Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #1 Skrevet 30. mai 2017 Her ville foreldrene gi hovedgaven alene, tross felles økonomi med steforelder i begge hjem. Jeg begynte da å lete etter bra gaver å gi fra meg. Så ble det litt frem og tilbake før foreldrene ble enige om at i tillegg til hovedgaven, så gir de en mindre gave sammen med oss steforeldre. Altså måtte jeg plutselig «dele» gaven min med barnets pappa, som allerede skal gi mye uten meg. Ikke nok med det, så valgte foreldrene å begrense summen (da hadde vi plutselig felles økonomi igjen, siden de så seg berettiget til å bestemme hvor mye jeg skal gi for), slik at når alt kommer til alt sitter jeg igjen med å gi ca 500 kr i konfirmasjonsgave til stebarnet mitt som bor her nesten 50% av tiden. Og det er bestemt og avtalt over hodet på meg. Det føles virkelig feil! Og ikke minst pinlig ovenfor de andre gjestene. Jeg ønsker ikke å lage baluba før en konfirmasjon, men jeg kan vel ikke godta dette? Hvordan har andre gjort det? Er steforelder med på gaven fra far/ mor eller gir steforelder en egen? Evnt har dere gjort som her? Anonymkode: cb76b...fc0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #2 Skrevet 30. mai 2017 Mor og far spleiset på bunad og fest, jeg og stefar spleiset på språkreise (året etter, hun var 16 da hun reiste). Anonymkode: 55d19...5ef
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #3 Skrevet 30. mai 2017 Til min konfirmasjon fikk jeg én gave fra far og stemor, og én fra mor og stefar. Samme til bryllupet vårt. De hadde snakket sammen, og nok blitt enige om hva og hvor mye. Syns det er merkelig at far og mor skal gi to gaver, mens du skal avspises som vedheng på den mindre gaven. Anonymkode: aadde...3e1
Østerdølen Skrevet 30. mai 2017 #4 Skrevet 30. mai 2017 Det er vel du som bestemmer hva du vil gi,og for hvilken sum?Nei,si at en konfirmasjonsgave er personlig,og du velger selv.Eventuelt så gir du en gave fra bare deg,ved siden av fellesgaven.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #5 Skrevet 30. mai 2017 5 minutter siden, Østerdølen skrev: Det er vel du som bestemmer hva du vil gi,og for hvilken sum?Nei,si at en konfirmasjonsgave er personlig,og du velger selv.Eventuelt så gir du en gave fra bare deg,ved siden av fellesgaven. De ønsket ikke at vi steforeldre gir noe mer ved siden av. De har avtalt alt (sum og det hele) for at det skal bli likt fra begge hjemmene. Så hvis jeg gir mer fra bare meg, så bryter jeg fortsatt «avtalen», som jeg aldri fikk være med å utforme. Anonymkode: cb76b...fc0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #6 Skrevet 30. mai 2017 Jeg var i en konfirmasjon der konfirmanten fikk en gammel sølvskje av stemoren sammen med en tale der hun fortalte hvor glad hun var i stedatteren og at skjeen var arvegods i hennes familie og at hun ville gi den som symbol på at konfirmanten også var hennes familie. Verdien av skjeen tror jeg ikke hadde noen betydning da. Anonymkode: 63285...946
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #7 Skrevet 30. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De ønsket ikke at vi steforeldre gir noe mer ved siden av. De har avtalt alt (sum og det hele) for at det skal bli likt fra begge hjemmene. Så hvis jeg gir mer fra bare meg, så bryter jeg fortsatt «avtalen», som jeg aldri fikk være med å utforme. Anonymkode: cb76b...fc0 Jeg skjønner tankegangen til foreldrene, at de ikke ønsker det skal være forskjellig fra de to hjemmene til konfirmanten. Var i en konfirmasjon nå i mai og der hadde stemor på egenhånd laget en fotobok til konfirmanten, det var en veldig koselig gave å gi ved side av synes jeg og det er ikke store kostnaden heller. Anonymkode: 00928...8aa
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #8 Skrevet 30. mai 2017 Dette høres ikke noe greit ut. Hvorfor ønsker foreldrene å stille partnerne sine i et så dårlig lys? Her var det en gave fra mor og stefar og en fra far og stemor. Hadde det vært ønske om å gi én stor ting som måtte spleises på så hadde den vært fra alle fire. Hos oss har vi også felles økonomi, og det hadde ikke vært aktuelt at en av oss skulle tatt en sånn avgjørelse uten at den andre fikk et ord med i laget. Anonymkode: cbc39...238
