Gå til innhold

Respekter helligdagsfreden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt ute i går og hørte både motorsag i det fjerne og plenklipping hos naboer. Tanken slo meg ikke å ringe 112 😂 Nei, litt "støy" må vi da tåle. Hverdagen er så hektisk at jeg forstår at man må utnytte fritiden. 

Skulle det være seg at en hadde stått med lift som pep fra 07-23, eller annen ekstrem støy så hadde jeg kanskje gått bort å gitt utrykk for at det var litt mye. Men litt "fiksing" i et par timer må da være lov?! 

Jeg får mest krampe av de som ringer operasjonssentralen for å klage, istedenfor å faktisk ha "baller" til å snakke med folk. (Nei fysj, konfrontasjon er ubehagelig 😏) Det er vel de samme som klager over at politiet har så lang utrykningstid, og ikke er der når ting er alvorlig. (Nei, fordi de må snakke med naboen din som klipper hekken fordi du ikke har ryggrad til å ordne opp selv 😏) 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke bråke mye for å dekke til hullet frem til neste virkedag. Du har ikke lov til å bytte hele taket.

Nå kverulerer du bare.

Anonymkode: f09a0...355

Spørs hvor hullet er. Jeg sa ikke at man skal bytte hele taket. Men har du en løsning på hvordan man dekker til hullet uten å banke inn en eneste spiker?

Anonymkode: a9c63...64d

Skrevet
3 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Satt ute i går og hørte både motorsag i det fjerne og plenklipping hos naboer. Tanken slo meg ikke å ringe 112 😂 Nei, litt "støy" må vi da tåle. Hverdagen er så hektisk at jeg forstår at man må utnytte fritiden. 

Skulle det være seg at en hadde stått med lift som pep fra 07-23, eller annen ekstrem støy så hadde jeg kanskje gått bort å gitt utrykk for at det var litt mye. Men litt "fiksing" i et par timer må da være lov?! 

Jeg får mest krampe av de som ringer operasjonssentralen for å klage, istedenfor å faktisk ha "baller" til å snakke med folk. (Nei fysj, konfrontasjon er ubehagelig 😏) Det er vel de samme som klager over at politiet har så lang utrykningstid, og ikke er der når ting er alvorlig. (Nei, fordi de må snakke med naboen din som klipper hekken fordi du ikke har ryggrad til å ordne opp selv 😏) 

Sikkert de samme som melder foreldre til barnevernet fordi barnet har nugatti på brødskiva :D 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ateister kan vel bråke så mye de vil? De respekterer ikke kristne på alle andre områder, så... 

Hvorfor bryr du deg? Du tror ikke engang. Du skal bare karre til deg alle godene.

Fri på helligdager bør være forbeholdt de som tror og som aktivt GÅR I KIRKEN.

Anonymkode: 2b1c6...020

Jada, selvfølgelig. Du er skikkelig konsekvent da, det skal du ha. Samme argumentasjon i enhver tråd hvor det på noe vis kan passe å klage på de som ikke er kristne. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ateister kan vel bråke så mye de vil? De respekterer ikke kristne på alle andre områder, så... 

Hvorfor bryr du deg? Du tror ikke engang. Du skal bare karre til deg alle godene.

Fri på helligdager bør være forbeholdt de som tror og som aktivt GÅR I KIRKEN.

Lar meg alltid fascinere over "kristne" som ikke har tatt til seg et snev av hva Jesus stod for🙄

Anonymkode: 5343a...552

Skrevet
9 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jada, selvfølgelig. Du er skikkelig konsekvent da, det skal du ha. Samme argumentasjon i enhver tråd hvor det på noe vis kan passe å klage på de som ikke er kristne. 

Jeg er litt enig der altså. Mange muslimer får pauser for å be og fri på enkelte helligdager av arbeidsgiveren sin. Fordi det er viktig for dem. Å ha en ekstra dag der man sitter på ræva når man allerede jobber minst av alle i Europa, uten å bruke dagen til det den er ment, synes jeg ikke noe om. Jeg hadde masse å gjøre på jobb i går, men fikk ikke gjort det fordi det var helligdag. Og i dag er jeg hjemme med sykt barn - det vil si at på mandag blir det rotterace uten like, fordi jeg gikk glipp av to arbeidsdager. Jeg skulle gjerne ha vært på jobb både i går og i pinsen. Er jo nesten så ille at annenhver dag i mai er helligdag/offentlig høytidsdag av en eller annen grunn.

Men så lenge det er vedtatt at det er offentlig fridag/helligdag, gjelder den for alle. Så selv om jeg ikke synes noe om det, kan jeg ikke diktere hva folk skal bruke dagen på. Alle er like for loven.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lov om helligdager og helligdagsfred har kristent formålsparagraf, der det står at freden må holdes av hensyn til det "gudstjenestelige liv" OG allmennfreden. I § 3 står følgende:

"På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet".

I forarbeidene til bestemmelsen sies følgende:

"Vernet om den alminnelige freden består i et støyforbud. Det skal mye til for å karakterisere en larmende virksomhet som utilbørlig, men det sies i Ot.prp. nr. 84 (1993-94) at forbudet etter omstendighetene vil kunne ramme f.eks. bruk av motorgressklipper og motorsag i bolig- og hyttestrøk." I forarbeidene sies det også at larmen regnes ikke for å være utilbørlig når man står overfor virksomhet som ikke kan utsettes. Det vil si at hvis dere har hatt sprekk i kloakkrøra, er det ikke nødvendig å flytte ut av huset i flere dager i påvente av vanlig arbeidsdag slik at rørlegger kan komme og fikse havariet. Det stilles også krav om at den "unødige larmen" i tiden som er vanlig for gudstjeneste må være i nærheten av en kirke og FAKTISK forstyrre gudstjenesten.

Så dere med klesvask kan rulle inn puppen først som sist. Klesvask bråker ikke, og man må kunne vaske klær i pinsen (skal vi la være å henge ut klær i 4-5 dager fordi noen ikke vil se underbuksene våre på klessnora?). Det må dreie seg om UTILBØRLIG larm. Det vil si at å grille ute med normal støynivå, henge opp klesvask og lignende STILLE aktiviteter er IKKE utilbørlig. Det er heller ikke utilbørlig at barn er ute på gata og hopper paradis, skravler, ler og sykler.

Godt å kjenne til regelverket sier jeg bare. Når man ikke kjenner til det, fremstår man bare som sær og dum. "Jeg vil ikke se naboens klesvask, derfor driver jeg og finner opp egne regler og prøver å overbevise alle andre at det er slik". LOL.

Har du fått veps i trusa siden du fekter vilt rundt deg? Det er ingen som har påstått at klesvask på snora er ulovlig, det er kun meg som uttrykker et fromt ønske om at folk kunne respektert gammel skikk på dette området, uten dermed  å ha noe håp om at det vil skje.

Skrevet

Jeg er av dem som er drittlei av at naboen bare MÅ kjøre på for full rulle så snart kalenderen viser en rød dag. Sånn har det vært i alle de årene vi har bodd i samme nabolag. Han er dessuten av dem som ikke løfter en finger de fleste hverdagsettermiddager, men på røde dager, da er det fullt kjør. 

I går orket vi ikke mer, og stakk rett og slett av. I hyttefeltet var det helt stille. Deilig. 

Norges Lover gjelder forøvrig for alle som bor i Norge, hvilket livssyn du har, er uinteressant. 

Anonymkode: 270fe...aa0

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sug lut er også ulogisk - hun mener at 17. mai er fridag for at man skal gå i tog. Men går ikke i kirka på helligdager, selv om helligdager er fridager for at man skal gå i kirka... Fint å velge og vrake som man vil altså :) Og i tillegg forlange at naboer ikke vasker klær. Noe så teit. Hvordan kan KLESVASK forstyrre utilbørlig?

Hva vet du om hva jeg gjør på helligdager, egentlig?

Skrevet
5 minutter siden, sug lut skrev:

Har du fått veps i trusa siden du fekter vilt rundt deg? Det er ingen som har påstått at klesvask på snora er ulovlig, det er kun meg som uttrykker et fromt ønske om at folk kunne respektert gammel skikk på dette området, uten dermed  å ha noe håp om at det vil skje.

Og der var vi like frekk som vanlig - er du alltid slik at du er dritufin mot dem som motsier det irl? Sånn som du snakker, snakker treåringen min (om mark og veps i trusa, bæsj og tiss - er ikke du for gammel for det?). Det er mye som er gammel skikk, men hvordan kan naboens klesvask plage deg? Sitter du og stirrer på naboens klessnor hele dagen og blir irritert?

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Hva er det som er så forferdelig ille med ÉN annerledesdag? Altså Kristi himmelfartsdag kommer ekstra, men hvorfor er det så innmari ille å ha én annerledesdag i uka? 

Livet er såpass travelt at vi trenger litt ro og fred innimellom, og et avbrekk. 

