Gå til innhold

Utrolig at folk har så lite greie på arvereglene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om arv, og det er ikke for å henge ut HI. Det er ganske ofte slike tråder her inne.

I våre dager med komplekse familieforhold er det utrolig at folk ikke setter seg mer inn i hvordan arv skal og bør fordeles.

Tenker på de som har barn fra før og så starter på nytt med ny partner, barna fra tidligere forhold ender da ofte opp med mindre enn sine halvsøsken.

Anonymkode: 73f49...f70

Fortsetter under...

Skrevet

Vel, de færreste har jo trengt å forholde seg til arv før de mister egne foreldre, hvilket igjen for de fleste skjer i godt voksen alder, mens snittet her inne antakelig er maks 30. Men jeg er helt enig med deg at når man konstruerer rotefamilier bør man selvsagt sette seg inn i det som med tiden vil treffe ens egne barn og sørge for å ha tenkt gjennom og gjort foranstaltninger for fordeling av arv mellom mine, dine, våre, hun ekstra som han hadde glemt å fortelle deg om, osv osv.

Skrevet

Er forsåvidt enig med deg, de som går inn i samboerforhold med fraskilte partnere med barn fra før burde orientere seg. Selv har jeg foreldre som har vært gift i 45 år med to felles barn, og er selv gift og to felles barn m mannen. I slike "gammeldagse" familier er det vel ganske enkelt er det ikke. Innrømmer glatt at arverett er noe jeg kan lite om. 

Anonymkode: 7560e...c83

Skrevet

Jeg kan ingenting om arv. 

Jeg bryr meg fint lite om det, både som arving og som en som skal arves. 

Viktigste er min datter. Hun arver meg, dét er viktigst.

Anonymkode: 7567c...7b9

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er forsåvidt enig med deg, de som går inn i samboerforhold med fraskilte partnere med barn fra før burde orientere seg. Selv har jeg foreldre som har vært gift i 45 år med to felles barn, og er selv gift og to felles barn m mannen. I slike "gammeldagse" familier er det vel ganske enkelt er det ikke. Innrømmer glatt at arverett er noe jeg kan lite om. 

Du har helt rett. I en slik familie er ting veldig enkelt. Når den første av dine foreldre dør, kan den andre utsette skiftet siden de kun har felles barn. Det betyr at arven først fordeles når sistemann dør. Barna arver likt.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har helt rett. I en slik familie er ting veldig enkelt. Når den første av dine foreldre dør, kan den andre utsette skiftet siden de kun har felles barn. Det betyr at arven først fordeles når sistemann dør. Barna arver likt.

Likevel hender det folk et så uenige om hvem som skal ha hva at de aldri mer snakker med hverandre. 

Anonymkode: e5434...020

Annonse

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men den som er gjenlevende kan komme til å gifte seg igjen... Og då börjar spetaklet! 

Anonymkode: 0e367...20e

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ingenting om arv. 

Jeg bryr meg fint lite om det, både som arving og som en som skal arves. 

Viktigste er min datter. Hun arver meg, dét er viktigst.

Tja. Pass på noen ting da: hvis du gifter deg. Hvis en evt samboer kommer inn i ditt liv. Hvis du skulle dø før tiden; hvem er begunstiget i dine forsikringer? Hvem får dine oppsparte pensjonsmidler? Er du samboende, kan det godt hende at han får en forsikringssum som din datter IKKE får...

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Pass på noen ting da: hvis du gifter deg. Hvis en evt samboer kommer inn i ditt liv. Hvis du skulle dø før tiden; hvem er begunstiget i dine forsikringer? Hvem får dine oppsparte pensjonsmidler? Er du samboende, kan det godt hende at han får en forsikringssum som din datter IKKE får...

Er samboer. Men har papirer i orden. Ikke for at jeg kan noe mer om det for det. 

Uansett, min samboer har mye penger så min lille million bryr han seg neppe om. 😁 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men den som er gjenlevende kan komme til å gifte seg igjen... Og då börjar spetaklet! 

Jeg ser den! Nå er begge mine foreldre i slutten av 60-årene, i grei fysisk form og veldig opptatt av å ta vare på barn og barnebarn - både sosialt og økonomisk ved behov. Det skal være likt, får den ene får den andre. Så tviler veldig på at nytt ekteskap noensinne vil skje. Men man vet jo aldri! 

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Likevel hender det folk et så uenige om hvem som skal ha hva at de aldri mer snakker med hverandre. 

Anonymkode: e5434...020

Har hørt om de tilfellene også ja, trist... Min søster og jeg er nære venner, i faste jobber og stødige forhold. Begge i 40-årene nå. Så jeg ser virkelig ikke for meg noen konflikter for oss. Det største dilemmaet evt blir om vi vil beholde hytta som koster endel å drifte ifh til bruk og gjensidig glede, men sikker på at vi finner ut av det også! 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettopp derfor gjenlevende ektefelle da må skifte med arvingene. Dersom det er sjanse for at en  enke eller enkemann kan komme til å gifte seg igjen, bør han eller hun skifte ved dødsfallet til ektefellen.

Skrevet

At folk ikke har noe særlig greie på det, er en ting. Men at man ikke setter seg inn i det og undersøker, men bare tror noe når man er der selv og må forholde seg til det, det er jeg mer sjokkert over, man bare fortsetter å tro og forvente at alt går av seg selv. Og det kan det jo hende at det gjør, men da må man ta den løsningen man får uten å klage også.

Annonse

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er samboer. Men har papirer i orden. Ikke for at jeg kan noe mer om det for det. 

Uansett, min samboer har mye penger så min lille million bryr han seg neppe om. 😁 

Er ikke det jeg snakker om. Han trenger ikke gjøre noe spesielt, han blir (i mange forsikringsavtaler) begunstiget uansett. Så selv om han ikke "bryr seg om" dine penger, kan han ende opp med å få dem utbetalt likevel. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettopp derfor gjenlevende ektefelle da må skifte med arvingene. Dersom det er sjanse for at en  enke eller enkemann kan komme til å gifte seg igjen, bør han eller hun skifte ved dødsfallet til ektefellen.

Ja, for den "sjansen" er jo det første man tenker på når ens elskede ligger i kista... 

Skrevet

Jeg ser den! Nå er begge mine foreldre i slutten av 60-årene, i grei fysisk form og veldig opptatt av å ta vare på barn og barnebarn - både sosialt og økonomisk ved behov. Det skal være likt, får den ene får den andre. Så tviler veldig på at nytt ekteskap noensinne vil skje. Men man vet jo aldri! 

Ulykker skjer også med folk i god fysisk form. 

Skrevet

Hvorfor skal vi sette oss inn i arveretten nå? Kanskje foreldrene våre velger å bruke pengene sine på noe de har lyst til mens de lever. Hva så? Arv er ikke noe vi planlegger å få.

Anonymkode: a2317...d5d

Skrevet

Det er jo bestandig en mulighet for at lengstlevende gifter seg igjen. Da gjør de skifte da. Det er ikke noe de eller barna trenger å bekymre seg for før det skjer.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal vi sette oss inn i arveretten nå? Kanskje foreldrene våre velger å bruke pengene sine på noe de har lyst til mens de lever. Hva så? Arv er ikke noe vi planlegger å få.

Nei, men dø er noe alle må. Og det trenger ikke være dine foreldre som dør først. Det kan være mannen eller samboeren din. Og faren din kan vise seg å ha flere barn enn du visste om. Eller du kan arve noe som er sterkt belånt. Masse som er godt å vite, for tro meg: når noen dør og du er i sorg, så har du ikke overskudd til å sitte og grave i paragrafer.

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men dø er noe alle må. Og det trenger ikke være dine foreldre som dør først. Det kan være mannen eller samboeren din. Og faren din kan vise seg å ha flere barn enn du visste om. Eller du kan arve noe som er sterkt belånt. Masse som er godt å vite, for tro meg: når noen dør og du er i sorg, så har du ikke overskudd til å sitte og grave i paragrafer.

Poenget er at jeg ikke trenger arv. Jeg beklager ikke livet mitt på at jeg skal få penger hverken etter den ene eller den andre. Om faren min skulle ha barn jeg ikke vet om så ville det kanskje vært hyggelig. At det ville gi meg mindre arv er uvesentlig.

Skrevet

Siden mannen har særkullsbarn, så har vi faktisk satt oss godt inn i arveloven. Vi har både testament og livsforsikring, samt særeie og ektepakt. Dette er viktig for å sikre korrekt fordeling hvis noe tragisk skulle skje, og da at de etterlatte slipper å dele og krangle seg imellom. Her er det klart hvem som arver hva. Og ikke minst er min arv forbeholdt mine barn, i tillegg er vi trygge selv om jeg ikke kan sitte i utskifte. Mannen sitter automatisk i utskifte siden jeg ikke har særkullsbarn, men likevel har vi spesifisert i ektepakten at han også disponerer min særeie i utskifte. 

Anonymkode: 2098a...d70

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bestandig en mulighet for at lengstlevende gifter seg igjen. Da gjør de skifte da. Det er ikke noe de eller barna trenger å bekymre seg for før det skjer.

Jo det er faktisk det. Hvis du skifter etter mange år er det mange som ikke har "råd" til å gifte seg på nytt. Ofte har økende huspriser og forsikringsutbetalinger gjort at boet har økt veldig og mange vil ikke ha råd til å løse ut arvingene.

Det er derfor vi har reglene som gjør at lengstlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo. For at en som har mistet ektefellen ikke skal være nødt til å selge huset. Men er du en yngre enke eller enkemann bør du skifte med en gang, da får du også arv etter din ektefelle. Om du utsetter skiftet går arven din inn i boet.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo det er faktisk det. Hvis du skifter etter mange år er det mange som ikke har "råd" til å gifte seg på nytt. Ofte har økende huspriser og forsikringsutbetalinger gjort at boet har økt veldig og mange vil ikke ha råd til å løse ut arvingene.

Det er derfor vi har reglene som gjør at lengstlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo. For at en som har mistet ektefellen ikke skal være nødt til å selge huset. Men er du en yngre enke eller enkemann bør du skifte med en gang, da får du også arv etter din ektefelle. Om du utsetter skiftet går arven din inn i boet.

Lengstlevende arver på samme måte uansett når skiftet blir gjort. Et hus kan selvfølgelig ha økt i verdi, men da økes også lengstlevende arv på lik linje med at de andre arvingene får mer. Lengstlevende kan velge å ta arve oppgjør akkurat når han eller hun vil. 

Skrevet

Skjønner godt at folk ikke setter seg inn i det, men det er litt egoistisk å ikke sette opp et testament den dagen man går inn i et situasjon (som å flytte inn med ny samboer hvis har barn fra tidligere forhold) som kan påvirke de som sitter igjen stort om uhellet skulle skje. 

Anonymkode: 034b8...2fb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at jeg ikke trenger arv. Jeg beklager ikke livet mitt på at jeg skal få penger hverken etter den ene eller den andre. Om faren min skulle ha barn jeg ikke vet om så ville det kanskje vært hyggelig. At det ville gi meg mindre arv er uvesentlig.

Poenget er at selv om du ikke ønsker deg noe, kan du bli nødt til å forholde deg til det. Hvis mannen din blir syk, og er det over flere år før han dør, så kan jeg garantere deg at du vil måtte tenke over dette - man arver nemlig også gjeld. Så mange finner at de må både sørge og flytte og bekymre seg om økonomien samtidig. Selv begravelsen er en stor utgift. Mange sparer penger, men sparer de nok til å bla opp 50.000 ut av intet...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...