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #9 Skrevet 30. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner tankegangen til foreldrene, at de ikke ønsker det skal være forskjellig fra de to hjemmene til konfirmanten. Var i en konfirmasjon nå i mai og der hadde stemor på egenhånd laget en fotobok til konfirmanten, det var en veldig koselig gave å gi ved side av synes jeg og det er ikke store kostnaden heller. Anonymkode: 00928...8aa Det er jo absolutt en koselig idé som jeg skal vurdere 😊 Men denne stemoren ga «bare» fotoboken eller var hun med på gaven også? Anonymkode: cb76b...fc0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #10 Skrevet 30. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo absolutt en koselig idé som jeg skal vurdere 😊 Men denne stemoren ga «bare» fotoboken eller var hun med på gaven også? Anonymkode: cb76b...fc0 Mor og stefar ga en gave og far og stemor en annen, også hadde stemor denne fotoboken i tillegg som var fra bare henne. Her gav mor og stefar mye dyrere gave enn far og stemor, men de har mye bedre råd også. Ingen reagerte negativt på det, ikke konfirmanten heller. Skjønner ikke hva slags familier noen kommer fra hvor det skal føres millimeterregnskap, alle skal gi likt osv. Det er snakk om konfirmasjonen til en 14-15 åring, mer enn gammel nok til å forstå at forskjellige familier har forskjellig økonomi og gir etter evne og ønske, gjestene har heller ikke noe problem med å forstå det. Det er virkelig helt greit. Anonymkode: 00928...8aa
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #11 Skrevet 30. mai 2017 Her har vi en konfirmant neste år. Mor og stefar gir det de vil, og far og stemor(meg) gir det vi vil. Konfirmanten har også stebesteforeldre i alle kanter. Og dobbelt opp da hele familien skal i konfirmasjonen. Både mor, far og stefar har skilte foreldre, så de har igjen sine ektefeller/samboere med. Min mor er enke, og har kun seg selv. Så i en egentlig veldig liten familie så vil vi alikevel bli ganske mange da alle får ha med sine. Her kjøper vi det vi selv ønsker, etter den prisen vi selv har råd til. Mor og stefar ønsket å ta seg av festen, og hun får bunad av sine besteforeldre på mor siden. Vi har begynt å snakke om hva vi skal gi, men skal love deg at det er vanskelig. Har begynt å lage en fotobok. Med bilder fra hele familien. Og det er mange bilder å velge mellom. Men planen er at dette skal bli en tilleggs gave.. Hva hovedgaven skal bli vet vi ikke ennå. Hun ønsker seg førerkort på moped. Så vi får se.. Anonymkode: 6a1a4...7cf
Nyttårs barn Skrevet 30. mai 2017 #12 Skrevet 30. mai 2017 Jeg skjønner på en måte at foreldrene til konfirmanten ønsker at ting skal være likt. Samtidig begrenser de jo din mulighet til å "gjøre stas" på konfirmanten som du tydeligvis vil. Kan du gi noe annet i tilegg, noe som kommer etterpå og som kun er fra deg? Spabehandling, kurs i noe konfirmanten liker ,konsertbilletter, tur et sted eller noe slikt, hadde det vært en mulighet? Jeg tror ikke gjestene vil reagere på gavestørrelsene altså, dere kan jo også bare si at det er slik det er. Gave fra barnets biologiske far er jo også sponset av deg, regner med at dette går fra deres egen økonomi.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #13 Skrevet 30. mai 2017 Det er jo bare rart at steforeldrene ikke får være med på hovedgaven. I mitt hode hadde det vært mest naturlig å skrive fra mamma og Hans & pappa og Grete. Anonymkode: 2b55a...5f8
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #14 Skrevet 30. mai 2017 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo bare rart at steforeldrene ikke får være med på hovedgaven. I mitt hode hadde det vært mest naturlig å skrive fra mamma og Hans & pappa og Grete. Anonymkode: 2b55a...5f8 Er da helt naturlig at konfirmantens foreldre gir gave sammen! Og ikke minst hyggelig for ungdommen deres å få en fellesgave fra mamma og pappa. Dette handler nok mer om stemors sårede følelser over ikke å få være med på "hovedgaven". Anonymkode: 6ea74...8aa
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2017 #15 Skrevet 30. mai 2017 Jeg ville gått for en gave som ikke koster stort, men sol det ligger omtanke bak. Vet ikke hvor lang tid du har på deg, men fotobok var et fint forslag. Er du flink til å lage noe? Har du og konfirmanten en "greie" sammen eller en felles interesse? Anonymkode: 8b58f...14e
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2017 #16 Skrevet 31. mai 2017 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Er da helt naturlig at konfirmantens foreldre gir gave sammen! Og ikke minst hyggelig for ungdommen deres å få en fellesgave fra mamma og pappa. Dette handler nok mer om stemors sårede følelser over ikke å få være med på "hovedgaven". Anonymkode: 6ea74...8aa Det er kjempefint at de vil gi gave sammen. Men jeg synes likevel det hadde vært fint å være med på den. Den er jo fra meg også all den tid vi har felles økonomi og husholdning. De kunne vel heller valgt ut en spesiell ting, et kjede eller noe, å gi sammen fra bare dem. Anonymkode: cb76b...fc0
Iiiiik Skrevet 31. mai 2017 #17 Skrevet 31. mai 2017 Da min datter ble konfirmert, fikk hun en gave av mannen min og meg, og en annen av faren og kona hans. Faren har veldig mye dårligere råd enn oss, så summen var ikke lik. Jenta vet jo det, så hun har ikke noe problemer med å se at begge hjem ga det de hadde råd til. Mannen min og jeg betalte også for selskapet, og for bunaden. Faren betalte ingenting. Det vet ikke jenta ennå. For oss ville det bare vært rart hvis faren og jeg skulle gitt noe sammen, vi har ikke levd sammen på veldig mange år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå