Gå til innhold

får man kjøpt sele til å ha i seng når baby skal sove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hi her.

Jeg skjønner jo at ungen må få røre på seg og det gjør hun hele dagen ellers. Akkurat nå står hun i senga og roper, jeg har stått utenfor rommet og gått inn hver gang nå når jeg ser hun reiser seg. Hun gnir seg i øynene og er stuptrøtt, men klarer ikke å roe seg. 

Da vil jeg ha fasiten som så mange har her hvordan hun skal roe seg alene? Jeg går inn, stryker på hun, legger seg på siden, 2 sekunder så er hun oppe på beina igjen. Hvor lenge skal man holde på med å få de til å sove dupper? Hun skal ha mat om ikke lenge og. Man skal jo ikke droppe dupper får man høre, da er man dårlig mor som ikke får barnet sitt til å sove. Vel, la hun ca 0930 og like våken, men stup trøtt. Tar jeg hun opp så har jeg jo "tapt", hvis de skjønner sånt. Teiper snart ungen med gaffateip. Altså, det var bare tull.

Hi

Anonymkode: ebf45...3bc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de kan ikke kveles i selen. For det første fordi den ikke er i nærheten av barnets hals, og for det andre fordi barnet ikke kan snu seg rundt...

Selen til en sovepose ser ikke ut som de om brukes i bil/ vogn.

Anonymkode: c0d01...b07

Visst kan de det! 

Anonymkode: dd668...faf

Skrevet

Yes, hun har sovnet. Tok meg bare 1 time og 10 min. Så da får vi se hvor lenge hun sover da. Så er det pån igjen neste dupp😥

Hi

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Yes, hun har sovnet. Tok meg bare 1 time og 10 min. Så da får vi se hvor lenge hun sover da. Så er det pån igjen neste dupp😥

Hi

Ut og kjøp pose. Dette er ikke kjekt for hverken henne eller deg. Hun blir jo helt utslitt, stakkar. God søvn er jo så viktig for å få en god dag. 

Skrevet

Ja, lurer på det altså, ihvertfall prøve og se om det fungere. Har jo ikke planer om å verken være slem eller kvele den lille babyen min, vil jo det beste, og søvn trenger hun som alle andre.

Hi

Skrevet
4 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Lar du barnet ligge i 5-10 min å gråte uten å gå inn? Det er jo vannvittig, hva lærer det barnet da? At mor og far ikke bryr seg. 10 min med hikstegråt er lenge! 

Både hos oss og andre som har svart i tråden er det å være festet i sengen nok til at de ikke prøver å reise seg engang, de vet at de har sele på og at det ikke går og dermed finner de roen raskere. 

Og at det er mer nødvendig med sele i vogn og bil er noe vi vet, men opplevelsen for barnet er jo den samme. Det eneste det vet er at det har sele på seg, grunnen er irrelevant 

Og om du orker å lese andre svar vil du se at rådet går ut på å løsne selen når barnet sover, altså ikke at den er på hele natten - det tenker jeg også er utrygt mtp at de muligens må raskt opp av sengen. 

Nei, hvis det er snakk om hikstegråt venter jeg ikke så lenge. Hvis det er sutregråt og av og på venter jeg 5-10 minutter. Men ofte når han gråter, fortsetter han å gråte når jeg tar han opp og prøver å bysse og vrir seg mot døra. Jeg vet jo da at det ikke feiler han noe annet enn at han ikke vil legge seg.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de kan ikke kveles i selen. For det første fordi den ikke er i nærheten av barnets hals, og for det andre fordi barnet ikke kan snu seg rundt...

Selen til en sovepose ser ikke ut som de om brukes i bil/ vogn.

Anonymkode: c0d01...b07

Selvfølgelig kan barn kveles hvis man begynner å putte stropper i senga og binde fast barnet. Hvis barnet vrir seg mye og lenge nok, garanterer jeg at stroppene ikke holder seg der de skal. Retningslinjene for å sove trygt og forhindre krybbedød sier at det ikke skal være noe annet i senga enn madrassen og babyen. De leke vi har kjøpt som har korte stropper (ca 10 cm), har en advarsel om at man ikke skal bruke noe ekstra hyssing eller stropper for å feste leken på sengen for å forhindre kvelning.

(Men selvfølgelig putter vi ikke leker i senga hans uansett da).

Skrevet
3 timer siden, Hercule Poirot skrev:

Wow! Det må være fantastisk å eie fasiten!

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg en smule livserfaring før du påberoper deg fasit. Livet er sjelden svart/hvitt. 

Så fantastisk at du vet hvor mye livserfaring en fremmed person i et forum har da. Dyktig du.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser jeg har fått forskjellige svar her, takk for det☺

I går kveld holdt hun på time, men sov hele natten uten å reise seg opp, så det var godt.

Nå har jeg prøvd å legge hun i ca 40 min, med det samme styret, bare snur seg med en gang jeg legger hun og reiser seg opp. Så har vært oppe x antall ganger, for hun klarer fortsatt ikke å sette seg ned igjen selvom noen påstod det lenger oppi her, hun klarer heller ikke å snu seg fra mage til rygg igjen og blir sint siden hun ikke liker å sove på magen, barn er forskjellige. 

Når jeg nå har snudd hun legger hun seg til rette på siden og lukker øynene, men etter 3 sekunder snur hun seg.

Vi har rutiner og har hatt det hele tiden, så det er vel en liten periode får jeg håpe.

Spørsmålet var bare om det fantes pose med seler, så kan jeg selv avgjøre om jeg skal kjøpe det eller ikke. Babyen må jo sove på dagtid. Så i en annen tråd her at man måtte få babyen til å sove dupp eller så var man "slem", dette måtte bare du som voksen bestemme, også er man en slem mor hvis man vil prøve noe som kanskje får babyen til å sove. Ikke lett å få til ting da.

Uansett, takk for alle svar☺

Hi

8 mnd gammel og kan ikke snu seg? Det er ikke normalt. Har du snakket med legen om dette? 

Skrevet
4 minutter siden, Pobie skrev:

Nei, hvis det er snakk om hikstegråt venter jeg ikke så lenge. Hvis det er sutregråt og av og på venter jeg 5-10 minutter. Men ofte når han gråter, fortsetter han å gråte når jeg tar han opp og prøver å bysse og vrir seg mot døra. Jeg vet jo da at det ikke feiler han noe annet enn at han ikke vil legge seg.

Men det er dette du ikke skjønner, tror jeg.

Hverken hi eller jeg snakker om unger som sutrer litt og som snur seg rundt i sengen. Vi snakker om unger som ramskriker, som spretter opp i det sekundet man legger det ned samme hvor mange ganger man gjør det, som ikke klarer å legge seg ned og finne søvnen før det er så utslitt av gråt at det nærmest kollapser. 

Hvorfor er det snillere og mer humant å la barnet kjempe til det kollapser enn å hjelpe det med å finne roen ved at det vet at det ikke klarer å reise seg og dermed gir opp før det har prøvd. 

Det var en over her som fortalte at fra å bruke 3-4 timer på legging uten pose så brukte de nå max 30 min på legging. Kan du mene at dette ikke er bedre for barnet? 

Min erfaring er at man faktisk kan kutte selene etter en stund, det holder å ta på posen fordi de forbinder den med søvn og ro. 

Skrevet
5 minutter siden, Pobie skrev:

8 mnd gammel og kan ikke snu seg? Det er ikke normalt. Har du snakket med legen om dette? 

Jøss! Du er i slaget i dag?

Skrevet
2 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Men det er dette du ikke skjønner, tror jeg.

Hverken hi eller jeg snakker om unger som sutrer litt og som snur seg rundt i sengen. Vi snakker om unger som ramskriker, som spretter opp i det sekundet man legger det ned samme hvor mange ganger man gjør det, som ikke klarer å legge seg ned og finne søvnen før det er så utslitt av gråt at det nærmest kollapser. 

Hvorfor er det snillere og mer humant å la barnet kjempe til det kollapser enn å hjelpe det med å finne roen ved at det vet at det ikke klarer å reise seg og dermed gir opp før det har prøvd. 

Det var en over her som fortalte at fra å bruke 3-4 timer på legging uten pose så brukte de nå max 30 min på legging. Kan du mene at dette ikke er bedre for barnet? 

Min erfaring er at man faktisk kan kutte selene etter en stund, det holder å ta på posen fordi de forbinder den med søvn og ro. 

Nå visste ikke jeg at det var snakk om å fjerne stroppene så snart babyen har sovnet. Da blir det noe helt annet, så lenge stroppene fjernes helt fra sengen slik at babyen ikke får tak i dem hvis h*n våkner midt på natten.

Skrevet
3 minutter siden, Pobie skrev:

Nå visste ikke jeg at det var snakk om å fjerne stroppene så snart babyen har sovnet. Da blir det noe helt annet, så lenge stroppene fjernes helt fra sengen slik at babyen ikke får tak i dem hvis h*n våkner midt på natten.

Det er nevnt flere ganger i tråden. 

Skrevet
5 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det er nevnt flere ganger i tråden. 

Jeg leste ikke alle svarene før jeg svarte.

Skrevet
1 time siden, Pobie skrev:

Altså, jeg er ikke bekymret for det i det hele tatt. Hun krabber, reiser seg opp etter ting, åler seg og snur seg fra rygg til mage, men ikke fra mage til rygg igjen. Hva er det som ikke er normalt med det? Jeg har 2 barn fra før av så føler meg trygg på ting. 

Men de hadde ikke dette "problemet" med de når det gjaldt soving, det var det som var spørsmålet.

Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, jeg er ikke bekymret for det i det hele tatt. Hun krabber, reiser seg opp etter ting, åler seg og snur seg fra rygg til mage, men ikke fra mage til rygg igjen. Hva er det som ikke er normalt med det? Jeg har 2 barn fra før av så føler meg trygg på ting. 

Men de hadde ikke dette "problemet" med de når det gjaldt soving, det var det som var spørsmålet.

Hi

Synes det virker veldig rart at hun ikke kommer seg noen vei hvis hun ligger på magen. Hvis hun kan krype og sette seg opp, da burde hun jo kunne bruke armene til å løfte seg opp på alle fire eller sittende? Nå er jeg mer nysgjerrig enn noe annet - ble hun lagt på magen da hun var liten?

Skrevet
2 minutter siden, Pobie skrev:

Synes det virker veldig rart at hun ikke kommer seg noen vei hvis hun ligger på magen. Hvis hun kan krype og sette seg opp, da burde hun jo kunne bruke armene til å løfte seg opp på alle fire eller sittende? Nå er jeg mer nysgjerrig enn noe annet - ble hun lagt på magen da hun var liten?

Hun klarer ikke å rulle tilbake fra mage til rygg. Ja, hun står på alle fire, krabber osv, men legger seg ikke tilbake på rygg for å sove f.eks. Og hun vil ikke sove på magen. Ja, hun lå mye på magen når hun var liten.

Noe mer du vil vite?

Hi

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun klarer ikke å rulle tilbake fra mage til rygg. Ja, hun står på alle fire, krabber osv, men legger seg ikke tilbake på rygg for å sove f.eks. Og hun vil ikke sove på magen. Ja, hun lå mye på magen når hun var liten.

Noe mer du vil vite?

Hi

Ja, jeg vil gjerne vite når hun står opp om morgenen, når du legger henne for kvelden, hvor ofte og hvor lenge hun sover på dagtid, og hvilken leggerutine dere har?

Skrevet
På ‎25‎.‎05‎.‎2017 den 23.30, Mumua skrev:

Da har du ikke opplevd barn som står hylende i senga 3-4 timer hver kveld uansett hva man gjør (inkl forsøk på samsoving), eller som våkner og ikke klarer å sovne igjen fordi de reiser seg opp i søvne. For de av oss foreldre som i nesten 1 år har brukt 3-4 timer på legging hver kveld som innebærer at både foreldre og barn gråter av fortvilelse har den posen betydd alt. Og det bør man jammen ikke bli dømt for.

Nå svarte jeg til HI som har et barn på 8 mnd som nettopp har begynt å reise seg/snu seg i sengen, noe som er helt normalt. Har dere fått utredet barnet deres? Høres jo helt ekstremt ut og må være fryktelig slitsomt for dere og for barnet å ha det sånn over så lang tid. Har hatt mye trøbbel med søvn med min eldste jeg også, her viste det seg å være gastroøsofageal refluks som gjorde det vanskelig for barnet å sovne/fortsette å sove pga magesyre kom opp i halsen på henne.

