Gå til innhold

Når kontakter man evt politi om noen ikke kommer hjem som de skal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og en kamerat dro ut for å hente en bildel kl 16 i dag. Planen var at de skulle være hjemme til 19. Har ikke ikke hørt noe, og telefonen til begge er avslått. Kaneratens kone har heller ikke hørt noe. Når ringer man evt inn bekymringsmelding? Sitter hjemme med små barn i hus og uten bil så får ikke gjort så mye.

Anonymkode: 8b97e...a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke de gjør noe før etter 24 timer

Anonymkode: f6b15...b66

Skrevet

Med mindre det står noe om trafikkulykker på nett noe sted som kan være de så venter du mer enn 2 timer...

Du kan ringe politiet selvsagt, og gi beskjed så de kan følge Med, men de setter ikke igang en leteaksjon idag 

Anonymkode: aeb12...e88

Skrevet

Bare to timer siden de sa de skulle komme hjem , de er voksne , sikkert tatt en avstikker 

Anonymkode: 8c1fb...0dc

Skrevet

Vent i alle fall til i morgen tidlig 

Anonymkode: 88a9b...f36

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe før i morgen tidlig, da hadde jeg begynt med å ringe mannens kompiser for å høre om de visste hvor han var i går, om det var fest noe sted osv.

Mannen min har aldri blitt borte da, han sender alltid en sms om han blir forsinket, men jeg hadde likevel ikke meldt han savnet om han kom et par timer for sent hjem.

Anonymkode: 72327...451

Skrevet

Voksne 24 timer

Små barn 1 time

Anonymkode: 9732b...f4d

Skrevet

De holder sikkert på å knulle en hemmelig elsker:)

Anonymkode: fc70d...30f

Skrevet

Har de kommet hjem nå da? Jeg hadde ikke ventet i 24 timer i alle fall. Det er lenge!

Anonymkode: 3b0cd...ebc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har de kommet hjem nå da? Jeg hadde ikke ventet i 24 timer i alle fall. Det er lenge!

Anonymkode: 3b0cd...ebc

Politiet setter ikke i gang noe søk før det er gått 24 timer, serru. Så det nytter ikke å gnåle før den tid.

Skrevet

Kom de hjem? 

Anonymkode: f468e...433

Skrevet

De har ikke iPhone da? (Find my iPhone) 

Anonymkode: de574...79a

Skrevet

Denne 24 timers grensa er vel noe en har plukket opp fra amerikanske filmer? Det er ikke slik i Norge. 

Du må ha grunn til å tro han er i fare. At et par friske, edru voksne menneske ikke har gitt lyd fra seg på et par timer? Er det mest sannsynlig at disse bildel guttene er i fare, eller mest sannsynlig de holder på med et eller annet? Hva kommer politiet til å tro?

Anonymkode: 74d75...5b8

Skrevet

Hehe, de nøyt vel friheten noen stakkars timer! 

Å bli fra seg og vurdere å ringe politi fordi to voksne menn er et par timer for sene er jo helt nevrotisk. 

Anonymkode: 15d6c...fe0

Skrevet

Har han kommet hjem HI?

Anonymkode: 003fa...652

Skrevet

Jeg ville ringt politiet når jeg var oppriktig bekymret. Det hadde tatt mer enn et par timer for meg.

Avhenger også av om de kjører langs øde landeveier hvor det ikke er mobildekning eller om de kun holder seg i by/tettsted. Hvis de skulle på fjelltur hadde jeg nok ringt et par timer etter avtalt tid hvis jeg ikke hadde hørt noe.

Men i situasjonen du beskriver hadde jeg gått utifra at de hadde blitt forsinket eller hadde tatt en avstikker. 

Skrevet

Hvordan gikk det HI? Kom han hjem, eller ringte du politiet?

Anonymkode: 003fa...652

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne 24 timers grensa er vel noe en har plukket opp fra amerikanske filmer? Det er ikke slik i Norge. 

Du må ha grunn til å tro han er i fare. At et par friske, edru voksne menneske ikke har gitt lyd fra seg på et par timer? Er det mest sannsynlig at disse bildel guttene er i fare, eller mest sannsynlig de holder på med et eller annet? Hva kommer politiet til å tro?

Anonymkode: 74d75...5b8

Nei, det stemmer ikke at det ikke er slik i Norge. I hvert fall er det slik at man ikke kan registrere en savnetmelding hos politiet før det har gått 24 timer. De aller aller fleste kommer hjem av seg selv innen et døgn, så det er ikke særlig fornuftig å bruke offentlige penger på å etterlyse folk før den tid. 

Skrevet

Hvis min mann reiste ut klokken 16 og ikke kom hjem til kvelden kom, ja si 22.00 , da hadde jeg ringt til alle jeg kjente.. Hvis ingen hadde visst noe, hadde jeg absolutt ringt politiet. 

Nei de hadde ikke iverksatt leteaksjon, men de hadde fulgt med og kunne gitt meg info om event ulykker. Og vente i 24 timer er jo galskap. Vi har et forhold basert på tillit, og jeg hadde skjønt noe alvorlig hadde skjedd om han ikke ga lyd fra seg. 

Jeg håper inderlig han hadde gjort det samme. Tenk om dere blir overfalt hjem fra jobb da, og ingen savner dere før etter 24 timer.???????

Skrevet

Ja, de har nok kommet seg hjem😊 Men sitter visst langt inne å innrømme det her i det selvlagde "dramaet":fnise:

Storm i et vannglasd.

Anonymkode: fc70d...30f

Skrevet
38 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Hvis min mann reiste ut klokken 16 og ikke kom hjem til kvelden kom, ja si 22.00 , da hadde jeg ringt til alle jeg kjente.. Hvis ingen hadde visst noe, hadde jeg absolutt ringt politiet. 

Nei de hadde ikke iverksatt leteaksjon, men de hadde fulgt med og kunne gitt meg info om event ulykker. Og vente i 24 timer er jo galskap. Vi har et forhold basert på tillit, og jeg hadde skjønt noe alvorlig hadde skjedd om han ikke ga lyd fra seg. 

Jeg håper inderlig han hadde gjort det samme. Tenk om dere blir overfalt hjem fra jobb da, og ingen savner dere før etter 24 timer.???????

Selvsagt kan noen savne deg. Men friske voksne blir aller oftest "borte" etter eget ønske. Og dukker opp når de trenger å gå og legge seg, dvs gjerne innafor et døgn.

Fantasiene om brå overfall er i alle fall importert fra USA...

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt kan noen savne deg. Men friske voksne blir aller oftest "borte" etter eget ønske. Og dukker opp når de trenger å gå og legge seg, dvs gjerne innafor et døgn.

Fantasiene om brå overfall er i alle fall importert fra USA...

Det var noen som skrev her at man ikke skulle kontakte politi før etter 24 timer. Det er alt for lenge dersom man bor i et stabilt forhold og er trygg på at partneren sin aldri ville gjort noe slikt. Og nå snakker ikke jeg om å komme 3 timer for sent, men jeg ville aldri ventet til dagen etter dersom min mann skulle vært hjemme kl 18... Da VET jeg at noe hadde skjedd med han.

Bør ikke være overfall, men man kan jo bli syk feks. Eller alvorlig skadet på et sykehus. (uten identifikasjon)

Skrevet

For meg ville det vært en kombinasjon av at begges telefoner var skrudd av og at jeg ikke hørte noe som ville gjort meg bekymret, ikke nødvendigvis hvor mange timer det hadde gått. Det er en del situasjoner hvor man ikke har dekning, f.eks. hvis man står i kø i tunnel o.l. Mannen min er absolutt ikke typen til å ta en "avstikker", og hvis han plutselig skulle få lyst til å gjøre det, så ville han bare gitt beskjed til meg – null stress. Så i his tilfelle vil jeg antakeligvis begynt å bli ganske bekymret rundt kl. 21–22. Men når jeg ville ringt politiet, det vet jeg ikke. Kanskje rundt kl. 23–midnatt. Som sagt, dette er basert på at jeg kjenner mannen min svært godt (har vært sammen i 15 år) og han aldri har skrudd av mobilen, ikke kommet hjem og ikke gitt beskjed. Hvis man har en annen type mann/kone, så må man selvfølgelig vurdere deretter.

Anonymkode: 9331e...f7c

Skrevet
10 timer siden, Eliseflisa skrev:

Det var noen som skrev her at man ikke skulle kontakte politi før etter 24 timer. Det er alt for lenge dersom man bor i et stabilt forhold og er trygg på at partneren sin aldri ville gjort noe slikt. Og nå snakker ikke jeg om å komme 3 timer for sent, men jeg ville aldri ventet til dagen etter dersom min mann skulle vært hjemme kl 18... Da VET jeg at noe hadde skjedd med han.

Bør ikke være overfall, men man kan jo bli syk feks. Eller alvorlig skadet på et sykehus. (uten identifikasjon)

Igjen, denne frykten for at noe totalt uventet og katastrofalt skal skje uten at noen klarer å identifisere personen, den er vel helst importert fra USA. (Hvordan skal han kunne bli innlagt uten at noen får snusen i identiteten hans? Det ligger vel et bankkort i lommeboka?) 

Det er overveiende mer sannsynlig at han ramler på fylla, samme hvor prektige og tillitsfulle dere er til vanlig.

Skrevet

Kom de hjem, eller? 

Anonymkode: 46b12...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...