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg vet ingenting om hva du gjør på helligdager, men du skriver at du overhode ikke er troende. Da har du vel mest sannsynlig ingenting på en gudstjeneste å gjøre, med mindre det er bryllup/dåp/konfirmasjon/begravelse? Jeg bare husket tilbake til tråd om 17. mai og "plikt" til å gå i tog, der det var ytret en mening fra din side om at man ikke bør få fri hvis man ikke går i tog, for det var det dagen er ment til. Vel, helligdagsfreden er innført for å verne om det gudstjenestelige liv - den er ment for at folk skal ha freden over seg og delta i gudstjeneste.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og der var vi like frekk som vanlig - er du alltid slik at du er dritufin mot dem som motsier det irl? Sånn som du snakker, snakker treåringen min (om mark og veps i trusa, bæsj og tiss - er ikke du for gammel for det?). Det er mye som er gammel skikk, men hvordan kan naboens klesvask plage deg? Sitter du og stirrer på naboens klessnor hele dagen og blir irritert?

Da jeg bodde i byen, og i blokk, var det regler mot å henge ut klesvask på helligdager. Litt sært etter min vurdering, men synes allikevel ikke om å drite i de reglene man ikke liker. Da får man møte på generalforsamling og sørge for at reglene endres. 

Endret av Iiiiik
Skrevet
30 minutter siden, Iiiiik skrev:

Paranoid, much? Registrerte meg her for 14 dager siden.

Skrevet
Akkurat nå, Hercule Poirot skrev:

Hva er det som er så forferdelig ille med ÉN annerledesdag? Altså Kristi himmelfartsdag kommer ekstra, men hvorfor er det så innmari ille å ha én annerledesdag i uka? 

Livet er såpass travelt at vi trenger litt ro og fred innimellom, og et avbrekk. 

For det kommer alt for mange "annerledesdager", særlig i mai. Vi har akkurat hatt påska, så hadde vi 1. mai, der alminnelig skikk og bruk tilsier at man heller ikke bråker den dagen, så har vi himmelspretten og så har vi pinsen. I tillegg til alle søndagene. Livet er travelt ja, særlig hvis man har flere barn, og blir ikke mindre travelt av at det står en rød dag i kalenderen.

Skrevet
6 minutter siden, sug lut skrev:

Du sier at du ikke tror. 

Og at du hater kristendommen og alt den står for (nestekjærlighet osv)

Skrevet
1 minutt siden, Iiiiik skrev:

Da jeg bodde i byen, og i blokk, var det regler mot å henge ut klesvask på helligdager. Litt sært etter min vurdering, men synes allikevel ikke om å drite i de reglene man ikke liker. Da får man møte på generalforsamling og sørge for at reglene endres. 

Men da er det som sagt i vedtektene til blokka/borettslaget. Mange borettslag har sære regler, men man følger dem eller tar saken for domstolene hvis reglene er ulovlige og slår hardt ut over deg (blant annet har Høyesterett i flere dommer opphevet forbud mot kjæledyr i borettslag, forbud mot opptak av personer i husstand i leieforhold og så videre). De aller fleste i Norge bor ikke i borettslag, og da gjelder loven alene.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det kommer alt for mange "annerledesdager", særlig i mai. Vi har akkurat hatt påska, så hadde vi 1. mai, der alminnelig skikk og bruk tilsier at man heller ikke bråker den dagen, så har vi himmelspretten og så har vi pinsen. I tillegg til alle søndagene. Livet er travelt ja, særlig hvis man har flere barn, og blir ikke mindre travelt av at det står en rød dag i kalenderen.

Men hvorfor MÅ alt støyende arbeid på død og liv gjøres på de rød dagene? Hva med ettermiddager og lørdager? 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så utrolig vanskelig å forholde seg til lovverket jeg? Eller er det slik at hver og en skal selv få bestemme hvilken regler man vil følge? 

Bilen min går i 220 ergo slipper jeg å følge fartsgrensen. Jeg er alkoholiker derfor kan jeg kjøre i fylla. Siden jeg er prdofil er det heilt innafor at jeg har sex med små barn. Jeg er aldri syk ergo betaler jeg ikke skatt. Hagen min er for liten, derfor tar jeg halve tomta til naboen. Kona mi lager ikke god mat, dermed er det min rett å banke henne? Kari i 2 har dysleksi, jeg liker ikke Kari, ergo er ikke det mitt problem som lærer.

Regler er der av en grunn, hvem skal bestemme hvilken som skal følges eller ikke,..? 

Anonymkode: fc59d...0b3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så utrolig vanskelig å forholde seg til lovverket jeg? Eller er det slik at hver og en skal selv få bestemme hvilken regler man vil følge? 

