Gå til innhold

Søster på 17 passe søsken en helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra fredag til søndag når søsken er 9 og 15? 

Anonymkode: 1bcbd...12e

Skrevet

Ja! 15åringen passer seg selv. Det er bare tre (der to er ganske gamle) søsken som er alene hjemme, ser ikke noe problem med det :)

Anonymkode: 95f1d...4e7

Skrevet

Takk for svar 😊

Skrevet

Selvfølgelig ja

Anonymkode: 9f2b3...187

Skrevet

Snart skal to venninner på 15 år passe min 5 åring en helg når vi skal reise bort. Regner med at det går helt fint. 

Anonymkode: a92d0...179

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snart skal to venninner på 15 år passe min 5 åring en helg når vi skal reise bort. Regner med at det går helt fint. 

Hadde jeg aldri gjort😳

Anonymkode: efb10...3af

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg aldri gjort😳

Ikke jeg heller! Har selv en 5 åring å en på 15 år hadde ikke fått passet sønnen min en kveld engang! En 15 åring er altfor ung til ha ansvar for ett barn på kveld/natt

Anonymkode: 502e1...b1d

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig uansvarlig av deg!

Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt an på.

Det kommer an på om 17-åringen synes det er greit og har lyst til å gjøre det.

Det kommer an på om 17-åringen er ansvarlig og kan ventes å kunne ordne opp i små og store problemer som oppstår. 

Det kommer an på om søsknene (spesielt 15-åringen som er så nær 17-åringen i alder) kommer til å høre på og respektere 17-åringen som den voksne og ansvarlige, eller om de kommer til å gjøre fullt opprør ("du bestemmer ikke over meg!").

Det kommer an på om det finnes en backup, et menneske som 17-åringen kan få hjelp hos.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg heller! Har selv en 5 åring å en på 15 år hadde ikke fått passet sønnen min en kveld engang! En 15 åring er altfor ung til ha ansvar for ett barn på kveld/natt

Det er stor forskjell på 15 åringer og 5 åringer. Disse to jentene har passet tidligere når jeg har vært på kinotur eller noe lignende. Ikke noe problem. Det blir en natt når vi reiser vekk. Ser ikke problemet. Jeg passet yngre barn når jeg var 15, og da var jeg stort sett alene. Nå er de to til å passe på. Tror de alle tre kommer til å kose seg. 

Det finnes 15 åringer som har egne barn. Jeg ser ikke problemet. 

Skrevet

Det er et tenkt scenario, som ligger noen år frem i tid. 17 åringen er 13 nå, men vi snakket litt om det istad mannen og jeg. Hun har allerede passet snart 4åringen og hatt ansvaret for å legge han en kveld så mannen og jeg tok en tur ut. Passet han en stund så vi har gått tur på kvelden  (Men da har vi gått når han har sovnet). Hun er meget ansvarlig og jeg ser ikke at det skal bli noe problem jo eldre hun blir. Hun tenker kjapt og finner løsninger. 

Da hun var 8 år og kom hjem fra skolen så virket ikke brikka til alarmen og den gikk. Hun løp til naboen som ringte meg før alarmselskapet gjorde det . Hun vet og ordne seg, med andre ord 😊

Vil selvsagt være voksne i umiddelbar nærhet som kan bistå, eller som de kan gå til om de kjeder seg. Selv var jeg 12 da jeg passet kusinene mine over natta, og da var den yngste 6 mnd og den eldste 3 år. Og min datter hadde antageligvis klart det like bra som meg . Håper jeg!😊

Vi har ingen som kan være barnevakt så vi må begynne å se på alternative løsninger om vi skal noensinne få hatt litt alenetid ☺

Skrevet

ja det går fint

Skrevet
På 28.5.2017 den 22.05, Anonym bruker skrev:

Det er stor forskjell på 15 åringer og 5 åringer. Disse to jentene har passet tidligere når jeg har vært på kinotur eller noe lignende. Ikke noe problem. Det blir en natt når vi reiser vekk. Ser ikke problemet. Jeg passet yngre barn når jeg var 15, og da var jeg stort sett alene. Nå er de to til å passe på. Tror de alle tre kommer til å kose seg. 

Det finnes 15 åringer som har egne barn. Jeg ser ikke problemet. 

Svært få av dem, gitt...og som du sikkert vet som mor, er det noe annet å "passe" sitt eget barn. 15-åringer er barn og bør ikke ha ansvar for små barn på natten.

Skrevet

Herregud så hysteriske dere er. Det går helt fint at både en 17 åring og en 15 åring passer mindre barn. Ikke rart det er så mange "høysensitive" og sarte barn det fortelles om her inne. De blir jo sydd silkeputer oppunder armene på så det holder. Mange 15 åringer bor alene for å gå på skole og andre 15 åringer har barn! Senk skuldrene, så skal dere se at det meste ordner seg. Overhysteriske hønemødre!

Anonymkode: a7e00...ed0

Skrevet
På 28.5.2017 den 21.23, Anonym bruker skrev:

Takk for en god latter!!Sy puter under armene???når jeg selv var 12 år satt jeg barnevakt kveld/natt.Tipper at din 15 åring kommer til å bo hjemme til han/hun er 40 ++😂,være ukysset og ikke rørt alkohol.Hadde vært flau på mine vegne hvis ikke min 15 åring kunne ha passet søstrene en natt el 2.

Anonymkode: cf643...bae

Skrevet
På ‎28‎.‎05‎.‎2017 den 20.53, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg aldri gjort😳

Det burde ikke være noe problem.

Jeg var 16 da jeg i ett år passet to barn på 5 og 8 år helt alene hele døgnet i de ukene foreldrene jobbet på sjøen. Jeg var ansvarsbevisst og flink med barn, og det gikk helt fint.

Anonymkode: d992f...1dd

Skrevet
På ‎28‎.‎05‎.‎2017 den 21.23, Anonym bruker skrev:

For noe tull.

Skrevet
På ‎28‎.‎05‎.‎2017 den 21.24, Anonym bruker skrev:

Det er veldig uansvarlig av deg!

Nei, det er dere som påstår dette som er hysteriske og undervurderer ungdommen.

Skrevet

Min 11-åring passer lillesøster på tre år i noen timer på dagen av og til. Ikke problematisk å la 15-åringer passe 5-åringer om det er ansvarsfulle ungdommer.

Anonymkode: ebf85...0b7

Skrevet
På 28.5.2017 den 21.58, Superdolly skrev:

Jeg tenker at det kommer litt an på.

Det kommer an på om 17-åringen synes det er greit og har lyst til å gjøre det.

Det kommer an på om 17-åringen er ansvarlig og kan ventes å kunne ordne opp i små og store problemer som oppstår. 

Det kommer an på om søsknene (spesielt 15-åringen som er så nær 17-åringen i alder) kommer til å høre på og respektere 17-åringen som den voksne og ansvarlige, eller om de kommer til å gjøre fullt opprør ("du bestemmer ikke over meg!").

Det kommer an på om det finnes en backup, et menneske som 17-åringen kan få hjelp hos.

Når man er 17 er det ett - 1 - år til vedkommende er myndig og får lov og kjøre bil alene i trafikken... Just say'in. Det høres ut som om du snakket om en 13-åring... Hvis ikke 17-åringen er ansvarlig og kan ordne opp i problemer som oppstår har foreldrene ikke gjort jobben sin 

Anonymkode: 97f2d...964

Skrevet
På 28. mai 2017 den 21.23, Anonym bruker skrev:

For noe vås. 

Anonymkode: fd696...8b9

Skrevet
På 28.5.2017 den 20.45, Anonym bruker skrev:

Jeg synes også det er uansvarlig. En kveld ja, en hel helg; NEI. Jeg syr ikke puter under armene på barna mine. Har selv to voksne barn, men aldri overlatt små søsken til en 15 åring.

Anonymkode: 8db66...fa8

Skrevet

Om hun er normalt utstyrt går det selvfølgelig fint! Flott for henne å få en slik erfaring. Så bra at dere kan stole på henne. 

Jeg hadde også stolt på at min datter hadde fikset å passe sine småsøsken en helg. Godt for dem å ta og kjenne på å ha ansvar. Det er god læring i trygge omgivelser. 

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes også det er uansvarlig. En kveld ja, en hel helg; NEI. Jeg syr ikke puter under armene på barna mine. Har selv to voksne barn, men aldri overlatt små søsken til en 15 åring.

Anonymkode: 8db66...fa8

Du registrerte altså ikke at det til og med var TO femtenåringer..? De har avlastning i hverandre.

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Svært få av dem, gitt...og som du sikkert vet som mor, er det noe annet å "passe" sitt eget barn. 15-åringer er barn og bør ikke ha ansvar for små barn på natten.

Det er da mye VERRE å måtte passe et eget barn hvis man er så ung som 15!

Barnevaktens trygghet er at man tross alt kan ringe barnets mor og be om råd når noe skjærer seg, og framfor alt: når den avtalte tiden er over, kommer foreldrene hjem og overtar, så man kan riste hele ansvaret av seg og dra ut i verden som sorgløs ungdom igjen. Klart 15-åringer har overskudd til å sitte litt barnevakt uten at det er til fare for noen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...