Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #1 Skrevet 19. mai 2017 Min datter begynte på hockey. Det holdt én trening - trener var en overvektig grobian som brølte alle beskjeder. Hun var ny og ble så skremt at hun aldri ville tilbake... Anonymkode: 2bf2e...6af
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #2 Skrevet 19. mai 2017 De negative opplevelsene tar vi opp med trener og klubb, ikke i et anonymt nettforum. Anonymkode: b9437...58d
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #3 Skrevet 19. mai 2017 Vet ikke hvor "gode" historiene er, men skjult topping av lag/satsing på unger allerede i 6-8-års alder er faktum mange plasser. Og da snakker jeg ikke om åpen topping i for eksempel fotball og håndball, der de "dårlige" blir plassert på benken hele tiden. Jeg snakker om idretter der det egentlig ikke toppes fordi det ikke er lag, og alle kan delta i stevner osv. Idretter som sjakk, kampsport, ski og friidrett. Der man ser at enkelte unger får mye mer oppmerksomhet fra treneren, foreldre til noen få utvalgte barn får beskjed om diverse kurs, stevner osv i enerom, uten at samme beskjed gis til de andre foreldrene. Enkelte barn skrytes opp i skyene og trener viser tydelig interesse i deres fremgang, mens andre barn får ingen reaksjoner selv om de presterer over gjennomsnittet. Det dreper all motivasjon. Har opplevd dette med min egen sønn - etter å ha fått flere titler og gjort det veldig bra, fikk han fortsatt ingen oppmerksomhet fra trener, som fokuserte på andre barn. Da han sluttet fordi ingen brydde seg om hans prestasjoner, kom det plutselig frem at "hvorfor, han var jo den beste i sin aldersgruppe, det er så trist/synd osv". Vel, for sent nå. Nå hater han idretten han holdt på med før og var god i, fordi dere ikke fortalte ham dette da han faktisk drev med det. Det nytta ikke at jeg som mor uten å ha detaljpeiling på idretten fortalte ham at han var god. Anonymkode: 9f005...e1f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #4 Skrevet 19. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De negative opplevelsene tar vi opp med trener og klubb, ikke i et anonymt nettforum. Anonymkode: b9437...58d For det går ikke an å gjøre begge deler liksom... Diskuterer du ingenting bortsett fra været? For alle andre emner innebærer at man prater om folk - nyheter, diskusjoner om blogger, politikk, økonomi, kultur osv. Anonymkode: 9f005...e1f
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #5 Skrevet 19. mai 2017 Var faktisk på kamp denne uka der motstanderlaget stilte med et temmelig spesielt trenerteam. I klassen gutter 8 år i fotball er det vanlig at én trener roper beskjeder, holder styr på bytter etc. Dette laget stilte med ikke mindre enn tre dedikerte trenere som under kampen gikk rundt hele banen, og alle tre brølte beskjeder til gutta samtidig fra hver sin ende av banen. Laget var godt, og vant fortjent, men trenerne vakte litt oppsikt hos publikum. Anonymkode: 28e21...b6b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #6 Skrevet 19. mai 2017 Har dessuten opplevd en trener som tydelig favoriserte sitt eget barn. Vanligvis vil de fleste nok være så redde for å prioritere sitt eget barn at det slår ut andre veien, men vi hadde en trener som konsekvent lot sitt barn velge hvor på banen han skulle få spille. Og dette barnet hadde store problemer med å styre sitt eget temperament, så det ble ofte slåsskamper mellom dette barnet og medspillere ute på banen fordi de begynte å krangle om hvem som skulle ta corner, innkast etc. Selv ikke ved slike hendelser byttet faren ut sin egen sønn, men lot ham spille videre selv etter at han hadde slått til eller overfalt medspillere ute på banen... Anonymkode: 28e21...b6b
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #7 Skrevet 19. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var faktisk på kamp denne uka der motstanderlaget stilte med et temmelig spesielt trenerteam. I klassen gutter 8 år i fotball er det vanlig at én trener roper beskjeder, holder styr på bytter etc. Dette laget stilte med ikke mindre enn tre dedikerte trenere som under kampen gikk rundt hele banen, og alle tre brølte beskjeder til gutta samtidig fra hver sin ende av banen. Laget var godt, og vant fortjent, men trenerne vakte litt oppsikt hos publikum. Anonymkode: 28e21...b6b Det er vel ikke negativt med flere engasjerte trenere? Og hjelper ikke å gi beskjeder som ikke ungene hører fra sidelinja, og det er under kamp de får mer forståelse for fotball med støtte fra trenere. Tenker det er en grunn til at det laget var bra. Så lenge de ikke står og kjefter fra sidelinja da.. Anonymkode: 3d585...d17