Bilen min går i 220 ergo slipper jeg å følge fartsgrensen. Jeg er alkoholiker derfor kan jeg kjøre i fylla. Siden jeg er prdofil er det heilt innafor at jeg har sex med små barn. Jeg er aldri syk ergo betaler jeg ikke skatt. Hagen min er for liten, derfor tar jeg halve tomta til naboen. Kona mi lager ikke god mat, dermed er det min rett å banke henne? Kari i 2 har dysleksi, jeg liker ikke Kari, ergo er ikke det mitt problem som lærer.

Regler er der av en grunn, hvem skal bestemme hvilken som skal følges eller ikke,..? 

Anonymkode: fc59d...0b3

Regler er av en grunn og skal følges. Likevel er det patetisk å sammenligne gressklipping med vold, voldtekt av barn og kjøring i fylla. Apropos det at regler er av en grunn - konkubinatparagrafen gjaldt helt til 21. april 1972, likevel var det flust av samboere på slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-tallet, uten at disse ble puttet i fengsel. Enkelte lover er overleveringer fra fortiden. Tipper at loven om helligdagsfred snart vil fases ut nå som Norge ikke lenger har statskirke og er multikulturelt land. Men selvfølgelig, så lenge loven gjelder, må man følge den i henhold til det som står i loven.

Skrevet
7 minutter siden, Hercule Poirot skrev:

Men hvorfor MÅ alt støyende arbeid på død og liv gjøres på de rød dagene? Hva med ettermiddager og lørdager? 

Det MÅ ikke. Vanligvis. Eller vent, i år måtte vi faktisk bråke med muttertrekker på en helligdag i påska for å skifte over til vinterdekk igjen. Men selvfølgelig, vi skulle heller ha kjørt på sommerdekk med fare for seg selv og andre. Ikke alt kan utsettes til ettermiddager og lørdager. Derfor finnes det unntak i loven om at virksomheten som ikke kan utsettes er straffri.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ingenting om hva du gjør på helligdager, men du skriver at du overhode ikke er troende. Da har du vel mest sannsynlig ingenting på en gudstjeneste å gjøre, med mindre det er bryllup/dåp/konfirmasjon/begravelse? Jeg bare husket tilbake til tråd om 17. mai og "plikt" til å gå i tog, der det var ytret en mening fra din side om at man ikke bør få fri hvis man ikke går i tog, for det var det dagen er ment til. Vel, helligdagsfreden er innført for å verne om det gudstjenestelige liv - den er ment for at folk skal ha freden over seg og delta i gudstjeneste.

Veldig bra skrevet 👏👏👏

Anonymkode: 9a63f...f9b

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det MÅ ikke. Vanligvis. Eller vent, i år måtte vi faktisk bråke med muttertrekker på en helligdag i påska for å skifte over til vinterdekk igjen. Men selvfølgelig, vi skulle heller ha kjørt på sommerdekk med fare for seg selv og andre. Ikke alt kan utsettes til ettermiddager og lørdager. Derfor finnes det unntak i loven om at virksomheten som ikke kan utsettes er straffri.

Argh! Å måtte skifte dekk på bilen, en jobb som tar absolutt maks en halvtime, er ikke sammenlignbart med å prinsipielt starte motorsag, bygningssag, gravemaskin osv, senest kl 08 og holde det gående til langt ut på ettermiddagen hver eneste ekstra rød dag. 

Vi har en sånn i nabolaget. 1. mai, Kr. Himmelfartsdag, hele pinsen. Motorsag, bygningssag, gravemaskin. Til jul skal jeg skaffe meg et aggregat eller lignende, og sørge for at det starter kl 08 og går til kl 17, i alle fall, 1. og 2. juledag. 

Skrevet
1 minutt siden, Hercule Poirot skrev:

Argh! Å måtte skifte dekk på bilen, en jobb som tar absolutt maks en halvtime, er ikke sammenlignbart med å prinsipielt starte motorsag, bygningssag, gravemaskin osv, senest kl 08 og holde det gående til langt ut på ettermiddagen hver eneste ekstra rød dag. 

Vi har en sånn i nabolaget. 1. mai, Kr. Himmelfartsdag, hele pinsen. Motorsag, bygningssag, gravemaskin. Til jul skal jeg skaffe meg et aggregat eller lignende, og sørge for at det starter kl 08 og går til kl 17, i alle fall, 1. og 2. juledag. 

Sug lut har ikke snakket om å starte kl 8 og ha det gående hele døgnet, men om å i det hele tatt bråke eller henge klesvask på sånne dager. Loven gjelder både for en halvtimes jobb og for en jobb som tar hele døgnet. Skikkelig voksent av deg å plage alle de andre naboene hele jula, selv om det er EN nabo som bråker nå uten å ha behov for det. Da er du jo like ille.

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier at du ikke tror. 

Og at du hater kristendommen og alt den står for (nestekjærlighet osv)

Virkelig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...