Gå til innhold

får man kjøpt sele til å ha i seng når baby skal sove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg veit, det høres ikke bra ut og er vel ikke bra, men er desperat. 

Har ei snuppe på 8 mnd som selvfølgelig snur seg og reiser seg opp i senga, klarer ikke å legge seg ned igjen så står og hyler.

Hun har nå den siste uka begynt med dette, har fra før vært en drøm å legge både på dagtid og til natta. Nå bruker vi fort en time på å gå opp og legge hun ned igjen. Hun er stuptrøtt, men snur seg med en gang og reiser seg opp.

Vet mamman min brukte en slags sovepose med "stropper" til å ha under madrassen så søsteren min ikke snudde seg.

Finnes det noe sånt og er det bra? Føler meg slem hvis jeg må binde hun fast, men sånn det er nå er det et styr.

Flere som har opplevd at det plutselig har snudd sånn?

Takker for svar på forhånd😊

Anonymkode: ebf45...3bc

Skrevet

I så fall må du kjøpe nattpose med stropper. 

Og ja, jeg synes synd på barn som bindes fast i senga, det må jo være ganske klaustrofobisk. 

Joda, hun klarer å legge seg ned hvis hun vil. Å legge seg til å sove er en treningssak. Kanskje dere heller bør ta en titt på dagsovingen hennes for å gjøre noen justeringer?

Anonymkode: a9672...2c9

Skrevet

Tiden rundt 8-10 mnd har et utviklingssprang som går heftig utover søvnen. Nattpose med stropper får man kjøpt mange plasser, bla babybanden og babyshop tror jeg. Vi begynte med det etter 8 mnd med h........

De første 3 mnd svøpte vi, ellers sov hun rett og slett ikke og gråt hysterisk døgnet rundt. Da hun var 8 mnd var både jeg og far halvgale og prøvde tilslutt nattpose med stropper. Da hadde vi forsøkt alt annet og dette var siste håp. Fra natt nr 1 gikk tiden vi brukte på legging fra 4 timer til 30 min. Etter ei uke sov hun natten gjennom. Vi fikk et helt nytt barn. Hun kjempet aldri mot posen, hun roet seg umiddelbart i den. Da hun var 12 mnd sluttet vi å stroppe den fast en side pr gang, det gikk veldig bra. Siden da har hun vært enkel å legge og livet ble så mye bedre for oss alle. Det var virkelig tungt å begynne med pose, men når vi så virkningen var det ingen tvil om at det var det riktige for oss. 

Skrevet

Takk for svar.

Ja, tenkte på sånn nattpose. Jeg veit, vil jo virkelig ikke binde hun fast. 

Å nei, hun klarer ikke å legge seg ned selv når hun står med hendene øverst, det vet jeg litt bedre enn deg. Hun står og hyler eller detter rett ned bakover.

Hun sover fra 2-3 dupper om dagen og vi sliter med det samme da. Hun viser tegn på trøtthet ca 2-2,5 time etter hun har våknet for dagen som er mellom 6 og 7 nå. Bruket da lang tid på å sovne selvom hun er trøtt som bare det. 1 dupp er for lite til en som er så liten selvom det og har skjedd for hun har ikke sovnet. I går var det 2 dupper, samme greia og i dag 3 dupper, samme greia. Så vet ikke hva vi gjør galt.

Som sagt har hun fra hun var født vært kjempe enkel å legge. Så vet ikke hva greia er nå, er 2 tenner som er på vei opp, kan jo være det? Ellers er hun blid og fornøyd på dagen.

Hi

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I så fall må du kjøpe nattpose med stropper. 

Og ja, jeg synes synd på barn som bindes fast i senga, det må jo være ganske klaustrofobisk. 

Joda, hun klarer å legge seg ned hvis hun vil. Å legge seg til å sove er en treningssak. Kanskje dere heller bør ta en titt på dagsovingen hennes for å gjøre noen justeringer?

Anonymkode: a9672...2c9

Hva gjør du når barnet skal sove i vognen da? Har du ikke selen på da? I bilen?

Jeg hadde soveposer til alle mine, og til siste kjøpte jeg på Barnas Hus. Hadde på selen til de sovnet og løsnet den da. Det er jo ikke som at man stripser ungen fast, de kan snu seg på siden og sette seg opp, men ikke reise seg. Akkurat som med vognselen. 

Skrevet

Dere gjør jo ikke noe galt. Hun er ett barn og tester seg selv. Hadde "problemet" vart i en evighet, så hadde jeg skjønt det. Men ei uke? Man begynner ikke med så drastiske tiltak så fort... Man vet bedre enn å stroppe fast små barn til senga nå til dags. 

Anonymkode: 3a149...d8d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere gjør jo ikke noe galt. Hun er ett barn og tester seg selv. Hadde "problemet" vart i en evighet, så hadde jeg skjønt det. Men ei uke? Man begynner ikke med så drastiske tiltak så fort... Man vet bedre enn å stroppe fast små barn til senga nå til dags. 

Jeg spør deg også jeg: hvorfor er det verre for ungen med sele i sengen enn i vogn og bil? 

Skrevet

Det er mange som tror ungene blir helt fastspent og ikke kan bevege seg i det heletatt i slike poser, men det stemmer ikke.

De kan snu seg for å ligge på siden, har full bevegelighet på både armer og bein.

Vår datter snudde seg på magen lenge før hun klarte å snu seg tilbake, og jeg vurderte faren for krybbedød som verre enn at hun lå i en slik pose. Dessuten våknet hun jo hele tiden, for hun trivdes ikke med å sove på magen, så det ble redningen vår og.

Har det helt sikkert på Barnas hus, Babtshop eller andre steder som selger babyutstyr.

Soveposen brukte vi foresten lenge etter at vi sluttet å bruke stroppene. Perfekt til en ungen som alltid sparket av seg dyna😉

Anonymkode: c0d01...b07

Skrevet

Takk for svar dere andre her og😊 

Tenkte faktisk ikke på det at vi spenner jo de fast i vogna og bilsete, og der får de jo ikke beveget seg. Vet at de kan få snudd seg på siden osv i posene, men at de ikke får reist seg opp, og det er jo det vi ønsker. Kanskje tidlig å tenke på det etter ei uke, men...

Det var ikke sånn med de to andre, er vel og merke 9 og 7 år siden, så jeg kan ha glemt..hehe..kan jo gi det litt til tid og se hvordan det blir☺

Hi

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem at de snur seg og reiser seg opp osv. det er jo en normal del av utviklingen. Begge mine har gjort det og begge har vært innom den perioden hvor de liksom ikke skjønner at de kan sette seg ned igjen og blir stående og holde seg i sprinkelsengen og dingle. Det er jo bare å la dem holde på å herje litt, så roer de seg og faller til ro. Kan jo sitte der litt eller gå inn og legge ned igjen innimellom. Det går seg til. Når de er såpass store så kan de snu seg og legge seg den veien de selv vil, de må ikke sove på ryggen lenger.

Skrevet
42 minutter siden, ❤lille stjerne❤ skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem at de snur seg og reiser seg opp osv. det er jo en normal del av utviklingen. Begge mine har gjort det og begge har vært innom den perioden hvor de liksom ikke skjønner at de kan sette seg ned igjen og blir stående og holde seg i sprinkelsengen og dingle. Det er jo bare å la dem holde på å herje litt, så roer de seg og faller til ro. Kan jo sitte der litt eller gå inn og legge ned igjen innimellom. Det går seg til. Når de er såpass store så kan de snu seg og legge seg den veien de selv vil, de må ikke sove på ryggen lenger.

Da har du ikke opplevd barn som står hylende i senga 3-4 timer hver kveld uansett hva man gjør (inkl forsøk på samsoving), eller som våkner og ikke klarer å sovne igjen fordi de reiser seg opp i søvne. For de av oss foreldre som i nesten 1 år har brukt 3-4 timer på legging hver kveld som innebærer at både foreldre og barn gråter av fortvilelse har den posen betydd alt. Og det bør man jammen ikke bli dømt for.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar dere andre her og😊 

Tenkte faktisk ikke på det at vi spenner jo de fast i vogna og bilsete, og der får de jo ikke beveget seg. Vet at de kan få snudd seg på siden osv i posene, men at de ikke får reist seg opp, og det er jo det vi ønsker. Kanskje tidlig å tenke på det etter ei uke, men...

Det var ikke sånn med de to andre, er vel og merke 9 og 7 år siden, så jeg kan ha glemt..hehe..kan jo gi det litt til tid og se hvordan det blir☺

Hi

Nei, jeg tror mange glemmer at man bruker seler flere plasser. Jeg har stilt spørsmålet om forskjellen til flere som syns det er så ille med seler i sengen, men har aldri fått svar på akkurat hva som gjør dette verre. 

Skrevet
4 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Nei, jeg tror mange glemmer at man bruker seler flere plasser. Jeg har stilt spørsmålet om forskjellen til flere som syns det er så ille med seler i sengen, men har aldri fått svar på akkurat hva som gjør dette verre. 

Fordi i bilsete og vogn er det for barnas sikkerhet, du har ikke noe valg! Mens å stroppe fast en unge i senga er ikke for sikkerhetens sin skyld. Det er for din, så du skal slippe en unge som reiser seg opp, noe som er veldig vanlig at de gjør i perioder.

Anonymkode: bdbaf...5d3

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi i bilsete og vogn er det for barnas sikkerhet, du har ikke noe valg! Mens å stroppe fast en unge i senga er ikke for sikkerhetens sin skyld. Det er for din, så du skal slippe en unge som reiser seg opp, noe som er veldig vanlig at de gjør i perioder.

Akkurat. Men for ungen er det ingen forskjell. Den skjønner jo ikke at man kan dø i bil eller skade seg om man faller ut av vogna? Så rente mentalt er det det samme om den er festet i seng eller vogn?

Det er heller ikke snakk om at ungen reiser seg opp et par ganger en liten periode, det er snakk om unger som kan holde det gående i timer, pluss at de stadig våkner om natten fordi de reiser seg i søvne. Men å det er bedre med mye gråt og avbrutt søvn enn å få hjelp til å finne roen? Jeg løsnet som sagt selen når de sovnet, men de sov godt natten gjennom lievel fordi de kjente at de hadde posen på. 

Skrevet
8 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg spør deg også jeg: hvorfor er det verre for ungen med sele i sengen enn i vogn og bil? 

Fordi det er en helt annen setting.

brannmenn har fortalt de har måttet bære ut hele barnesenger pga barnet har vært strippet fast. De kan også snu seg og få problemer. Det erfarte vi den gangen vi var desperat og dum nok til å prøve seler.

ofte er en pose alene nok, uten stropper. 

Anonymkode: dd668...faf

Skrevet (endret)

Nei, vet du hva, du kan ikke binde babyen fast i senga. Da må du rett og slett lære babyeb å sovne og sove på egenhånd. Og hvis du ikke vet hvordan du gjør dette, anbefaler jeg at du googler det eller kjøper en bok om emnet.

Å binde fast babyen er ikke bare helt forferdelig fra et etisk standpunk, men er også livsfarlig. Hvis babyen din prøver å vri seg og reise seg osv, er det stor fare for at hun kveles av stroppene du bruker for å binde henne fast. Og hvis hun hyler fordi hun ikke vil sove, vil hun jo hyle like mye (eller mer) hvis hun bindes fast og ikke vil sove. Du kan ikke tvinge babyen din til å ville sove.

Min baby på 10 mnd setter seg opp og reiser seg opp i senga ganske ofte. Han har lært å legge seg for å sovne, men han må jo få frihet til å snu seg og sette seg slik han selv vil. 

Det er helt normalt at de sutrer og gråter når de legges. Noen ganger gråter de for å roe seg ned. Og når de blir eldre, dvs fra 8 mnd og oppover, skjønner de at å legge seg er mindre gøy enn å være våken og da gråter de ikke fordi det er noe galt med dem, men fordi de ikke vil legge seg. Helt fulstendig normalt. Det er da man bruker rutiner, riktig mengde søvn på dagtid, riktig mengde våkentid før de legger seg for å gjøre det enklest mulig for dem å sovne. Og så lærer man seg å bruke klapping, byssing, hysjing, sovestemme, osv for å hjelpe dem når det er vanskelig for dem å sovne.

Hvis man bruker disse sistnevnte metodene, skal man først legge barnet og la det få en sjanse til å roe seg og sovne på egenhånd. Hvis etter 5-10 minutter barnet ikke sover og gråter, da går man inn og bruker en eller flere av disse metodene til barnet er søvnig, så legger man dem igjen mens h*n er våken slik at h*n kan sovne på egenhånd. Man burde så langt det er mulig unngå å bysse dem til de sovner, siden de da ikke lærer å sovne på egenhånd.

Endret av Pobie
Skrevet
9 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Dette burde ikke trenge noen forklaring engang. Fordi i bilen har man ikke noe valg, og i bilen og vognen er det snakk om korte perioder under oppsyn, hvor det i tillegg er mye sikrere å ha barnet spent fast enn løst. I sengen er det snakk om mange timer uten oppsyn hvor babyen kan snu seg og kveles i selen. I sengen er det mye tryggere å være løs enn spent fast.

Skrevet

Vi brukte pose av samme grunn som deg, begynte rundt samme tid også. Posen var fantastisk, og jeg har ikke noe etisk problem med å ha brukt denne for innsovning. 

Derimot opplevde vi trøbbel med soving når jo sluttet med posen igjen. Den har vedvart til nå, hun er 2,5. Derfor er jeg sterkt i tvil om vi kommer til å bruke posen neste gang. 

For meg er det ikke noe vondt eller fælt i å bruke en pose. Man hjelper et lite barn som ikke forstår sitt eget beste til å sovne. man knepper den så klart opp når man selv skal legge seg, så kan man løfte opp ved eventuelt brann eller andre kriser. 

Skrevet
1 time siden, Pobie skrev:

Nei, vet du hva, du kan ikke binde babyen fast i senga. Da må du rett og slett lære babyeb å sovne og sove på egenhånd. Og hvis du ikke vet hvordan du gjør dette, anbefaler jeg at du googler det eller kjøper en bok om emnet.

Å binde fast babyen er ikke bare helt forferdelig fra et etisk standpunk, men er også livsfarlig. Hvis babyen din prøver å vri seg og reise seg osv, er det stor fare for at hun kveles av stroppene du bruker for å binde henne fast. Og hvis hun hyler fordi hun ikke vil sove, vil hun jo hyle like mye (eller mer) hvis hun bindes fast og ikke vil sove. Du kan ikke tvinge babyen din til å ville sove.

Min baby på 10 mnd setter seg opp og reiser seg opp i senga ganske ofte. Han har lært å legge seg for å sovne, men han må jo få frihet til å snu seg og sette seg slik han selv vil. 

Det er helt normalt at de sutrer og gråter når de legges. Noen ganger gråter de for å roe seg ned. Og når de blir eldre, dvs fra 8 mnd og oppover, skjønner de at å legge seg er mindre gøy enn å være våken og da gråter de ikke fordi det er noe galt med dem, men fordi de ikke vil legge seg. Helt fulstendig normalt. Det er da man bruker rutiner, riktig mengde søvn på dagtid, riktig mengde våkentid før de legger seg for å gjøre det enklest mulig for dem å sovne. Og så lærer man seg å bruke klapping, byssing, hysjing, sovestemme, osv for å hjelpe dem når det er vanskelig for dem å sovne.

Hvis man bruker disse sistnevnte metodene, skal man først legge barnet og la det få en sjanse til å roe seg og sovne på egenhånd. Hvis etter 5-10 minutter barnet ikke sover og gråter, da går man inn og bruker en eller flere av disse metodene til barnet er søvnig, så legger man dem igjen mens h*n er våken slik at h*n kan sovne på egenhånd. Man burde så langt det er mulig unngå å bysse dem til de sovner, siden de da ikke lærer å sovne på egenhånd.

Lar du barnet ligge i 5-10 min å gråte uten å gå inn? Det er jo vannvittig, hva lærer det barnet da? At mor og far ikke bryr seg. 10 min med hikstegråt er lenge! 

Både hos oss og andre som har svart i tråden er det å være festet i sengen nok til at de ikke prøver å reise seg engang, de vet at de har sele på og at det ikke går og dermed finner de roen raskere. 

Og at det er mer nødvendig med sele i vogn og bil er noe vi vet, men opplevelsen for barnet er jo den samme. Det eneste det vet er at det har sele på seg, grunnen er irrelevant 

Og om du orker å lese andre svar vil du se at rådet går ut på å løsne selen når barnet sover, altså ikke at den er på hele natten - det tenker jeg også er utrygt mtp at de muligens må raskt opp av sengen. 

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
2 timer siden, Pobie skrev:

Wow! Det må være fantastisk å eie fasiten!

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg en smule livserfaring før du påberoper deg fasit. Livet er sjelden svart/hvitt. 

Skrevet
9 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Akkurat. Men for ungen er det ingen forskjell. Den skjønner jo ikke at man kan dø i bil eller skade seg om man faller ut av vogna? Så rente mentalt er det det samme om den er festet i seng eller vogn?

Det er heller ikke snakk om at ungen reiser seg opp et par ganger en liten periode, det er snakk om unger som kan holde det gående i timer, pluss at de stadig våkner om natten fordi de reiser seg i søvne. Men å det er bedre med mye gråt og avbrutt søvn enn å få hjelp til å finne roen? Jeg løsnet som sagt selen når de sovnet, men de sov godt natten gjennom lievel fordi de kjente at de hadde posen på. 

Hvorfor løsner du selen når de sover om du synd dette er så fint og naturlig?

Skrevet
2 timer siden, Pobie skrev:

Dette burde ikke trenge noen forklaring engang. Fordi i bilen har man ikke noe valg, og i bilen og vognen er det snakk om korte perioder under oppsyn, hvor det i tillegg er mye sikrere å ha barnet spent fast enn løst. I sengen er det snakk om mange timer uten oppsyn hvor babyen kan snu seg og kveles i selen. I sengen er det mye tryggere å være løs enn spent fast.

Nei, de kan ikke kveles i selen. For det første fordi den ikke er i nærheten av barnets hals, og for det andre fordi barnet ikke kan snu seg rundt...

Selen til en sovepose ser ikke ut som de om brukes i bil/ vogn.

Anonymkode: c0d01...b07

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor løsner du selen når de sover om du synd dette er så fint og naturlig?

Det er selvsagt hverken fint eller naturlig. Men det er nødvendig, på samme måte som det er nødvendig å feste de i vogn og bil, pusse tenner selv om ungen ikke vil og gi tran. Jeg løsner fordi ungen trenger hjelp til å roe seg når den skal sovne og ikke trenger seler når den først har sovnet. 

Dette er virkelig så vanskelig å forstå, altså?

Skrevet

Ser jeg har fått forskjellige svar her, takk for det☺

I går kveld holdt hun på time, men sov hele natten uten å reise seg opp, så det var godt.

Nå har jeg prøvd å legge hun i ca 40 min, med det samme styret, bare snur seg med en gang jeg legger hun og reiser seg opp. Så har vært oppe x antall ganger, for hun klarer fortsatt ikke å sette seg ned igjen selvom noen påstod det lenger oppi her, hun klarer heller ikke å snu seg fra mage til rygg igjen og blir sint siden hun ikke liker å sove på magen, barn er forskjellige. 

Når jeg nå har snudd hun legger hun seg til rette på siden og lukker øynene, men etter 3 sekunder snur hun seg.

Vi har rutiner og har hatt det hele tiden, så det er vel en liten periode får jeg håpe.

Spørsmålet var bare om det fantes pose med seler, så kan jeg selv avgjøre om jeg skal kjøpe det eller ikke. Babyen må jo sove på dagtid. Så i en annen tråd her at man måtte få babyen til å sove dupp eller så var man "slem", dette måtte bare du som voksen bestemme, også er man en slem mor hvis man vil prøve noe som kanskje får babyen til å sove. Ikke lett å få til ting da.

Uansett, takk for alle svar☺

Hi

Skrevet
13 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Seler for foreldrenes skyld og for barnas skyld er 2 vidt forskjellige ting. Barna trenger ikke å forstå alt, men det er lettere og forklare en unge at den må ha på seg seler i en vogn for at vi er redde for at de skal dette ut og slå seg enn det er å forklare hvorfor ungen har seler i sengen. Uansett skjønner ikke en unge på 8 mnd dette likevel. Så å skulle forsvare bilbeltebruk kontra seler i senga er ikke noen vits. Det får være måte på pedagogikk. 

Som noen her sier, det er jo en del av utviklingen. Ungene må få røre på seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...