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #8 Skrevet 19. mai 2017 Glemte å svare på hi. Da eldste min begynte på fotball i førsteklasse fikk de en så uengasjert trener at folk lurte på hva han gjorde der. Det var ikke det at ingen andre ville trene laget, men han insisterte. Han gav ingen beskjeder fra sidelinja, lærte de ingening om fotball. Det førte til at laget bare tapte, flere sluttet med fotball i mange år før han også sluttet som tener. Noen andre har tatt over, mange har begynt igjen, men de sliter med fotballforståelse i en alder av 12 år. De taper fortsatt, men det ser ut til å komme seg med en skikkelig engasjert trener som har peiling på fotball. Anonymkode: 3d585...d17
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #9 Skrevet 19. mai 2017 Ene sønnen min spilte fotball fra 1. til 6.klasse, da synes han det ble for mye fotball med trening 3 ganger i uken i tillegg til kamp, så han tok et års pause og drev med andre ting. Men han savnet fotballen så etter å ha prøvd litt andre ting i 7.klasse ønsket han å begynne igjen i 8.klasse. Møtte opp på en trening og spurte treneren om det var greit han ble med igjen. Fikk da til svar at det kunne han ikke for sånn vingling ville de ikke ha på laget... Dette var da snakk om andrelaget. Andre sønnen min gikk vel i 4.klasse da de spilte en kamp mot et lag fra nabobyen. Treneren til dette laget var veldig høyrøstet, bannet og skrek til ungene. Da min sønn og en på det andre laget kom i en duell, klarte min sønn å sparke motstanderen i leggen da han bommet på ballen, og da brølte treneren til det andre laget "FÅ DEN JÆVLA UNGEN AV BANEN". Han sto kanskje 4 meter fra sønnen min da han brølte, min sønn begynte grine og ville hjem, han ble totalt ydmyket følte han både ved å bli skreket til når han ikke gjorde det med vilje også ved å begynne grine foran hele laget. Anonymkode: b7b7d...cb1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #10 Skrevet 19. mai 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Min datter begynte på hockey. Det holdt én trening - trener var en overvektig grobian som brølte alle beskjeder. Hun var ny og ble så skremt at hun aldri ville tilbake... Anonymkode: 2bf2e...6af Sønnen min var på én svømmetrening. Han kjente ikke de reglene som ble brukt for vannpolo (sannsynligvis fordi de bruker forenklede regler i kroppsøvingstimene) og fikk så mye kjeft når han gjorde feil at han aldri gikk dit igjen. Anonymkode: f692d...17a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #11 Skrevet 19. mai 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ene sønnen min spilte fotball fra 1. til 6.klasse, da synes han det ble for mye fotball med trening 3 ganger i uken i tillegg til kamp, så han tok et års pause og drev med andre ting. Men han savnet fotballen så etter å ha prøvd litt andre ting i 7.klasse ønsket han å begynne igjen i 8.klasse. Møtte opp på en trening og spurte treneren om det var greit han ble med igjen. Fikk da til svar at det kunne han ikke for sånn vingling ville de ikke ha på laget... Dette var da snakk om andrelaget. Andre sønnen min gikk vel i 4.klasse da de spilte en kamp mot et lag fra nabobyen. Treneren til dette laget var veldig høyrøstet, bannet og skrek til ungene. Da min sønn og en på det andre laget kom i en duell, klarte min sønn å sparke motstanderen i leggen da han bommet på ballen, og da brølte treneren til det andre laget "FÅ DEN JÆVLA UNGEN AV BANEN". Han sto kanskje 4 meter fra sønnen min da han brølte, min sønn begynte grine og ville hjem, han ble totalt ydmyket følte han både ved å bli skreket til når han ikke gjorde det med vilje også ved å begynne grine foran hele laget. Anonymkode: b7b7d...cb1 Han hadde fått hørt det hadde det vært min sønn. I tillegg hadde jeg sendt klage til kretsen. Det går ikke an!! Anonymkode: 3d585...d17
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #12 Skrevet 19. mai 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Min datter begynte på hockey. Det holdt én trening - trener var en overvektig grobian som brølte alle beskjeder. Hun var ny og ble så skremt at hun aldri ville tilbake... Anonymkode: 2bf2e...6af Da jeg var lita skulle jeg begynne på turn. Første gang, jenter 6-7 år. Jeg hadde en kropp som var klassisk for en god turner, hadde kroppskontroll som var langt over gjennomsnittet for min alder, var veldig tøyelig osv. Jeg gledet meg vilt til å begynne. I informasjonen vi hadde fått tilsendt stod det at vi skulle ha "egnet tøy for turning, gjerne turndrakt". Min mormor hadde nettopp kommet fra utlandet og hadde der kjøpt en shorts med singlet/t-skjorte som gikk i ett og så ut som en turndrakt med kort arm som jeg var veldig stolt av. Jeg var veldig sjenert på den tiden. Da vi ble ropt opp gikk jeg frem modigere enn jeg noen gang tidligere hadde gjort, fordi jeg visste at dette var noe jeg virkelig ville være en del av. Og der, foran alle andre turnere (mange alderstrinn) og alles foreldre pekte treneren på meg og sa høyt "og slik kler de seg som ikke har peiling - ser dette ut som en turndrakt, dere?" og så lo hun kjempehøyt og fikk de fleste andre med seg. Jeg gikk aldri tilbake. To venninner som begynte samtidig (og hadde "ordentlig" turndrakt) sluttet også etter bare noen uker pga. samme trener. Hadde noe slikt skjedd med min trener hadde jeg trådt frem og pekt på treneren og sagt høyt og tydelig "og akkurat slik sier en person som overhodet ikke egner seg som trener! En person som gjør narr av barn har ingenting som trener å gjøre!" Og så ville jeg ha klaget det videre skriftlig. Anonymkode: ba432...fbd
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #13 Skrevet 19. mai 2017 Pappatrener som samtidig var landslagstrener i sin idrett. Har vært fysisk med småunger opptil flere ganger. Blitt meldt til forbundet uttalige ganger. Ingenting ble noen gang gjort. Anonymkode: 98603...427
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #14 Skrevet 19. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Pappatrener som samtidig var landslagstrener i sin idrett. Har vært fysisk med småunger opptil flere ganger. Blitt meldt til forbundet uttalige ganger. Ingenting ble noen gang gjort. Anonymkode: 98603...427 Vet ikke helt hva det innebærer "å være fysisk", men hvis det er noen form for vold så melder man det til politiet, ikke forbundet. Anonymkode: 62663...288
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #15 Skrevet 19. mai 2017 Nei, jeg kan ikke komme på noen Jeg har derimot mange historier om dårlige foreldre på sidelinjen. Anonymkode: d92b1...e12
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #16 Skrevet 19. mai 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke helt hva det innebærer "å være fysisk", men hvis det er noen form for vold så melder man det til politiet, ikke forbundet. Anonymkode: 62663...288 Det er foreldrene til de utsatte som må melde det til politiet. Det har de valgt å ikke gjøre. Men det er noe "alle" i sporten vet om. Frustrerende at ikke noe blir gjort! Men hadde det vært mitt barn hadde jeg anmeldt det uten tvil! Anonymkode: 98603...427
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2017 #17 Skrevet 19. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er foreldrene til de utsatte som må melde det til politiet. Det har de valgt å ikke gjøre. Men det er noe "alle" i sporten vet om. Frustrerende at ikke noe blir gjort! Men hadde det vært mitt barn hadde jeg anmeldt det uten tvil! Anonymkode: 98603...427 Uenig. Hvis du vet om at en voksen utøver vold mot et barn, så er du forpliktet til å melde det - ikke minst siden andre barn tydeligvis er utsatt! Anonymkode: 62663...288
Marriet Skrevet 19. mai 2017 #18 Skrevet 19. mai 2017 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er foreldrene til de utsatte som må melde det til politiet. Det har de valgt å ikke gjøre. Men det er noe "alle" i sporten vet om. Frustrerende at ikke noe blir gjort! Men hadde det vært mitt barn hadde jeg anmeldt det uten tvil! Anonymkode: 98603...427 Hva er dette noe vrøvl? Er man vitne til, eller får høre fra noen, at en voksen er fysisk mot et barn så anmelder man saken. Finnes ikke noen regel om at man må være forelder for å gjøre det! Jeg har utelukkende vært heldig med alle trenere Jeg har vært borti. Både meg selv og barna. Engasjerte mennesker, med fokus på barnas trivsel og et godt foreldresamarbeid:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå