Gå til innhold

Offentlig skole eller privatskole.....

Anbefalte innlegg

Storebror har gått på en super privatskole. Han slutter nå for å begynne på videregående. Lillesøster begynner på skole til høsten. Hun er meldt inn på nærskolen. Der skal hun gå med nabovenner og venner fra barnehagen. Problemet er at jeg har problemer med at hun ikke skal gå på privatskolen. Den er så trygg og god, lite miljø. Godr lærere. Det vil ikke være noen barn hun kjenner der. Elevene kommer fra overalt i byen. Hva hadde dere valgt?

Anonymkode: c4f78...bef

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144321284-offentlig-skole-eller-privatskole/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Offentlig, uten tvil. 

Viktig med venner i nærmiljøet og ikke minst flere å spille på. Har en venninne ned datteren på steinerskolen, der er de 5 jenter i klassen og hun har ikke noe særlig til felles med noen av dem. Hun går på håndball og har funnet vennene dine der, venner som alle har på offentlig skole. Hun bytter nå til den offentlige skolen til høsten... 

Anonymkode: 53bd9...dcf

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare føler at vi ikke er helt ferdige med privatskolen. Synes den offentlige skolen er så stor - 32 barn blir de i klassen hennes. 

Med 32 barn i klassen har hun jo bedre muligheter til å finne seg venner enn om de er få i klassen.

Anonymkode: d6780...f47

Annonse

I kvarteret het går alle utenom én jente på den offentlige skole. Det jeg ser er at moren til denne jente hele tiden må ta kontakt med andre foreldre og jobbe for at jenta hennes skal få bli med på ting. Det kommer ikke av seg selv. Resten av barna avtaler seg imellom på skolen, gjør avtaler for ettermiddagen/helgen osv. Jenta blir ikke direkte holdt utenfor med vilje, men hun er der ikke når de får ideer/gjør avtaler og da er det ikke slik at de alltid husker på henne. Dermed er det lett for at hun blir gående alene.

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det du som ikke er ferdig med den private skolen, eller jenta di som ønsker å gå der? Husk at hun ikke kommer til å kjenne til noe annet.

Anonymkode: 678f3...ecf

Jeg er den som ikke er ferdig med den skolen. Datteren min sier hun vil både gå på den og på den offentlige. Hun kjenner den private fordi broren har gått der.

Jeg ville nok latt henne gå på den offentlige skolen , sammen med vennene sine.Selv har jeg barnet mitt på en helt super privat skole der de er ca 24 barn i klassen, det vil si hele ungdomsskolen i en klasse.

Vi har prøvd både offentlig og privatskole, og jeg er veldig klar på at i vårt tilfelle, så er privatskole det aller beste valget. Hva ønsker datteren din selv ? Å kjenne noen barn når en begynner på skolen, er viktig synes jeg.

5 minutter siden, sotosmor skrev:

Jeg ville nok latt henne gå på den offentlige skolen , sammen med vennene sine.Selv har jeg barnet mitt på en helt super privat skole der de er ca 24 barn i klassen, det vil si hele ungdomsskolen i en klasse.

Vi har prøvd både offentlig og privatskole, og jeg er veldig klar på at i vårt tilfelle, så er privatskole det aller beste valget. Hva ønsker datteren din selv ? Å kjenne noen barn når en begynner på skolen, er viktig synes jeg.

Sønnen min har jo gått på denne privatskolen. Der og gikk hele ungdomskolen i en klasse. Vet at de blir 8 stk i første klasse.

Annonse

7 minutter siden, sotosmor skrev:

Hun selv sier hun vil gå på begge.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare føler at vi ikke er helt ferdige med privatskolen. Synes den offentlige skolen er så stor - 32 barn blir de i klassen hennes. 

De 32 barna blir garantert delt inn i mindre grupper.

Anonymkode: a36e1...030

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er jo ikke privat eller offentlig skole, men hvilken skole som jobber for en pedagogikk du ønsker og hvilken skole du tror vil tilby det beste til ditt barn.

Anonymkode: 569a4...7bf

Jeg kjenner kun til den private. Den offentlige kjenner jeg ikke.

jeg lurer litt på hvorfor du valgte den ene skolen til det første barnet, var svært fornøyd, og likevel vil velge en annen nå? Om jeg var i et miljø på en skole og var virkelig fornøyd tror jeg at jeg ville ønsket det samme for alle barna mine.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner kun til den private. Den offentlige kjenner jeg ikke.

Nei, men du vet vel litt om hvordan den offentlige skolen fungerer og hva som evnt skiller den fra den andre skolen du snakker om. Hva slags skole er den private?

Med 32 barn i klassen har hun jo bedre muligheter til å finne seg venner enn om de er få i klassen.

Anonymkode: d6780...f47

Delingstallet på trinn 1 er vel 28, så jeg vil si at hun er heldig som får en mindre gruppe! 

Anonymkode: 64a96...879

Jeg har bare erfaring med offentlig skole. 32 elever var sinnsykt mye da!!

Anonymkode: 4c4dc...5b4

I klassen til datteren min er de 39 elever, en storklasse. Men de er jo da to lærere, en spesialpedagog og to assistenter på trinnet så klassen blir stort sett delt i to, tre eller fire grupper. Det fungerer utmerket, alle får tilpasset opplæring i alle fag. 

Anonymkode: 53bd9...dcf

Jeg skjønner godt dilemmaet ditt. Jeg var på samme sted i fjor. Mine to eldste startet på offentlig skole, men gikk over til privat (internasjonal) i hhv 5. og 6. trinn. Ingen tvil om at det var det beste for dem! Yngste har beholdt mange av vennene fra nabolaget, selv om han ikke har noen felles fritidsaktiviteter med dem. Eldste har bare venner fra den nye skolen, men elendig klassemiljø var en av grunnene til at han byttet. 

Jeg er ikke i tvil om at den nye skolen er uendelig mye bedre, men var allikevel usikker da yngste skulle starte i høst. Det er lange dager, og noe reisevei med buss. På den andre siden er det mindre klasser, bedre pedagogikk og noen av barna han gikk med i bhg (som skulle starte på nærskolen) var rett og slett ikke hyggelige. 

Vi valgte å la yngste også starte på privatskole. Han møter jevnaldrende fra nærmiljøet 2-5 ganger i uken, og har et par gode kompiser i gata. Han har også fått gode venner på den nye skolen. Alt i alt viste det seg å være et riktig valg for ham, men hva som er best i deres situasjon er det bare dere som kan bestemme. Lykke til med valget!

Anonymkode: 3b70d...d63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...