Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #1 Skrevet 24. mai 2017 Jeg har noen uteputer der trekket har blitt falmet ujevnt og jeg vurderer å prøve å farge dem i vaskemaskinen. (Det er mulig å ta putene ut av stoffet. Stoffet virker syntetisk, men det står ingen vaskeanvisning på dem, så jeg vil anta at de kan vaskes på 40 grader. Jeg lurer på om det man farger blir fargeekte, altså at farge ikke smitter av på klær og hud ved fuktighet, svette, solkrem, sterk sol osv? Bør jeg eventuelt vaske noen ganger etter hverandre før vi tar det i bruk for å fjerne overskuddsfarge? (Må det isåfall tørkes mellom hver vask eller kan jeg bare sette på vaskemaskinen tre ganger etter hverandre?) Blir fargen borte fra vaskemaskinen etter fargingen, slik at hvite klær ikke blir misfarget senere? Kan jeg forvente at fargen blir jevn når putene nå har ujevn farge pga falming? Blåfargen er nå varierende fra ganske lys til mellomblå og jeg tenkte å farge det til mellomblå eller marine. Hvilken type farge anbefaler du? Er det forskjeller i hvor lett det er å lykkes mellom de ulike fargene? Håper noen erfarne fargere vil hjelpe meg! :-) Anonymkode: 90418...48d
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #2 Skrevet 24. mai 2017 Jeg farget opp igjen trekket til en gammel Voksipose (var grønn, utvasket og falmet og farget den marineblå) og det gikk veldig fint. Brukte Nitor som man får kjøpt på blant annet Obs. Følg anvisningen som står på pakken. Lurt å sette på en eller to tomme maskiner før du vasker hvitt i hvert fall, og sjekk i gummipakninga rundt åpninga på vaskemaskina om det har lagt seg farge ned i der. Anonymkode: dd090...7a1
sug lut Skrevet 24. mai 2017 #4 Skrevet 24. mai 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg farget opp igjen trekket til en gammel Voksipose (var grønn, utvasket og falmet og farget den marineblå) og det gikk veldig fint. Brukte Nitor som man får kjøpt på blant annet Obs. Følg anvisningen som står på pakken. Lurt å sette på en eller to tomme maskiner før du vasker hvitt i hvert fall, og sjekk i gummipakninga rundt åpninga på vaskemaskina om det har lagt seg farge ned i der. Anonymkode: dd090...7a1 Akkurat det samme har jeg også gjort. I tillegg har jeg farget masse klær i maskin, det er veldig enkelt og greit og fargen har holdt godt, men jeg har aldri prøvd å farge noe som får så massiv solpåvirkning som uteputer får - du må nok regne med noe falming over tid, vil jeg tro. Men aldri opplevd at det har smittet av farge. Kom på nå at jeg også farget tøysko en gang. Hm. Det var en ide.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #5 Skrevet 24. mai 2017 Takk for svar, dere! Fikk tilbakemeldinger på et annet forum at syntetiske tekstiler var vanskelige å farge. Har dere noen erfaring med det? Anonymkode: 90418...48d
sug lut Skrevet 24. mai 2017 #6 Skrevet 24. mai 2017 (endret) Det stemmer, men det er spennende 😉 man vet aldri helt. Jeg har for eksempel fått fine kontrastsømmer på et plagg fordi sømmen og stoffet tok fargen forskjellig siden tråden var syntetisk. Endret 24. mai 2017 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2017 #7 Skrevet 24. mai 2017 7 minutter siden, sug lut skrev: Det stemmer, men det er spennende 😉 man vet aldri helt. Jeg har for eksempel fått fine kontrastsømmer på et plagg fordi sømmen og stoffet tok fargen forskjellig siden tråden var syntetisk. Ok, hmm... Må tenke litt på hva jeg gjør nå. Hadde putetrekkene vært i bomull, hadde jeg gått for farging, men ble usikker av at syntetisk materiale ikke tar farge så bra. Anonymkode: 90418...48d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå