Gå til innhold

Jeg har skaffet meg vaskehjelp bak mannens rygg

Anbefalte innlegg

Han synes det er bortkastede penger og om vi skal ha så må det være hvitt. Jeg er hjemme med baby i permisjon og lei av å vaske og skure etter to voksne,tre barn og to hunder så nå har jeg ordnet meg vaskehjelp. Hun kommer å vasker når mannen er på jobb og jeg betaler henne svart. Kjenner på en måte lettelse og på en annen måte litt stress. Han klikker sikkert om han oppdager det. Men jeg tar sjansen.... imorgen kommer hun å tar skikkelig rundvask og jeg gleder meg til lang trilletur og nyvasket hus. Skrekkblandet fryd 😃

Anonymkode: bed5f...6a3

Fortsetter under...

Skjønner deg godt :) Det er til stor hjelp at noen vasker hele huset annenhver/tredjehver uke. Jeg er likevel langt fra arbeidsledig på husarbeidfronten, men det er definitivt lettere å holde huset rent og ryddig når det ikke er så lenge mellom hver gang hele huset blir vasket. Det er en lettelse. Verdt hver krone. 

Anonymkode: 39b42...bb0

Vi er på leit etter vaskehjelp, men det ville ikke fallt meg inn å betale svart. Jeg liker godene jeg har som arbeidstaker, og vil ikke snyte andre for det bare for å spare penger selv. 

Enten så prioriterer man utgiften, eller så vasker man selv. 

Her er det forøvrig mannen som er pådriver, siden jeg er i ett vanskelig svangerskap og han ikke har overskudd til å ta alt alene. 

Skjønner godt at du vil ha det, vi har vaskehjelp annenhver uke og det er helt fantastisk!

men jeg ville gjort det hvitt, det er en del dyrere, men likevel verdt det. Er du klar over konsekvensene dersom du blir tatt for å betale svart? (Det var en i byen vår som fikk betinget fengsel fordi hun betalte vaskehjelpen svart). 

Anonymkode: cecb8...25d

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Skjønner godt at du vil ha det, vi har vaskehjelp annenhver uke og det er helt fantastisk!

men jeg ville gjort det hvitt, det er en del dyrere, men likevel verdt det. Er du klar over konsekvensene dersom du blir tatt for å betale svart? (Det var en i byen vår som fikk betinget fengsel fordi hun betalte vaskehjelpen svart). 

Anonymkode: cecb8...25d

Man kan tjene 6000 pr arbeidsgiver uten å oppgi det, så da kan man og betale en vaskehjelp svart inntil 6000 i året

Anonymkode: 05163...841

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget her er jo at hi ikke kan betale henne hvitt for da oppdager mannen det. 

Anonymkode: 3f6dc...00e

Men det kan jo ikke stemme, eller hva tenker du? 

Anonymkode: 70341...948

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget her er jo at hi ikke kan betale henne hvitt for da oppdager mannen det. 

Ja det er grunnen.  Vi har nok av penger men mannen er gnien. Jeg må derfor ta det "bak døra". 

H.i

For det første - mannen din er dritfrekk og har misforstått. Det er ikke den som sitter på ræva og ikke gjør husarbeid, som bestemmer om man trenger vaskehjelp eller ikke - det er den som sitter med det forbanna husarbeidet hele dagen, i tillegg til å være i permisjon med baby (noe som man får fri fra jobben for å gjøre - ikke for å gjøre husarbeid for den late mannen). Si fra til mannen om at nå er det NOK - enten bidrar han, eller så skaffer dere dere vaskehjelp. Hvis han fortsatt nekter, drit i å vaske mer enn du rekker, sett deg ned når han gjør det og ta deg like mye fritid som han. Det er det likestilling handler om - at begge har like muligheter og at begge har lik andel fritid. Det er ikke likestilling når mannen kun har jobben, og kona har alt av husarbeid, barna og permisjonen.

For det andre - som en over her sier, er det lov å tjene 6000 i året per arbeidsgiver på småting som vasking, maling og lignende uten å betale skatt. Så "svart" i tilfelle der tjenesteyteren tjener under 6000 i året er ikke ulovlig.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mannen din går med på det dersom dere gjør det hvitt,så må jo det være greit.Du sier jo at dere har nok av penger.

Anonymkode: 6afbf...125

Han vil jo at konemor skal gjøre det gratis 😜

Anonymkode: 18ac6...38d

Hvis mannen din går med på det dersom dere gjør det hvitt,så må jo det være greit.Du sier jo at dere har nok av penger.

Anonymkode: 6afbf...125

Nei han mener det er bortkastede penger men nekter begge deler. Han skulle egentlig pusse opp rommet til minstemann men endte opp med å sette det bort, svart, så vi er jo like ille begge to. 

H.i

Annonse

Har akkurat ringt vaskehjelp selv jeg, hun kommer på mandag. Alltid gjort alt selv, men nå drukner jeg. Syk unge, gravid, mann som jobber døgnet rundt og når jeg da skadet skulderen på jobb før helga var det nok, nå blir det vaskehjelp. Nyt det du, mannen din er en løk om han ikke synes vaskehjelp er gull verdt.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her har man jo det klassiske eksempelet på en mann som verdsetter husarbeidet til cirka 0. Han tror at det er noe koner gjør, som ikke tar så mye tid og krefter og nesten gjør seg selv. Forstår ikke hvordan man orker å bo med slike menn.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men konemor har andre ting å gjøre. Som å kose meg med minsten, trille tur, møte venner og ikke minst hvile meg med baby når natta har vært urolig. 

Samtidig liker jeg å ha det rent og pent rundt meg og med to bikkjer i hus så synes jeg det er vanskelig å få den siste finishen. Trenger noen som kan skure ned hele huset for meg. 

H.i

2 minutter siden, MrsRiddick skrev:

Her har man jo det klassiske eksempelet på en mann som verdsetter husarbeidet til cirka 0. Han tror at det er noe koner gjør, som ikke tar så mye tid og krefter og nesten gjør seg selv. Forstår ikke hvordan man orker å bo med slike menn.

Hver helg så har vi full vask av huset og mannen bidrar på lik linje med meg. I ukedagene tar jeg alt. Men er så lei uansett. 

H.i

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hver helg så har vi full vask av huset og mannen bidrar på lik linje med meg. I ukedagene tar jeg alt. Men er så lei uansett. 

H.i

Men uka består jo ikke kun av helg, men også av hverdager! Hans arbeidsdag er 8 timer, skal din være 24 timer med aktiv nattevakt? Hva gjør han etter at han kommer hjem fra jobb? Som sagt, du har ikke permisjon for å vaske hus, men for å ta deg av babyen. Men mannen skal jo snart selv ha permisjon - kan ikke du la ham smake hans egen medisin? Sette deg ned etter arbeidsdagens slutt og kose deg med bok/TV, for husarbeid er jo oppgaven til den som er i permisjon? Tror nok han ansetter vaskehjelp rimelig kjapt...

Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Men uka består jo ikke kun av helg, men også av hverdager! Hans arbeidsdag er 8 timer, skal din være 24 timer med aktiv nattevakt? Hva gjør han etter at han kommer hjem fra jobb? Som sagt, du har ikke permisjon for å vaske hus, men for å ta deg av babyen. Men mannen skal jo snart selv ha permisjon - kan ikke du la ham smake hans egen medisin? Sette deg ned etter arbeidsdagens slutt og kose deg med bok/TV, for husarbeid er jo oppgaven til den som er i permisjon? Tror nok han ansetter vaskehjelp rimelig kjapt...

Han er ofte borte i flere uker i strekk og jobber 12 timers dager så egentlig umulig å dele dette 50/50 i ukedagene. Han tar også mye av seg kjøring av ungene hit og dit samt dugnad. Ting som er vanskelig for meg pga baby. Men nei han ser nok ikke hvor mye jeg gjør. 

Han skal ikke i permisjon før april neste år så litt lenge å vente på at han skal skjønne tegningen 😃

H.i

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

H.i

Trenger dere å vaske hver dag?

Eller hver helg for den del?

Anonymkode: b82d4...b60

Trenger dere å vaske hver dag?

Eller hver helg for den del?

Anonymkode: b82d4...b60

Ja to skitne bikkjer som røyter og tråkker rundt gjør desverre det at jeg må støvsuge og vaske stua hver dag. Resten av huset blir ikke så ille men vi drar jo disse bikkjehårene rundt med klærne. Derfor føler jeg at jeg må ta i et tak hver dag. 

H.i

Jeg synes alle ignorerer den åpenbare løsningen, som er at hi gir beskjed til mannen om at hun har hyret inn rengjøringshjelp, gjerne med en fyldig begrunnelse, og at rengjøringshjelpen betales hvitt fra felleskontoen. Det er faktisk ikke slik at mannen bestemmer! Siden han jobber 12-timers arbeidsdager og er borte flere uker i strekk, må han lytte til konen sin som trenger hjelp. Det er ingen god løsning at hi går bak ryggen til mannen sin, uansett om hun kan betale ulike rengjøringshjelper 6000 kr hver i løpet av et år. Hun må stå opp for seg selv!

Anonymkode: 53bd0...39b

1 time siden, MrsRiddick skrev:

For det første - mannen din er dritfrekk og har misforstått. Det er ikke den som sitter på ræva og ikke gjør husarbeid, som bestemmer om man trenger vaskehjelp eller ikke - det er den som sitter med det forbanna husarbeidet hele dagen, i tillegg til å være i permisjon med baby (noe som man får fri fra jobben for å gjøre - ikke for å gjøre husarbeid for den late mannen). Si fra til mannen om at nå er det NOK - enten bidrar han, eller så skaffer dere dere vaskehjelp. Hvis han fortsatt nekter, drit i å vaske mer enn du rekker, sett deg ned når han gjør det og ta deg like mye fritid som han. Det er det likestilling handler om - at begge har like muligheter og at begge har lik andel fritid. Det er ikke likestilling når mannen kun har jobben, og kona har alt av husarbeid, barna og permisjonen.

For det andre - som en over her sier, er det lov å tjene 6000 i året per arbeidsgiver på småting som vasking, maling og lignende uten å betale skatt. Så "svart" i tilfelle der tjenesteyteren tjener under 6000 i året er ikke ulovlig.

For at det skal være lovlig må ho som vasker ha et anna yrke. Ho kan ikkje være "profesjonell renholder"/ha det som hovedbok.

Anonymkode: 2e240...e5f

1 time siden, MrsRiddick skrev:

Hvis man har full nedvask av huset hver helg er det jammen ikke mye som trengs å gjøres i ukene altså. 

Hvis hi insisterer på å ha det strøkent til tross for barn og hunder er det faktisk hennes 'problem'. Jeg syns ikke det er noen god ide å gå bak ryggen til mannen, men jeg syns det er viktig at han heller tar seg av barnet når han kommer hjem enn å gå rett til vaskebøtten. 

Det er jo helt vanlig og naturlig at den som er hjemme tar seg av det meste av det daglige husarbeidet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...