Gå til innhold

Matpakke i bhg - tips/inspirasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som begynner i bhg i august. Da er han 18 mnd. I bhg må han ha med egen nistepakke (spiser frokost hjemme da jeg ikke kommer til å levere før 0830), og så får de frukt et par timer etter lunsj. 

Anyways: gutten er ikke sånn kjempeglad i brød. Han kan spise en halv skive minus skalk (tar gjerne imot påleggstips forresten. Skinke rører han ikke, smør og majones er favoritten..sukk!), men han må jo ha mer enn det. Spesielt i bhg når de er mye i aktivitet! Hjemme spiser han gjerne havregrøt, frokostblanding med yoghurt naturell og litt most frukt/bær eller lignende, men det kan ikke bhg styre med da.. 

Så, har noen tips til forskjellige ting vi kan prøve, som er god og sunn lunsj-matpakke for en liten en? Tenker begynne prøve ting allerede nå sånn at vi ikke bare sender han i bhg med mat han ikke har spist før (han må gjerne få noe servert flere ganger før han finner ut at han liker det) :P  er redd for å sende med ting som yoghurt og smoothieposer etc i tilfelle barnehagen misliker det.. Det er jo endel sukker også og gir ikke metthetsfølelse så lenge.. 

og ja - jeg kan gjerne bake/lage mat om noen har oppskrifter, sålenge det kan lages tilnærmet klart dagen før.. :)

Anonymkode: cc55a...2ba

Fortsetter under...

Skrevet

Helt siden mini var så liten som din, har jeg sendt med litt forskjellig i matboksen. Nå spiser han det til frokost i bhg da, også får de lunsj der, men med oppbevaring i kjøleskap, kan man sende med det meste. (som ikke krever noe særlig ekstra jobb for de da).

Her går det i middagsrester, fullkornspasta, fiskekaker, grove vafler, bananlapper, spinatlapper, smoothie, litt grønnsaker (gjerne snacksgulrot, miniagurk, sukkererter), omega-3 fisk, rosiner, sånn babysnacks (fisker eller fruktstang) fra barnemathylla, fruktspyd og brødskiver. Varierer selvfølgelig, ikke alt i boksen på samme dag ;)

Jeg har spurt i bhg om dette, de syns det er helt greit. Vi snakket om matpakka i forhold til andre barn, sjalusi o.l., men de var veldig tydelige på at barn også må lære at ting ikke alltid er likt. Jeg har også sagt til de at de MÅ si ifra hvis det ikke er ok, men de bare skryter av de varierte matboksene hans. Så lenge måltidet er sammensatt og det ikke bare blir søtsaker, skal det mye til for at bhg skal kunne nekte deg og sende med det du ønsker selv. 

Mini har også hatt med seg kald havregrøt med smoothiepose til å klemme oppå. 

Skrevet

Husk på at det er du som forelder som i utgangspunktet bestemmer hva barnet skal spise av medbrakt mat. I Rammeplanen står det at bhg SKAL samarbeide nært med barnets hjem og at det er foreldre/foresatte som har det overordnede ansvaret for barna sine. Så lenge det ikke går utover barnets helse eller hverdag (blodsukker, metthetsfølelse o.l.), så klart. Da kan bhg blande seg inn og få en mer veiledende rolle.
Tar ikke foreldre imot den veiledningen og kostholdet går negativt utover barnet, KAN det meldes videre. Men da skal man virkelig ha prøvd å nå frem til foreldrene først. 

Det finnes bhg som har yoghurtnekt, det kan være lurt å spørre din bhg om. 

Skrevet

Takk :D vi skal på sånn besøksdag i barnehagen neste uke, tenkte prøve å spørre hva de mener er en god matpakke for barn som ikke er så glad i brødskiver, og da fange opp litt signaler om hva de mener om både yoghurt og "barnematposer", fruktpinner etc, :P vet noen bhg er "sukkerfrie", men aner ikke med denne... Vet bare at syltetøy er fyfy og at de har kuttet ut bursdagsfeiring med kake (men gruppe fra samme bhg er observert ved isdisken på Spar, så helt fokusert på det er de ikke ;) ) :P

Skrevet

Min likte heller ikke skinke, helt til vi kjøpte den løvtynne fra Gilde. Den elsker hun. 

Min toåring liker kaviar, leverpostei, makrell i tomat og , hold på hatten damer, BRUNOST. 

Ellers sender jeg ofte med eggerøre med skinke og ost. 

Mais elsker hun som snacks. 

Anonymkode: fbe77...676

Skrevet

Skal prøve den tynne fra gilde! Liker han ikke får jeg spise den selv :P verdt et forsøk! Ost takler han ikke (verken hvit/gul eller brun. Kan spise litt philadelphia med noen ukers mellomrom :P ) til tross for mange forsøk :D

Har ellers prøvd å introdusere grønnsaker som fingermat (han får det i middagen men da er det jo blandet med masse annet) men det spytter han bare ut igjen. Han fortsetter å smake hver gang han får tilbudet da, og jeg kommer til å legge med feks paprika og agurk i matpakken. En dag kan det hende han svelger det ned også :)

Eggerøre prøver vi få han til å like.. Han spiser litt egg av og til så lenge det ikke er hardkokt. Skinke og grillpølser liker han -vanligvis-. :) en av lunsjfavorittene hans er tomatbønner, - merkelig, merkelig gutt.. :P han spiser det kaldt også men tenker det blir i overkant sølete i bhg.?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...