Gå til innhold

Respekter helligdagsfreden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det er ikke sånn at du gjør som du vil og bråker som det passer deg. Gårsdagen var faktisk helligdag, og det betyr at du ikke har lov til å hamre, banke, bore, kjøre motorgressklipper på den puselete vesle ettmålstomta di eller kappe ved med motorsag. Personlig synes jeg ikke du trenger henge ut synlig  klesvask på søn- og helligdager heller, men hold nå i alle fall fred.

http://www.aftenposten.no/norge/Politiet-ber-folk-respektere-helligdagsfreden--over-20-klager-torsdag-621909b.html

Skrevet

Er du religiøs?

Anonymkode: 6a0fd...158

Skrevet

Enig. Er så deilig med litt ro i en hektisk og "effektiv" verden. Ingen dør av å utsette plenklipping en dag eller to. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du religiøs?

Trenger ikke være religiøs for å overholde Norges lover. Alle i Norge må overholde de.

Anonymkode: f09a0...355

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trenger ikke være religiøs for å overholde Norges lover. Alle i Norge må overholde de.

Men man bør være religiøs for å bry seg om dette.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet hvorfor det er hellig? Det handler alt om religion. Norges lover er basert på den kristne tro. 

Skjønner ikke helt hvorfor ikke humanetikere går etter alle kristelige helligdager og ikke kun jul og at msn ikke kan ha nissefest. 

Anonymkode: 63927...be5

Skrevet

Jeg er så enig!! Og jeg er så streng på det, til mannens store fortvilelse. Han tok med ungene og reiste igår, jeg reiste vekk til ei venninne... og når jeg kom hjem hadde gartneren vært her å klipt hekken!! Jeg ble så irritert! (Nei, vi har ikke egen gartner på lønningslisten, men en i familien er...) 

Attpåtil er nærmeste nabo prest, så jeg er skikkelig skikkelig flau!!!

Anonymkode: 593e2...232

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Er det bare religiøse som ikke liker bråk fra naboene i tide og utide?

Nei det er det ikke.

Skrevet

Du vet hvorfor det er hellig? Det handler alt om religion. Norges lover er basert på den kristne tro. 

Skjønner ikke helt hvorfor ikke humanetikere går etter alle kristelige helligdager og ikke kun jul og at msn ikke kan ha nissefest. 

Anonymkode: 63927...be5

Da var vi igang igjen. Sukk

Norges lover er for alle og selv om du hadde avskaffet all religion trenger vi noen dager som er lovstyrt med fred og ro siden som du ser er det mange idioter rundt om som kun tenker på seg selv.(er du en av de?)

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er godt med litt ro og fred innimellom, selv om jeg ikke er religiøs. Hvilke dager dette skjer på er i utgangspunktet likegyldig for meg, men nå er det nå helst på helligdagene muligheten er der, ettersom det står i loven.

Klesvask bryr jeg meg ikke om, men min henger godt skjult i kjelleren, så den plager ingen. ;)

Anonymkode: 81d26...82c

Skrevet

Ikke henge ut klær - seriøst?

vi bor på landet, og bøndene må jobbe når det er vær til det. Dermed var det bråk i går uansett, så jeg klippet gresset med god samvittighet (naboen også, og de begynte først). Jeg ser virkelig ikke problemet, hvorfor skal folk måtte stresse med å få gresset klipt sent fredag ettermiddag når man har fri en hel dag?

gressklipping er lyden av sommer synes jeg. Mer irriterende om naboen setter igang mens man spiser middag ute en ettermiddag, enn at man gjør det når hele dagen er fri. 

Anonymkode: 19bc5...ccb

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du religiøs?

Overhodet ikke.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke henge ut klær - seriøst?

vi bor på landet, og bøndene må jobbe når det er vær til det. Dermed var det bråk i går uansett, så jeg klippet gresset med god samvittighet (naboen også, og de begynte først). Jeg ser virkelig ikke problemet, hvorfor skal folk måtte stresse med å få gresset klipt sent fredag ettermiddag når man har fri en hel dag?

gressklipping er lyden av sommer synes jeg. Mer irriterende om naboen setter igang mens man spiser middag ute en ettermiddag, enn at man gjør det når hele dagen er fri. 

