Gå til innhold

Medisinering av barn (ADHD)

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på kun 6 år som skal utredes for bl.a ADHD. Barnelegen har allerede nevnt medisinering og hvordan prosessen med det blir, så etter hva som er sagt til nå tror jeg de profesjonelle som har møtt ham ser et "klassisk tilfelle".  

Barnet sliter ekstremt på skolen på grunn av konsentrasjon og uro. Alle rundt han ser at han prøver, at han vil, at han har gode evner som ikke blir utnyttet til det full på grunn av vanskene hans. 

I utgangspunktet er jeg veldig skeptisk til medisinering. Han er en fantastisk herlig gutt, med en enorm fantasi og så mye fint i seg. Jeg er redd for å "miste ham" i medisin. At han blir monoton, likegyldig, eller noe sånt. At han ikke blir som seg selv på noe vis.. 

Jeg skal selvfølgelig snakke og spørre legen dersom vi kommer til det punktet, men før den tid vil jeg gjerne bare høre erfaringer, gjerne gode erfaringer, om hvilken effekt medisinering har hatt på deres barn. Hvordan gikk det på skolen? Hvilken negative effekter har dere opplevd? 

Anonymkode: 74a31...053

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144319732-medisinering-av-barn-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var også skeptisk, hadde ikke lyst til å begynne å gi barnet mitt slike medisiner. Vi hadde jo tross alt gjort vårt beste hele veien med å gi henne best mulig mat, bruke solkremer og hudpleieprodukter av tryggeste sort osv. Så det satt langt inne å teste ut medisiner, men da hun var 7 år valgte vi likevel å prøve fordi hun hadde det rett og slett ikke greit uten. Hun var urolig og ukonsentrert, ble lei seg fordi hun ikke fikk til ting som hun så at de andre fikk til og hun slet med søvn/hvile/avslapning, samt det sosiale som å fungere i en lek/spill, vente på tur og skjønne regler. Vi prøvde flere forskjellige før vi fant en type som fungerer for henne. Den første ga for kortvarig effekt, den neste ga god effekt på skolearbeid, men gjorde henne nedfor og trist og den tredje ga henne store søvnvansker. Nå har hun startet på den som ser ut til å være det rette for henne og skolen sier det var som å skru på en bryter. Hun har det mye bedre. Viktig å være klar over at bivirkninger er vanlig i begynnelsen uansett da, de avtar normalt litt etter hvert.

Anonymkode: 6c6f9...f03

Jeg er i mot medisinering av små barn i de aller fleste tilfeller. Har selv et barn på 12 år med den diagnosen. Det er en lettvint løsning. Jeg nektet å prøve ut medisiner før tilrettelegging og ekstra støtte på skolen ble satt inn. Nå går det kjempefint! Barnet er også aktiv i idrett og får ut masse energi hver dag på positive måter.

Min erfaring fra BUP og spesialist helsetjenesten er at de nærmest kaster piller etter en. Man skal ha prøvd ALT annet før man setter barn på sentralstimulerende medisiner. 

Anonymkode: 8341d...e56

Som ei som har ADHD, og som ikke fikk medisiner da jeg var barn : jeg ville gitt medisin. 

Jeg er imot alle slags piller, og tar knapt en ibux. Men jeg har slitt såpass i oppveksten, og skulle ønske at noen tok det valget å ga med muligheten til å få et mer "normalt" indre liv. Medisinering i noen år for å hjelpe barnet inn i gode rutiner på skole og ellers i livet høres ut som en drøm for meg. Når barnet blir eldre, og har fått rutinene i orden, så kan man trappe ned / slutte.

Jeg må, i en alder av 30, lære meg å leve slik som andre. Og det er mye, mye vanskeligere.

Anonymkode: 6ca7d...39d

Har to barn med ADHD diagnose.Vi prøvde ut ritalin,conserta,elvanse forskjellige doser.Min datter ble likegyldig,syltynn og deprimert.Leste mye om Adhd og kosthold og tok tester på Lab 1 som viste at de ikke tåler melk.De har melkefritt kosthold.Hun ene har roet seg mye og vi ser betydelig bedring på alle måter.Hun andre er mer urolig men har det godt.                 Fra å være livredd for at hun skulle få omgangsyken eller besvime ,har hun  lagt på seg 9kg på 6 mnd og er normalvektig.                                  Kommer aldri til å tillate å gi barna mine sentralstimulerende igjen.Tror ikke sentralstimulerende medisin er å tulle med.Opplevde mye press ang å skulle starte/bruke medisin.Er veldig glad jeg stod imot.

Anonymkode: 606bd...612

Annonse

Har du sett ETT barn med ADHD, har du sett ETT barn med ADHD... De fleste av "våre" barn med adhd, bruker ikke medisiner. Tilrettelegging både på skolen og hjemme, gjør at mange klarer å fungere greitt. For andre barn, er medisinering et være eller ikke være. Men det kan være en tøff prosess å komme fram til riktig type og riktig dose.  Tidligere ble en del unger "sløve" av medisiner, men min erfaring er at de er mye flinkere i dag, og med prøving og feiling så klarer man å medisinere på en sånn måte at man ikke tar fra ungene personligheten, men sånn at de slipper den voldsomme uroen som sliter dem ut. 

Om medisiner "hives" etter dem, varierer sikkert fra lege til lege (bup til bup), men hos oss opplever jeg at tilrettelegging og andre tiltak prøves ut først, medisinering sitter langt inne både hos foreldre og leger. Heldigvis, og kanskje nødvendigvis - for det betyr vel kanskje at selv om det finnes noen ganske typiske tegn hos barn med adhd, så er de likevel veldig forskjellige.  En annen ting er at det er ikke alt man tror er adhd, som er adhd, og er det ikke det, så virker ikke medisinene heller.

Ville helt klart gitt ungen medisin.har en med ADHD selv,og han fikk en ny verden med medisin.som legene sa har ungen hatt diabetes eller astma så hadde det ikke vært noe tvil om å gi medisin.dette er en sykdom på lik linje og det finnes medisin for det.

I mitt yrke har jeg møtt og møter hver dag, barn med ADHD. Det er som en sier over her, det finnes ikke en fasit. I min klasse nå har jeg tre elever med adhd og en med add, alle medisineres. De fungerer ganske godt i hverdagen med medisin. Jeg merker godt hvis de ikke tar medisin på morningen. I tidligere klasser har jeg hatt umedisinerte, de har fungert godt de også.  Oppfølging og tilrettelegging får de alle sammen utifra sine behov. Det er ingen fasit, noen må prøve flere preparater før de finner den som virker. Det kommer an på hvor hemmende adhden er i hverdagen tenker jeg. 

Anonymkode: 05736...e31

1 time siden, klg,2 boys now:) skrev:

Ville helt klart gitt ungen medisin.har en med ADHD selv,og han fikk en ny verden med medisin.som legene sa har ungen hatt diabetes eller astma så hadde det ikke vært noe tvil om å gi medisin.dette er en sykdom på lik linje og det finnes medisin for det.

1 time siden, klg,2 boys now:) skrev:

ADHD er aldeles ikke en sykdom men en tilstand.Men du ville ikke gitt ungen din sentralstimulerende for en diabetes?Det er opp til hver enkelte hva de velger som er best for deres barn.

Jeg har ei jente med ADD,som fikk et mye bedre liv etter at hun startet med medisiner. Hun henger med på skolen,får med seg beskjeder og har fått mye bedre selvtillit,da hun selv kjenner at hun får med seg det hun skal.

Anonymkode: d5084...9f9

19 timer siden, klg,2 boys now:) skrev:

Den legen hørtes virkelig ikke i vater ut!

Jeg forstår svært godt at du er usikker. Jeg har ingen erfaring annet enn ei søster med adhd. Fikk ikke diagnose før hun ble voksen, hun har slitt, men klart seg utrolig bra. Hun har selv nå tatt valget om å ikke medisineres da hun har lært seg å leve med det. Hun spiser itillegg veldig sunt og trener masse. Det kan nok hjelpe på mye tror jeg. 

Men en unge er en unge. En annen unge er en annen unge. Det blir som aspergers, mange forskjellige "varianter". 

Anonymkode: 7f748...8cf

Annonse

Jeg hadde ikke gjort det. 

Her sa nevropsykolog akkurat det samme som legen til en av de som skrev i denne tråden.

Vårt barn gikk fra ADHD diagnose, til ingen tegn til psykisk sykdom, 

Ser på barn som er blitt medisinert og fått diagnose rundt i nærmiljøet. Tenker det er friske barn. 

Har selv en fastlege som stiller seg svært skeptisk til alle disse psykiatri diagnosene som er blitt så vanlig på barn. 

En som skriver i tråden her sier jo behandlingen varierer fra lege til lege, bup til bup. Det er jo ikke så mange objektive kriterier for disse diagnosene. Enkelte fylker har mye mer ADHD, enn andre fylket. De har jo ikke en psykere barne befolkning. Og det er vel neppe sånn at nabofylket har en friskete barne befolkning. Det kommer an på hva som vurderes normalt, og hva som vurderes unormalt. 

Aldri, hadde jeg satt ungen min på A preparater! Vanedannende medisin, der en må stadig øke dosen for å holde effekten. Det er jo ikke bare ADHD og psyken den virker på, men også hjertet og fysikken. 

Du må da virkelig stole på din BUP! Det er ingen tvil om at det finnes mange som ikke er så flinke med hva de driver med. 

Tenker barn trenger tilpassing, aksept, positivitet, læring, mestring, respekt og MYE KJÆRLIGHET! Før en begynner med A-preparater. 

Ps. Jeg har stått ovenfor valget, diagnosen, et barn som sliter, trykket om å medisinere, lysten til å hjelpe min gutt. Jeg er glad jeg ikke gav etter, men stolte på meg selv.

Anonymkode: 110e9...2ea

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke gjort det. 

Her sa nevropsykolog akkurat det samme som legen til en av de som skrev i denne tråden.

Vårt barn gikk fra ADHD diagnose, til ingen tegn til psykisk sykdom, 

Ser på barn som er blitt medisinert og fått diagnose rundt i nærmiljøet. Tenker det er friske barn. 

Har selv en fastlege som stiller seg svært skeptisk til alle disse psykiatri diagnosene som er blitt så vanlig på barn. 

En som skriver i tråden her sier jo behandlingen varierer fra lege til lege, bup til bup. Det er jo ikke så mange objektive kriterier for disse diagnosene. Enkelte fylker har mye mer ADHD, enn andre fylket. De har jo ikke en psykere barne befolkning. Og det er vel neppe sånn at nabofylket har en friskete barne befolkning. Det kommer an på hva som vurderes normalt, og hva som vurderes unormalt. 

Aldri, hadde jeg satt ungen min på A preparater! Vanedannende medisin, der en må stadig øke dosen for å holde effekten. Det er jo ikke bare ADHD og psyken den virker på, men også hjertet og fysikken. 

Du må da virkelig stole på din BUP! Det er ingen tvil om at det finnes mange som ikke er så flinke med hva de driver med. 

Tenker barn trenger tilpassing, aksept, positivitet, læring, mestring, respekt og MYE KJÆRLIGHET! Før en begynner med A-preparater. 

Ps. Jeg har stått ovenfor valget, diagnosen, et barn som sliter, trykket om å medisinere, lysten til å hjelpe min gutt. Jeg er glad jeg ikke gav etter, men stolte på meg selv.

Veldig bra skrevet!!Jeg tror på det samme som deg,det er en kamp å kjempe men ALDRI om mine barn skal ha sentralstimulerende igjen!!

Jeg har to barn med adhd diagnose og jeg har valgt å ikke medisinere de! Jeg har blitt uglesett av helsepersonell i alle år pga dette. Her i Oslo er min erfaring at medisiner tilbys over en lav sko. Og som oftest før skolen har gjort noe for å tilrettelegge! Jeg nekter å sette mine barn på sentralstimulerende før ALT annet er prøvd. Etter mange års kamp er det på plass, og barna fungerer utmerket. Yngste går i spesialklasse. Begge er også aktive i idrett som er veldig viktig for barn med mye kroppslig uro. De er heller ikke utagerende, og har aldri vært det. 

Jeg synes det er en uting at man blir sett på som nærmest en avviker fordi man ikke vil gi barna medisiner. Dette gjelder både BUP og spesialisthelse tjenesten.

Har forståelse for at i noen tilfeller er det nødvendig. Men vet av egen erfaring at medisiner blir pushet på så fort barnet har en diagnose. Ikke bra! 

