Gå til innhold

Offentlig skole eller privatskole.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her vi bor er det en nystartet Montessoriskole hvor jeg vurderer å melde inn yngstebarnet.

Men vi bor rett ved den offentlige skolen hvor hun har søsken og det er der alle vennene skal gå, skjønner hva du mener HI.

Jeg synes det er helt umulig å vite hva som er best.

Anonymkode: eebbf...257

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare føler at vi ikke er helt ferdige med privatskolen. Synes den offentlige skolen er så stor - 32 barn blir de i klassen hennes. 

Anonymkode: c4f78...bef

Du føler at DU ikke er ferdig med privatskolen. Vesentlig forskjell! Om jenta fikk velge hadde hun nok valgt offentlig...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her vi bor er det en nystartet Montessoriskole hvor jeg vurderer å melde inn yngstebarnet.

Men vi bor rett ved den offentlige skolen hvor hun har søsken og det er der alle vennene skal gå, skjønner hva du mener HI.

Jeg synes det er helt umulig å vite hva som er best.

Jeg heller mot begge.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt dilemmaet ditt. Jeg var på samme sted i fjor. Mine to eldste startet på offentlig skole, men gikk over til privat (internasjonal) i hhv 5. og 6. trinn. Ingen tvil om at det var det beste for dem! Yngste har beholdt mange av vennene fra nabolaget, selv om han ikke har noen felles fritidsaktiviteter med dem. Eldste har bare venner fra den nye skolen, men elendig klassemiljø var en av grunnene til at han byttet. 

Jeg er ikke i tvil om at den nye skolen er uendelig mye bedre, men var allikevel usikker da yngste skulle starte i høst. Det er lange dager, og noe reisevei med buss. På den andre siden er det mindre klasser, bedre pedagogikk og noen av barna han gikk med i bhg (som skulle starte på nærskolen) var rett og slett ikke hyggelige. 

Vi valgte å la yngste også starte på privatskole. Han møter jevnaldrende fra nærmiljøet 2-5 ganger i uken, og har et par gode kompiser i gata. Han har også fått gode venner på den nye skolen. Alt i alt viste det seg å være et riktig valg for ham, men hva som er best i deres situasjon er det bare dere som kan bestemme. Lykke til med valget!

Anonymkode: 3b70d...d63

Takk. Jeg vet virkelig ikke.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

jeg lurer litt på hvorfor du valgte den ene skolen til det første barnet, var svært fornøyd, og likevel vil velge en annen nå? Om jeg var i et miljø på en skole og var virkelig fornøyd tror jeg at jeg ville ønsket det samme for alle barna mine.

Anonymkode: 569a4...7bf

Vi bodde en annen plass, der han gikk på privatskole. Så flyttet vi hit vi bor nå. Han skulle begynne i 4de da vi flyttet. Søkte han da på denne privatskolen. Lillesøster har alltid bodd her, og gått 3 år i bhg. 

Skrevet

Du svarer ikke på hva slags pedagogikk privatskolen bygger på eller hva det er som skiller den fra det offentlige... For meg er det et hovedpoeng for å mene noe her.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men du vet vel litt om hvordan den offentlige skolen fungerer og hva som evnt skiller den fra den andre skolen du snakker om. Hva slags skole er den private?

Det er en friskole i Oslo. Annerledes pedagogikk enn på offentlige skoler.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare føler at vi ikke er helt ferdige med privatskolen. Synes den offentlige skolen er så stor - 32 barn blir de i klassen hennes. 

Selv om du ikke føler deg ferdig med privatskolen, så det er jo ikke du som skal gå på skolen, men datteren din

Anonymkode: e6f93...0bd

Skrevet
4 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev:

Du føler at DU ikke er ferdig med privatskolen. Vesentlig forskjell! Om jenta fikk velge hadde hun nok valgt offentlig...

Ser nå at jenta di vil gå på begge... Men hun har vel gode venner i nærheten? Hvordan vil det bli for henne å kun få treffe venninnene noen timer i ukedagene og helgene,mens venninnene treffes hele tiden? Jenta mo er svært tilpasningsdyktig og blir venner med andre unger på kryss og tvers, men jeg hadde vært svært skeptisk til å ikke la henne få gå med unger som bor i nærheten. 

