Anonym bruker Skrevet 2. juni 2017 #1 Skrevet 2. juni 2017 Spør fordi min venninne luftet en ting for meg her om dagen som jeg ikke vet svaret på. hennes helbror er blitt alvorlig syk. Han er ugift og barneløs i tillegg er deres foreldre falt bort. Han har ikke store formuen men noe blir det å fordele. Han har sagt tidligere at hans søster og hennes barn skal arve etter han. Han har fortalt hva han ønsker at nevøene skal arve Bl.a. Dessverre ble det aldri skrevet testamente før han nå ble brått syk på nytt hvor han denne gangen aldri vil våkne fra koma.Min venninne og hennes bror har to halvsøsken også som de kun har møtt under 10 ganger av sitt liv. Ettersom foreldrene er døde blir min venninne arving etter sin bror. Men hva med halvsøsken, har de rett på arv selv om de egentlig aldri har hatt kontakt? Anonymkode: 2570a...ed6
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2017 #2 Skrevet 2. juni 2017 Om de har hatt kontakt eller ikke har ikke noe å si for arveretten. Det er jo derfor man oppfordres til å sett far på papiret selv om han ikke stiller opp osv, barnet har krav på arv selv om det aldri har møtt sin far... Anonymkode: 0c780...c27
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2017 #3 Skrevet 2. juni 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om de har hatt kontakt eller ikke har ikke noe å si for arveretten. Det er jo derfor man oppfordres til å sett far på papiret selv om han ikke stiller opp osv, barnet har krav på arv selv om det aldri har møtt sin far... Anonymkode: 0c780...c27 Her er det ikke snakk om far. Her er det snakk om halvsøsken. Da deres pappa døde arvet selvfølgelig halvsøsken. Nå er det hennes helbror som har hel-og halvsøsken som eneste arvinger. Derfor er spm, har halvsøsken krav på arv etter en halvbror? hi Anonymkode: 2570a...ed6
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2017 #4 Skrevet 2. juni 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det ikke snakk om far. Her er det snakk om halvsøsken. Da deres pappa døde arvet selvfølgelig halvsøsken. Nå er det hennes helbror som har hel-og halvsøsken som eneste arvinger. Derfor er spm, har halvsøsken krav på arv etter en halvbror? hi Anonymkode: 2570a...ed6 Ja, halvsøsken har også krav på arv Men om jeg forstår dette riktig har de ikke krav på like mye arv. Det er jo egentlig foreldrene hans som arver, men siden de er døde går arven til foreldrenes barn (hans søsken). Halvsøsken vil da bare arve den av foreldrene de hadde felles med avdøde, så da får helsøsken mer av arven enn halvsøsken. Det er nok best å få en advokat til ta dette arveoppgjøret, så er man sikker på at alt blir riktig og ingen sure miner i ettertid. Mor, far, søsken, nieser og nevøer Dette er "andre arvegangsklasse". Hvis mor eller far ikke lenger er i live, går arven videre til deres barn (avdødes søsken). Hvis noen av disse heller ikke er i live, går deres arvedel videre til deres barn (avdødes nevøer eller nieser). Om en nevø eller niese ikke er i live, men har egne barn, går arven også her videre. Halvsøsken til avdøde er også i andre arvegangsklasse. De vil imidlertid bare arve den av foreldrene som de hadde felles med avdøde. Det er bare når avdøde ikke har slektninger i andre arvegangsklasse, at arven går videre til besteforeldre, tanter og onkler. https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/ Anonymkode: 0c780...c27
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2017 #5 Skrevet 2. juni 2017 Kontakt mellom parter har ingenting å si... Man arver mellom halvsøsken slik: Du dør, foreldre (ikke stefar/mor) arver 1/2 hver, foreldre dør, halvsøsken får fra "sin" forelder. Så om foreldre er døde arver 1/2søsken den del som ville tilfalt "sin" forelder. Altså ikke like mye som helsøsknene. sett at avdøde er barnløs og uten testamente. (Ref arveloven paragraf 1,2og3) Anonymkode: 0a66e...74f
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2017 #6 Skrevet 2. juni 2017 Hvis din venninne ikke har flere helsøsken så arver hun i sin helhet det hennes mor ville ha arvet etter sønnen. Det far ville ha arvet vil deles mellom din venninne og hennes halvsøsken. Men jeg ville sørget for at advokat så på det slik at det ikke blir noen unødvendige krangler eller misforståelser. Din venninne har nå kun sine halvsøsken, og kanskje kan dette bli en mulighet for henne å få mer kontakt med halvsøsknene. Selv om halvsøknene ikke har møtt hverandre mer enn noen få ganger så kan de kanskje få mer kontakt resten av livet. Anonymkode: 8098b...c7d
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2017 #7 Skrevet 3. juni 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis din venninne ikke har flere helsøsken så arver hun i sin helhet det hennes mor ville ha arvet etter sønnen. Det far ville ha arvet vil deles mellom din venninne og hennes halvsøsken. Men jeg ville sørget for at advokat så på det slik at det ikke blir noen unødvendige krangler eller misforståelser. Din venninne har nå kun sine halvsøsken, og kanskje kan dette bli en mulighet for henne å få mer kontakt med halvsøsknene. Selv om halvsøknene ikke har møtt hverandre mer enn noen få ganger så kan de kanskje få mer kontakt resten av livet. Anonymkode: 8098b...c7d Takk for svar til dere. Min venninne sier at hun ikke ønsker kontakt med sine halvsøsken i utgangspunktet. Den ene er en tung psykiatrisk pasient mens den andre en domfelt for noe så grusomt at hun aldri vil ha kontakt med vedkommende. I prinsippet er tanken god men ikke ønskelig fra hennes side. Hennes bror delte samme mening. hi Anonymkode: 2570a...ed6
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2017 #8 Skrevet 3. juni 2017 Venninnen din arver 4/6 mens de to halvsøskene arver 1/6 hver. (Venninnen arver 50% fra mor, og de 50% fra far deles på 3, altså 16.6666% hver) Anonymkode: 07f61...5a1
Mamma-til-3-jenter Skrevet 3. juni 2017 #9 Skrevet 3. juni 2017 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Venninnen din arver 4/6 mens de to halvsøskene arver 1/6 hver. (Venninnen arver 50% fra mor, og de 50% fra far deles på 3, altså 16.6666% hver) Anonymkode: 07f61...5a1 Dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå