Gå til innhold

Er det lov å blande på bunaden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har arvet en bunad, hvor feks veskelåsen er i kobber (gammelt, sjeldent/lite brukt). Så arvet jeg en sølje i sølv og gull (fra samme distrikt). Til sist fikk jeg søljer, øredobber etc som er like som den første sølja, men som altså da bare er i sølv... ok å bruke alt på en gang? Moro med alt arvet, men ikke nok, da bunaden krever både mansjettknapper, halssølje etc også og det har jeg ikke med gull på 😵😊

Anonymkode: a1f23...390

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg sier ja :) Jeg har både arvesølv og nysølv til min :) 

Anonymkode: 979c9...ec9

Skrevet

Tradisjonelt brukte man jo det fineste man hadde, så det er ingen problemer med blanding.

Anonymkode: 5f2e1...727

Skrevet

Ja, det var jo sånn bunadene ble satt sammen i utgangspunktet. 

Skrevet

Supert, takk ❤️ Da bruker jeg det jeg har :) Fin dag ønskes 🇳🇴

Annonse

Skrevet

Jeg kjenner jeg er litt streng,  jeg synes ikke flashy solbriller,  masse sminke etc går til bunad.  Men arvesølv? Absolutt. The more the merrier! 

Skrevet

Nei, da får du et ublidt møte med motepolitiet.

VMan-P462993.jpg

Anonymkode: a64ca...3ba

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Supert, takk ❤️ Da bruker jeg det jeg har :) Fin dag ønskes 🇳🇴

Takk det samme! Her er søljer fra tre generasjoner og sju prestegjeld nå pusset og klare! :)

Anonymkode: 5f2e1...727

Skrevet

Arvesølv er helt supert på bunader.

Når jeg klikket in så var jeg rett for at du skulle blande stakk fra vestfold, forkle fra nordland, skjorte fra trondhjem og hodepynt fra Gudbrandsdal😄

Skrevet

Haha, jeg leste overskriften og tenkte, nei, du kan ikke ha nordlandssjalet over østre telemarkdrakten, men arvesølv, du var nok veldig fin i dag! Gratulerer med dagen!

Anonymkode: f95c6...912

Skrevet

Trodde du mente å blande bunader. Det gjorde nemlig jeg i dag😱 Fant ikke den ene bunadsskjorta så gikk med hallingskjorte i rondastakk. Ble ikke arrestert!

Anonymkode: da281...2eb

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trodde du mente å blande bunader. Det gjorde nemlig jeg i dag😱 Fant ikke den ene bunadsskjorta så gikk med hallingskjorte i rondastakk. Ble ikke arrestert!

Jeg har også blandet, overlevde med glans😊 Jeg har nemlig både arvet sølv og skjorte😱

Annonse

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått med feil skjorte til bunaden min to år på rad nå. Min egen skjorte er nemlig ødelagt. På et vis en morsom historie, men det blir sikkert morsomt fullt ut når jeg har fått fikset skjorta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...