Gå til innhold

Jobbintervju snart og det er noe jeg lurer fryktelig på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg har vært borte og sykemeldt pga et virus som slo meg helt ut. Er frisk nå men noen sier de kan finne ut at jeg har vært sykemeldt pga dette og at jeg da bør svare på om jeg er mye syk/sykefravær. Min lege sier jeg ikke må uttale meg noe om sykdom og sykefravær på et jobbintervju.

Dette er i samme kommune, men jeg har søkt på en annen jobb. Er virkelig i tvil hva jeg bør gjøre eller ikke. Noen råd å komme med?

Anonymkode: 1ede8...a8c

Skrevet

Tja... Du trenger ikke å uttale deg om du ikke vil, og de skal vel strengt tatt ikke spørre (det er litt i gråsonen). Men om spørsmålet skulle komme opp så hadde nok jeg personlig vært ærlig på det. -ikke diagnose, men sagt at "nylig var jeg sykemeldt i en periode pga et virus." Feks.

Selv var jeg sykemeldt i 9mnd pga et risikosvangerskap, og det var jeg ærlig på. Nettopp fordi de ikke så diagnosen :)  

De kan jo ringe referanse (leder) og finne ut at du har vært sykemeldt, men ikke for hva. 

Anonymkode: 9b651...d84

Skrevet

Jeg trodde ikke de kunne spørre noe særlig helsespørsmål i et intervju jeg?

Men jeg ville svart at jeg har god helse og lite fravær, men at jeg har hatt omgangssyke og influensa noen ganger i mitt liv jeg som alle andre. Det hadde stemt for min del, i år fikk 5 av 6 familiemedlemmer her influensa og var sengeliggende en uke og redusert i formen i enda en ukes tid etter det, men i fjor hadde jeg ikke fravær i det hele tatt.

Anonymkode: e0e05...8a4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde ikke de kunne spørre noe særlig helsespørsmål i et intervju jeg?

Men jeg ville svart at jeg har god helse og lite fravær, men at jeg har hatt omgangssyke og influensa noen ganger i mitt liv jeg som alle andre. Det hadde stemt for min del, i år fikk 5 av 6 familiemedlemmer her influensa og var sengeliggende en uke og redusert i formen i enda en ukes tid etter det, men i fjor hadde jeg ikke fravær i det hele tatt.

Strengt tatt har de vel ikke lov å spørre om sykefravær, men jeg må jo være forberedt om de vil spørre. Er såpass sikker på at mine referanser ikke vil oppgi sykefravær, men sikker er jeg jo ikke. Det kan gå begge veier, er nå innkalt til intervju og får ta det deretter.

Anonymkode: 1ede8...a8c

Skrevet

Spør de om du har mye fravær kan du si, jeg har brukt x egenmeldinger siste x år. Sykemelding er jo en annen sak. 

Om de spør om sykemelding spesifikt, smil, blunk og si, er dette noe man har lov å spørre om da. Godt humør og lett tone så kan man fleipe bort mye og komme unna med det. 😊

Anonymkode: 8ebaa...c94

Skrevet

Hvor får dere at det ikke er lov å spørre om sykefravær fra? En potensiell arbeidsgiver har lov til å spørre om sykefravær I tidligere arbeidsforhold, og hvis det har relevans for stillingen har man også lov til å spørre om generell helse og fysikk.

Det man ikke har lov til å spørre om reguleres av Arbeidsmiljøloven, Likestillingsloven og Diskrimineringsloven. Og der kommer det klart frem at det er forbud mot å diskriminere søkere på grunnlag av alder, kjønn, etnisk opphav, hudfarge, funksjonshemming, religiøs overbevisning og politisk overbevisning. Brudd på dette kan føre til erstatningsplikt, men å spørre om sykefravær er ikke et brudd på disse tre lovene.

Anonymkode: b34f1...5e6

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spør de om du har mye fravær kan du si, jeg har brukt x egenmeldinger siste x år. Sykemelding er jo en annen sak. 

Om de spør om sykemelding spesifikt, smil, blunk og si, er dette noe man har lov å spørre om da. Godt humør og lett tone så kan man fleipe bort mye og komme unna med det. 😊

Det hadde jeg som potensiell arbeidsgiver tolket som at du hadde noe å skjule ihvertfall. Da er det bedre å si at man har hatt en sykemelding siste året pga en virusinfeksjon, det kan skje den beste. Selv en person som ellers har stålhelse kan bli slått ut av en infeksjon en og annen gang i livet altså.

At du hadde influensa eller lungebetennelse denne vinteren betyr ikke at du alltid har mye fravær.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde jeg som potensiell arbeidsgiver tolket som at du hadde noe å skjule ihvertfall. Da er det bedre å si at man har hatt en sykemelding siste året pga en virusinfeksjon, det kan skje den beste. Selv en person som ellers har stålhelse kan bli slått ut av en infeksjon en og annen gang i livet altså.

At du hadde influensa eller lungebetennelse denne vinteren betyr ikke at du alltid har mye fravær.

Skal ikke tolke så mye vet du. 😊

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal ikke tolke så mye vet du. 😊

Du gir et meget "farlig" råd til hi da veldig mange arbeidsgivere ville blitt negative til en kandidat som svarer på den måten på et legitimt spørsmål.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd å bli spurt om helse på intervju, og ville nok blitt litt satt ut – og tenkt at det ikke var love å spørre om. Men jeg ville svart ærlig: Jeg har brukt x egenmeldinger og vært sykemeldt x ganger. Siden det er virusinfeksjon ville jeg tatt med den infoen. Arbeidsgiver synes kanskje det er mer risikabelt hvis du har vært langtidssykemeldt med utbrenthet.

Anonymkode: 08d5c...023

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du gir et meget "farlig" råd til hi da veldig mange arbeidsgivere ville blitt negative til en kandidat som svarer på den måten på et legitimt spørsmål.

Jeg anser meg som rimelig rutinert intervjuobjekt da jeg i ti år har jobbet som konsulent på lengre prosjekt og dermed har vært i mange jobbintervju. Jeg svarer aldri direkte på fravær spørsmål og spørsmål knyttet til min alder og mulig familieforøkelse. Jeg svarer på om jeg har noen helseproblemer arbeidsgiver burde vite om, og er blid og høflig. Har aldri opplevd at dette har blitt tolket negativt. I de tilfeller der de går over streken på intervju så har jeg heller ikke vært interessert i å jobbe for de. Useriøse spørsmål på intervju = useriøs arbeidsgiver. 

Så for min del er det en fordel at de avslører seg i intervjuprosessen. Da slipper jeg å kaste bort mer tid på å sitte i intervju. 

Skrevet

Jeg anser meg som rimelig rutinert intervjuobjekt da jeg i ti år har jobbet som konsulent på lengre prosjekt og dermed har vært i mange jobbintervju. Jeg svarer aldri direkte på fravær spørsmål og spørsmål knyttet til min alder og mulig familieforøkelse. Jeg svarer på om jeg har noen helseproblemer arbeidsgiver burde vite om, og er blid og høflig. Har aldri opplevd at dette har blitt tolket negativt. I de tilfeller der de går over streken på intervju så har jeg heller ikke vært interessert i å jobbe for de. Useriøse spørsmål på intervju = useriøs arbeidsgiver. 

Så for min del er det en fordel at de avslører seg i intervjuprosessen. Da slipper jeg å kaste bort mer tid på å sitte i intervju. 

Nå er spørsmål om fravær lov og langtfra useriøst, og enhver arbeidsgiver som spør om det kommer med et helt legitimt spørsmål. Men når det kommer til å ikke besvare om en eventuell graviditet har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om det så der jeg helt enig i din fremgangsmåte..

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Svarer du ikke eller vrir deg unna er du allerede ute. Men det er ingenting i veien for å svare som det foreslås over her - alle kan bli syke av noe forbigående, det er ikke det arbeidsgiver vil vite.

Anonymkode: 90d85...6a2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Svarer du ikke eller vrir deg unna er du allerede ute. Men det er ingenting i veien for å svare som det foreslås over her - alle kan bli syke av noe forbigående, det er ikke det arbeidsgiver vil vite.

Svært liten tro på at det sitter så mange som rekrutterer her inne. 

Måten folk svarer på, svarer du sånn er du ute, skriver du feil i søknaden kastes søknaden. Om det er slik at disse folkene rekrutterer så er det i tilfelle for useriøse arbeidsgivere og dere selv er ute. 

Jeg har selv avsluttet intervju der jeg har sagt at dere er nok ikke det jeg ser etter nettopp pga useriøse spørsmål, bedriten holdning. Det er et gjensidig kjøpe og selge forhold. De som holder intervjuet er like mye selger som den som intervjues. Man skal selge inn stillingen og bedriften som attraktiv. 

Så fortsett med "du er ute" holdningen, men vit at med slik holdning takker ofte de beste kandidatene nei. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir matt 🤦‍♀️

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måten folk svarer på, svarer du sånn er du ute, skriver du feil i søknaden kastes søknaden. Om det er slik at disse folkene rekrutterer så er det i tilfelle for useriøse arbeidsgivere og dere selv er ute. 

Jeg har selv avsluttet intervju der jeg har sagt at dere er nok ikke det jeg ser etter nettopp pga useriøse spørsmål, bedriten holdning. Det er et gjensidig kjøpe og selge forhold. De som holder intervjuet er like mye selger som den som intervjues. Man skal selge inn stillingen og bedriften som attraktiv. 

Så fortsett med "du er ute" holdningen, men vit at med slik holdning takker ofte de beste kandidatene nei. 

Du er tydeligvis en superattraktiv arbeidstager som gjør akkurat slik det passer deg 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir jo litt latterlig, hvilket grunnlag har du for å tro at ikke det sitter mange her som jevnlig er med på både siling av søknader og selve intervju- og utvelgelsesprosessen? Og ikke minst er det jo dumt å la det som er ment som gode råd til arbeidssøkende HI drukne i din mistro.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå driver jeg mitt eget firma og har ansatt mange, jeg har også sittet som tillitsvalgt I Statoil i mange år og vært med I uttallige ansettelser. Jeg har vært med på å takke nei til flere kandidater som på papiret utdanningsmessig og erfaringsmessig er toppkandidater, men som under et intervju gir meg/oss følelsen av at de holder noe tilbake. Jeg er enig med deg at I en intervjusituasjon så er det både kandidaten og selskapet som skal selge seg inn, men når intervjueren stiller et helt legitimt spørsmål som sykefravær er og kandidaten svare som du rådgir så begynner de røde lampene å blinke veldig tydelig. Det er veldig klare regler om hva man kan spørre en kandidat om og det har jeg vist til I et tidligere innlegg, og sykefravær er helt klart et tema en intervjuer kan stille spørmsål rundt helt legitimt.  

Kanskje du har lykkes med å få stillinger når du har svart så unvikende på et slikt spørsmål, men det betyr ikke at det er smart å svare på den måten for HI. Min erfaring tilsier noe helt annet enn din erfaring, og hverken du eller jeg kan påberope oss retten til å sitte med fasiten på dette spørsmålet. Men hi bør iallefall få tydelig informasjon fra begge ståsteder da det faktisk er et helt legitimt spørsmål, og mange arbeidsgivere kan reagere hvis hi svarer som du rådgir henne til å gjøre.

Skrevet
5 minutter siden, Evablaum skrev:

Du er tydeligvis en superattraktiv arbeidstager som gjør akkurat slik det passer deg 

Jeg vet hvem jeg vil og ikke vil jobbe for. 

Jeg gjennomskuer dårlig arbeidsmiljø på hvordan intervjuer ter seg. 

Og ja, man kan faktisk ha den holdningen at det er arbeidsgiver som skal selge stillingen til meg. 

Jeg har allerede kommet gjennom nåløyet hva kvalifikasjoner, erfaring og utdannelse angår. Hvorfor skal ikke jeg som arbeidstaker kunne stille krav til ny arbeidsgiver?

Skrevet

Jeg rekrutterer ikke på "høyt nivå" kanskje, men jeg er butikksjef og holder helt klart intervjuer rett som det er. Vi er like avhengig av pålitelig og stabil arbeidskraft som de som ansetter i høyere stillinger.

Skrevet (endret)

Jeg vet hvem jeg vil og ikke vil jobbe for. 

Jeg gjennomskuer dårlig arbeidsmiljø på hvordan intervjuer ter seg. 

Og ja, man kan faktisk ha den holdningen at det er arbeidsgiver som skal selge stillingen til meg. 

Jeg har allerede kommet gjennom nåløyet hva kvalifikasjoner, erfaring og utdannelse angår. Hvorfor skal ikke jeg som arbeidstaker kunne stille krav til ny arbeidsgiver?

Litt rart at du lengre opp skrev at du blunker i vei, og kommer unna med det meste da. Da var det ikke snakk om å stille krav til noen arbeidsgiver nei. 

Endret av Evablaum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...