Skrevet
1 time siden, ❤lille stjerne❤ skrev:

Nå svarte jeg til HI som har et barn på 8 mnd som nettopp har begynt å reise seg/snu seg i sengen, noe som er helt normalt. Har dere fått utredet barnet deres? Høres jo helt ekstremt ut og må være fryktelig slitsomt for dere og for barnet å ha det sånn over så lang tid. Har hatt mye trøbbel med søvn med min eldste jeg også, her viste det seg å være gastroøsofageal refluks som gjorde det vanskelig for barnet å sovne/fortsette å sove pga magesyre kom opp i halsen på henne.

Hun ble utredet ja, ingenting galt annet enn en ekstrem vilje og at hun ligger lenger frem enn hun er moden til. Men med pose løste jo søvnproblemet seg og etter 2-3 mnd avvente vi pose helt. Nå sover hun fint og er lett å legge.

Skrevet
På 26.5.2017 den 10.06, Anonym bruker skrev:

Ser jeg har fått forskjellige svar her, takk for det☺

I går kveld holdt hun på time, men sov hele natten uten å reise seg opp, så det var godt.

Nå har jeg prøvd å legge hun i ca 40 min, med det samme styret, bare snur seg med en gang jeg legger hun og reiser seg opp. Så har vært oppe x antall ganger, for hun klarer fortsatt ikke å sette seg ned igjen selvom noen påstod det lenger oppi her, hun klarer heller ikke å snu seg fra mage til rygg igjen og blir sint siden hun ikke liker å sove på magen, barn er forskjellige. 

Når jeg nå har snudd hun legger hun seg til rette på siden og lukker øynene, men etter 3 sekunder snur hun seg.

Vi har rutiner og har hatt det hele tiden, så det er vel en liten periode får jeg håpe.

Spørsmålet var bare om det fantes pose med seler, så kan jeg selv avgjøre om jeg skal kjøpe det eller ikke. Babyen må jo sove på dagtid. Så i en annen tråd her at man måtte få babyen til å sove dupp eller så var man "slem", dette måtte bare du som voksen bestemme, også er man en slem mor hvis man vil prøve noe som kanskje får babyen til å sove. Ikke lett å få til ting da.

Uansett, takk for alle svar☺

Hi

Kan ikke baby sove i vogn?

Anonymkode: 53927...ecb

Skrevet
På 25.5.2017 den 23.30, Mumua skrev:

Da har du ikke opplevd barn som står hylende i senga 3-4 timer hver kveld uansett hva man gjør (inkl forsøk på samsoving), eller som våkner og ikke klarer å sovne igjen fordi de reiser seg opp i søvne. For de av oss foreldre som i nesten 1 år har brukt 3-4 timer på legging hver kveld som innebærer at både foreldre og barn gråter av fortvilelse har den posen betydd alt. Og det bør man jammen ikke bli dømt for.

Nesten 1 år? Kom igjen etter 2-3 år. Hver eneste bidige kveld. Likevel klarer vi oss uten å binde fast ungen i sengen. ;)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nesten 1 år? Kom igjen etter 2-3 år. Hver eneste bidige kveld. Likevel klarer vi oss uten å binde fast ungen i sengen. ;)

Og det tror du er bra for ungen din? Å gråte i timesvis i åresvis? 

Anonymkode: 50396...74e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det synes dere er ok for barnet? Det var rene torturen for vårt barn å ha det slik, pose var redningen. Man kan kritisere alt man vil, det preller rett av. Som mor vet jeg med hundre prosent sikkerhet at dette var riktig for mitt barn og om det blur likt med nestemann starter vi med pose mye før. Jeg mener det er ren idioti å la ungen pines på den måten bare for å unngå å bruke pose. Da er prioriteringene enten feil, eller så sliter ikke barnet deres så mye som dere skal ha det til.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke greit. Vi gjør jo selvsagt hva vi kan for å trøste og roe. Men å binde fast er uaktuelt ;) barnet pines så absolutt ikke. Tøft for oss voksne ja, men man må for pokker tåle litt som forelder. Det overrasker meg til stadig hvor mye som kommer som et sjokk på folk.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...