Gå til innhold

Noen som har gitt festdrakt i konfirmasjon istedenfor bunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 3 jenter som jeg tenkte å gi bunad i gi konfirmasjonsgave...Så snakka jeg med kusina mi i går og hun sa at man kan jo kjøpe festdrakt og...Hva mener dere?

Anonymkode: 8ea31...8b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange fine festdrakter, så det er et helt ok alternativ. Eldste datteren min synes disse er fine:

http://vallandfestdrakt.no/festdrakter-til-dame/?gclid=CN3twLanptQCFY4PGAod1ZQCeg

Vi har to jenter og har tenkt å gi bunad. Om man har muligheten til det tror jeg de kommer til å sette større pris på en bunad enn en festdrakt videre i livet. Jeg har tenkt å melde meg på kurs og brodere selv da.

Anonymkode: a7219...c1d

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har 3 jenter som jeg tenkte å gi bunad i gi konfirmasjonsgave...Så snakka jeg med kusina mi i går og hun sa at man kan jo kjøpe festdrakt og...Hva mener dere?

Er det dine egne jenter?

Anonymkode: 129da...c4b

Skrevet

Jeg fikk velge mellom bunad og festdrakt. 

Jeg valgte Silje`s festdrakt, den kostet det samme som en nordlandsbunad. :)

Anonymkode: 11f5d...819

Skrevet

Kommer an på hvor man bor også.

Her vi bor er kystdrakten ganske vanlig. Det er mange som har den og det er en del som får den til konfirmasjonen. 

Om dere bor et sted hvor "alle" får bunad og ingen har drakt blir det en ting man må forklare og argumentere for på en helt annen måte. Det krever mer av konfirmanten sosialt. Så om dere bor i et slikt område hadde jeg ikke gjort det om det ikke var et stort ønske hos konfirmanten.

Anonymkode: 3b741...188

Skrevet

Mine to jenter fikk festdrakt. Veldig fine, og mye billigere enn en bunad.

Anonymkode: 8c617...45d

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det dine egne jenter?

Anonymkode: 129da...c4b

Det er mine jenter ja...Og år idag koster bunaden 45-47 tusen ferdig sydd fra husfliden...

Hi

Skrevet

"Festdrakt" er jo alt fra Sparkjøpdrakter til omtrent fullverdige bunader med tilknytning til stedet. Det er ikke noe skarpt skille mellom hva som er festdrakt og hva som er bunad. 

Skrevet

Jeg fikk festdrakt sydd på mål til meg til konfirmasjonen. Nå vet jeg ikke hva prisen på den var, men tror nok den kan sammenlignes med bunad.

Jeg fikk festdrakt fordi jeg synes den er finere enn bunaden som jeg har tilknytning til.

Er kystdrakt.

Har alltid kalt den for bunaden.

Var ikke noe rart i det når jeg ble konfirmert, men tror faktisk de fleste andre hadde bunad, men jeg skilte meg ikke ut på noen måte av den grunn.

Anonymkode: 0e3bd...d6b

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mine jenter ja...Og år idag koster bunaden 45-47 tusen ferdig sydd fra husfliden...

Hi

Jeg har ikke døtre da, men vi har gjort det på denne måten: guttene får et fint antrekk å ha på seg på selve konfirmasjonsdagen, men ikke et svindyrt et. Ungdommene er ofte ikke utvokst i den alderen! 

Så samler vi deler til bunad bit for bit senere: f eks strømpene, hosebåndene og silkeskjerfet kjøper vi, vesten syr jeg, en tante syr buksa, skjorta er arvet og sølvet sparer vi til.

Så nå, når den eldste er 18, kunne han feire 17.mai i bunad. Men han er fortsatt veldig slank og kommer sikkert til å vokse ennå. Så jakka har vi ikke sydd, den skal jeg få laget når han er helt utvokst.

Jeg syns det er en grov sløsing å få laget splitternye bunader til 14-15-åringer. Men jeg syns sjelden at festdrakter er noe godt alternativ. Ville ha lånt en bunad til konfirmasjonen, eller kjøpt en liten størrelse brukt (finn.no er full av dem) og heller solgt den videre for å finansiere en ny en til 18-årsdagen.

Anonymkode: 6facb...ca2

Skrevet

Det er ikke privatpersoner som syr istedenfor husfliden da? 

Her tar husfliden 25.000kr for å sy min bunad. Jeg fikk sydd for 15.000 av privatpersoner (pensjonistdame som har sydd bunader i alle år og hvert år syr maaange bunader til konfirmanter.). :)

Anonymkode: 0df3c...a39

Skrevet

Hva med rondastakk? Det er en bunad, men den er ikke veldig dyr. Med blomstrete silkeforkle er den veldig fin. Man kan ha den uansett hvor man kommer fra. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke døtre da, men vi har gjort det på denne måten: guttene får et fint antrekk å ha på seg på selve konfirmasjonsdagen, men ikke et svindyrt et. Ungdommene er ofte ikke utvokst i den alderen! 

Så samler vi deler til bunad bit for bit senere: f eks strømpene, hosebåndene og silkeskjerfet kjøper vi, vesten syr jeg, en tante syr buksa, skjorta er arvet og sølvet sparer vi til.

Så nå, når den eldste er 18, kunne han feire 17.mai i bunad. Men han er fortsatt veldig slank og kommer sikkert til å vokse ennå. Så jakka har vi ikke sydd, den skal jeg få laget når han er helt utvokst.

Jeg syns det er en grov sløsing å få laget splitternye bunader til 14-15-åringer. Men jeg syns sjelden at festdrakter er noe godt alternativ. Ville ha lånt en bunad til konfirmasjonen, eller kjøpt en liten størrelse brukt (finn.no er full av dem) og heller solgt den videre for å finansiere en ny en til 18-årsdagen.

Jenter er mye mer utvokst en gutter på de alderen😉 Så kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 9dbee...346

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jentebunader som er sydd rett kan legges ut i høyden og bredden nesten uendelig. De skal kunne tilpasses livet ut. Jeg vet om en som gikk fra å være mager til å være ca str 50 i klær. Bunaden ble sydd om og passet. Guttebunader er det værre med på det punktet.

Skrevet

Jeg synes 14-15 er litt tidlig å bestemme seg for hvilken bunad man vil ha resten av livet, og selv om de kan legges ut synes jeg bunader sydd til riktige mål sitter penere, så jeg kommer nok til å tilby festdrakt, eller et pent antrekk om de heller vil ha det, så kan jeg ev. sponse bunad senere. Jeg var langt fra utvokst ved konf., veide 45 kg, ikke antydning til former, og har nok vokst litt i høyden etterpå også.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jenter er mye mer utvokst en gutter på de alderen😉 Så kan ikke sammenlignes. 

Hvis du ser på finn.no, så vil du se at 60% av bunadene som er til salgs brukt, er i størrelser under 38. Og bunadskjorter i "voksen" størrelse har jeg gitt opp å finne. Så det er nok MANGE jenter også som godt kunne ha ventet til 18-årsdagen før de fikk bunad. Den jeg ble konfirmert i kan jeg ikke få på meg nå, den er både for kort og for trang. Jeg vokste fram til 20-årsdagen. Så at jenter i 9.klasse er så store, det er en myte. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jentebunader som er sydd rett kan legges ut i høyden og bredden nesten uendelig. De skal kunne tilpasses livet ut. Jeg vet om en som gikk fra å være mager til å være ca str 50 i klær. Bunaden ble sydd om og passet. Guttebunader er det værre med på det punktet.

Jentebunader som syes med så mye ekstra stoff i, er klumpete og varme å ha på seg, fordi det ekstra stoffet må brettes inn på innsida. Mange bunader kan heller ikke legges ned i stakken, fordi broderiene sitter nederst og stoffet oppe i linningen er rynket. Se f eks på nordlands- eller sognebunaden! 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ser på finn.no, så vil du se at 60% av bunadene som er til salgs brukt, er i størrelser under 38. Og bunadskjorter i "voksen" størrelse har jeg gitt opp å finne. Så det er nok MANGE jenter også som godt kunne ha ventet til 18-årsdagen før de fikk bunad. Den jeg ble konfirmert i kan jeg ikke få på meg nå, den er både for kort og for trang. Jeg vokste fram til 20-årsdagen. Så at jenter i 9.klasse er så store, det er en myte. 

Da er den jo ikke sydd rett om ikke den kan tilpasses til din nåværende størrelse og form.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jentebunader som syes med så mye ekstra stoff i, er klumpete og varme å ha på seg, fordi det ekstra stoffet må brettes inn på innsida. Mange bunader kan heller ikke legges ned i stakken, fordi broderiene sitter nederst og stoffet oppe i linningen er rynket. Se f eks på nordlands- eller sognebunaden! 

En del kan gjøres. Og før i tiden var dette vanlig. Man sydde ikke draktene med 2 cm sømrom. Det er jo ikke en god måte å gjøre det på om man syr en drakt til 50.000 kr til en tenåring. 

Skrevet
2 timer siden, Blondzilla skrev:

Hva med rondastakk? Det er en bunad, men den er ikke veldig dyr. Med blomstrete silkeforkle er den veldig fin. Man kan ha den uansett hvor man kommer fra. 

Dette synes jeg var det beste forslaget! Så en som hadde rondastakk med bunadsstøvler på 17.mai nå. Utrolig fint!

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En del kan gjøres. Og før i tiden var dette vanlig. Man sydde ikke draktene med 2 cm sømrom. Det er jo ikke en god måte å gjøre det på om man syr en drakt til 50.000 kr til en tenåring. 

Før i tiden sydde man ikke i feil størrelse, nei. Man målte og sydde så det passet, og sydde nytt hvis det overhodet ikke kunne tilpasses. Før i tiden var det jo vanlig å kunne sy selv, dermed kostet ikke et klesplagg to månedslønner. Før i tiden ville ingen heller ha funnet på å gi en tenåring så store verdier, selv til konfirmasjon.

Og sånn som enkelte opererer, med f eks to store søljer, pluss maljer, hekter og fullt sølvbelte på 14-åringer, det er i alle fall ikke i pakt med tradisjonen. Det var det kun voksne husfruer som hadde råd til.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er den jo ikke sydd rett om ikke den kan tilpasses til din nåværende størrelse og form.

Den er sydd rett. Men jeg var mye mindre da.

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg brukte str. 36 som 14-15 åring og gjør det den gang i dag 25 år senere😄

Har det motsatte problemet, for noen år siden så jeg etter brukt bunad på finn og fant ingen i str under 40. Så da ga jeg opp. Godt mulig det har forandret seg nå. 

Jenter er forskjellige,men i snitt så vokser jenter 10 cm etter første menstuasjon. De fleste får den i 12-13 års alder. Så som 15 åring vil man kanskje vokse litt men stort sett ikke veldig mye. Om man vokser i bredden er en helt annen sak, og det kan alle gjøre. Selv som voksen. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Str. 36 er foresten en voksen str det og😉

Skrevet

Om det er en "ordentlig" festdrakt er jeg med. Om det er type sparkjøp så synes jeg det er en kjip gave. Masseproduserte plagg uten historisk verdi. 

Det er sikkert stor forskjell på de ulike plaggene, men min Åmlibunad passer fortsatt til meg, uten å ha gjort noen tilpasninger siden konfirmasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...