med at det kom til å måtte skiftes ut. Anonymkode: 6facb...ca2
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2017 #34 Skrevet 6. juni 2017 Det er helt sikkert forskjell på type bunad, men av min venninnegjeng på 8 damer, så har alle sin Rogalands bunad fra konfirmasjonen. Det er kun to av oss som kan betegnes som slanke, de fleste har nok gått opp både 10 og 20 kg og med litt justeringer sitter bunadene perfekt. De fleste jenter vokser ikke særlig i høyden etter fylte 15 år, så det kan ikke være et stort problem. Jeg syns ikke festdrakt er et fullverdig alternativ til bunad og hadde aldri kjøpt det til min datter. Anonymkode: ddfba...c43
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2017 #35 Skrevet 6. juni 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Du, jenter ble ikke tidligere konfirmert i det vi kaller "bunad" i dag. Med mindre du går til ett av de 5-6 områdene i Norge hvor folkedrakttradisjonen gled sømløst over i bunadstradisjonen. Jenter på 30-40-50-tallet ble konfirmert i hvite kjoler. Og selvsagt kastet man ikke, men tøy som ble for smått ble sydd om til småsøsken og andre barn i familien. Anonymkode: 6facb...ca2 Hvis du skal tilbake til den tiden hvor folk sydde alle sine egne klær skal du lengre tilbake enn det der. Og nei da fikk ikke jentene nødvendigvis bunad til konfirmasjonen. Men de fikk en eller annen form for kjole/drakt som skulle holde som beskrevet. Deretter reiste de ofte hjemmefra. Så den kjolen ble ikke arvet av småsøsken. Den ble brukt til den ikke kunne fikses på lengre. Etter den moderne bunaden ble populær er du ute over den tiden hvor alle sydde sine egne klær men man sydde stadig bunader for at de skulle vare. Det var ikke vanlig å få ny bunad så mange ganger i løpet av livet. Og man har til alle tider tenkt praktisk. La man store arbeidsmengder ned i noe til en tenåringsjente så sydde man det så man visste det kunne brukes noen år. Anonymkode: 3b741...188
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2017 #36 Skrevet 6. juni 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du skal tilbake til den tiden hvor folk sydde alle sine egne klær skal du lengre tilbake enn det der. Og nei da fikk ikke jentene nødvendigvis bunad til konfirmasjonen. Men de fikk en eller annen form for kjole/drakt som skulle holde som beskrevet. Deretter reiste de ofte hjemmefra. Så den kjolen ble ikke arvet av småsøsken. Den ble brukt til den ikke kunne fikses på lengre. Etter den moderne bunaden ble populær er du ute over den tiden hvor alle sydde sine egne klær men man sydde stadig bunader for at de skulle vare. Det var ikke vanlig å få ny bunad så mange ganger i løpet av livet. Og man har til alle tider tenkt praktisk. La man store arbeidsmengder ned i noe til en tenåringsjente så sydde man det så man visste det kunne brukes noen år. Anonymkode: 3b741...188 Stasplagg ble ikke lenger brukt som stasplagg hvis de var synlig reparerte. Der var forskjell på ørk og helg. De ble heller ikke brukt som stasplagg hvis de var gått av moten. Hvis du mener å gå f eks 150 år tilbake i tid, så var det likevel kun noen få distrikter i Norge som fortsatt brukte "folkedrakter" - de fleste steder var da gått over til samme typer kjolemote som i byene. Så kom norskdomsbevegelsen i strømningene rundt 1905, og der ble rekonstruert bunader til folkedansbruk. Men det var ikke typisk noe som unge jenter drev med. Man sydde seg noe som lignet hardangerbunader, og kalte den "nasjonaldrakt" eller bare "nasjonalen", men den var en forenklet versjon av folkedraktene i Hardanger. Hulda Garborg var folkedanspioner, og utviklet i tillegg en bunad basert på hallingstakken som også ble populær. Da bunadsarbeidet i distriktene rundt om tok fart, valgte man bevisst bort dyre stoffer og silkeforklær (som man i dag har gjeninnført) selv om det hadde vært vanlig flere steder. Og da ble det "standard" å brodere i stedet! ...nettopp fordi alle skulle ha råd til en bunad. Pene broderier var regna som dekorativt, men billig, for det kunne kvinnfolkene selv gjøre. Så din oppsummering omkring konfirmasjonsklær holder dessverre ikke vann. Ingen så for seg å konfirmere seg i samme helgeklær som de senere skulle gifte seg i, i alle fall ikke uten å påregne at antrekket måtte stelles opp i mellomtiden. Men det er uansett ikke av betydning for HI, hun har jo ikke tenkt å sy selv, høres det ut til. Da må hun enten finne en billigere løsning, eller gamble på at ingen av døtrene vil endre kroppsform etter fylte 15 år. Jeg vet hva jeg ville ha valgt. Anonymkode: 6facb...ca2
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2017 #37 Skrevet 6. juni 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er jo det som er feilen. Mange kjøper jo bunad og tenker åpenbart at jenta kommer til å være uendret fra 14-15-årsalderen og i 40 år framover. Og dét syns jeg et optimistisk. For selv om ei voksen kvinne er slank, er hun neppe helt likt skapt som da hun var 14. Og selv om puberteten kommer tidligere, betyr det faktisk ikke at det er vanlig i 9.klasse å være helt utvokst, eller å ha fått sin endelige BH-størrelse. Og beviset på dette ser jeg jo på FINN hvert år i mai, små bunader "brukt én gang" selges i hopetall. Men bevares - det er jo bare å kline til og kjøpe beltestakker til ungene. Jeg ville ikke ha brukt så mange titalls tusen på et kliss nytt plagg i den alderen, nettopp fordi jeg ville regne med at det kom til å måtte skiftes ut. Anonymkode: 6facb...ca2 Man legger inn godt med sømmemonn i en konfirmasjonsbunad fordi man skal kunne justere den etter voksenkroppen kvinnen får. Det er helt vanlig å levere inn bunaden til en sydame en gang tidlig i 20-årene for å justere den, det tror jeg alle jeg kjenner har gjort. Sømmer sprettes opp, nye mål tas, og bunaden monteres på nytt etter voksenkroppen. Jeg har to bunader, en arvet og en kjøpt ny, begge er justert og det var overhodet ikke noe problem. Jeg skal ikke uttale meg om beltestakken, den har jeg ikke, men mulig det er vanskeligere å ta en omsøm på den enn de jeg har? Jeg har nå ihvertfall ingen problemer med å kjøpe bunad til mine jenter den dagen de blir konfirmer, selv jeg som var mager og uutviklet da jeg fikk bunaden min kan helt uten problemer bruke den i dag selv om jeg har fått både pupper, rumpe og 15 kg mer på kroppen. Det fikset sydamen veldig greit. Anonymkode: a7219...c1d
Mamma til 2 søte Skrevet 6. juni 2017 #38 Skrevet 6. juni 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg brukte str. 36 som 14-15 åring og gjør det den gang i dag 25 år senere😄 Har det motsatte problemet, for noen år siden så jeg etter brukt bunad på finn og fant ingen i str under 40. Så da ga jeg opp. Godt mulig det har forandret seg nå. Jenter er forskjellige,men i snitt så vokser jenter 10 cm etter første menstuasjon. De fleste får den i 12-13 års alder. Så som 15 åring vil man kanskje vokse litt men stort sett ikke veldig mye. Om man vokser i bredden er en helt annen sak, og det kan alle gjøre. Selv som voksen. Anonymkode: 9dbee...346 Samme her. Bruker 34 og 36. Måtte faktisk sy inn min drakt som jeg fikk i konfirmasjon. Har lyst på ny bunad, men finner ingen brukte i min str. Som noen sier, festdrakt er så mangt. Men jeg personlig ville nok ikke kjøpt en drakt til 2000-3000 kr til mine konfirmanter.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2017 #39 Skrevet 6. juni 2017 22 timer siden, Blondzilla skrev: Hva med rondastakk? Det er en bunad, men den er ikke veldig dyr. Med blomstrete silkeforkle er den veldig fin. Man kan ha den uansett hvor man kommer fra. Alle kan jo velge bunader fra hvor de vil, men Rondestakken, er på lik linje med Beltestakken (hhv Telemark) og Trønderbunaden (hhv Trøndelag), en bunad med lokal tilknytning til nord i Gudbrandsdalen. http://www.solhjell.no/bunad/damebunad/p/rondastakk_damebunad Anonymkode: 37125...6c0
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2017 #40 Skrevet 29. juni 2017 Hjelp! Vet noen hvilken bunad\festdrakt dette er: (den er så fin jeg bare må ha den) Anonymkode: 331b8...26f
Mamma-til-3-jenter Skrevet 29. juni 2017 #41 Skrevet 29. juni 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjelp! Vet noen hvilken bunad\festdrakt dette er: (den er så fin jeg bare må ha den) Anonymkode: 331b8...26f Den var fin!!
Gjest Antarctica Skrevet 29. juni 2017 #42 Skrevet 29. juni 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hjelp! Vet noen hvilken bunad\festdrakt dette er: (den er så fin jeg bare må ha den) Anonymkode: 331b8...26f Den er fra Island 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå