Gå til innhold

Paralgin forte....3 i slengen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Relpax og Topimax mot migrene. Noen ganger funker drt ikke. Kun 3 stk paralgin Forte hjelper. 

Og det er deilig, får sån deilig ligtheaded følelse, småtipsi..... og det er godt. 

Har tatt 3 pf uten å ha vondt i hodet bare for å kjenne denne deilige rusen flere ganger. 

Må ta 3 stk for å kjenne effekt. 

Er jeg på farlig vei?

Anonymkode: 12897...c40

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har tatt 3 pf uten å ha vondt i hodet bare for å kjenne denne deilige rusen flere ganger. 

Om du er på farlig vei? Det du skriver her sier vel sitt om det

Anonymkode: 10719...fa6

Skrevet

Hvis du begynner å ta paralgin forte utelukkende for å kjenne på rusen, er det liten tvil om at du allerede har gått over en grense. Det er tydelig at du ikke burde ha slike medisiner liggende hjemme, migrene eller ei. 

Skrevet

Farlig, nei ikke på annen måte en at du lett blir opiat avhengig. Snart vil du trenge 4stk for samme effekt , og etterhvert blir du dårlig og får angstanfall uten å ta de og trenger de fler og oftere...da er du i gang. 

Stopp nå, mens leken er god. 

Anonymkode: 014a0...a5e

Skrevet

Jeg er jo litt redd for netyopp det. Og derfor spør jeg ikke legen om pf....jeg fårved behov av min far. Som er sykepleier og har klasehodepine. Han får bokser med 100 stk pf. Dersom jeg får med han blIr det nÅr HAN  bestemmer. Blir mye mye mindre enn om jeg hadde 20 pf liggende her hjemme. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er jo litt redd for netyopp det. Og derfor spør jeg ikke legen om pf....jeg fårved behov av min far. Som er sykepleier og har klasehodepine. Han får bokser med 100 stk pf. Dersom jeg får med han blIr det nÅr HAN  bestemmer. Blir mye mye mindre enn om jeg hadde 20 pf liggende her hjemme. 

Så da lyver du til han om at du har migrene for å få det da?

Skrevet

Du oppfører deg som en rusavhengig. Du lyver til din far for å få han til å lange til deg. Du lyver om årsak og du lyver om hvor mye du bruker. Og du tar tablettene bare for å bli ruset. Og på toppen av alt så fraskriver du deg ALT ansvar ved å si at du bare får når din far bestemmer - dvs. du prøver å unnskylde ditt eget rusproblem ved at din far godkjenner det (selv om han ikke vet at du tar dem bare for rusen sin del og at du tar dem i altfor høye doser).

Om du ikke slutter med dette umiddelbart så risikerer du langt større problemer. Normaldosering er 1-2 tabletter. Får du i deg for mye paracett så er det også problematisk for leveren din.

Snakk med faren din, fortell ham at han ikke lenger kan gi deg tabletter fordi du bruker dem når du ikke har behov for dem for smerter. Og snakk med legen din - du har allerede et rusproblem, det kan bli langt verre om legen din ikke er oppmerksom på det.

Anonymkode: 0a622...73d

Skrevet

Er det 1-2 ganger i året, vært det de siste 10 årene.. Pytt, pytt, du har kontroll. Ingen umiddelbar grunn til å slutte. Har det tatt seg kraftig opp i løpet av kort tid, da hadde jeg heller taklet migrene- smertene, enn å risikere å bli avhengig.. 

Skrevet

3 PF i slengen er for mye paracetamol! Du bør ta maks 2 om gangen og INGEN dersom du faktisk ikke har (sterke) smerter! Du risikerer å bli avhengig og etter hvert prøve og trenge sterkere saker. Når du e roligere med migrenen, vil ikke PF lenger ha god nok effekt. Du tenker kanskje ar du har kontroll nå, ken det høres ikke slik ut! Og det utvikler seg før du aner det og det kanskje er for sent. Slutt nå!

Anonymkode: 198d6...d06

Skrevet

3 PF i slengen er for mye paracetamol! Du bør ta maks 2 om gangen og INGEN dersom du faktisk ikke har (sterke) smerter! Du risikerer å bli avhengig og etter hvert prøve og trenge sterkere saker. Når du e roligere med migrenen, vil ikke PF lenger ha god nok effekt. Du tenker kanskje ar du har kontroll nå, ken det høres ikke slik ut! Og det utvikler seg før du aner det og det kanskje er for sent. Slutt nå!

På hvilket grunnlag kan du si at det er for mye paracetamol? 

Skrevet
2 minutter siden, Evablaum skrev:

På hvilket grunnlag kan du si at det er for mye paracetamol? 

På hvilket grunnlag? Tja, fordi en PF inneholder 400 mg? 3 stk i slengen blir 1200 mg eller 1,2 g. Man skal ikke ta mer enn 1g/1000mg om gangen og ikke mer enn 4g/4000mg i døgnet. Det er skadelig, spesielt for leveren.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På hvilket grunnlag? Tja, fordi en PF inneholder 400 mg? 3 stk i slengen blir 1200 mg eller 1,2 g. Man skal ikke ta mer enn 1g/1000mg om gangen og ikke mer enn 4g/4000mg i døgnet. Det er skadelig, spesielt for leveren.

Hvem er "man"?

Tror du en engangsdose 1 200 mg paracetamol er farlig for en voksen person? Tror du det skader leveren? 

Hvor har du døgndose 4 gram Paracet fra?

Endret av Evablaum
Skrevet
14 minutter siden, Evablaum skrev:

Hvem er "man"?

Tror du en engangsdose 1 200 mg paracetamol er farlig for en voksen person? Tror du det skader leveren? 

Hvor har du døgndose 4 gram Paracet fra?

Hvorfor krangler du på hvem "man" er? Du skjønner ikke betydningen av det? For å presisere litt så er maksdosen for enkelte pasientgrupper lavere. Jeg har det fra studiet mitt og f.eks fra felleskatalogen. Nå høres det ikke ut som det er en engangsepisode hvor Hi tar tre PF. Du oppfordrer jo også til å fortsette med det, noe jeg synes er drøyt. Så ja, det kan absolutt skade leveren på sikt. Jeg påstår ikke at hun får leversvikt etter én gang med 1200 mg paracetamol, men der er absolutt ikke bra. Nå er det ikke bare pga paraceten hun bør slutte med det forbruket sitt.

Skrevet

Hvorfor krangler du på hvem "man" er? Du skjønner ikke betydningen av det? For å presisere litt så er maksdosen for enkelte pasientgrupper lavere. Jeg har det fra studiet mitt og f.eks fra felleskatalogen. Nå høres det ikke ut som det er en engangsepisode hvor Hi tar tre PF. Du oppfordrer jo også til å fortsette med det, noe jeg synes er drøyt. Så ja, det kan absolutt skade leveren på sikt. Jeg påstår ikke at hun får leversvikt etter én gang med 1200 mg paracetamol, men der er absolutt ikke bra. Nå er det ikke bare pga paraceten hun bør slutte med det forbruket sitt.

Hvordan klarer du å tolke innlegget til hi til at vedkommende tar 3 pf, flere ganger i løpet av et døgn? Og nei, det er absolutt ikke pga av paraceten at hun bør revurdere sitt forbruk av pf nei.. 

Skrevet
1 minutt siden, Evablaum skrev:

Hvordan klarer du å tolke innlegget til hi til at vedkommende tar 3 pf, flere ganger i løpet av et døgn? Og nei, det er absolutt ikke pga av paraceten at hun bør revurdere sitt forbruk av pf nei.. 

Hvordan klarer du å tolke mitt innlegg? Jeg har ikke sagt at hun tar 3 stk flere ganger i løpet av ett døgn, men at det ikke er et engangstilfelle. Hi skriver selv at 3 PF er det eneste som hjelper. I tillegg har hun FLERE ganger tatt 3 stk bare for å kjenne på rusen.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer du å tolke mitt innlegg? Jeg har ikke sagt at hun tar 3 stk flere ganger i løpet av ett døgn, men at det ikke er et engangstilfelle. Hi skriver selv at 3 PF er det eneste som hjelper. I tillegg har hun FLERE ganger tatt 3 stk bare for å kjenne på rusen.

Og selv om hun har tatt 3 pf FLERE ganger, så betyr det ikke at hun har tatt 3 pf flere ganger i løpet av et DØGN. Da faller argumentet ditt med at det er for mye paracetamol helt bort.. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gir inntil 2 gr i førstedose til opr pasienter eller 40 mg/kg. Hvis hun ikke gjentar dosen flere ganger om dagen så er det ingen fare. 

Anonymkode: 36979...6e9

Skrevet
18 minutter siden, Evablaum skrev:

Og selv om hun har tatt 3 pf FLERE ganger, så betyr det ikke at hun har tatt 3 pf flere ganger i løpet av et DØGN. Da faller argumentet ditt med at det er for mye paracetamol helt bort.. 

Nei, for hun bør fortsatt ikke overskride 1 g som enkeltdose.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi gir inntil 2 gr i førstedose til opr pasienter eller 40 mg/kg. Hvis hun ikke gjentar dosen flere ganger om dagen så er det ingen fare. 

Du er totalt uprofesjonell når du skriver det du skriver her - at det ikke er noen fare.

1. Du ikke His helsehistorie og kan derfor ikke avgjøre hvor store doser Hi kan tåle uten helserisiko.

2. Det stor forskjell på å gi en stor dose til en inneliggende pasient under overvåkning, hvor helsehistorikk er kjent, enn at en person tar så sterke medisiner i så høy dose uten at legen hennes en gang vet om det.

3. Hi innrømmer at hun tar så høy dose for å få rusen det gir henne, og det i seg selv burde få deg som påstått helsepersonell til å se store fareskilt i His mediakamentbruk.

Du er en fare for andre når du kommer med så unyanserte uttalelser som du gjør her!

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er totalt uprofesjonell når du skriver det du skriver her - at det ikke er noen fare.

1. Du ikke His helsehistorie og kan derfor ikke avgjøre hvor store doser Hi kan tåle uten helserisiko.

2. Det stor forskjell på å gi en stor dose til en inneliggende pasient under overvåkning, hvor helsehistorikk er kjent, enn at en person tar så sterke medisiner i så høy dose uten at legen hennes en gang vet om det.

3. Hi innrømmer at hun tar så høy dose for å få rusen det gir henne, og det i seg selv burde få deg som påstått helsepersonell til å se store fareskilt i His mediakamentbruk.

Du er en fare for andre når du kommer med så unyanserte uttalelser som du gjør her!

Det er nok kodeindosen som er problemet her og rusen det gir henne. Ikke paracetdosen. Hun har fått skrevet ut pf av fastlegen tidligere, da hadde hun iallefall ikke leversvikt. Og antageligvis tar hun det ikke hver dag ettersom hun må spørre faren sin om tabletter. Han er spl og vet at det ikke skal gis til noen med leversvikt. Regner med at han ikke deler ut 10 TBL i døgnet til HI.  Vi overvåker ikke pasienter etter 1,5 gram Paracet. Paracet er stort sett levertoxisk etter stort forbruk over lang tid eller alt for stor engangsdose. 4 gram daglig ansees som trygt ( noen står på det i mnd og år). 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok kodeindosen som er problemet her og rusen det gir henne. Ikke paracetdosen. Hun har fått skrevet ut pf av fastlegen tidligere, da hadde hun iallefall ikke leversvikt. Og antageligvis tar hun det ikke hver dag ettersom hun må spørre faren sin om tabletter. Han er spl og vet at det ikke skal gis til noen med leversvikt. Regner med at han ikke deler ut 10 TBL i døgnet til HI.  Vi overvåker ikke pasienter etter 1,5 gram Paracet. Paracet er stort sett levertoxisk etter stort forbruk over lang tid eller alt for stor engangsdose. 4 gram daglig ansees som trygt ( noen står på det i mnd og år). 

Men faren vet ikke at hun har begynt å bruke det kun for rusens skyld. Det kan også virke som om hun bruker to andre medisiner mot migrene, og at når de ikke virker så tar hun i tillegg denne store dosen. Når legen hennes tidligere har skrevet ut paralgin forte til henne har det nok ikke vært for å bruke så store doser og heller ikke for at hun skal bruke dem for å ruse seg, slik hun her innrømmer å gjøre.

Det at faren hennes er sykepleier har egentlig ikke så mye med saken å gjøre. Han har nok ikke oversikt over alt annet hun bruker, helhetshelsen hennes. Og jeg er overbevist om at hvis han visste at hun bruker det mer som rus enn som smertestillende, da hadde han også nektet henne dette. Det er helt tydelig at han ikke vet hvordan hans datter bruker tablettene. Det er uansett uforsvarlig av ham å stadig gi henne av egne medisiner.

Uansett er det uansvarlig av deg å påstå at det ikke er farlig for HI å ta disse dosene - spesielt fordi hun har innrømmet at det er rusen hun liker med dem.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står ingenting om at hun har fått PF av fastlegen sin, kun av faren. Faren vet nok heller ikke alt om hennes helsetilstand selv om han er faren og sykepleier. Dersom noen skal ta mer enn anbefalt dose, bør det avgjøres/vurderes av en lege som behandler pasienten og dermed kjenner sykehistorien og har ansvaret. Anonyme på et forum bør på ingen måte oppfordre ukjente til dette.

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du skal være veldig forsiktig med å bagatellisere dette, for det er helt tydelig at hi har et problem. Det du nå gjør, er å fortelle hi at dette er ufarlig

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du skal være veldig forsiktig med å bagatellisere dette, for det er helt tydelig at hi har et problem. Det du nå gjør, er å fortelle hi at dette er ufarlig

At hi tar 1,2 gram Paracet er IKKE FARLIG. At hi derimot bruker PF, for å få i seg 90 mg kodein for rusens skyld kan potensielt føre til avhengighet. 

Skrevet
7 minutter siden, Evablaum skrev:

At hi tar 1,2 gram Paracet er IKKE FARLIG. At hi derimot bruker PF, for å få i seg 90 mg kodein for rusens skyld kan potensielt føre til avhengighet. 

Men det er ikke det som er poenget, poenget er at hi bruker de til å ruse seg. Det er ikke hennes tabletter en gang

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...