Håper dere som nekter å bruke medisin har tenkt dere om en ekstra gang. Har ei i familien som foreldreneikke ville gi medisin. Hun har gått igjennom skolen i spesialklasser og hatt masse oppfølgen, men så vidt hengt med, når hun ble atten år bestemt hun selv å prøve medisin. Hun gikk ut av videregående skole med bare 5 og 6. Hun er sint på sine foreldre fordi de har ødelagt barn og ungdomstiden hennes med sin overbevisning og ikke hørt på legene om at det kunne være lurt å prøve ut medisin og slutte hvis det ikke fungerte.

Anonymkode: b6ad7...1d9

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper dere som nekter å bruke medisin har tenkt dere om en ekstra gang. Har ei i familien som foreldreneikke ville gi medisin. Hun har gått igjennom skolen i spesialklasser og hatt masse oppfølgen, men så vidt hengt med, når hun ble atten år bestemt hun selv å prøve medisin. Hun gikk ut av videregående skole med bare 5 og 6. Hun er sint på sine foreldre fordi de har ødelagt barn og ungdomstiden hennes med sin overbevisning og ikke hørt på legene om at det kunne være lurt å prøve ut medisin og slutte hvis det ikke fungerte.

Jeg er oppegående nok til å ta riktig avgjørelse for mine barn. Det kan du være helt trygg på! Eksempelet ditt stemmer ikke overens med mine barn overhodet. Det er flere skrekkeksempler på barn som blir vandrende "zombier" og suicidale av medisinbruk. Jeg dømmer ingen for deres valg. Men min personlige mening er at alt burde prøves og tilrettelegges før barna blir satt på medisiner. Og her har vi tatt et valg ut i fra hva som er best for våre barn. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er oppegående nok til å ta riktig avgjørelse for mine barn. Det kan du være helt trygg på! Eksempelet ditt stemmer ikke overens med mine barn overhodet. Det er flere skrekkeksempler på barn som blir vandrende "zombier" og suicidale av medisinbruk. Jeg dømmer ingen for deres valg. Men min personlige mening er at alt burde prøves og tilrettelegges før barna blir satt på medisiner. Og her har vi tatt et valg ut i fra hva som er best for våre barn. 

Men du vet vel ikke hva som er best om du ikke har prøvd ut medisin?!

Anonymkode: b8565...2e1

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men du vet vel ikke hva som er best om du ikke har prøvd ut medisin?!

Anonymkode: b8565...2e1

De fungerer utmerket på skole og fritid. Eldste er på kretslag i sin idrett. De skal medisineres for hva? Med tilrettelegging, gode rutiner og mye fysisk trening er mye gjort! 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fungerer utmerket på skole og fritid. Eldste er på kretslag i sin idrett. De skal medisineres for hva? Med tilrettelegging, gode rutiner og mye fysisk trening er mye gjort! 

For dine barn, men barn med ADHD er like forskjellig som alle andre barn. Du kan ikke påstå at det som fungerer for dine barn fungerer for andre.

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For dine barn, men barn med ADHD er like forskjellig som alle andre barn. Du kan ikke påstå at det som fungerer for dine barn fungerer for andre.

Det gjorde hun vel heller ikke? 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjorde hun vel heller ikke? 

Nei, det har du rett i 😂 Det har jeg aldri påstått! Nettopp derfor jeg er så i mot at vi har fått amerikanske tilstander her til lands. Lettere å gi ungene piller enn å prøve ut alt annet først.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har du rett i 😂 Det har jeg aldri påstått! Nettopp derfor jeg er så i mot at vi har fått amerikanske tilstander her til lands. Lettere å gi ungene piller enn å prøve ut alt annet først.

Skummel utvikling med å bare proppe barna med piller.Var på møte ang vårt barn hvor lege,bup,lærer og spesialpedagog fra skolen var.Lærer spurte bup om vårt barn ville ha mindre rett på tilpasset hjelp på skolen fordi vi valgte å ikke medisinere!!Det synest jeg er skummelt jeg.........

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skummel utvikling med å bare proppe barna med piller.Var på møte ang vårt barn hvor lege,bup,lærer og spesialpedagog fra skolen var.Lærer spurte bup om vårt barn ville ha mindre rett på tilpasset hjelp på skolen fordi vi valgte å ikke medisinere!!Det synest jeg er skummelt jeg.........

Beklager skrev feil,var ikke bup men ppt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...