Det er ei jente her i nabolaget som går på en privatskole. Det har ikke gjort henne noen tjeneste. Men det er jo også litt foreldrene sin skyld, da det virker litt som at det skorter på sosiale antenner dessverre...

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bodde en annen plass, der han gikk på privatskole. Så flyttet vi hit vi bor nå. Han skulle begynne i 4de da vi flyttet. Søkte han da på denne privatskolen. Lillesøster har alltid bodd her, og gått 3 år i bhg. 

Det skjønte jeg ikke. Hvorfor begynte han på den skolen i utgangspunktet? Hva er annerledes nå enn da du valgte for ham?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skjønte jeg ikke. Hvorfor begynte han på den skolen i utgangspunktet? Hva er annerledes nå enn da du valgte for ham?

Den privatskolen han gikk på da han var liten var nær der vi bodde. Alle han hadde gått med i bhg begynte der.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en friskole i Oslo. Annerledes pedagogikk enn på offentlige skoler.

Hva slags pedagogikk? Hva er det som tiltaler deg? Jeg er lærer på en privat skole selv, og reagerer på hvordan dere diskuterer privatskole vs offentlig skole. For meg er poenget den pedagogikken vi følger og det miljøet og tilbudet vi ønsker å gi barna. Det er viktig at foreldrene er interessert i dette og tror dette er det beste for deres barn hvis de velger oss- IKKE at de ønsker en privatskole i seg selv. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Den privatskolen han gikk på da han var liten var nær der vi bodde. Alle han hadde gått med i bhg begynte der.

Men byttet han skole da dere flyttet?

Skrevet
7 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev:

Ser nå at jenta di vil gå på begge... Men hun har vel gode venner i nærheten? Hvordan vil det bli for henne å kun få treffe venninnene noen timer i ukedagene og helgene,mens venninnene treffes hele tiden? Jenta mo er svært tilpasningsdyktig og blir venner med andre unger på kryss og tvers, men jeg hadde vært svært skeptisk til å ikke la henne få gå med unger som bor i nærheten. 

Det er ei jente her i nabolaget som går på en privatskole. Det har ikke gjort henne noen tjeneste. Men det er jo også litt foreldrene sin skyld, da det virker litt som at det skorter på sosiale antenner dessverre...

Ja, hun har venninner og venner som er naboene våre, de skal på offentlige skolen. Vet ikke hvordan det hadde vært for henne å ikke gå med de. De har gått sammen i bhg i tre år.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags pedagogikk? Hva er det som tiltaler deg? Jeg er lærer på en privat skole selv, og reagerer på hvordan dere diskuterer privatskole vs offentlig skole. For meg er poenget den pedagogikken vi følger og det miljøet og tilbudet vi ønsker å gi barna. Det er viktig at foreldrene er interessert i dette og tror dette er det beste for deres barn hvis de velger oss- IKKE at de ønsker en privatskole i seg selv. 

Det er en privatskole i Oslo sentrum. Demokratisk skole.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men byttet han skole da dere flyttet?

Ja vi flyttet 3 timer unna.

Skrevet

Det er en privatskole i Oslo sentrum. Demokratisk skole.

Poenget er at hvis denne skolen tilbyr noe annet enn den offentlige skolen - som er viktig for deg å gi dine barn - vel, så velger du den. Hvis det ikke er så viktig for deg, er saken egentlig klar, da velger du den offentlige. Jeg skjønner at du tenker på venner, og det er selvfølgelig viktig og det vil kanskje kreve mer av deg som forelder å sørge for at hun har nok kontakt med vennene i nærmiljøet - men det vet du nok alt, ettersom du er erfaren som mor på denne skolen. I beste fall får hun det beste av to verdener - med venner to steder og et større nettverk. Men det kan slå ut andre veien og at hun blir ensom også, så det er ikke lett. Men jeg forstår fortsatt ikke at dette valget er annerledes enn da du valgte for sønnen din, dette gjaldt jo like mye for ham som det gjør for henne.

Skrevet

Ja vi flyttet 3 timer unna.

Så hvorfor valgte du friskolen framfor nærskolen da dere flyttet? Og hva er annerledes mtp valget nå, siden du er usikker?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor valgte du friskolen framfor nærskolen da dere flyttet? Og hva er annerledes mtp valget nå, siden du er usikker?