Anonymkode: 19bc5...ccb

Norges lover bryr seg ikke om hva du syns. 

Bøndene har søkt dispasansjon

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norges lover bryr seg ikke om hva du syns. 

Bøndene har søkt dispasansjon

Vi har ikke søkt dispensasjon. Det er gjort et unntak i loven om nødvendig arbeid som det meste arbeid på gårdene faller inn under.

Anonymkode: f1231...09f

Skrevet

Lov om helligdager og helligdagsfred har kristent formålsparagraf, der det står at freden må holdes av hensyn til det "gudstjenestelige liv" OG allmennfreden. I § 3 står følgende:

"På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet".

I forarbeidene til bestemmelsen sies følgende:

"Vernet om den alminnelige freden består i et støyforbud. Det skal mye til for å karakterisere en larmende virksomhet som utilbørlig, men det sies i Ot.prp. nr. 84 (1993-94) at forbudet etter omstendighetene vil kunne ramme f.eks. bruk av motorgressklipper og motorsag i bolig- og hyttestrøk." I forarbeidene sies det også at larmen regnes ikke for å være utilbørlig når man står overfor virksomhet som ikke kan utsettes. Det vil si at hvis dere har hatt sprekk i kloakkrøra, er det ikke nødvendig å flytte ut av huset i flere dager i påvente av vanlig arbeidsdag slik at rørlegger kan komme og fikse havariet. Det stilles også krav om at den "unødige larmen" i tiden som er vanlig for gudstjeneste må være i nærheten av en kirke og FAKTISK forstyrre gudstjenesten.

Så dere med klesvask kan rulle inn puppen først som sist. Klesvask bråker ikke, og man må kunne vaske klær i pinsen (skal vi la være å henge ut klær i 4-5 dager fordi noen ikke vil se underbuksene våre på klessnora?). Det må dreie seg om UTILBØRLIG larm. Det vil si at å grille ute med normal støynivå, henge opp klesvask og lignende STILLE aktiviteter er IKKE utilbørlig. Det er heller ikke utilbørlig at barn er ute på gata og hopper paradis, skravler, ler og sykler.

Godt å kjenne til regelverket sier jeg bare. Når man ikke kjenner til det, fremstår man bare som sær og dum. "Jeg vil ikke se naboens klesvask, derfor driver jeg og finner opp egne regler og prøver å overbevise alle andre at det er slik". LOL.

Anonymkode: a9c63...64d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke søkt dispensasjon. Det er gjort et unntak i loven om nødvendig arbeid som det meste arbeid på gårdene faller inn under.

Det er vel det som er den følgende passusen i forarbeidene om at loven ikke gjelder hvis man står overfor virksomhet som ikke kan utsettes - hvis avlinger dør fordi man ikke får kjørt maskiner på grunn av helligdagen, gjelder ikke loven - man trenger ikke å søke disp :)

Skrevet

Ok😃 Dette unntaket gjelder ikke alle oss andre og vi må forholde oss til de lovene som gjelder oss.

Skrevet

Ok😃 Dette unntaket gjelder ikke alle oss andre og vi må forholde oss til de lovene som gjelder oss.

Joda, det gjelder også absolutt alle andre som har en virksomhet som bråker, som ikke kan utsettes. Har du hull i taket som det renner vann gjennom, MÅ du fikse hullet på helligdagen hvis det er meldt høljeregn dagen etter - det er virksomhet som ikke kan utsettes.

Skrevet

Lov om helligdager og helligdagsfred har kristent formålsparagraf, der det står at freden må holdes av hensyn til det "gudstjenestelige liv" OG allmennfreden. I § 3 står følgende:

"På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet".

I forarbeidene til bestemmelsen sies følgende:

"Vernet om den alminnelige freden består i et støyforbud. Det skal mye til for å karakterisere en larmende virksomhet som utilbørlig, men det sies i Ot.prp. nr. 84 (1993-94) at forbudet etter omstendighetene vil kunne ramme f.eks. bruk av motorgressklipper og motorsag i bolig- og hyttestrøk." I forarbeidene sies det også at larmen regnes ikke for å være utilbørlig når man står overfor virksomhet som ikke kan utsettes. Det vil si at hvis dere har hatt sprekk i kloakkrøra, er det ikke nødvendig å flytte ut av huset i flere dager i påvente av vanlig arbeidsdag slik at rørlegger kan komme og fikse havariet. Det stilles også krav om at den "unødige larmen" i tiden som er vanlig for gudstjeneste må være i nærheten av en kirke og FAKTISK forstyrre gudstjenesten.

Så dere med klesvask kan rulle inn puppen først som sist. Klesvask bråker ikke, og man må kunne vaske klær i pinsen (skal vi la være å henge ut klær i 4-5 dager fordi noen ikke vil se underbuksene våre på klessnora?). Det må dreie seg om UTILBØRLIG larm. Det vil si at å grille ute med normal støynivå, henge opp klesvask og lignende STILLE aktiviteter er IKKE utilbørlig. Det er heller ikke utilbørlig at barn er ute på gata og hopper paradis, skravler, ler og sykler.

Godt å kjenne til regelverket sier jeg bare. Når man ikke kjenner til det, fremstår man bare som sær og dum. "Jeg vil ikke se naboens klesvask, derfor driver jeg og finner opp egne regler og prøver å overbevise alle andre at det er slik". LOL.

Jeg er ikke den som har nevnt klesvask, men borettslaget vårt og de rundt har dette forbudet om klesvask.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det gjelder også absolutt alle andre som har en virksomhet som bråker, som ikke kan utsettes. Har du hull i taket som det renner vann gjennom, MÅ du fikse hullet på helligdagen hvis det er meldt høljeregn dagen etter - det er virksomhet som ikke kan utsettes.

Trenger ikke bråke mye for å dekke til hullet frem til neste virkedag. Du har ikke lov til å bytte hele taket.

Nå kverulerer du bare.

Skrevet

Her på hyttefeltet var det mange som bråket i går, men jeg gikk meg en tur og klippet heller plenen i dag. 

Anonymkode: 96059...954

Skrevet

Hadde du vært naboen min luten hadde jeg henge alle trusene mine til tørk i ditt åsyn. 

Ikke rart det er krig om klesvask provoserer. 

Anonymkode: 39913...50b

Skrevet

Ateister kan vel bråke så mye de vil? De respekterer ikke kristne på alle andre områder, så... 

Hvorfor bryr du deg? Du tror ikke engang. Du skal bare karre til deg alle godene.

Fri på helligdager bør være forbeholdt de som tror og som aktivt GÅR I KIRKEN.

Anonymkode: 2b1c6...020

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke den som har nevnt klesvask, men borettslaget vårt og de rundt har dette forbudet om klesvask.

Men da er det et forbud i vedtektene. Ellers kan man ikke kreve det. På samme måte som dyrehold kan være forbudt i vedtektene, samtidig som man ikke kan kreve at naboen ikke har dyr når man bor i boligfelt med eneboliger.

Sug lut er også ulogisk - hun mener at 17. mai er fridag for at man skal gå i tog. Men går ikke i kirka på helligdager, selv om helligdager er fridager for at man skal gå i kirka... Fint å velge og vrake som man vil altså :) Og i tillegg forlange at naboer ikke vasker klær. Noe så teit. Hvordan kan KLESVASK forstyrre utilbørlig?

Skrevet

Jeg er ikke troende og gjør hva jeg vil i hagen min når jeg har fri. Alminnelig støy som gressklipper er da helt normalt på en himmelsprett. Det er jo knapt noen som aner hvorfor vi har fri i utgangspunktet. 

Om noen har problemer med det får de anmelde meg, det kunne ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: 9a63f...f9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...