Jeg valgte privatskole for han også da vi flyttet; han kjente ingen hit vi flyttet, så han mistet ikke noe vennskap. Han fikk venner på privatskolen. Og er nå så stor at han farter overalt. Han er ikke så sosial, liker ikke store forhold. For han hadde en offentlig skole med 800 elever blitt for stor.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at hvis denne skolen tilbyr noe annet enn den offentlige skolen - som er viktig for deg å gi dine barn - vel, så velger du den. Hvis det ikke er så viktig for deg, er saken egentlig klar, da velger du den offentlige. Jeg skjønner at du tenker på venner, og det er selvfølgelig viktig og det vil kanskje kreve mer av deg som forelder å sørge for at hun har nok kontakt med vennene i nærmiljøet - men det vet du nok alt, ettersom du er erfaren som mor på denne skolen. I beste fall får hun det beste av to verdener - med venner to steder og et større nettverk. Men det kan slå ut andre veien og at hun blir ensom også, så det er ikke lett. Men jeg forstår fortsatt ikke at dette valget er annerledes enn da du valgte for sønnen din, dette gjaldt jo like mye for ham som det gjør for henne.

Sønnen min hadde nærskolen som nærmeste skole. Alle bhg vennene begynte der. Valgte privatskole også da vi flyttet, da den er mindre og han ikke liker store forhold. Privatskolen ligger nærmere enn offentlige skolen. Lillesøster er veldig sosial, ingen problemer med store forhold.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg valgte privatskole for han også da vi flyttet; han kjente ingen hit vi flyttet, så han mistet ikke noe vennskap. Han fikk venner på privatskolen. Og er nå så stor at han farter overalt. Han er ikke så sosial, liker ikke store forhold. For han hadde en offentlig skole med 800 elever blitt for stor.

Det er synd når foreldre velger privatskole for barnet fordi det av en eller annen grunn "ikke passer" til offentlig skole framfor å velge den private fordi det tilbyr et pedagogisk alternativ man ønsker for alle sine barn. Det ødelegger privatskolene om mange nok foreldre tenker sånn. 

Skrevet

For han passer det pedagogiske opplegget veldig bra. Det er ikke A4, noe han heller ikke er.

Skrevet

Reagerer litt på noen utsagn her.

Ja så klart skal barnets mening høres men dette er en avgjørelse som en voksen må ta for barnet sitt. Alle barn vil om det har venner som begynner på nærskolen også ønske å gå der. De betyr ikke at det å gå et annet sted kommer til å by på problemer, så små barn får lett nye venner.

Og til deg som sier at pedagogikken skal stå i sentrum, ja så klart skal den det. Men jeg har alt et barn på nærskolen og ser at mye tid går til å megle i konflikter, mange barn blir ikke fulgt opp hjemmefra. Jeg innbiller meg at dette vil være ganske annerledes på en privat skole, og at de der kan bruke skoledagen på å lære. Ønsker desperat at mitt minste barn skal beholde gleden ved å lære lenger enn eldste.

Skrevet

I vårt tilfelle var det ikke en diskusjon engang at hun skulle velge nærskolen. Å få se hvordan hun har blomstret opp etter skolestart på ungdomstrinnet, er fantastisk.

Å få gå på skolen uten å bli ertet og plaget, burde være en selvfølge. Her er privatskolen kristen.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Reagerer litt på noen utsagn her.

Ja så klart skal barnets mening høres men dette er en avgjørelse som en voksen må ta for barnet sitt. Alle barn vil om det har venner som begynner på nærskolen også ønske å gå der. De betyr ikke at det å gå et annet sted kommer til å by på problemer, så små barn får lett nye venner.

Og til deg som sier at pedagogikken skal stå i sentrum, ja så klart skal den det. Men jeg har alt et barn på nærskolen og ser at mye tid går til å megle i konflikter, mange barn blir ikke fulgt opp hjemmefra. Jeg innbiller meg at dette vil være ganske annerledes på en privat skole, og at de der kan bruke skoledagen på å lære. Ønsker desperat at mitt minste barn skal beholde gleden ved å lære lenger enn eldste.

Takk for svar. Slik er det faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...